Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Smallingerland

Uitvoeringsbesluit Organisatie 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSmallingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit Organisatie 2022
CiteertitelUitvoeringsbesluit Organisatie 2022
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling behoort bij het Organisatiebesluit Smallingerland 2022 [2022, 154708].

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Organisatiebesluit Smallingerland 2022

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-05-202301-01-2023artikel 1, 2

15-03-2023

gmb-2023-188194

30-11-202201-09-202202-05-2023nieuwe regeling

02-11-2022

gmb-2022-528257

2022-044869

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Organisatie 2022

Het Directieteam;

 

Gelet op artikel 7 lid 3 van het Organisatiebesluit Smallingerland 2022 bevoegd is de bijlage te wijzigingen voor de instelling, taken en opgaven van Teams;

 

Overwegende,

 

  • -

    dat op 8 april 2020 de eerste wijziging Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019 behorende bij het Organisatiebesluit Smallingerland 2022 is vastgesteld;

  • -

    het uitvoeringsbesluit een aantal optimaliseringsaanpassingen nodig heeft omdat het DT op 25 mei 2022 tot een wijziging van het aantal teams heeft besloten.

Gelezen het voorstel aan het Directieteam d.d. 2 november 2022, zaaknummer 2022-044869;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen het Uitvoeringsbesluit Organisatie 2022 behorende bij het Organisatiebesluit Smallingerland 2022.

Artikel 1 Instelling Teams

De volgende organisatie eenheden genaamd Teams worden ingesteld:

  • Sociaal geregeld

  • Sociaal ondersteunend

  • Samen leven

  • Opvang

  • Naar werk

  • Naar inkomen

  • Na(ar) school

  • Concern

  • Concerncontrol

  • Organisatie en communicatie

  • Informatie en analyse

  • Informatievoorziening en IT

  • Financiën

  • Programma's en projecten

  • Klantcontact

  • Vergunningen, Toezicht en Handhaving

  • Ondernemen en ontwikkelen

  • Omgeving

  • Omgevingsbeheer Geregeld

  • Omgevingsbeheer Wijken

  • Omgevingsbeheer Schoon

  • Omgevingsbeheer Specialisten

Artikel 2 Taken en opgaven van de Teams

Voor de Teams genoemd in artikel 1 worden de volgende taken en opgaven vastgesteld

 

Team

Taken en opgaven

Sociaal geregeld

Werk, Participatie, Inkomen, armoedebestrijding, minimaregelingen, schuldhulpverlening, inburgering, WMO, jeugd, Carins, Caparis, SDF, contractmanagement.

Sociaal ondersteunend

Cliëntenadministratie voor Naar Werk, Naar Inkomen en Carins, Financiële administratie voor het sociaal domein, Uitvoeren van de sociaal juridische dienstverlening met aandachtsgebieden: verhaal & terugvordering, preventie & handhaving en bezwaar & beroep, Kwaliteitszorg & Business control.

Samenleven

Onderwijs, basisvaardigheden, onderwijshuisvesting, cultuur, monumenten, voorschoolse voorzieningen, sport, welzijn, wijk- en dorpscontacten, lokaal gezondheidsbeleid, mondiaal beleid, voor- en vroegschoolse educatie, spelen.

Opvang:

het voorbereiden en het uitvoeren van opvang van ontheemde Oekraïners en asielzoekers.

Naar werk

Begeleiden van uitkeringsgerechtigde werkzoekende inwoners naar werk of participatie.

Naar inkomen

Verstrekken en beheren van uitkeringen, inkomensvoorzieningen, uitvoering van de vroegsignalering van schulden en andere minimavoorzieningen.

Na(ar) school

Uitvoeren van taken op het gebied van leerlingenadministratie, leerplicht en het leerlingenvervoer voor Smallingerland. Voor de regiogemeenten in De Friese Wouden voeren we de taken op het gebied van mbo-leerplicht, voortijdig schoolverlaten, jongeren in een kwetsbare positie en de advisering rondom de school- en leerbaarheid van jongeren die een uitkering aanvragen.

Concern

Juridische advies, passende geschilbeslechting, behandeling klachten, bezwaren en beroepen, bemiddeling en mediation, coördinatie verzoeken openbaarheid en inzagerecht, openbare orde en veiligheid, ondersteuning team en keten, bestuurs- en directiesecretariaat, kabinetszaken, bestuurs- en directieondersteuning, inkoop en schade en verzekeringen.

Concerncontrol

Informatieveiligheid, privacy en concerncontrol, zoals nader beschreven in het Organisatiebesluit, en verbijzonderde interne controle.

Organisatie en communicatie

Personeelsbeleid, advies en personeels- en salarisadministratie, organisatieontwikkeling en kwaliteit, opleidingsbeleid, Ambtenaren- en arbeidsrecht, ziekteverzuim, Arbo.

Interne en externe communicatie, woordvoering, profilering gemeente zoals promotie, marketing, websites, sociale media, Studio en grafische vormgeving

Informatie en Analyse

Datavisie, datastrategie, databeleid, procesanalyse, recordmanagement, zaakgericht werken, informatiebeheer centraal archief, kwaliteitsbeheer gemeentelijke basis- en kernregistraties, data-architectuur, datadistributie, business intelligence, data-analyse, datavisualisatie, geo-informatie en afhandeling van bezwaren en beroepen tegen de WOZ-waardering (bezwaar en beroep m.b.t. aanslag en kosten bij team Financiën).

Informatievoorziening & IT

I-strategie, Informatievoorziening, Informatie- en applicatiemanagement, ICT infrastructuur, ICT dienstverlening.

Financiën

Financiële administratie, financiële advisering, teamcontrol en financieel beleid. Beleid lokale belastingen. Het heffen en innen van lokale heffingen en belastingen. Het afhandelen van bezwaar en beroep tegen de aanslag en kosten (bezwaar en beroep m.b.t. WOZ-waardering bij team I&A). Het verlenen van kwijtschelding voor lokale heffingen en belastingen.

Programma's en projecten

Poule van organisatie-breed inzetbare project- en programmaleiders, aangevuld met thema-aanjagers zoals duurzaamheid, O3, omgevingsgericht werken en #Inbeweging.

Klantcontact

Het eerste klantcontact met de Mienskip via de verschillende Invoerkanalen (telefoon; balie; receptie; website; post; sociale media en chat.). Het registreren, behandelen en afhandelen van (eenvoudige) aanvragen via één van de invoerkanalen. Het aanvragen en leveren van producten voor burgerzaken. Facilitaire inkoop en dienstverlening (Bodes) en verkiezingen.

Vergunningen, Toezicht en Handhaving

Toezicht en handhaving publiek domein, toezicht fiscaal- en vergunningen parkeren, toezicht en handhaving omgevingsrecht, verlenen omgevingsvergunningen en –meldingen, vergunningverlening APV en bijzondere wetgeving waaronder evenementen en DHW.

Ondernemen en ontwikkelen

Beheer en onderhoud vastgoed en gemeentelijke eigendommen, accountmanagement, beleid economie, beleid volkshuisvesting, gebiedsontwikkeling, grondzaken, haven, recreatie en toerisme, ondernemersloket backoffice, ontwikkelen vliegveld.

Omgeving

Ruimtelijke ordening, gebiedsontwikkeling, stedenbouw, natuur en landschap, verkeer, duurzaamheid, water, milieu.

Omgevingsbeheer Geregeld

Beleid, werkvoorbereiding, realisatie, toezicht en planmatig beheer openbare ruimte; groen, wegen, riolering, civiele kunstwerken, water, openbare verlichting en sportvelden. Beleid en administratie gemeentelijke begraafplaatsen.

Omgevingsbeheer Wijken

Wijkgericht werken, bermen, watergangen, zwerfafval, onderhoud en beheer speeltoestellen, beheer leefomgeving.

 

Omgevingsbeheer Schoon

Mechanisch vegen, onkruidbestrijding, kolkenzuigen, ecostations, afvalinzameling, schoonhouden riolering.

Omgevingsbeheer

 

Specialisten Onderhoud straten, ongediertebestrijding, parkeergarage, brug- en pontbediening, vervoer college, timmer werkzaamheden, gladheid bestrijding, technisch onderhoud, beheer sportvelden, beheer gemalen, verzorging bomen, beheer begraafplaatsen, beheer vliegveld, inrichting locaties bij verkiezingen.

Artikel 3 Inwerkingtreding en Citeertitel

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als "Uitvoeringsbesluit Organisatie 2022".

  • 2.

    Dit Uitvoeringsbesluit is de bijlage als bedoeld in artikel 7 lid 3 van het Organisatiebesluit Smallingerland 2022.

  • 3.

    Het Uitvoeringsbesluit Organisatie 2022 treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 september 2022.

  • 4.

    Het Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019 en alle daarbij behorende wijzigingen worden per 1 september 2022 ingetrokken.

Vastgesteld in de vergadering van het DT op 2 november 2022,

namens het college van burgemeester en wethouders,

het directieteam:

Secretaris/Algemeen directeur,

Siebren van der Berg

Directeur,

Koen Eekma