Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stede Broec

Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Stede Broec 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStede Broec
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Stede Broec 2022
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken, herbenoeming burgemeester Stede Broec 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de Vertrouwenscommissie tot benoeming van de burgemeester voor Stede Broec 2016.

Deze regeling vervangt de Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad Stede Broec 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61a van de Gemeentewet
  3. artikel 61c van de Gemeentewet
  4. artikel 84 van de Gemeentewet
  5. artikel 86 van de Gemeentewet
  6. artikel 147 van de Gemeentewet
  7. artikel 149 van de Gemeentewet
  8. artikel 12 van de Archiefwet 1995
  9. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  10. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-12-2022nieuwe regeling

24-11-2022

gmb-2022-531752

1007014

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Stede Broec 2022

De raad van de gemeente Stede Broec;

 

Gelezen het voorstel van het Presidium van 10 november 2022

 

Gelezen de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester

 

Gelezen de handreiking burgemeesters, benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid

 

Gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86 en 147 jo. 149 van de Gemeentewet

 

Gelet op de artikelen 12 en 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit,

 

 

B e s l u i t :

 

 

vast te stellen de Verordening op de Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Stede Broec 2022

Artikel 1. Taak

Er is een vertrouwenscommissie met als taak:

  • a.

    de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden of

  • b.

    een klankbordgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit alle fractievoorzitters.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie is de plaatsvervangend raadsvoorzitter.

  • 3.

    De tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter functioneert als plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie en kan, bij afwezigheid van de griffier, ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie worden toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van de commissie en heeft daarin geen stemrecht.

Artikel 4. Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad kan één of meer wethouders toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taken.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van de commissie en heeft daarin geen stemrecht.

Artikel 5. Beraadslagingen commissie en Geheimhouding

  • 1.

    De beraadslagingen van de commissie vinden plaats met gesloten deuren. Van deze beraadslagingen wordt een uitgebreide afsprakenlijst opgemaakt die niet openbaar wordt gemaakt.

  • 2.

    Ten aanzien van de beraadslagingen en de stukken die aan de raad worden gezonden dan wel die door de raad aan de minister worden gezonden, geldt een geheimhoudingsplicht

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    De in deze verordening bedoelde stukken kunnen bij de secretaris worden ingezien danwel elektronisch via een beveiligde internetverbinding worden verzonden.

  • 5.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 4.

    De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • c.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft;

    • d.

      indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur.

  • 5.

    De in het vierde lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste twee weken voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste vierentwintig uren voorafgaand aan de vergadering.

  • 6.

    De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 11 bedoelde verslag opgenomen.

  • 7.

    De secretaris draagt zorg voor een presentielijst en de verslaglegging van het verhandelde tijdens de vergaderingen van de commissie in de vorm van een uitgebreide afsprakenlijst.

Artikel 7. Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

  • 4.

    De in dit artikel bedoelde stukken kunnen elektronisch via een beveiligde internetverbinding worden verzonden.

Artikel 8. Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    In overeenstemming met artikel 61 lid 4 van de Gemeentewet verschaft de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de sollicitanten. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

  • 3.

    De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.

  • 4.

    Het in artikel 11 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

  • 5.

    Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Artikel 9. Bijzondere bepalingen over klankbordgesprekken

  • 1.

    De commissie houdt jaarlijks een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 2.

    Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 3.

    In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester houdt de commissie een gesprek over de eerste 100 dagen van de functie invulling door de burgemeester om de wederzijdse ervaringen over die periode uit te wisselen.

  • 4.

    De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij kan de commissie zich in ieder geval laten informeren door een wethouder en de gemeentesecretaris.

  • 5.

    De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij de afsprakenlijst van het vorige klankbordgesprek.

  • 6.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

    • a.

      de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met fractievoorzitters;

    • b.

      de burgemeester in het proces van dualisme;

    • c.

      de burgemeester als voorzitter van het college;

    • d.

      de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • e.

      de burgemeester die invulling geeft aan de eigen portefeuille, waaronder de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • f.

      de burgemeester en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      de burgemeester als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

    • h.

      de burgemeester en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de ambtelijke organisatie;

    • i.

      de burgemeester en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      de burgemeester en zijn, aan de profielschets gerelateerd, competenties;

    • k.

      alle overige door de leden en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten;

    • l.

      verwachtingen over en weer gelet op (maatschappelijke) ontwikkelingen die gaande zijn, verwacht worden c.q. nodig zijn.

  • 7.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 8.

    Het gesprek bestaat uit een gedeelte dat gaat over het functioneren van de burgemeester en een gedeelte dat onder meer betrekking heeft op het functioneren van de raad.

  • 9.

    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, de afsprakenlijst van het voorgaand gesprek in te zien.

  • 10.

    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 11.

    In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 10. Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd. Het verslag van het gesprek met de burgemeester wordt niet openbaar gemaakt.

  • 3.

    Het verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.

  • 4.

    Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

  • 5.

    Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd. Dit is van overeenkomstige toepassing indien de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties niet besluit tot herbenoeming.

Artikel 11. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling tot benoeming of herbenoeming schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

  • 2.

    Bij benoemingen wordt het verslag van bevindingen in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

  • 3.

    Bij herbenoemingen wordt het verslag van bevindingen vergezeld van het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling over de herbenoeming.

  • 4.

    De secretaris stelt een verslag op van het klankbordgesprek.

  • 5.

    De commissie stelt het verslag van het klankbordgesprek vast nadat de leden van de commissie en de burgemeester de gelegenheid hebben gehad te reageren op het conceptverslag.

  • 6.

    Het verslag van het klankbordgesprek wordt getekend door de burgemeester, de voorzitter en de secretaris.

Artikel 12. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Ontbinding

  • 1.

    Behoudens hetgeen vermeld in artikel 8 lid 5 van deze verordening over de ontbinding van de commissie, blijft de commissie in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

Artikel 14. Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

  • 3.

    De secretaris van de commissie draagt er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

  • 4.

    De secretaris draagt bij klankbordgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door tussenkomst van de secretaris vernietigd.

Artikel 15. Intrekking

  • 1.

    De Verordening op de Vertrouwenscommissie tot benoeming van de burgemeester voor Stede Broec 2016 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad Stede Broec 2016, wordt ingetrokken.

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken, herbenoeming burgemeester Stede Broec 2022”.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Stede Broec in zijn openbare vergadering van 24 november 2022

De raad voornoemd.

De griffier

M.P. van der Horst

de voorzitter

R.A.P. Wortelboer

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Taak

De vertrouwenscommissie heeft een taak tijdens de procedure voor benoeming, tussentijdse klankbordgesprekken en de herbenoemingsprocedure van de burgemeester.

 

Artikel 2. Samenstelling commissie

De vertrouwenscommissie bestaat uit de fractievoorzitters. Door de bepaling op deze manier op te nemen, hoeft de gemeenteraad bij wisselingen in de raad niet opnieuw een besluit te nemen over de samenstelling. De plaatsvervangend raadsvoorzitter is de voorzitter van de commissie. De tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter treedt op als plaatsvervanger van de commissie.

 

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

De raadsgriffier is secretaris van de commissie. Hij functioneert ook als ambtelijke ondersteuning. Indien nodig, is de gemeentesecretaris plaatsvervangend secretaris. Op deze manier borg je de plaatsvervanging van de secretaris en de ambtelijke ondersteuning. De secretaris is geen lid en heeft dus geen stemrecht.

 

Artikel 4. Adviseur

Alleen raadsleden kunnen zitting hebben in de vertrouwenscommissie die de aanbeveling voorbereidt. Het ligt echter voor de hand dat de gemeenteraad bij het opstellen van zijn uiteindelijke aanbeveling de opvatting van de wethouders over het functioneren van de burgemeester meeweegt. Het voorzitterschap van het college is immers een belangrijk aspect van het burgemeestersambt. Het is te adviseren ten minste één wethouder als adviseur toe te voegen aan de vertrouwenscommissie die de aanbeveling voorbereidt. Die kan zich vervolgens laten voeden door input van de andere wethouders. Zo kan de vertrouwenscommissie zich goed rekenschap geven van het perspectief van het college. Een adviseur is geen lid en heeft daarom geen stemrecht. Andere functionarissen kunnen niet als adviseur worden toegevoegd aan de commissie.

 

De gemeentesecretaris kan alleen als adviseur toegevoegd worden als het gaat om een klankbordgesprek.

 

Artikel 5. Beraadslagingen commissie en geheimhouding

De commissie vergadering in alle gevallen met gesloten deuren. Of het nu gaat om vergaderingen in het kader van benoeming, herbenoeming of tussentijdse klankbordgesprekken. Afsprakenlijsten zijn niet openbaar en alle stukken die uitgaan van of naar de commissie zijn geheim. Het is niet toegestaan voor anderen dan de leden om informatie te krijgen over de inhoud van de stukken of datgeen dat behandeld is in een vergadering of gesprek.

 

Artikel 6. Vergaderingen

In dit artikel staat de oproeping voor een vergadering beschreven. Minimaal twee weken van tevoren stuurt de voorzitter een bericht naar de leden vermeldt met de dag, tijd en de plaats. Deze termijn is noodzakelijk voor de leden om zich goed voor te bereiden op de vergadering. In het 6e lid is aangegeven dat als de commissie een aanbeveling doet (bij de procedure voor benoeming en herbenoeming) ieder lid één stem heeft.

 

Artikel 7. Contactpersoon bij benoemings- en herbenoemingsprocedure

De voorzitter van de commissie is contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure.

 

Artikel 8. Bijzondere bepalingen over benoemingsprocedure

De artikel 8, 9 en 10 beschrijven de bijzondere bepalingen in de drie procedures: benoeming, klankbordgesprekken en de herbenoeming. In artikel 8 wordt de bijzondere procedure beschreven bij de benoeming van een burgemeester. Hierin staat o.a. beschreven dat de commissie van haar bevindingen verslag uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning. Bij het verslag van bevindingen (zie ook artikel 11) wordt een conceptaanbeveling van twee personen gevoegd.

 

Artikel 9. Bijzondere bepalingen over klankbordgesprekken

In dit artikel staan de bijzondere bepalen over de tussentijdse klankbordgesprekken vermeldt. Ieder jaar houdt de commissie een klankbordgesprek met de burgemeester. De commissie kan informatie inwinnen over het functioneren van de burgemeester, maar maakt dit wel voorafgaand hieraan bekend bij de burgemeester. Denk aan raadsfracties, wethouders, de gemeentesecretaris, de griffier, een samenwerkingspartner of anderen. Hierbij moet wel worden opgelet op aspecten als herleidbaarheid, geheimhouding en relatie tot de burgemeester. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om informatie in te winnen bij personen die tot een (hiërarchische) verhouding tot de burgemeester staan. Er moet dus goed nagedacht worden over aan wie de commissie informatie vraagt. Ook kan de commissie niet zonder meer uitgaan van de verkregen informatie. Informatie van referenten moet altijd geverifieerd worden, zodat een goede interpretatie van de informatie kan plaatsvinden. Vooraf moet de commissie bekendmaken op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen. De profielschets van de burgemeester is leidraad voor het gesprek. In het 6e lid staan de onderwerpen beschreven die aan de orde komen in het gesprek. Zowel de leden als de burgemeester kunnen hun mening en ervaring met de geagendeerde bespreekpunten toelichten. Het gesprek is een tweerichtingsgesprek. Het gaat over het functioneren van de burgemeester en een over het functioneren van de raad. Voorafgaand aan het gesprek kunnen de leden en de burgemeester bespreekpunten aandragen.

 

Artikel 10. Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

Dit artikel gaat over de herbenoemingsprocedure. Het is mogelijk om informatie in te winnen bij referenten. Denk aan raadsfracties, wethouders, de gemeentesecretaris, de griffier, een samenwerkingspartner of anderen. Hierbij moet wel worden opgelet op aspecten als herleidbaarheid, geheimhouding en relatie tot de burgemeester. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om informatie in te winnen bij personen die tot een (hiërarchische) verhouding tot de burgemeester staan. Er moet dus goed nagedacht worden over aan wie de commissie informatie vraagt. Ook kan de commissie niet zonder meer uitgaan van de verkregen informatie. Informatie van referenten moet altijd geverifieerd worden, zodat een goede interpretatie van de informatie kan plaatsvinden. Vooraf moet de commissie bekendmaken op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen. Dit moet de commissie bekendmaken aan de burgemeester, de raad en de commissaris van de Koning. De profielschets hoort hier in ieder geval bij. Net als de wettelijke taken van de burgemeester. Voordat de commissie haar verslag van bevindingen aan de raad en de commissaris van de Koning stuurt, wordt deze besproken met de burgemeester. Bij het verslag van bevindingen wordt een conceptaanbeveling gestuurd.

 

Artikel 11. Verslag

Dit artikel gaat over het verslag van bevindingen bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure. De leden 4, 5 en 6 gaan over de verslagen van klankbordgesprekken. Doorgaans hebben deze verslag een vorm van een uitgebreide afsprakenlijst.

 

Artikel 12. Onvoorziene gevallen

In onvoorziene gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 13. Ontbinding

De commissie blijft in stand zolang de raad niet besluit om de commissie te ontbinden.

 

Artikel 14. Archivering

In dit artikel staan de afspraken vermeldt rondom de archivering van de stukken. De secretaris is verantwoordelijk voor de archivering.

 

Artikel 15. Intrekking

In Stede Broec zijn er op dit moment twee verordeningen. Een verordening voor de benoeming van de burgemeester uit 2016. Deze verordening heeft een bepaling die de verordening opheft zodra voorzien is in de benoeming van de burgemeester. Dit was in 2017 het geval. De verordening staat in de verordeningenbank nog wel op actief. Daarnaast is er een verordeningen op de functioneringsgesprekken met de burgemeester (is hetzelfde als een klankbordgesprek). Het lijkt er echter op dat deze verordening nooit gepubliceerd is. Beide verordeningen worden nu ingetrokken en vervangen voor deze verordening. Er is zodoende één verordening die gaat over benoeming, herbenoeming en klankbordgesprekken.

 

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening heet ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken, herbenoeming burgemeester Stede Broec 2022’.

 

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.