Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondervolmachtiging cluster Dienstverlening 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit ondermandaat, ondervolmacht en ondervolmachtiging cluster Dienstverlening 2022
CiteertitelBesluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging cluster Dienstverlening 2022
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2021
  3. Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging van de algemeen directeur 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-202330-01-2023artikel 18

07-03-2023

gmb-2023-115325

03-12-202221-03-2023nieuwe regeling

25-10-2022

gmb-2022-530734

2022, nummer 225

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondervolmachtiging cluster Dienstverlening 2022

De concerndirecteur van het cluster Dienstverlening,

 

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, het Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Rotterdam 2021 en het Besluit Ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging van de algemeen directeur 2021;

 

overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de aan hem opgedragen en daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden onder te mandateren, onder te volmachten of te ondermachtigen aan ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

 

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In dit besluit wordt verstaan onder:

    • -

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • -

      BRP: Basisregistratie personen;

    • -

      PUN: Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001.

  • 2.

    Voor de toepassing van dit besluit wordt met de verlening van ondermandaat gelijkgesteld de verlening van:

    • a.

      ondervolmacht als bedoeld in artikel 60, eerste lid, van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek om namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

    • b.

      ondermachtiging om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 2 Directies

  • 1.

    Het cluster Dienstverlening kent de volgende directies met ieder een eigen directeur:

    • a.

      directie Klantcontact, directeur Klantcontact;

    • b.

      directie Wijken, Participatie en Stadsarchief, directeur Wijken, Participatie en Stadsarchief;

    • c.

      directie Burgerzaken en Belastingen, directeur Burgerzaken en Belastingen.

  • 2.

    Waar in dit besluit wordt gesproken over de directeur van de directie, worden de functionarissen onder a tot en met c bedoeld.

Artikel 3 Wijken

  • 1.

    De directie Wijken, Participatie en Stadsarchief kent de volgende rayondirecteuren:

    • a.

      Rayon Noord binnen de ring, rayondirecteur Noord binnen de ring;

    • b.

      Rayon Noord buiten de ring, rayondirecteur Noord buiten de ring;

    • c.

      Rayon Zuid binnen de ring rayondirecteur Zuid binnen de ring;

    • d.

      Rayon Zuid buiten de ring, rayondirecteur Zuid buiten de ring;

  • 2.

    Waar in dit besluit wordt gesproken over rayondirecteuren, worden de functionarissen onder a tot en met d bedoeld.

Artikel 4 Algemene bepalingen

  • 1.

    De ondergemandateerde functionaris is in het kader van de aan hem verleende ondermandaten slechts bevoegd besluiten te nemen, de gemeente te vertegenwoordigen en feitelijke handelingen te verrichten die voor de uitoefening van deze bevoegdheden noodzakelijk zijn en die passen binnen het functieprofiel en het aanstellingsbesluit dat op de functionaris van toepassing is.

  • 2.

    Het ondermandaat wordt bovendien alleen uitgeoefend voor zover dat aansluit bij de taken van de afdeling of het bedrijfsonderdeel waar de functionaris is aangesteld.

Artikel 5 Klachten

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan:

  • a.

    de directeur van de directie, de afdelingsmanager, de teamleider van de afdeling en de medewerkers van de afdeling, om te beslissen op klachten voor zover de klachten betrekking hebben op gedragingen van functionarissen van het betreffende organisatieonderdeel;

  • b.

    de centrale klachtencoördinator om te beslissen op klachten voor zover de klachten betrekking hebben op gedragingen die cluster overstijgend zijn.

Artikel 6 Dwangsom bij niet tijdig beslissen

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur van de directie, voor zover het zijn taakgebied betreft, tot het beslissen over de verschuldigdheid van een dwangsom bij niet tijdig beslissen op grond van hoofdstuk 4 van de Awb;

Artikel 7 Wet open overheid.

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur van de directie, voor zover het zijn taakgebied betreft, tot de actieve en passieve openbaarmaking van documenten, bedoeld in de Wet open overheid.

Artikel 8 Aangifte strafbaar feit

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur van de directie, de afdelingsmanagers en de teamleiders van de directie Klantcontact en de directie Burgerzaken en Belastingen tot het doen van aangifte van een strafbaar feit.

Artikel 9 Overeenkomsten

  • 1.

    De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur van de directie, de rayondirecteur, de afdelingsmanager van een directie, de wijkmanager en de teamleider van een directie, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft, tot het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten inzake dagelijks huishoudelijk beheer, bedrijfsactiviteiten of bedrijfsvoering, waaronder in ieder geval wordt begrepen het laten verrichten van diensten door derden.

  • 2.

    De bevoegdheid, bedoeld in het eerste lid, is voor directeuren beperkt tot €250.000 per overeenkomst, voor rayondirecteuren tot € 100.000 per overeenkomst, voor afdelingsmanagers en wijkmanagers tot € 50.000 per overeenkomst en voor teamleiders tot € 15.000 per overeenkomst.

  • 3.

    De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat en ondervolmacht aan de directeur van de directie tot het samen met hem besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten met een geldelijk waarde van meer dan € 250.000.

  • 4.

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw en zien op de gehele looptijd van de overeenkomst.

Artikel 10 Rechten betrokkenen in het kader van gegevensbescherming

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur van de directie, de afdelingsmanagers, de rayondirecteuren, de stadsarchivaris en de privacy officer tot het nemen van besluiten op verzoeken van betrokkenen in het kader van Hoofdstuk III van de Algemene verordening gegevensbescherming.

Artikel 11 Datalekken

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur van de directie, de afdelingsmanagers, de rayondirecteuren, de stadsarchivaris en de privacy officer tot het mededelen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens van de betrokkenen, bedoeld in artikel 34 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

Artikel 12 Basisregistratie personen

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan:

  • a.

    de directeur Klantcontact, de Directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft, tot:

    • 1°.

      het inschrijven van personen in de BRP en het opnemen en wijzigen van gegevens in de BRP;

    • 2°.

      het vragen van inlichtingen, geschriften, beëdigde vertalingen of persoonlijke verschijning, bedoeld in hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Wet BRP;

    • 3°.

      het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar de juistheid van de gegevens in de BRP, bedoeld in hoofdstuk 2 van de Wet BRP;

    • 4°.

      het al dan niet op verzoek verstrekken van gegevens uit de BRP aan burgers en het doen van mededelingen, bedoeld in hoofdstuk 2, paragraaf 6 van de Wet BRP;

    • 5°.

      het beslissen op verzoeken om inlichtingen te verstrekken uit de BRP, bedoeld in hoofdstuk 3 paragraaf 2 tot en met 4, alsmede artikel 4.4 van de Wet BRP;

    • 6°.

      de afgifte van gewaarmerkte afschriften, uittreksels en verklaringen op basis van de Wet BRP, alsmede het legaliseren van handtekeningen en een attestatie de vita;

    • 7°.

      het afnemen van verklaringen onder eed of belofte over gegevens over de burgerlijke staat, voor zover het feiten betreffen die zich buiten Nederland hebben voorgedaan, bedoeld in artikel 2.8, tweede lid, onderdeel e, van de Wet BRP;

    • 8°.

      het nemen van een beslissing, bedoeld in artikel 2.60 van de Wet BRP;

  • b.

    de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers tot:

    • 1°.

      het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 4.17 van de Wet BRP;

    • 2°.

      het aanwijzen van instellingen waarbij daar verblijvende burgers kunnen kiezen voor een briefadres;

    • 3°.

      het aanwijzen van rechtspersonen, bedoeld in artikel 2.42 van de Wet BRP;

    • 4°.

      het nemen van een beslissing namens de burgemeester, bedoeld in artikel 2.41, eerste lid, van de Wet BRP;

  • c.

    de directeur Burgerzaken en Belastingen tot uitvoering van de taken en bevoegdheden, genoemd in artikel 3 tot en met 7 van de Regeling beheer en toezicht gemeentelijke basisregistratie personen Rotterdam 2019.

Artikel 13 Huisvestingsvergunning

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

  • a.

    het verlenen en weigeren van een huisvestingsvergunning;

  • b.

    het intrekken van een huisvestingsvergunning.

Artikel 14 DNA-onderzoek vaderschap

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen en de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot het in ontvangst nemen en beoordelen van DNA-bewijs, bedoeld in artikel 1, eerste lid en vierde lid van het Besluit DNA-onderzoek vaderschap.

Artikel 15 Huis der gemeente

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de Directeur Burgerzaken en Belastingen en de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft, tot het aanwijzen van een huis der gemeente, alsmede tot het intrekken van deze aanwijzing.

Artikel 16 Buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers en teamleiders, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft, tot:

  • a.

    het benoemen en ontslaan van buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand;

  • b.

    het benoemen en ontslaan van buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand voor de periode van één dag.

Artikel 17 Cassatiebevoegdheden, invordering en aanwijzing deurwaarders

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Burgerzaken en Belastingen tot:

  • a.

    het instellen van beroep in cassatie en beslissen tot het voeren van verweer in belastingzaken;

  • b.

    het nemen van alle conservatoire maatregelen in belastingzaken en het doen van al wat mogelijk is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit van de gemeente Rotterdam;

  • c.

    het nemen van procesbesluiten in belastingzaken, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onderdeel f, van de Gemeentewet;

  • d.

    de invordering van de op grond van artikel 17 van de Woningwet verschuldigde bestuursdwangkosten, verhoogd met de op de invordering vallende kosten, overeenkomstig de artikelen 5:25 en 5:26 van de Awb;

  • e.

    de aanwijzing van gemeenteambtenaren die werkzaam zijn bij zijn directie dan wel bij een ander onderdeel van de gemeentelijke organisatie als gemeentelijk belastingdeurwaarder als bedoeld in artikel 231, tweede lid, aanhef en onderdeel e, van de Gemeentewet;

  • f.

    het invorderen van bestuursrechtelijke geldschulden voor zover deze bevoegdheid niet is opgedragen aan de concerndirecteur Werk en Inkomen;

  • g.

    het uitvoeren van draagvlakmetingen, bedoeld in de artikelen 4, 5 en 6 van de Wet op de bedrijveninvesteringszones;

  • h.

    het beslissen op administratieve beroepen in het kader van uitstel van betaling en kwijtschelding, bedoeld in artikel 25, respectievelijk 26 van de Invorderingswet 1990;

  • i.

    het als partij bij de behandeling van beroepschriften als genoemd in hoofdstuk V, afdeling 2 en 3 van de Algemene Wet inzake rijksbelastingen op te treden;

  • j.

    het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van de belasting als bedoeld in artikel 255, vijfde lid, van de Gemeentewet;

  • k.

    het bij dwangbevel invorderen van bestuursrechtelijke geldschulden, bedoeld in artikel 4:114 Awb, het in der minne schikken en het nemen van een procesbesluit met betrekking tot bestuursrechtelijke geldschulden, voor zover deze bevoegdheid niet in ondermandaat is opgedragen aan de concerndirecteur Werk en Inkomen of de concerndirecteur Bestuurs- en concernondersteuning;

  • l.

    het invorderen, het in der minne schikken en het nemen van een procesbesluit met betrekking tot civielrechtelijke geldvorderingen van door de concerndirecteur Stadsbeheer in ondervolmacht geheven parkeergelden.

Artikel 18 Verkiezingen

  • 1.

    De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Wijken, Participatie & Stadsarchief, de afdelingsmanager Participatie & Verkiezingen, de programmamanager en de teamleider Verkiezingen tot:

    • a.

      het registreren van de kiesgerechtigdheid, bedoeld in artikel D 1, van de Kieswet;

    • b.

      het registeren van de kiesgerechtigdheid van de personen, bedoeld in artikel Y 3, aanhef en onderdeel b, van de Kieswet, op hun verzoek, bedoeld in artikel Y 32, eerste lid, van de Kieswet;

    • c.

      het beslissen op het verzoek, bedoeld in artikel Y 32, zesde lid, van de Kieswet;

    • d.

      het schrappen van de registratie van kiesgerechtigdheid, bedoeld in artikel Y 33, tweede lid, van de Kieswet;

    • e.

      het schrappen van de registratie van kiesgerechtigdheid, indien betrokkene het Nederlanderschap verkrijgt, bedoeld in artikel Y 33a, van de Kieswet;

    • f.

      het registreren van de personen, alsmede het schrappen van de registratie, bedoeld in artikel D2, eerste, respectievelijk, tweede lid, van het Kiesbesluit;

    • g.

      het vaststellen van de gegevens van de personen die op de dag van de kandidaatstelling in de gemeente als kiezer zijn geregistreerd en bevoegd zijn om aan de stemming deel te nemen, ten behoeve van het personaliseren van de stempassen, bedoeld in artikel J 7, eerste lid, van de Kieswet;

    • h.

      het uitgeven van stempassen, bedoeld in artikel J 7, tweede lid, van de Kieswet;

    • i.

      het vaststellen van een uittreksel van het register van ongeldige stempassen, bedoeld in artikel J 7a, eerste lid, van de Kieswet;

    • j.

      het vernietigen van het register van ongeldige stempassen, alsmede het opmaken van proces-verbaal van die vernietiging, bedoeld in artikel J 7a, vierde lid, van de Kieswet;

    • k.

      het uitreiken of verzenden van een nieuwe stempas, bedoeld in artikel J 8, eerste lid, van de Kieswet;

    • l.

      het besluiten op het verzoek om uitgifte van een kiezerspas, bedoeld in artikel K 8, eerste lid, van de Kieswet;

    • m.

      het voor elke verkiezing benoemen van de leden van elk stembureau, alsmede het benoemen van een voldoend aantal plaatsvervangende leden, bedoeld in artikel E 4, eerste lid, van de Kieswet;

    • n.

      het benoemen van de leden van het gemeentelijk stembureau, alsmede het benoemen van een voldoend aantal plaatsvervangende leden, bedoeld in artikel E 8, eerste lid, van de Kieswet;

    • o.

      het aanwijzen van een plaatsvervangend lid, bedoeld in artikel J 12, vierde lid, van de Kieswet;

    • p.

      het aanwijzen van ambtenaren ten behoeve van de werkzaamheden, bedoeld in artikel N 5, van de Kieswet;

    • q.

      het aanwijzen van ambtenaren, alsmede het benoemen van andere personen, ten behoeve van de ondersteuning van de werkzaamheden van het gemeentelijk stembureau, bedoeld in artikel Na 6, eerste lid, van de Kieswet;

    • r.

      het aanwijzen van een plaatsvervangend lid, bedoeld in artikel E 4, tweede lid, van het Kiesbesluit;

    • s.

      het aanwijzen van ambtenaren, bedoeld in artikel H 4, vierde lid, van de Kieswet;

    • t.

      het aanwijzen van personen die het stembureau ten dienste worden gesteld, bedoeld in artikel J 4, vijfde lid, van de Kieswet;

    • u.

      het bepalen waar en wanneer de zitting wordt hervat, bedoeld in artikel J 38, eerste lid, van de Kieswet;

    • v.

      het aanwijzen van personen die het proces-verbaal en de verzegelde pakken in ontvangst nemen, respectievelijk bewaren, bedoeld in artikel N11, eerste lid, van de Kieswet, respectievelijk artikel N11 van het Kiesbesluit.

  • 2.

    De concerndirecteur Dienstverlening verleent aan de medewerkers van de afdeling Participatie & Verkiezingen ondermandaat tot het uitoefenen van de bevoegdheden, genoemd in het eerste lid, onderdelen a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k en l.

Artikel 19 Nationaliteit

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan:

  • a.

    de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

    • 1°.

      het nemen van beslissingen, het afdoen van stukken, het ondertekenen van uitgaande brieven, het uitreiken van naturalisatiebesluiten en de bevestigingen van de verkrijging van het Nederlanderschap en het verrichten van overige handelingen ten aanzien van aangelegenheden die verband houden met de aan de burgemeester bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en opgedragen taken;

    • 2°.

      het in ontvangst nemen en beoordelen van DNA-bewijs, bedoeld in artikel 1, eerste en vierde lid, van het Besluit DNA-onderzoek vaderschap;

    • 3°.

      het namens de Minister nemen van beslissingen, afdoen van stukken en ondertekenen van brieven ten aanzien van de aangelegenheden, bedoeld in artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;

  • b.

    de afdelingsmanager Directie - & Bestuursondersteuning en de aan deze ondergeschikte medewerkers tot het uitreiken van naturalisatiebesluiten en de bevestiging van de verkrijging van het Nederlanderschap;

  • c.

    de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand tot het uitreiken van naturalisatiebesluiten en de bevestiging van de verkrijging van het Nederlanderschap.

Artikel 20 Burgerlijke stand

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

  • a.

    het doen van aangiften van geboorte en overlijden;

  • b.

    het stellen van een andere termijn voor begraving of crematie;

  • c.

    het geven van schriftelijk verlof tot ontleding, uiterlijk op de derde dag na die van het overlijden;

  • d.

    het afgeven van een laissez-passer betreffende het vervoer van lijken dan wel de verklaring bedoeld in artikel 11, vierde lid, van het Besluit op de lijkbezorging.

Artikel 21 Justitiële en strafvorderlijke gegevens

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanager, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot het vragen van justitiële en strafvorderlijke gegevens, bedoeld in de artikelen 12,13,16, 20 en 30 van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens.

Artikel 22 Reisdocumenten

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan:

  • a.

    de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

    • 1°.

      het vastleggen van een tijdstip met het bestelkantoor waarop de reisdocumenten, identificatiekaarten en aanvraagformulieren worden afgeleverd;

    • 2°.

      het weigeren of vervallen laten verklaren van het reisdocument;

    • 3°.

      de kennisgeving van de beslissing inzake weigering of vervallenverklaring;

    • 4°.

      het opvragen van informatie over gesignaleerde personen bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, bedoeld in artikel 44 van de Paspoortwet en artikel 58 PUN;

    • 5°.

      de verwijzing van de betrokken persoon in het geval van onbevoegdheid tot het in ontvangst nemen van de aanvraag;

    • 6°.

      de verwijzing van de betrokken persoon die een mededeling van een vermissing wil doen naar de gemeente waar hij in de basisregistratie personen als ingezetene is ingeschreven;

    • 7°.

      de doorzending van het ingehouden reisdocument dan wel het reisdocument van een gesignaleerde persoon, bedoeld in artikel 62 PUN;

    • 8°.

      het doen van mededelingen aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens inzake vermelding en verwijdering van de vermelding in het register paspoortsignaleringen, bedoeld in artikel 65 PUN;

    • 9°.

      de definitieve onttrekking van reisdocumenten aan het verkeer in de gevallen, bedoeld in de artikelen 67 en 98, tweede lid PUN;

    • 10°.

      de registratie van de definitieve onttrekking in de basisregistratie personen;

    • 11°.

      het inhouden van een reisdocument in de gevallen, bedoeld in artikel 54 van de Paspoortwet;

    • 12°.

      het onderzoeken van een reis- of identiteitsdocument op onregelmatigheden;

    • 13°.

      de registratie van de ontvangen kennisgevingen in de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 75 PUN;

  • b.

    de directeur Klantcontact, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

    • 1°.

      het aanwijzen van ambtenaren als autorisatiebevoegden reisdocumenten, bedoeld in artikel 79 PUN;

    • 2°.

      het aanwijzen en registreren van ambtenaren, bedoeld in artikel 78 PUN, met inachtneming van de functionele beschrijvingen met betrekking tot het aanvraagsysteem reisdocumenten en overeenkomstig de beveiligingsprocedure;

    • 3°.

      de registratie van de parafen van de personen die tot parafering van aanvraagformulieren bevoegd zijn;

    • 4°.

      de aanmelding van de uitgiftelocaties bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens;

    • 5°.

      het in ontvangst nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen en vreemdelingen en een Nederlandse identiteitskaart;

    • 6°.

      het in ontvangst nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een faciliteitenpaspoort en een tweede paspoort;

    • 7°.

      het verstrekken van een tweede paspoort overeenkomstig artikel 19, eerste lid, onderdelen a en b, PUN;

    • 8°.

      het aanbrengen van wijzigingen en bijzondere vermeldingen in het reisdocument;

    • 9°.

      het doorzenden van definitief aan het verkeer te onttrekken reisdocumenten, bedoeld in artikel 63 PUN;

  • c.

    de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

    • 1°.

      het nagaan of kosteloze verstrekking van een reisdocument ingevolge artikel 6, derde lid, van het Besluit paspoortgelden mogelijk is;

    • 2°.

      het melden van de onregelmatigheid aan het Expertise Centrum Identiteitsfraude en Documenten van de Koninklijke Marechaussee.

Artikel 23 Rijbewijzen

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging aan:

  • a.

    de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft tot:

    • 1°.

      het ongeldig verklaren van een rijbewijs in de gevallen, bedoeld in artikel 124, tweede lid, onderdelen c, d en f van de Wegenverkeerswet 1994;

    • 2°.

      het weigeren van een aanvraag voor het verstrekken van een rijbewijs;

    • 3°.

      het vernietigen van het ongeldig geworden rijbewijs;

    • 4°.

      het innemen van het ongeldig verklaarde rijbewijs;

  • b.

    de directeur Klantcontact, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en de medewerkers tot:

    • 1°.

      het in ontvangst nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een rijbewijs;

    • 2°.

      het verstrekken van een rijbewijs;

    • 3°.

      het registreren van de ontvangst van de afgeleverde rijbewijzen in het rijbewijzenregister en het controleren van de levering op juistheid en volledigheid;

    • 4°.

      het afgeven van een rijbewijs alsmede het afgeven van een internationaal rijbewijs;

    • 5°.

      het bestellen van rijbewijzen door middel van het elektronisch versturen van de aanvraag naar de Dienst Wegverkeer;

  • c.

    de directeur Klantcontact, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers en teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft, tot het, op grond van artikel 1, tweede lid, van de Regeling bestelling, transport en beveiliging, Autorisatie Bevoegden Rijbewijzen, aanwijzen van medewerkers die bevoegd zijn tot het aanvragen van rijbewijzen;

  • d.

    de directeur Klantcontact, de aan deze ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers tot:

    • 1°.

      het maandelijks controleren van de rijbewijzen aan de hand van de in het rijbewijzenregister opgeslagen gegevens;

    • 2°.

      het terugzenden van onjuist vervaardigde dan wel onjuist afgeleverde rijbewijzen met een proces-verbaal aan de Dienst Wegverkeer;

    • 3°.

      het terugzenden van niet uitgereikte rijbewijzen met een proces-verbaal aan de Dienst Wegverkeer;

    • 4°.

      het opmaken van een proces-verbaal aan de Dienst Wegverkeer van niet ontvangen rijbewijzen.

Artikel 24 Citylab010

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Wijken, Participatie en Stadsarchief en de aan hen ondergeschikte afdelingsmanager tot het besluiten op aanvragen die zijn ontvangen in het kader van de regeling CityLab010.

Artikel 25 Dimpact

De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Klantcontact tot het aanwijzen van een medewerker die de gemeente Rotterdam vertegenwoordigt in de algemene ledenvergadering van de coöperatieve vereniging “DIMPACT” U.A., waaronder wordt begrepen het bijwonen van de algemene ledenvergaderingen, daarin het woord te voeren en het stemrecht uit te oefenen.

Artikel 26 Parkeren

De concerndirecteur Dienstverlening verleent op grond van het door concerndirecteur Stadsbeheer aan hem verleende ondermandaat, nader ondermandaat aan de directeur Klantcontact, de directeur Burgerzaken en Belastingen, de aan hen ondergeschikte afdelingsmanagers, teamleiders en medewerkers, ieder voor zover het zijn taakgebied betreft, tot:

  • a.

    het verlenen van een ontheffing van de parkeerverboden als bedoeld in de artikelen 5:1 tot en met 5:12 van de APV Rotterdam 2012, met uitzondering van de haven- en industriegebieden;

  • b.

    het verstrekken en ongeldig verklaren van gehandicaptenparkeerkaarten, bedoeld in de artikelen 49 tot en met 55 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • c.

    het toewijzen, wijzigen en intrekken van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken bedoeld in de Beleidsregel Gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken 2016;

  • d.

    het verlenen van parkeervergunningen en van ontheffingen, bedoeld in de artikelen 2, 3 en 4 van de vigerende Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen;

  • e.

    het nemen van verkeersbesluiten, bedoeld in artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 en in de artikelen 10, 23, eerste lid, onderdelen b, c, f en g, 24, eerste lid, onderdelen a, b, d en e, en 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor zover het betreft de verkeersborden E1 tot en met E13, met uitzondering van de haven- en industriegebieden en voor zover het stilstaand verkeer betreft;

Artikel 27 Bewonersinitiatieven en ondersteuning wijkraden

  • 1.

    De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de directeur Wijken, Participatie en Stadsarchief, de rayondirecteuren en de wijkmanagers tot:

    • a.

      het verstrekken van subsidie op grond van de Nadere regels bewonersinitiatieven Rotterdam 2020 en de Nadere regels bewonersinitiatieven Rotterdam 2022.

    • b.

      het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, het ondertekenen van die overeenkomsten, het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering van die overeenkomsten en het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte met betrekking tot die overeenkomsten.

  • 2.

    De concerndirecteur Dienstverlening verleent ondermandaat aan de wijkraadcoördinatoren tot het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten die betrekking hebben op de ondersteuning van de werkzaamheden van de wijkraden, waaronder participatie en representatie, het ondertekenen van die overeenkomsten, het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering van die overeenkomsten en het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte met betrekking die overeenkomsten.

  • 3.

    Bij afwezigheid of verhindering van een wijkraadscoördinator, een wijkmanager, of een rayondirecteur worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, hun taken en bevoegdheden als bedoeld in dit besluit, waargenomen door een andere wijkraadscoördinator, wijkmanager onderscheidenlijk rayondirecteur.

Artikel 28 Intrekking oude regeling

Het Besluit ondermandaat ondervolmacht en ondermachtiging cluster Dienstverlening 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 29 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 30 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging cluster Dienstverlening 2022.

Aldus vastgesteld op 25 oktober 2022.

L.C. Molenaar

Concerndirecteur Dienstverlening