Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Definitief tweede aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 22 november 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDefinitief tweede aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 22 november 2022
CiteertitelDefinitief tweede aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 22 november 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10.21 van de Wet milieubeheer
  2. Afvalstoffenverordening 2006
  3. afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2022nieuwe regeling

22-11-2022

gmb-2022-529573

Tekst van de regeling

Intitulé

Definitief tweede aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 22 november 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;

 

gezien het voorstel aan burgemeester en wethouders van 9 november 2022, nummer 02430000081821 / 02430000408690

 

gelet op

  • de artikelen 10.21 e.v. van de Wet milieubeheer en de artikelen 8 en 15 van de ‘Afvalstoffenverordening 2006 van de gemeente Harderwijk’;

  • de Richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainer locaties met kenmerk 02430000081821 / 02430000304478, zoals eerder is vastgesteld in het collegebesluit van 25 januari 2022;

  • afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht waarin de uniforme openbare voorbereidingsprocedure is opgenomen, welke procedure van toepassing is op dit besluit;

overwegende dat

  • in juli 2020 de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ heeft vastgesteld. Een van de hierin opgenomen service uitbreidingen betreft het voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad mogelijk maken om de grondstof GFT gescheiden te kunnen aanbieden door het plaatsen van extra bovengrondse GFT containers;

  • de locaties zoals opgenomen in dit aanwijzingsbesluit zijn bepaald conform de Richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse gft-verzamelcontainer locaties met kenmerk 02430000081821 / 02430000304478, zoals eerder is vastgesteld in collegebesluit van 25 januari 2022;

  • het college gedurende zes weken het tweede ontwerp besluit uitbreiding GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad VANG, met hierop de aangewezen locaties voor de plaatsing van bovengrondse inzamelcontainers, ter inzage heeft gelegd;

  • binnen deze termijn 9 zienswijzen zijn ingediend die betrekking hebben op 6 locaties;

  • het college de zienswijzen die zijn ingediend naar aanleiding van het tweede ontwerpbesluit inhoudelijk heeft beantwoord in de Zienswijzennota die als bijlage bij dit besluit is gevoegd;

  • na de vaststelling en bekendmaking van de definitieve locaties, de aannemer van de gunnende partij (Kliko BV) in overleg met de gemeente en inzamelaar reeds gestart is met het plaatsen van de inzamelvoorzieningen.

A. Locaties (33) waar geen zienswijzen op zijn ingediend en die zijn behouden:

 

BINNENSTAD (1)

C10 Vischmarkt

 

DRIELANDEN (1)

DR23a Drielandendreef

 

FRANKRIJK (1)

FR08 Brummelkamp

 

STADSDENNEN (5)

SD13 Bosboom Toussaintstraat

SD14 Tesselschadelaan (1)

SD15 Tesselschadelaan (2)

SD16 P.C. Hooftplein

SD17 P.C. Boutenslaan

 

STADSWEIDEN (6)

SW16 Wethouder Jansenlaan

SW20 Westeinde

SW21 Bunschotenmeen (1)

SW22 Bunschoternmeen (2)

SW23 Kamillemeen

SW25 Pijlkruidmeen

 

TWEELINGSTAD (18)

TW01 Mecklenburglaan

TW02 Veldkamp

TW03 Olmenlaan

TW04 Scheidiuslaan

TW05 Nassaulaan (1)

TW06 Nassaulaan (2)

TW07 Willem de Zwijgerlaan

TW08 Prins Mauritslaan

TW09 Deventerweg

TW10 Deventerweg

TW11 Van Speyklaan (1)

TW12 Van Speyklaan (2)

TW13 Karel Doormanlaan

TW14 Goeman Borgesiuslaan (1)

TW15 Goeman Borgesiuslaan (2)

TW16 Goeman Borgesiuslaan (3)

TW17 Kortenaerlaan

TW18 Van Speyklaan

 

ZEEBUURT (1)

ZE06 Laan 1940-1945

 

B1. Locatie (2) waar wel zienswijze op is ingediend, maar waar de beoordeling niet tot een wijziging heeft geleid ten opzichte van het ontwerpbesluit.

C11 Vuldersbrink

SW24 Achterste Wei

 

B2. Locaties (3) waar zienswijzen op zijn ingediend.

  • Locatie ZE05 Bleek: de beoordeling leidt tot een matige fysieke verschuiving ten opzichte van het ontwerpbesluit. Alternatief is aangereikt door de VvE. De wijziging leidt niet tot nieuwe belanghebbenden waardoor de locatie definitief kan worden vastgesteld.

  • Locatie TW19 Willem de Zwijgerlaan: hier leidt de beoordeling van de zienswijze tot het laten vervallen van de betreffende locatie. Voor de betreffende gebruikers zal bij locatie TW06 aan de Nassaulaan de capaciteit uitgebreid worden met een extra gft verzamelcontainer.

  • Locatie DR23b Drielandendreef: hier leidt de beoordeling van de 3 ingediende zienswijzen en een gesprek met de vertegenwoordigers van de VvE tot het opnieuw bepalen van een gewenste locatie in de nabijheid van de voorstelde locatie. Aangezien de nieuwe locatie niet leidt tot nieuwe belanghebbenden kan de locatie definitief worden vastgesteld.

C. Locaties (2) waar bij SW26 zowel een zienswijze als na intern ambtelijk overleg een heroverweging heeft plaatsgevonden en waar bij SW13 na intern ambtelijk overleg een heroverweging heeft plaatsgevonden wat in beiden gevallen leidt tot een verplaatsing ten opzichte van het ontwerpbesluit. De wijziging leidt tot nieuwe belanghebbenden, waardoor de locaties komen te vervallen en in een nieuw besluit zullen worden voorgelegd aan het college.

SW13 Roos- en Doornhof (nieuw besluit)

SW26 Sint Janshof (nieuw besluit)

 

Besluiten:

  • 1.

    De Zienswijzennota die als bijlage deel uitmaakt van dit besluit, vast te stellen;

  • 2.

    35 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers (hierboven genoemd onder A en B1) vast te stellen zoals aangeduid in het locatieplan (bestaande uit een aanwijsblad per locatie) dat deel uitmaakt van dit besluit;

  • 3.

    3 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers (hierboven genoemd onder B2) vast te stellen zoals aangeduid in het locatieplan (bestaande uit een aanwijsblad per locatie) dat deel uitmaakt van dit besluit.

  • 4.

    2 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers (hierboven genoemd onder C) te laten vervallen;

  • 5.

    2 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers met code nummer SB01 en SB02 (genoemd in Definitief aanwijzingsbesluit d.d. 31 mei 2022 onder C) vast te stellen zoals aangeduid in het locatieplan (bestaande uit een aanwijsblad per locatie) dat deel uit maakt van dit besluit. Na onderzoek en in overleg met VvE Jan van Nassaupark definitief 2 locaties zijn gevonden en geplaatst kan worden;

  • 6.

    Dit aanwijzingsbesluit bekend te maken via de hiervoor bestemde kanalen;

Dit besluit wordt aangehaald als “Definitief tweede aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 22 november 2022.”

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en Wethouders van Harderwijk d.d. 22 november 2022.

Hoogachtend,

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HARDERWIJK,

de heer J.P. Wassens

secretaris

de heer H.J. van Schaik

burgemeester

Bijlage 1. Aanwijsblad per locatie

 

Binnenstad

C10 – Vischmarkt

 

C11 – Vuldersbrink

 

DRIELANDEN

DR23a Drielandendreef

 

DR23b Drielandendreef

 

FRANKRIJK

FR08 Brummelkamp

 

STADSDENNEN

SD13 – Bosboom Toussaintstraat

 

SD14 - Tesselschadelaan (1)

 

SD15 - Tesselschadelaan (2)

 

SD16 P.C. Hooftplein

 

SD17 P.C. Boutenslaan

 

STADSWEIDEN

SW16 Wethouder Jansenlaan

 

SW20 – Westeinde

 

SW21 Bunschotenmeen (1)

 

SW22 - Bunschotenmeen (2)

 

SW23 - Kamillemeen

 

SW24 Achterste Wei

 

SW25 Pijlkruidmeen

 

Tweelingstad

TW01 Mecklenburglaan

 

TW02 Veldkamp

 

TW03 Olmenlaan

 

TW04 Scheidiuslaan

 

TW05 Nassaulaan (1)

 

TW06 Nassaulaan (2)

 

TW07 Willem de Zwijgerlaan

 

TW08 Prins Mauritslaan

 

TW09 Deventerweg

 

TW10 Deventerweg

 

TW11 Van Speyklaan (1)

 

TW12 Van Speyklaan (2)

 

TW13 Karel Doormanlaan

 

TW14 Goeman Borgesiuslaan (1)

 

TW15 Goeman Borgesiuslaan (2)

 

TW16 Goeman Borgesiuslaan (3)

 

TW17 - Kortenaerlaan

 

TW18 – Van Speyklaan

 

ZEEBUURT

ZE05 – Bleek (circa 60 meter verschuiving t.o.v. ontwerpbesluit, alternatief aangereikt door VvE)

 

ZE06 – Laan 1940 – 1945

 

Slingerbos

SB01 – Jan van Nassaupark (1)

 

SB02 – Jan van Nassaupark (2)

 

Bijlage 1b . Afbeelding GFT-verzamelcontainer

 

Toelichting:

Let op: het uiteindelijke Harderwijkse model is in productie met de specifieke wensen van Harderwijk.

Het onderstaande model is het Harderwijkse model, alleen dan in de kleurstelling RAL 9005 (zwart) voor de behuizing, met een RVS inwerpklep en RVS gft logo (zie universele logo aanduiding hieronder). De inwerpklep is de laagste inwerphoogte van alle gedemonstreerde modellen in het aanbestedingstraject. Dit bevordert de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker. Op basis van ervaringen in andere gemeenten is de inwerpklep bewust klein van formaat, zodat alleen groente-, fruit-, en kleine hoeveelheden tuinafval er in gedaan kunnen worden.

 

 

Bijlage 2. Zienswijzennota

 

Gevolgde procedure

Het tweede ontwerp aanwijzingsbesluit heeft gedurende een periode van 6 weken (van 10 juni 2022 tot en met 21 juli 2022 ) ter inzage gelegen en is op de voorgeschreven wijze kenbaar bekend gemaakt.

Reacties konden schriftelijk en mondeling kenbaar worden gemaakt. Er is 1 mondelinge zienswijze afgenomen.

Uiteindelijk zijn er in totaal 9 officiële zienswijzen ingediend die betrekking hebben op 6 locaties.

Hieronder zijn alle zienswijzen samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. Hierbij wordt aangegeven of de zienswijze aanleiding geeft tot het doen van aanpassingen. Het college weegt de ontvangen zienswijzen mee in haar definitieve besluit. Het besluit wordt bekendgemaakt. In de bekendmaking wordt aangegeven welke mogelijkheden er zijn voor het instellen van beroep. Alle indieners van een zienswijze worden na besluitvorming hierover schriftelijk geïnformeerd.

In verband met de bescherming van de persoonsgegevens zijn de zienswijzen in deze nota geanonimiseerd.

 

nr.

Reg.

Datum

Locatie code

Vorm

zienswijze

Samenvatting zienswijze

Gemeentelijke overweging/beoordeling

Gevolg/Besluit

1

29-06-2022

SW24

formulier website

Indiener is in eerste instantie tevreden met de uitrol en plaatst van de gft verzamelcontainer. De zorg zit vooral in de eventuele stankoverlast, gezien de locatie vlakbij/onder balkon van indiener komt te staan. Inwoner verwacht stankoverlast vooral in de zomermaanden. Ook tijdens het ledigen van de minicontainer in het inzamelvoertuig. Indiener heeft vooralsnog twee alternatieve locaties, namelijk in [ALT 1] groenstrook naast Jumbo pick-up en nabij PostNL pakjeswand. De tweede locatie is in een [ALT 2] vrije groenstrook tussen Achterse Wei en het gebouw van FysioTotaal.

Goed om te lezen dat de indiener tevreden is met de gft voorzieningen.

De stankoverlast c.q. geur van het gft afval is zeer beperkt, doordat de inwerpklep goed afsluit en de voorziening 1x per week wordt geledigd.

Daarnaast is de afstand vanaf de locatie van de gft voorziening tot aan de gevel van het complex ter hoogte van waar de indiener haar/zijn balkon heeft circa 15 meter.

Het alternatie 1 en 2 zijn geen betere locaties gezien dit verder af ligt voor de gebruikers en een ander belangrijk argument is dat de locaties in de buurt zijn van de ingang supermarkt/pickup en nabij het gezondheidscentrum (Fysio), waardoor de bezoekers van beide instellingen deze voorziening kunnen gaan gebruiken als afvalbak, wat niet de bedoeling is. Dit werkt vervuiling van de gft stroom in de hand.

SW24 blijft ongewijzigd.

2

12-7-2022

ZE05

formulier website

De indiener geeft aan eerder en meerder malen met de gemeente in gesprek te zijn geweest over de betreffende locatie. De vertegenwoordiging is namens de VvE De Bleek.

Indiener heeft aan dat er een bestaande inpandige voorziening is voor het inzamelen van gft en dat de inschatting is dat de hoeveelheid gescheiden gft gering zal zijn. Als er een voorziening in de buurt geplaats moet worden, dan is de mening voorgedaan niet nabij de hoofdingang. Uiteindelijk blijkt dat de gemeente toch gekozen heeft voor een locatie op de hoek, vlakbij de vlaggenmast en is er al een betonnen voet geplaatst in het trottoir vlakbij de ingang. Niet alle inwoners van het complex hebben hierover een schrijven ontvangen.

Door de locatie te dicht op de ingang en midden op de stoep geeft dit stank en voetgangers doorgang problemen.

Verzoek is de [ALT 1] locatie te verplaatsen naar de hoek Kuipwal/Luttekepoortstaat tegenover uitzendbureau Aktief Werkt! .

Indiener geeft aan dat het heel opmerkelijk is dat er al geplaatst wordt als er nog geen besluit is genomen en voelen zich hierdoor niet serieus genomen.

De gemeente en indiener hebben elkaar regelmatig gesproken over de betreffende locaties. Er is een misverstand ontstaan bij beide partijen over de afgesproken definitieve, waarbij de gemeente vanuit is gegaan dat de locatie nabij de vlaggenmast de juiste was. In een telefonische gesprek heeft de gemeente aangegeven dat de aanname niet juist was en dat het alternatief voor en vanuit de appartementenbewoners een betere locaties is; ook al is de loopafstand voor sommige bewoners verder.

De gemeente heeft uitleg gegeven over de procedure zoals die in het college besluit is opgenomen, waardoor eerder voorlopige plaatsing mogelijk was. De aannemer heeft op de niet juiste aangewezen plek een betonplaat geplaatst en door de melding van de indiener hierover is de behuizing nog niet geplaatst.

Geringe gewijzigde locatie, geen nieuw besluit nodig.

 

Afstand tussen conceptlocatie en de nieuwe locatie is minimaal waardoor er geen sprake is van nieuwe belanghebbenden/gebruikers Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig.

3

15-6-2022

TW19

Mondelinge zienswijze

Op 15 juni 2022 is gesproken met de indiener over het voornemen om een GFT-verzamelcontainer te plaatsen aan de Willem de Zwijgerlaan (GFT-container code TW19). De indiener geeft aan bezwaren te hebben tegen het plaatsen van deze container en wil graag een zienswijze indienen.

 

De indiener heeft ernstig bezwaar tegen de voorgestelde locatie ter hoogte van Willem de Zwijgerlaan 21 (Achter het winkelcentrum, tegenover de ondergrondse restafvalcontainer en de papiercontainer, onder de boom). Indiener woont nabij de voorgestelde locatie en kijkt er vanaf de woning op.

De ingebrachte argumenten zijn:

  • 1.

    Ervaren van nu al veel stankoverlast van de bestaande afvalvoorzieningen. De containers stinken vaak erg en omdat het een windstille hoek is wordt de overlast verergerd. U heeft hierdoor overlast in de woning / op uw balkon. U verwacht dat er nog meer stankoverlast gaat ontstaan door de plaatsing van de GFT-container.

  • 2.

    Ervaren van overlast doordat er regelmatig illegaal afval naast de containers wordt geplaatst en verwacht/is bang dat dit erger wordt, of zich (ook) gaat voordoen bij de nieuwe gft-locatie.

  • 3.

    Het woongenot wordt aangetast door het uitzicht op een gft-container. De boom is nu nog iets moois om naar te kijken en dit wordt verpest door het plaatsen van een gft-container bij deze boom.

  • 4.

    Het is niet nodig om een gft-voorziening te plaatsen. Er komen al twee locaties voor gft-inzameling in de buurt, namelijk verderop aan de Willem de Zwijgerlaan en aan de voorkant van het winkelcentrum. Voor de indiener is he een kleine moeite om daarheen te lopen met zijn/haar gft-afval.

Eveneens opmerkingen gemaakt over dumping/bijplaatsingen en stankoverlast van de huidige restafvalcontainer. Tenslotte aangegeven dat het beter zou zijn met kleinere zakken in de restafvalcontainer zouden passen en daarop het tarief aanpassen.

De gemeente heeft als oplossing en naar aanleiding van het ingebrachte alternatief nabij het winkelcentrum aan de Nassaulaan, besloten TW19 te laten vervallen.

De gebruikers die gekoppeld zijn aan deze locatie, gaan gebruik maken van de locatie aan de Nassaulaan. Hier staat inmiddels een gft voorziening en komt er nog een extra bij. De toekomstige gebruiken zullen hiervan op de hoogte worden gebracht.

 

De opmerkingen over dumpingen / bijplaatsingen en een kleiner zak en aangepast tarief, zijn door gestuurd naar de betreffende beheerder c.q. beleidsmedewerker afval van de gemeente.

TW19 komt te vervallen

 

Er wordt een extra gft voorziening geplaatst op de Nassaulaan (eerder vastgesteld en inmiddels geplaatst onder locatie code TW06). 

4

13-06-2022

DR23b

e-mail

Ik maak gebruik van een rollator.

De geplande plaats voor een gft bak is buitengewoon lastig en ongewenst.

Het is bekend dat een gft bak een bron van stank is.

De voorgestelde plaats is véél te dicht bij de woningen aan de eerste galerij.

Bovendien voor iedereen toegankelijk.......

Plaatsing op een van de niet in gebruik zijnde parkeerplaatsen , heeft de voorkeur.

In overleg met de gemeentelijke projectleider en overige indieners van zienswijzen op deze locatie zal in onderling overleg de juiste locatie aangewezen worden.

Aangezien door organisatorische omstandigheden heeft deze afspraak niet eerder kunnen plaatsvinden.

Het alternatief op een niet in gebruik zijnde parkeerplaats zal meegenomen worden.

Bij het zoeken nar gewenste locatie zal rekening gehouden worden met toegankelijkheid.

In overleg met betrokkenen een andere locatie bepalen en plaatsen. Door in de nabijheid van de huidige locatie te blijven is een nieuw besluit niet noodzakelijk.

 

Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig.

5

11-06-2022

C11a en b

Brief

Het buurtcomité ervaart overlast op verschillende punten, en wil integraal naar problematiek kijken. Plaatsing GFT-voorziening zien zij niet zitten maar er is niet toegelicht welke overlast verwacht wordt. Comité wil graag gesprek, integraal.

Dit project gaat alleen over de uitbreiding van de locaties van gft voorzieningen voor o.a. inwoners in de binnenstad en niet over de overige ingebrachte punten.

Er heeft een uitgebreid gesprek en bezoek ter plekke plaatsgevonden met de projectleider en een buurbewoner van de Vuldersbrink en hier zijn de overige zaken toegelicht. Aangegeven is dat hierover contact is met de wijkmanager.

 

Er is aangegeven dat de gft voorzieningen 1x per week worden geledigd en hierdoor er ook wekelijks zicht is op eventueel extra overlast (monitoring).

C11 a en b blijft ongewijzigd.

6

17-06-2022

SW26

Brief

Indiener heeft bezwaar tegen GFT container nabij zijn achtertuin. De volgende punten zijn hierover ingebracht:

  • 1.

    Geuroverlast, dichtbij achtertuin

  • 2.

    Zichtlijn verkeer i.v.m. spelende kinderen

  • 3.

    Niet fraai, in het zicht en deel groenvoorziening moet verwijderd worden

  • 4.

    Mogelijk moet boom verwijderd of krijgen de wortels het moeilijk.

Meneer geeft alternatieve locatie aan de overkant van de straat, deze zou niet bij een achtertuin zijn en op een plek komen waar regelmatig containers worden aangeboden, maar hier wordt ook afval gedumpt.

Naar aanleiding van de zienswijzen en gesprekke intern bij de gemeente is een alternatieve locatie gevonden. Deze is dichterbij het appartementencomplex/gebruikers en in de buurt van de huidige ondergrondse restafvalcontainer.

De nieuw voorgestelde locatie dient in een nieuw besluit vastgelegd te worden.

 

Door de verplaatsing van de locatie zijn de argumenten niet meer relevant, toch zal kort ingegaan worden op de argumenten van de indiener:

  • 1.

    Geuroverlast zal beperkt zijn mede door onder andere het 1x per week ledigen van de voorziening.

  • 2.

    Gezien de locatie is het een punt waar bestemmingsverkeer (bewoners voornamelijk) rijden. Veder op is een speeltuin, maar dit is te ver weg van de locatie.

  • 3.

    De voorziening staat tegenover een ondergrondse inzamelcontainer en in lijn met geparkeerde auto’s. Aan de overkant worden ook minicontainers aangeboden voor lediging. De oppervlakte van de gft voorziening is 1 vierkante meter.

  • 4.

    De voorziening staat op een betonnen voet van ongeveer 15-20 centimeter dikte. Dit zal geen schade brengen aan de boom; de boom hoeft ook niet weg.

SW26 zal verplaatst worden.

 

De nieuw voorgestelde locatie dient in een nieuw besluit vastgelegd te worden.

7

13-06-2022

DR23b

brief

Indiener vindt het plan niet echt goed om een gft verzamelcontainer onder zijn/haar raam en van de buurman te gaan plaatsen i.v.m. overlast van stank.

In overleg met de gemeentelijke projectleider en overige indieners van zienswijzen op deze locatie zal in onderling overleg de juiste locatie aangewezen worden.

 

Aangezien door organisatorische omstandigheden heeft deze afspraak niet eerder kunnen plaatsvinden.

In overleg met betrokkenen een andere locatie bepalen en plaatsen. Door in de nabijheid van de huidige locatie te blijven is een nieuw besluit niet noodzakelijk.

 

Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig.

8

12-06-2022

DR23b

Brief

De locatie is buitengewoon ongelukkig gekozen, daar deze direct onder de openslaande ramen van de slaapkamers van de bovenliggende woningen zouden komen.

Als bewoner op de eerste verdieping ondervindt de indiener last - met name in de zomermaanden -

van stank- en geluidsoverlast afkomstig van de containerberging. De gft voorzieningen zal dit alleen maar erger maken omdat zij ook nog eens buiten staan, zeker in de zomermaanden.

 

Bewoner geeft alternatieve locatie bij groenstrook, veel verder weg van de ingang.

In overleg met de gemeentelijke projectleider en overige indieners van zienswijzen op deze locatie zal in onderling overleg de juiste locatie aangewezen worden.

 

Aangezien door organisatorische omstandigheden heeft deze afspraak niet eerder kunnen plaatsvinden.

 

De locatie zal verplaatst worden en zijn de argumenten niet meer relevant, hieronder toch een korte reactie:

 

De twee units zullen wekelijks geleegd worden en wellicht dat er in de zomermaanden een beperkte geur te ruiken zou kunnen zijn. Deze locatie staat weliswaar tegen een blinde muur, maar de bovenliggende ramen kunnen open.

 

De alternatieve locatie zal bij de afspraak ter plekke meegenomen worden in de afweging.

In overleg met betrokkenen een andere locatie bepalen en plaatsen. Door in de nabijheid van de huidige locatie te blijven is een nieuw besluit niet noodzakelijk.

 

Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig.

9

14-06-2022

SW26

Brief

Voorgenomen plan om GFT container te plaatsen op ruime afstand van de hoofdingang, bij OID aan de overzijde van de straat. Bij deze OID staan "slechts"4 appartementen.

Bij de OID tegenover de hoofdingang is er links naast de

lantarenpaal ruimte. De struiken die er staan hebben alleen als functie dat er in najaar en winter veel bladeren blijven hangen, die later weer over straat waaien. Ik zelf ben goed ter been, maar buren zijn hier slecht ter been en/of bejaard.

De indiener heeft waarschijnlijk een bericht gemist in de besluitvorming, namelijk dat tegenover de hoofdingang ook een gft voorziening komt (locatie SW19).

SW26 blijft in stand met de opmerking dat mede door een ander zienswijze indiener die locatie is verplaatst.

 

De nieuw voorgestelde locatie dient in een nieuw besluit vastgelegd te worden.

 

Bijlage 3: Richtlijn locatiebepaling

 

Deze richtlijn is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van nieuwe GFT-verzamelcontainers. Een GFT-verzamelcontainer in een metalen behuizing voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.

 

De richtlijn is gedeeltelijk tot stand gekomen door de landelijke richtlijnen die door andere gemeenten al eerder zijn gebruikt en informatie afkomstig van de NVRD.

 

Bij het bepalen van de locaties voor de GFT-verzamelcontainers worden verscheidene uitgangspunten gehanteerd. Om de afweging tussen de belangen zorgvuldig, consistent en transparant te maken zijn de gehanteerde uitgangspunten neergelegd in deze richtlijn. Dit draag bij aan een zorgvuldige belangenafweging. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individuele belang. De richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainers is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van de nieuwe GFT-verzamelcontainer.

De richtlijn geeft o.a. regels omtrent verkeersveiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de locatie voor zowel de gebruiker als de inzamelaar.

 

De GFT-verzamelcontainer is een reguliere GFT-minicontainer in een metalen behuizing. Deze is bestemd voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.

 

Het betreft hier nadrukkelijk een richtlijn. Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. Indien er concessies moeten worden gedaan om in niet optimale situaties toch een gft verzamelcontainer te kunnen plaatsen, kan het college besluiten om hiervan af te wijken en te kiezen voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing.

 

Het algemeen belang

Het algemeen belang is dat er een optimale verdeling van de locaties van de GFT-verzamelcontainers is, zodat er sprake is van een logisch, kostenefficiënt en samenhangend netwerk waarvan de betreffende bewoners van hoogbouw, stapelbouw en binnenstad gebruik kunnen maken.

 

De locaties van de GFT-verzamelcontainers worden zo bepaald, dat een bewoner de mogelijkheid heeft om het gft-afval op meerdere, voor de bewoner voor de hand liggende, logische locaties in een bovengrondse

GFT-verzamelcontainer met voldoende te deponeren. Dit gebeurt niet alleen door op meerdere locaties GFT-verzamelcontainers te plaatsen, maar ook door de bewoner, waar technisch en uit capaciteitsoverwegingen mogelijk, de mogelijkheid te bieden om op een locatie van zijn/haar voorkeur het gft-afval aan te bieden.

 

Het aantal GFT-verzamelcontainers en de frequentie van leging beïnvloedt de kosten van aanschaf, onderhoud en het legen van de containers. Omdat de totale kosten van de inzameling van huishoudelijk gftafval de hoogte van de afvalstoffenheffing bepalen, is een kostenefficiënt systeem van belang.

 

De GFT-verzamelcontainers op de verschillende locaties vormen een samenhangend netwerk: het niet aanbrengen van een container op een locatie heeft invloed op de potentiële gebruikers van de beoogde locatie. Zij moeten hun gft-afval naar een andere, mogelijk voor hen minder gunstige, locatie brengen.

 

Het individuele belang

Het individueel belang is, dat de aanwezigheid, het gebruik en het legen van de GFT-verzamelcontainers zo min mogelijk hinder geeft voor de aanwonenden.

Bij de afweging wordt onder andere rekening gehouden met:

  • de plaats van de container ten opzichte van een woonhuis of bedrijf: niet direct voor/bij een deur, raam of onder een raam van een woonhuis of bedrijf;

  • de afstand tussen de container en de gevel van het woonhuis of bedrijf, deze is bij voorkeur 5 meter of meer;

  • de eigendomsgrenzen.

 

De lokale situatie

Er zijn veel lokale factoren die bepalen of een locatie meer of minder geschikt is:

  • de fysieke mogelijkheid om een GFT-verzamelcontainer te plaatsen;

  • de beschikbare werkruimte voor het inzamelvoertuig;

  • de veiligheid en doorstroming;

  • de bescherming van het milieu;

  • de kwaliteit van de openbare ruimte;

  • het voorkomen van schade aan andere objecten.

Locatie-richtlijnen

  • 1.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zoveel mogelijk in de nabijheid van bestaande inzamelvoorzieningen geplaatst.

  • 2.

    Bij het bepalen van de locatie van een GFT-verzamelcontainer wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met een zo kort mogelijke loopafstand vanaf seniorenwoningen.

  • 3.

    Bij het bepalen van de locatie van een GFT-verzamelcontainer in de binnenstad wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de loopafstand met dien verstande dat de locatiekeuze beperkt is vanwege de ruimtelijke indeling. In de binnenstad zullen de locaties grotendeels aan de randen worden gesitueerd.

  • 4.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zodanig geplaatst dat er geen belemmering van de verkeersveiligheid ontstaat (zichthinder).

  • 5.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zodanig geplaatst dat voetgangers, al dan niet met een rolstoel, rollator, scootmobiel of kinderwagen, niet worden belemmerd bij het gebruik van het trottoir.

  • 6.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zodanig geplaatst dat voldoende ruimte is om de hierin geplaatste minicontainer eenvoudig en op een veilige manier uit de GFT-verzamelcontainer te halen.

  • 7.

    Het plaatsen van GFT-verzamelcontainer op bestaande parkeerplaatsen en openbaar groen wordt zoveel mogelijk voorkomen.

  • 8.

    De locatie moet goed bereikbaar zijn voor een inzamelvoertuig.

  • 9.

    Bij plaatsing van meerdere GFT-verzamelcontainer op een locatie worden deze bij voorkeur ‘in rij’ gezet.

  • 10.

    De afstand tussen een GFT-verzamelcontainer en de rijweg is bij voorkeur niet meer dan vijftien meter.

  • 11.

    Voor het plaatsen van GFT-verzamelcontainer is het in principe niet noodzakelijk te graven. Indien desondanks tijdens de plaatsing blijkt dat een kabel of leiding aanwezig is waardoor het plaatsen van de GFT-verzamelcontainer niet mogelijk is, wordt een afweging gemaakt tussen een alternatieve locatie voor de GFT-verzamelcontainer of het verleggen van de kabels en leidingen.

  • 12.

    Het aantal gebruikers/huishoudens voor 1 GFT-verzamelcontainer (240ltr) ligt tussen minimaal 5 en maximaal 30 huishoudens. In bijzondere gevallen kan hiervan afgeweken worden. Denk hierbij aan de ruimtelijk indeling van de binnenstad.