Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht en openbare orde & veiligheid gemeente Diemen 2021 |
Citeertitel | Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht en openbare orde & veiligheid gemeente Diemen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Uitvoeringsplan VTH en openbare orde & veiligheid |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-11-2022 | nieuwe regeling | 21-09-2021 |
Op 9 juli 2019 heeft het college het integraal vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid omgevingsrecht gemeente Diemen 2019-2022 vastgesteld. Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid is het beleidskader op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht en bevat een visie over vergunningverlening, toezicht en handhaving, doelstellingen, beleidsuitgangspunten en randvoorwaarden. In de prioriteitenlijst is een prioriteit gegeven aan de diepgang van toetsing van aanvragen en aan verschillende overtredingen. Het uitvoeringsplan ziet op de volgende disciplines: VTH algemeen, bouwen, brandveiligheid, milieu, horeca en openbare ruimte. Gelet op het feit dat het cluster Openbare Orde & Veiligheid is toegevoegd aan het team Vergunningen en gelet op de verwevenheid van Openbare Orde & Veiligheid met de disciplines Vergunningen en Handhaving is ervoor gekozen om het uitvoeringsplan van Openbare Orde & Veiligheid aan het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht toe te voegen.
Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid is noodzakelijk om vergunning-verlening en de instrumenten toezicht en handhaving beter te kunnen neerzetten en om de gemeen-telijke doelstellingen op de diverse taakvelden te kunnen halen. De behoefte aan met name toezicht en handhaving is immers veel groter dan de capaciteit. Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid vormt de basis voor een jaarlijks op te stellen integraal uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving en een integraal evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving.
De visie van de gemeente Diemen ten aanzien van toezicht en handhaving is in het integraal toezicht- en handhavingsbeleid als volgt weergegeven: “het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de beschikbare middelen om de gemeente Diemen leefbaar (schoon, heel, duurzaam en veilig) te krijgen en te houden”.
Door middel van dit integrale uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt gewerkt op basis van deze visie en wordt invulling gegeven aan de doelstellingen. Op deze wijze is het voor iedereen duidelijk waar de gemeente Diemen voor het jaar 2021 op inzet. De tekst in rood weergegeven betreffen de werkzaamheden van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (verder: Omgevingsdienst NZKG).
Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht en openbare orde & veiligheid gemeente Diemen 2021 zal aan de raad ter kennisname worden gezonden. Het plan wordt tevens op de gebruikelijke wijze bekend gemaakt (publicatie in het Diemer Nieuws) en zal op de website worden geplaatst. Voorts zal dit plan in te zien zijn via overheid.nl.
1.2 Doel van het uitvoeringsplan
Naast het integraal vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid Diemen 2019-2022 vormt de landelijke wetgeving een belangrijk uitgangspunt. Met het in werking treden van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) op 1 oktober 2010 zijn de kwaliteitseisen voor handhaving opgenomen in hoofdstuk 7 van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) en hoofdstuk 10 van de Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor). Hierin wordt voorgeschreven dat het handhavingsbeleid jaarlijks in een uitvoeringsplan moet worden uitgewerkt.
Het uitvoeringsplan beschrijft welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan het komende jaar uitvoert en wat de daarvoor benodigde en beschikbare middelen zijn. De kwaliteitseisen stellen regels over de strategische en programmatische handhaving. Vanaf 1 juli 2017 gelden ook kwaliteitseisen ten aanzien van vergunningverlening. Door het opstellen van dit uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoet de gemeente Diemen aan deze kwaliteitscriteria. Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht- en handhaving bevat een beschrijving van de organisatie met de daarbij beschikbare capaciteit. In het uitvoeringsplan worden de aanbevelingen en actiepunten vanuit het evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht gemeente Diemen 2020 meegenomen en wordt inzichtelijk gemaakt hoe de aanbevelingen in 2021 nader worden uitgewerkt.
De gemeente Diemen hanteert, in dit uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving, als uitgangspunt dat per fte 1454 uur netto beschikbaar is voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Vrije dagen, ziekte, overleg en opleidingsuren zijn hier reeds van afgetrokken.
Zoals u weet, heeft het coronavirus sinds maart 2020 een behoorlijke impact op het dagelijks leven. Voor de teams Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen is dit onderwerp dagelijks aan de orde geweest. De pandemie heeft ertoe geleid dat de geplande werkzaamheden in 2020 voor een groot deel geen doorgang hebben kunnen vinden. Bedrijfsbezoeken en adrescontroles konden vanwege het besmettingsrisico slechts in uitzonderlijke en noodzakelijke gevallen plaatsvinden. Verder is er door diverse toezichthouders van de disciplines brandveiligheid, milieu, bouwen ondersteuning geboden bij het houden van toezicht op de coronamaatregelen. Het steeds wijzigen van de noodverordeningen, de juridische uitleg, het aanpassen van de systemen en het verzorgen van briefingen hebben ertoe geleid dat het reguliere dagelijkse werk van deze disciplines naar de achtergrond verschoof. Daarnaast is veel tijd gaan zitten in het beantwoorden van vragen van ondernemers, het voorzien van informatie aan bedrijven en inzetten op gedragsverandering door onder andere Samen Veilig, de coronahosts en de coronawijzers.
Op 1 december 2020 is de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 van kracht geworden. De nieuwe Tijdelijke wet voegt een hoofdstuk toe aan de Wet publieke gezondheid. Dit hoofdstuk bevat de wettelijke grondslag voor extra maatregelen die nodig zijn ter bestrijding van de pandemie. De coronamaatregelen zelf worden in ministeriële regelingen neergelegd. Door deze wet heeft de burgemeester aanvullende bevoegdheden gekregen die zien op:
Dit betekent voor de teams Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen dat zij door deze wet met een hele nieuwe situatie te maken krijgen, maar ook met meer verantwoordelijkheden. De wet moest geïmplementeerd worden binnen de dagelijkse werkzaamheden en vraagt ook om uitvoering.
Het toezicht op de maatregelen lag al voornamelijk bij de gemeente, maar de juridische handhaving lag eerst bij de Veiligheidsregio. Met deze aanpassing in de wet is dit bij de gemeente komen te liggen. Dit is een wezenlijke verandering. Dit betekent dat hiervoor extra capaciteit van de juristen wordt gevraagd.
Daarbij komt dat alle handhavingsinstrumenten besluiten zijn in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en dat elk besluit derhalve vatbaar is voor bezwaar en (hoger) beroep.
Ook voor 2021 zal het houden van toezicht op de maatregelen nog steeds een aanzienlijke taak zijn. Daarbij komt dat sinds december 2020 opnieuw sprake is van stringentere maatregelen, welke tot nu nog voortduren (inclusief de ingestelde avondklok).
1.3.2 Organisatie ontwikkeling Diemen 2022
Diemen groeit en de organisatie ook. De maatschappij ontwikkelt en inwoners van Diemen zijn steeds vaker betrokken en mondiger. Grote (ruimtelijke) ontwikkelingsopgaven komen op ons af en zijn al in volle gang. Het aantal meldingen en vragen neemt toe en de teams groeien. Hoe zorgen we er samen voor dat we de goede prioriteiten stellen. Het managementteam heeft voldoende aanleiding gezien om de organisatie anders aan te sturen en ook in te richten, zodat Diemen een toekomstbestendige en effectieve organisatie blijft. Dit traject noemen we Diemen 2022. In 2019 is deze organisatieontwikkeling in gang gezet en naar verwachting wordt deze organisatieontwikkeling in april 2021 afgerond. Dit leidt tot een andere organisatiestructuur. De functies van afdelingsmanagers en coördinatoren komen te vervallen. Hiervoor komen directeuren en teamleiders terug. Daarnaast worden sommige teams samengevoegd. De teamleiders verrichten geen inhoudelijk werk meer en krijgen ook personele taken en verantwoordelijkheden. Dit betekent dat de inhoudelijke taken elders belegd moeten worden en/of prioriteiten gesteld moeten worden. Voor 2021 worden deze prioriteiten en taken in dit uitvoeringsplan inzichtelijk gemaakt.
Naar verwachting treedt de Omgevingswet op 1 juli 2022 in werking. De Omgevingswet zorgt voor minder complexe regelgeving door het bundelen van 26 wetten in 1 wet en het verlagen van het aantal ministeriële regelingen en algemene maatregelen van bestuur (4 in plaats van 120). Doel hiervan is het vergroten van het gebruiksgemak en inzichtelijkheid van de regelgeving. Het bundelen van regels heeft bovendien tot doel om activiteiten waar vergunning of ontheffing voor wordt gevraagd in samenhang te beoordelen en niet vanuit elke wet afzonderlijk. In de gemeente Diemen en in Duo+ wordt in diverse projecten aan de voorbereiding van de wet gewerkt. Ook de teams Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen zijn binnen deze projectgroepen in verschillende rollen en vanuit verschillende disciplines actief. De implementatie van de Omgevingswet brengt een aanzienlijke proceswijziging teweeg en er moet een nieuw digitaal systeem geïmplementeerd worden.
1.3.4 Wet VTH, de kwaliteitscriteria en de Verordening Kwaliteit
In oktober 2016 is de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) omgevingsrecht gemeente Diemen in werking getreden. Deze verordening volgt grotendeels de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Het Interprovinciaal Overleg (IPO). Het gemeentebestuur van Diemen wilde zich echter niet op voorhand binden aan alle landelijke kwaliteitscriteria 2.1 voor de VTH-taken die in eigen huis worden uitgevoerd. Dat gold met name voor de criteria ten aanzien van de kritieke massa, omdat hiervoor geen structureel werkaanbod/werkvoorraad is. Dat leidde tot de afwijking van de modelverordening wat betreft het eerste lid van artikel 5 inzake de kwaliteitsborging.
Het gemeentebestuur heeft wel gekozen voor een aanpak die tot verdere kwaliteitsverbetering leidt, zoals is beschreven in de Verordening Kwaliteit. Veel van de genoemde kwaliteitsverbeteringen zijn inmiddels doorgevoerd.
Echter, er is door de stuurgroep kwaliteit hard gewerkt aan een doorontwikkeling van de genoemde kwaliteitscriteria. De reden hiervan is gelegen in de omstandigheid dat er inconsistenties in de kwaliteitscriteria waren aangetroffen, maar ook tekortkomingen. Naast deze punten moest ook beter worden ingespeeld op andere wetgeving, andere opleidingen en andere werkzaamheden. Gebleken is dat de ervaring niet meer aansloot op de huidige uitvoeringspraktijk. De kwaliteitscriteria 2.2. zijn derhalve op 1 juli 2019 in werking getreden. Dit betekent dat de huidige Verordening Kwaliteit geactualiseerd moet worden en dat er mogelijk consequenties aan verbonden moeten worden. De VNG levert hiervoor een nieuw model aan.
1.3.5 Het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw (Wet private kwaliteitsborging)
De inwerkingtreding van de Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb) vindt naar verwachting plaats tegelijkertijd met de inwerkingtreding van de Omgevingswet, te weten op 1 juli 2022. Door de komst van de Wkb vervalt bij de vergunningverlening de toets aan het Bouwbesluit 2012, dan wel wordt deze toets door een private partij overgenomen. De werkzaamheden ten aanzien van vergunning en toezicht en handhaving zullen hierdoor wijzigen. De gevolgen van de Wkb hebben alleen betrekking op de werkzaamheden voor de technische toets en het houden van toezicht op omgevingsvergunningen bouw. De overige werkzaamheden zullen vooralsnog in stand blijven. Er komen zelfs administratieve taken bij.
De invoering van de Wkb geschiedt in fasen. De eerste fase richt zich op de zogenaamde bouwwerken in gevolgklasse 1. Dit betreft onder meer de eenvoudige bouwwerken en de eengezinswoningen. Later zullen de bouwwerken in de gevolgklassen 2 en 3 volgen. Hier gaat het om de meer complexe bouwwerken zoals flats, ziekenhuizen en woongebouwen. De impact voor de teams Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen is door het bureau Senze vertaald naar deze drie fasen. De impactanalyse is verwerkt in de urenraming van de teams Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen en Handhaving.
1.3.6 Landelijke handhavingsstrategie
Het IPO en het Openbaar Ministerie (OM) namen in 2014 het initiatief om met alle bij het omgevings-recht betrokken overheden een landelijke strategie op te stellen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Handhavende instanties, zoals overheden, omgevingsdiensten, het OM en de politie treden dan op eenzelfde manier op bij vastgestelde overtredingen. Zo ontstaat een gelijk speelveld, wordt het rechtsgevoel gerespecteerd en blijft de leefomgeving veilig, schoon en gezond. Onder de LHS kunnen specifieke handhavingstrategieën worden uitgewerkt en vastgesteld. In 2016 is gestart met deze uitwerking voor de disciplines milieu en horeca. De horecahandhavingsstrategieën zijn bestuurlijk vastgesteld. Voor de discipline milieu is de implementatie gestagneerd aangezien diverse Omgevings-diensten in het land zelf nog niet de landelijke handhavingsstrategie hebben geïmplementeerd. In 2019 is deze ontwikkeling verder gevolgd en is beoordeeld dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de landelijke handhavingsstrategieën voor de milieudiscipline. In de komende wijziging van het integrale vergunningverlenings, -toezichts- en handhavingsbeleid zal de landelijke handhavingsstrategie daar waar mogelijk ook verder doorgevoerd worden voor de disciplines bouw, brandveiligheid en openbare ruimte.
Per 31 december 2024 zou naar verwachting een verbod op asbestdaken gaan gelden. Het toezicht op de naleving van de regelgeving komt bij de gemeente te liggen. Het verbod is door de Eerste Kamer in 2019 verworpen. Het plan moet eerst beter doordacht worden. Het is dus zaak de landelijke ontwikkelingen goed te volgen. Vanuit de VNG zijn wij op de hoogte gesteld en wordt geadviseerd alvast inventarisaties te verrichten.
Dit betekent dat er een communicatiestrategie moet worden geformuleerd en dat bezien moet worden welke stappen er vast, vooruitlopend op het verbod, gezet kunnen worden om het probleem van asbestdaken te kunnen aanpakken. In 2021 wordt een (kort) projectplan opgesteld om inzicht te krijgen in wat er voor nodig is om deze inventarisatie van asbestdaken uit te voeren.
In 2017 zijn wij gestart met het inzetten van straatcoaches (via SAOA uit Amsterdam) om zo jeugdoverlast tegen te gaan. Deze straatcoaches werken met name in de avonden en zijn gespecialiseerd om met de jeugd in gesprek te gaan. Zij rapporteren dagelijks wat zij constateren, welke jongeren zij signaleren en welke rollen deze jongeren binnen eventuele groepen hebben. In het collegeprogramma van 2018 is besloten tot verdere inhuur van de straatcoaches gedurende deze collegeperiode (2019-2022).
1.3.9 Landelijke aanpak adresfraude
In 2019 is verder invulling gegeven aan de uitvoering van huisbezoeken in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Daarnaast zijn de toezichthouders verder getraind in het onderkennen van misstanden en het multidisciplinair behandelen van casussen. Dit ontwikkelproces is inmiddels structureel ingebed, teneinde de professionaliteit van handelen te versterken en te borgen. Vanwege het coronavirus heeft de landelijke aanpak adresfraude deels stilgelegen.
De gemeente Diemen kiest voor een actieve aanpak van misstanden en ondermijnende criminaliteit. Er is dan ook besloten tot voortzetting van de gekozen integrale aanpak en Scheerlicht uit te breiden naar de gehele gemeente. Er is niet langer sprake van een project Scheerlicht, maar van een methodiek Scheerlicht. In de begroting 2020 zijn hiervoor aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Extra aandacht komt er voor preventie en zorg. De methodiek Scheerlicht is tot nu toe succesvol gebleken. Door systematische adrescontroles en gericht onderzoek naar aanleiding van signalen, komen veel misstanden en criminele praktijken in Diemen naar boven. Drugscriminaliteit, overbewoning, mensenhandel en fraude zijn beter in beeld en kunnen beter worden bestreden. Tientallen woningen zijn weer vrijgekomen voor echte woningzoekenden. In 2021 wordt een uitvoeringsprogramma Scheerlicht vastgesteld, waarin exact wordt aangegeven hoe de methodiek Scheerlicht verder vorm wordt gegeven. In dit uitvoeringsprogramma zijn de uren en taken uit dit programma meegenomen1.
1.3.11 Ondermijnende criminaliteit
De aanpak van ondermijnende criminaliteit is als speerpunt genoemd in zowel het Meerjarenbeleidsplan Integrale Veiligheid 2019-2022 als in het jaarprogramma 2021 uitvoering integrale veiligheid. Inmiddels worden er al veel activiteiten verricht om ondermijnende criminaliteit aan te pakken. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het versterken van de informatiepositie van de burgemeester door een actieve deelname in het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) ten aanzien van gegevensuitwisseling woonfraude, malafide horeca, mensenhandel, vergunningverlening horeca en prostitutie. Verder wordt bijvoorbeeld bij woonfraude het convenant Doorzon toegepast en worden er gerichte controles op het bedrijventerrein uitgevoerd. Panden worden gesloten indien er overtredingen worden geconstateerd waarbij de openbare orde is aangetast. In 2021 zullen voornoemde activiteiten en andere activiteiten om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, verder worden opgepakt en worden beschreven in een ondermijningsplan2. Voor het volledige overzicht van de activiteiten wordt verwezen naar het jaarprogramma 2021 uitvoering integrale veiligheid en voornoemd ondermijningsplan.
1.3.12 Informatieplicht energiebesparing
De informatieplicht energiebesparing voor bedrijven en instellingen is vanaf 1 juli 2019 in werking getreden. Dit was meteen ook de einddatum om aan deze nieuwe eis te voldoen. Iedere inrichting die onder de energiebesparingsplicht valt, moet óók een rapport indienen bij het bevoegd gezag. Specifiek voor de informatieplicht geldt dat inrichtingen die aan de Meerjarenafspraken energie-efficiëntie (EED) zijn toegetreden, niet onder de informatieplicht vallen. In 2020 is een extern bureau ingehuurd voor het informeren van de bedrijven ten aanzien van de informatieplicht en het benadrukken van het doen van een melding. In 2021 zal dit bureau de ingediende meldingen beoordelen en de bedrijven verder informeren over deze verplichting.
1.3.13 Steeds verdergaande parkeerregulering in Diemen
Door de steeds verdergaande parkeerregulering in Diemen is het te handhaven gebied te groot geworden om adequaat handhavend op te treden. In 2020 is daarom een aanbestedingstraject afgerond voor de uitvoering van de parkeerhandhaving. De parkeerhandhaving vindt met ingang van 1 augustus 2020 plaats door middel van een scanauto in de gereguleerde gebieden en een scanauto met opvolgscooter voor wat betreft de blauwe zones. Ook is het in 2020 mogelijk gemaakt om een wielklem te gebruiken in geval van wanbetalers van naheffingsaanslagen. Het contractmanagement met deze partijen en de partij die de wielklem verzorgd, is komen te liggen bij het team Handhaving.
Ook in 2021 heeft het basisteam Diemen/Ouder-Amstel van de nationale politie minder toezichtstaken verricht. Hierdoor is er nog steeds extra druk op het gemeentelijk toezicht. In 2020 zou een nadere afweging gemaakt worden hoe hiermee omgegaan zal worden. Door COVID-19 heeft deze afweging niet in 2020 plaatsgevonden. Deels zijn enkele taken opgevangen door twee toezichthouders die werkzaamheden voor de BOA’s verrichten. Er blijven echter bepaalde taken liggen. Bij de herziening van het handhavingsarrangement (afspraken tussen gemeente Diemen, politie, Groengebied-Amstelland en Staatsbosbeheer) wordt hier verder op ingegaan.
Op 1 augustus 2020 is de gewijzigde Wet Bibob (eerste tranche) in werking getreden. De wijzigingen van de Wet Bibob leiden onder andere tot een verruiming van de mogelijkheden van overheden om eigen onderzoek te doen. Voortaan kan bijvoorbeeld ook justitiële informatie over bepaalde zakelijke relaties van de betrokkene, zoals vermogensverschaffers, worden opgevraagd. De gewijzigde Wet Bibob leidt eveneens tot een uitbreiding van het toepassingsbereik van de Wet Bibob. De in 2018 vastgestelde beleidsregel Wet Bibob dient hierop te worden aangepast.
Verder is als gevolg van de beëindiging van de dienstverleningsovereenkomst (coördinatie en aansturing van de medewerkers Openbare Orde & Veiligheid van de gemeente Ouder-Amstel door Diemen) het Bibob coördinatorschap teruggekomen bij het team Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen. Door het ontbreken van een goede invulling van het Bibobcoördinatorschap heeft de uitrol van het Bibobbeleid onvoldoende aandacht gekregen. In 2021 wordt opnieuw bezien hoe de uitrol alsnog kan plaatsvinden.3
In het coalitieakkoord “Duurzaam Samenleven 2018-2022” wordt stil gestaan bij de groei van Diemen. Daar waar Diemen enige tijd geleden nog maar 24.000 inwoners kende, is begin 2019 de 30.000e inwoner van Diemen verwelkomd. Deze groei leidt ertoe dat de ambtelijke organisatie mee moet groeien. Dat is al op een aantal plekken in de huidige organisatie gelukt. In de periode 2019-2022 zal de ambtelijke organisatie verder moeten uitbreiden om alle ambities en ontwikkelingen goed te kunnen vormgeven en moeten heldere keuzes worden gemaakt. In het huidige coalitieakkoord zijn de volgende ambities weergegeven die van invloed zijn op de disciplines vergunningen, toezicht en handhaving en openbare orde & veiligheid.
Daar waar {sociale} veiligheid of leefbaarheid vraagt om extra inzet bieden we die wijkgericht. Veiligheid is een essentiële voorwaarde voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen. De verbeteringen op het gebied van handhaving en toezicht hebben bijgedragen aan de verbetering van de veiligheid, maar we blijven waakzaam. We zetten mankracht en middelen informatie-gestuurd in en bepalen per situatie welke instrumenten we inzetten. Cameratoezicht wordt beperkt ingezet en als subsidiair instrument gezien. We blijven focussen op veiligheid in de openbare ruimte. We zetten daarbij niet alleen repressieve instrumenten in, maar blijven samenwerken met justitie, politie, Boa’s, jongerenwerk en jeugdhulpverlening en zo nodig met buurgemeenten. We zetten de inzet van beveiliging op Bergwijkpark en de Campus Diemen Zuid voort op het reguliere niveau.
Deze taak levert, behoudens mogelijke intensivering, geen extra werk op.
De komende periode blijven we aandacht geven aan initiatieven voor nieuwe evenementen. Bestaande en nieuwe evenementen dragen zoveel mogelijk bij aan ontmoeten en verbinden. Daarbij is aandacht voor diversiteit. Deze taak levert, behoudens mogelijke intensivering, geen extra werk op. Opgemerkt moet worden dat de COVID-19 maatregelen vanaf maart 2020 ervoor gezorgd hebben dat geen evenementen meer hebben kunnen plaatsvinden. Zoals het er naar uitziet, zullen in 2021 slechts in beperkte mate en onder strikte regelgeving evenementen kunnen plaatsvinden.
Gezien de aard, omvang en reikwijdte van de nieuwe omgevingswet zijn wij van mening dat voor het opstellen van een omgevingsvisie en omgevingsplan niet alleen een stevige en intensieve betrokkenheid van de Raad noodzakelijk is, maar dat ook gezorgd moet worden voor een stevige betrokkenheid van inwoners en organisaties. Hiervoor is samen met de Raad een plan van aanpak opgesteld. Verwezen wordt naar paragraaf 1.3.3.
Woningbouw/sociale huurwoningen
Buiten de projecten die al vastgelegd zijn zien wij mogelijkheden om in totaal 2.833 woningen te bouwen. Het gaat dan om de locaties Holland Park-West, Holland Park-Zuid, en de zoeklocaties Griend, de Venser, Harmonielaan en Buitenlust. Voor de zoek locaties moet nog door college en raad besloten worden of deze locaties geschikt zijn voor woningbouw. Voor de totale programmering is het volgende afgesproken; 1085 sociale huurwoningen, 600 middenhuur woningen en 1.148 vrije sector koop/huur. Verder willen we de bouw van kleinere koopwoningen stimuleren. Deze zijn qua prijs ook voor middeninkomens geschikt.
Huisvestingsverordening en aanpak vakantieverhuur en overbevolking
Met de wijziging van de Huisvestingswet in 2019 bestaat de mogelijkheid om middeldure woningen in de huisvestingsverordening op te nemen. Daardoor kunnen we woningen ook na de eerste oplevering daadwerkelijk aan middeninkomens toewijzen met een voorrangsregel voor inwoners van Diemen en doorstromers. Dit voornemen is in de Woonvisie toegevoegd.
Daarnaast zijn in de vastgestelde Woonvisie diverse thema’s opgenomen en maatregelen benoemd, zoals het beperken van vakantieverhuur en overbewoning, het verbeteren van de doorstroming, het zoveel mogelijk toewijzen van woningen aan Diemenaren, de aanpassing van de urgentiecriteria en de huisvesting van ouderen en jongeren en statushouders.
Voor wat betreft toezicht en handhaving wordt verwacht dat met de vaststelling van de Huisvestingsverordening per 1 januari 2021 meer klachten worden ontvangen en er meer grondslagen zijn om handhavend op te treden. Dit levert een aanzienlijke taakverzwaring op. Er is nog een wijziging van de Huisvestingsverordening in voorbereiding.
1.3.17 Verruiming artikel 13b Opiumwet
In het nieuwe artikel 13b Opiumwet is opgenomen dat de burgemeester ook woningen en andere panden kan sluiten als er voorwerpen of stoffen worden aangetroffen die duidelijk bestemd zijn voor het telen of bereiden van drugs, zoals bepaalde apparatuur (cocaïnewasserij) of chemicaliën (apaan, zoutzuur) en versnijdingsmiddelen (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34763-3.html). Vorengaande betekent een extra taak voor de teams Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen, maar vergt ook een aanpassing van het vigerende Opiumwetbeleid wat gepland staat voor het jaar 2022.
1.3.18 Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
Deze wet is nog niet in werking getreden, maar wordt verwacht in 2022. Dit brengt ook een proceswijziging teweeg. De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. Daarnaast verbetert hun rechtspositie in het digitale contact met de overheid. De mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren blijft; de Awb geeft burgers en bedrijven de keuze tussen de papieren of de digitale weg.
In juli 2017 is het Besluit Omgevingsrecht (Bor) gewijzigd. Met deze wijziging is het Basistakenpakket uit de Package Deal van de omgevingsdiensten wettelijk verankerd. Aangaande asbest is als basistaak in het Bor opgenomen: het ketentoezicht op bedrijfsmatige activiteiten met betrekking tot (onder andere) asbest. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) heeft het proces opgestart om samen met de gemeente Diemen te bepalen hoe invulling kan worden gegeven aan deze wettelijke basistaak.
“Ketentoezicht is het op elkaar afgestemde toezicht van één of meer toezichthouders op de naleving, de kwaliteit of de veiligheid van een handeling of zaak, dat zich uitstrekt tot alle partijen die achtereenvolgens betrokken zijn bij deze handeling of zaak.”.
De hoofdtaken die hier concreet onder vallen zijn:
Gelet op de geringe hoeveelheid sloopmeldingen-asbest die door particulieren worden ingediend (2% van het totaal), is het ketentoezicht in 2021 hierop als plustaak eveneens overgedragen aan de OD NZKG. Deze nieuwe werkwijze heeft dus ook betrekking op sloopmeldingen-asbest die door particulieren worden ingediend. In 2021 gaat het om 164 uur voor een bedrag van
€ 16.741,59. Hiervoor is een addendum op de bestaande uitvoeringsovereenkomst (UVO) gecreëerd en vastgesteld.
Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Dit betekent een primair fossiel energiegebruik van maximaal 225 kWh per m2 per jaar. Voldoet het gebouw dan niet aan de eisen, dan mag het per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruikt worden. Deze verplichting staat in het Bouwbesluit 2012. Het bevoegd gezag treedt op als handhaver bij overtreding van de Energielabel C-verplichting. Het bevoegd gezag is meestal de gemeente waar het kantoorgebouw is gevestigd. Het gebruiksverbod geldt voor het zonder energielabel C in gebruik nemen of gebruiken van een kantoorgebouw. Zowel de eigenaar als de huurder kunnen dus door het bevoegde gezag worden aangesproken.
Daarbij is het van belang te weten welke partij bevoegd is om aan de energielabel C-verplichting (of beter) te voldoen.
De verplichting geldt niet als:
De verplichting is een afspraak in het Energieakkoord uit 2013. In 2019 zijn nieuwe doelstellingen geformuleerd voor de gebouwde omgeving in het Klimaatakkoord, namelijk het realiseren van een energie neutrale gebouwde omgeving in 2050. Voor 2030 is een tussendoelstelling geformuleerd. Deze verplichting vormt een stap richting deze doelstellingen.
Voor nieuwbouw gelden al strengere eisen. Deze verplichting zorgt ervoor dat ook bestaande gebouwen beter gaan presteren op energiegebied. Daarnaast zorgt energielabel C of hoger voor een beter werkklimaat en meer comfort voor gebruikers.
We gaan dit jaar verder in gesprek met de Omgevingsdienst over de taakuitvoering voor de Label C-certificering die vanaf 2023 geldt voor kantoorgebouwen en de jaarlijkse keuring van klimaatbehandelingsinstallaties. In 2021 zal de nadruk liggen op communicatie over de verplichtingen.
1.3.21 Wijziging Bouwbesluit 2012 in verband met BENG-eisen
Vanaf 1 januari 2021 moeten de vergunningaanvragen voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, voldoen aan de eisen voor Bijna Energie neutrale Gebouwen (BENG). Deze nieuwe bouwregels stellen eisen aan de maximale energiebehoefte, het fossiele energiegebruik en aan de opwek van hernieuwbare energie van gebouwen. Dit betekent dat bij nieuwe woningen en gebouwen niet alleen rekening moet worden gehouden met een goede isolatie van de gebouwschil en energiezuinige installaties, maar ook met de toepassing van duurzame energie.
Deze eisen vloeien voort uit het Energieakkoord voor duurzame groei en uit de Europese Richtlijn Energieprestatie Gebouwen (EPBD).
De BENG eisen vervangen hiermee de huidige energieprestatie coëfficiënt (EPC) en worden berekend met een nieuwe, vastgestelde bepalingsmethodiek: de NTA 8800 die ook wordt gebruikt bij het bepalen van het nieuwe Energielabel. Voor het team Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen is het van belang middels deze nieuwe bepalingsmethodiek aanvragen te toetsen.
1.3.22 Wet toeristische verhuur van woonruimten
Op 1 januari 2021 is de Wet toeristische verhuur van woonruimte in werking getreden (deze wet vult de Huisvestingswet 2014 aan). Deze wet maakt het mogelijk om bij verordening een registratie-, meld- en/of vergunningplicht voor toeristische verhuur in te voeren. Een registratieplicht verbetert de informatiepositie van de gemeente (betere handhavingsmogelijkheden). Een meld- of vergunningplicht kan negatieve effecten van toeristische verhuur van woonruimte voorkomen of beperken. Dit nieuwe stelsel zorgt voor een uniform systeem dat specifiek is toegesneden op toeristische verhuur.
De Huisvestingsverordening Diemen 2020 maakt nog geen gebruik van de mogelijkheden van de wet Toeristische verhuur van woonruimte. In 2021 zal de Huisvestingsverordening Diemen hierop moeten worden aangepast.
In dit hoofdstuk wordt beschreven welke activiteiten worden verricht op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht en openbare orde & veiligheid. De activiteiten dragen er aan bij dat de doelstellingen, zoals zijn beschreven in het integraal vergunningen, toezicht- en handhavingsbeleid gemeente Diemen 2019-2022 en het meerjarenveiligheidsbeleidsplan Integrale Veiligheid 2019-2022, kunnen worden gehaald. Per discipline wordt aangegeven hoeveel producten worden verwacht in 2021. Tevens is een aantal uitvoeringsdoelstellingen opgesteld. Deze worden paragraaf 2.3 nader beschreven.
2.2 Productenlijst /werkvoorraad
Urenverdeling en Productenlijst vergunningverlening bouwen 2021
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving bouwen 2021
Huisvestingscontroles (o.a. vakantieverhuur / kamerverhuur, inclusief woningklachten) | ||
Controles gebiedsgericht- en themagericht toezicht4 | ||
Aantal bouw- of sloopprojecten5 | ||
Deelgoedkeuringen6 | ||
GBA/BAG verzoeken (inclusief BAG-registraties en WKPB registraties | ||
Vooraanschrijvingen (vriendelijk verzoek, waarschuwingen en vooraankondigingen)7 | ||
Beschikkingen (last onder bestuursdwang en last onder dwangsom) | ||
Werkprocessen (Squit XO en Squit 2GO, ketentoezicht asbest en piketregeling) | ||
Gepland toezicht op projecten in 2021
Het realiseren van een parkeerkelder |
2.2.3 Discipline brandveiligheid
Urenverdeling en Productenlijst vergunningverlening brandveiligheid 2021
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving brandveiligheid2021
Vooraanschrijvingen (vriendelijke verzoeken, waarschuwingen en | ||||
Brandveiligheidscontroles zorginstellingen (inspectieverzoek) |
In verband met COVID-19 in 2021 en de hierdoor ontstane achterstanden in het toezicht wordt in 2021 geen scholenproject gehouden. |
Gepland toezicht op projecten 2021
In het integraal vergunningen, toezicht- en handhavingsbeleid Diemen 2019-2020 is voor vergunningverlening een diepgang aan de toets opgenomen en voor toezicht en handhaving is een prioriteitenlijst opgenomen. Ook binnen het beleidsveld milieu en bodem wordt gewerkt op basis van deze prioriteitenlijst. Gelet op de personele capaciteit is het echter niet mogelijk om op alle activiteiten toezicht te houden en alle illegale activiteiten te handhaven. De beschikbare capaciteit zal zoveel mogelijk worden ingezet op handhavingsactiviteiten met een zeer hoge en hoge prioriteit.
Voor wat betreft het onderdeel milieu en bodem hebben de volgende aspecten een zeer hoge prioriteit:
In de gemeente Diemen is sprake van de volgende categorieverdeling, controlefrequentie en kengetallen:
Urenverdeling en Productenlijst vergunningen milieu 2021
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving milieu 2021
De gemeente Diemen heeft ongeveer 1208 alcoholverkopende bedrijven (horeca, supermarkten, slijterijen, sportkantines, evenementen, cafetaria’s, etc.). Daarnaast zijn er ongeveer 12 leeftijdsgrenzen hotspots (evenementen en hangplekken).
Urenverdeling en Productenlijst vergunningen horeca 2021
In 2021 worden de controles verricht op basis van de automatische planningsmodule van Squit XO.
Voor 2021 zijn 46 controles ingepland. De invloed van COVID-19 is een onzekere factor. Achteraf zal blijken of door COVID-19 controles niet hebben kunnen plaatsvinden. Die controles worden in tweetallen bij meerdere inrichtingen uitgevoerd. Tijdens integrale horecacontroles wordt ook gelet op de leeftijdsgrenzen.
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving horeca 2021
2.2.6 Discipline openbare ruimte
Urenverdeling en Productenlijst vergunningen Openbare Ruimte 2021
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving Openbare Ruimte 2021
Juridische advisering door jurist en coördinator (o.a. vooraanschrijvingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang/bezwaar en beroep) | ||
Verwacht aantal meldingen in 2021
Naheffing parkeren vergunningengebied en betaald parkeergebied (P1) | ||
Beschikkingen (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang) | ||
In 2021 worden de volgende taken in projectvorm opgepakt:
2.3 Uitvoeringsdoelstellingen VTH
Voor de uitvoering van de VTH-taken is een VTH-organisatie gerealiseerd. Hieronder wordt beschreven hoe deze organisatie er uit ziet. Opgemerkt kan worden dat er voor wat betreft alle disciplines een strikte scheiding tussen vergunningverlening en toezicht en handhaving bestaat.
* Per 1 april 2021 Zijn de teams Openbare Orde en Veiligheid en Vergunningen samengevoegd tot het team Openbare Orde en Veiligheid en Vergunningen
3.2.2 Kennis, kunde en capaciteit
Zoals is beschreven bij de ontwikkelingen in het eerste hoofdstuk, gaat de vastgestelde Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen uit van het niet op voorhand binden aan alle landelijke kwaliteitscriteria 2.1 voor de VTH-taken die in eigen huis worden uitgevoerd. Dit geldt met name voor de criteria ten aanzien van de kritieke massa, omdat hiervoor geen structureel werkaanbod/werkvoorraad is. Dat leidt tot een afwijking van het eerste lid van artikel 5 van de modelverordening voor zover het de kwaliteitsborging betreft.
In 2021 zal, zoals eerder in dit uitvoeringsplan is aangegeven, een actualisatie moeten plaatsvinden van voornoemde verordening aan de kwaliteitscriteria 2.2. die op 1 juli 2019 zijn vastgesteld (en ook zijn bijgesteld ten opzichte van de kwaliteitscriteria 2.1).
Cluster Vergunningverlening (vaste fte’s)
Cluster Toezicht en Handhaving (vaste fte’s)
Milieu, Brandveiligheid, Bouwen en Openbare Ruimte en ondersteuning teamleider | ||
Milieu, Brandveiligheid, Bouwen, Horeca en Openbare Ruimte, aansturing, beleid, advisering |
Cluster Openbare Orde & Veiligheid
Milieu, Brandveiligheid, Bouwen, Horeca en Openbare Ruimte, aansturing, beleid, juridisch medewerker, Openbare Orde & Veiligheid |
Cluster Juristen (vaste fte’s)
Capaciteit vergunningverlening bouwen in 2021
Capaciteit toezicht en handhaving bouwen in 2021
Capaciteit voor vergunningverlening brandveiligheid in 2021
Capaciteit toezicht en handhaving brandveiligheid in 2021
Capaciteit vergunningen milieu in 2021
Capaciteit toezicht en handhaving milieu in 2021
Capaciteit en urenverdeling vergunningen horeca in 2021
Capaciteit en urenverdeling toezicht en handhaving horeca in 2021
Capaciteit en urenverdeling Vergunningen Openbare Ruimte in 2021
Capaciteit en urenverdeling toezicht en handhaving Openbare Ruimte in 2021
Capaciteit en urenverdeling Openbare Orde & Veiligheid in 2021
Er is een WABO-processchema vastgesteld in de gemeente Diemen. Dit schema is uitvoerig en beschrijft de processen vergunningverlening (uitgebreid en regulier) en de processen afhandeling melding, toezicht, handhaving en het proces verzoek om handhavend optreden. Wij verwijzen voor dit schema naar de bijlagen. Ook is een handboek voor de BOA’s vastgesteld, waarin alle processen rondom de openbare ruimte zijn beschreven. Alle beschreven en vastgelegde processen zijn in de systemen en Squit XO, Squit2Go en Op Orde geïmplementeerd. In 2021 wordt als alles conform de gemaakte afspraken met ROXIT gaat, een overgang gemaakt naar de opvolger van Squit XO en Squit2Go, te weten RX Mission.
Voorts zijn er afspraken gemaakt ten aanzien van het WABO-proces. Deze afspraken staan in het WABO-handboek. Dit handboek is digitaal opgeslagen op de digitale teamschijven.
Met het opstellen van het kwaliteitsborgingsysteem dat in 2016 gestart is, is afgesproken om het bureau Senze halverwege 2018 een audit te laten verrichten. Door omstandigheden bij het bureau Senze is de audit uitgevoerd in 2019.
De verbetermaatregelen zijn via de beleidsevaluatie in 2020 door het college bestuurlijk vastgesteld. Er worden wel al tussentijdse controles verricht.
Zo wordt er maandelijks gewerkt met een opschoonlijst voor het programma Squit XO waarin de VTH-processen worden vastgelegd. Dit zaaksysteem kent een aantal automatische controles en hiermee wordt voorkomen dat processen niet goed of onvolledig worden afgerond. Door het adequaat reageren op deze lijst, wordt het systeem goed gehouden.
Voorts kent de gemeente Diemen een vierogenprincipe op het gebied van VTH, waarmee controle wordt gehouden op de kwaliteit van de besluiten. Daarnaast vindt kwaliteitsbewaking plaats door processen regelmatig te evalueren en te verbeteren. Procesvoortgang vindt plaats door middel van het postregistratiesysteem Inproces en de backoffice systemen Squit XO en Op Orde. De teamleiders en de administratieve ondersteuners van de teams Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid en Vergunningen en de administratief medewerkers screenen dit dagelijks.
In de functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken wordt het werken conform de afspraken als vast punt meegenomen.
3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Om het uitvoeringsplan te kunnen realiseren, is de inzet van externe partners nodig. Hieronder is weergegeven welke externe partijen worden ingezet voor de uitvoering van de VTH-taken in 2021.
Inhuur cluster vergunningverlening 2021
Inhuur cluster toezicht en handhaving voor 2021
Tevens is een handhavingsarrangement vastgesteld met diverse externe handhavingspartners. In dit arrangement is duidelijk beschreven wie het primaat heeft bij handhaving van de diverse overtredingen en hoe de diverse partners in het veld elkaar informeren.
In Nederland is veel aandacht voor de professionalisering van de Buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s). Een onderdeel van deze professionalisering is het vastleggen van afspraken met de handhavingspartners. Een logisch gevolg hiervan is dat gemeenten een handhavingsarrangement sluiten, waarbij de gemaakte afspraken tussen de politie, het Openbaar Ministerie, gemeente en overige handhavingspartners worden vastgelegd. Afstemming tussen bestuurs- en strafrecht is een belangrijk onderdeel van het arrangement.
In het handhavingsarrangement moet, onder andere, vast komen te staan hoe de Boa’s in de gemeente worden ingezet. Aangezien Staatsbosbeheer en Groengebied-Amstelland ook Boa’s inhuren voor bepaalde handhavingstaken in een afgebakend gebied in de gemeente Diemen, conformeren zij zich ook aan deze afspraken. Het huidige handhavingsarrangement moet in 2021 nog worden geactualiseerd. De evaluatie heeft reeds in 2019 plaatsgevonden, maar gelet op COVID-19 heeft de afronding hiervan vertraging opgelopen.
Doel van dit handhavingsarrangement is om goede afspraken te maken tussen de diverse handhavingspartners in de gemeente Diemen. Hierdoor kunnen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke instrumenten op elkaar worden afgestemd. Bepaalde handhavingstaken kunnen soms beter bestuursrechtelijk aangepakt worden dan strafrechtelijk of vice versa. Van belang is om te weten wie op welke overtredingen de regie voert, zodat geen onduidelijkheden bestaan tussen de diverse handhavingspartners. Gekozen wordt voor een samenwerking waarbij het delen van informatie en afstemming voorop staat. Uitgangspunt is elkaar in kennis stellen van handhavingsprojecten en elkaar benaderen bij vragen en/of knelpunten.
De bedoeling is dat helder is op welke gebieden actief wordt samengewerkt. Ook is het van belang dat de uitstraling van de handhaver, ongeacht welke achtergrond deze heeft, hetzelfde handhaaft op dezelfde overtredingen. Het handhavingsarrangement zorgt ervoor dat de afspraken en doelen helder zijn zodat de afspraken op een juiste wijze kunnen worden nageleefd. Het handhavingsarrangement moet in samenhang met het integraal vergunningverlening, toezicht en handhavingsbeleid van de gemeente Diemen worden gelezen.
3.5 Bereikbaarheid buiten kantoortijden
Zoals in de vorige paragraaf is benoemd is voor wat betreft milieucalamiteiten een piketovereenkomst gesloten met de Omgevingsdienst. Deze piketovereenkomst geldt ook voor het jaar 2021.
In de uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst is deze piketregeling ook opgenomen. De uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst is bestuurlijk vastgesteld.
Naast de piketregeling voor milieu, is de gemeente Diemen ook een piketregeling voor de bouwcalamiteiten met de Omgevingsdienst aangegaan. Tevens is het gemeentelijke telefoonnummer na kantooruren doorgeschakeld naar de boodschappendienst.
Indien noodzakelijk kan de boodschappendienst een piketambtenaar van de gemeente of de piketdienst van de Omgevingsdienst inschakelen. Indien zich rampen en/of grote calamiteiten voordoen, wordt het proces “rampenbestrijding” leidend. Dit is in de gemeentelijke organisatie geborgd.
Hieronder zijn de prioriteiten die zijn gegeven aan de overtredingen aangegeven. De prioriteiten bij het op 9 juli 2019 vastgestelde handhavingsbeleid zijn leidend.
TOTAALOVERZICHT HANDHAVINGSOPGAVEN NAAR PRIORITEITEN DISCIPLINE BOUWEN EN BRANDVEILIGHEID
HELE HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE BOUWEN EN BRANDVEILIGHEID
Alle categorieën constructieve veiligheid, met uitzondering van zeer eenvoudige constructies (waaronder gevels) | ||
Veiligheid of gezondheid bij bouwen, slopen, gebruik bouwwerk |
HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE BOUWEN EN BRANDVEILIGHEID
GEMIDDELDE PRIORITEIT DISCIPLINE BOUWEN EN BRANDVEILIGHEID
LAGE PRIORITEIT DISCIPLINE BOUWEN EN BRANDVEILIGHEID
TOTAALOVERZICHT HANDHAVINGSOPGAVEN NAAR PRIORITEITEN DISCIPLINE MILIEU
HELE HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE MILIEU
HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE MILIEU
GEMIDDELDE PRIORITEIT DISCIPLINE MILIEU
LAGE PRIORITEIT DISCIPLINE MILIEU
TOTAALOVERZICHT HANDHAVINGSOPGAVEN NAAR PRIORITEITEN DISCIPLINE OPENBARERUIMTE
HELE HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE RUIMTE
HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE RUIMTE
GEMIDDELDE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE RUIMTE
Verbod op het ter inzameling aanbieden door anderen dan de gebruikers | ||
Tentoonstellen erotische / pornografische goederen en afbeeldingen | ||
LAGE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE RUIMTE
Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing | ||
Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijk afval aan anderen | ||
Verstoring rust op zon- en feestdagen bij godsdienstbijeenkomst | ||
TOTAALOVERZICHT HANDHAVINGSOPGAVEN NAAR PRIORITEITEN DISCIPLINE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID /BIJZONDERE WETTEN
HELE HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID /BIJZONDERE WETTEN
HOGE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID /BIJZONDERE WETTEN
GEMIDDELDE PRIORITEIT DISCIPLINE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID /BIJZONDERE WETTEN
Bijlage 4: Overgedragen inrichtingen aan omgevingsdienst
Het betreft hier onder andere laatste 3 controles zolderbewoning in Diemen-Centrum, inventarisatie laatste 4 percelen Stammerdijk en kleinere inspectieverzoeken. Het illegaal gebruik Oeverlanden kan alleen met extra capaciteit worden uitgevoerd. In 2020 wordt alleen op klachtmelding wordt gereageerd.