Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpenerwaard

Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpenerwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
CiteertitelNota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-11-2022nieuwe regeling

01-11-2022

gmb-2022-525254

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026

“Samen verder werken aan veiligheid”

 

1. Inleiding

Voor u ligt de Nota Integraal Veiligheidsbeleid Krimpenerwaard 2023-2026. In deze nota leest u waar wij in de gemeente Krimpenerwaard de komende vier jaar aan willen werken op het gebied van veiligheid. De nota die voor u ligt is de lokale invulling van landelijke en regionale veiligheidsthema’s.

 

Landelijke thema’s

In het Landelijk Overleg Veiligheid en Politie (LOVP) spreken de regioburgemeesters, de voorzitter van het College van procureurs-generaal en de minister van Veiligheid en Justitie periodiek, in aanwezigheid van de korpschef van de Nationale politie, over het beheer van en de taakuitvoering door de nationale politie. In het LOVP van 22 april 2022 is ten aanzien van de Veiligheidsagenda afgesproken dat aan de reeds eerder vastgestelde thema’s (cyber/digitale veiligheid, polarisatie/verbinding met de samenleving en ondermijning) het thema mensenhandel wordt toegevoegd. Verder is afgesproken dat het maatschappelijk belang van de aanpak van milieucriminaliteit wordt benoemd in de Veiligheidsagenda zonder er specifieke doelstellingen aan te koppelen. Voor online seksueel kindermisbruik is afgesproken dit wederom een plaats te geven onder de noemer cybercrime. De (regio)burgemeesters pleitten voor terughoudendheid in het aantal doelstellingen op de thema’s vanwege de krapte bij de politie. Het geeft daarnaast ook maximaal ruimte voor lokale afwegingen en bescherming voor de overbelaste basisteams.

 

Regionaal beleidsplan politie eenheid Den Haag

De gemeente Krimpenerwaard valt onder de politie eenheid Den Haag. Het beleidsplan dat door de politie eenheid Den Haag is opgesteld heeft de titel Coalitie voor veiligheid 2023-2026. In de Coalitie voor veiligheid zijn de gezamenlijke ambities van gemeenten, Openbaar Ministerie en politie opgenomen in relatie tot de vijf regionale veiligheidsthema’s:

  • 1.

    Maatschappelijk ongenoegen

  • 2.

    Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit

  • 3.

    Jeugd en veiligheid

  • 4.

    Zorg en veiligheid

  • 5.

    Ondermijning

Coalitieakkoord 2022-2026 Gemeente Krimpenerwaard

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 zijn ook de punten uit het huidige coalitieakkoord opgenomen. Hierin staat onder meer: “De gemeente kan het niet alleen. We hebben inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, verenigingen, samenwerkingspartners en andere overheden nodig. Dit doen we vanuit een brede blik en door de schouders er samen onder te zetten!”

 

Stond in voorgaande jaren het woordje “integraal” in de nota Integraal Veiligheidsbeleid voor de diversiteit aan veiligheidsonderwerpen die in één nota waren samengevat. In de huidige nota heeft “integraal’ eerder de betekenis van “samen werken”. De titel van de vorige nota IVB was “Samen werken aan veiligheid”, voor de huidige nota is gekozen om deze “Samen verder werken aan veiligheid” te noemen.

 

Lokale thema’s

De vertaling van de landelijke en regionale thema’s naar lokale thema’s in deze nota is als volgt:

 

Landelijk

Regionaal

Lokaal

Cyber/digitale veiligheid

Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit

Digitale veiligheid

Polarisatie/verbinding met de samenleving

Maatschappelijk ongenoegen

Participatie & communicatie

Ondermijning

Ondermijning

Ondermijning

Mensenhandel

Ondermijning

Ondermijning

Jeugd en veiligheid

Doelgroepen en veiligheid

Zorg en veiligheid

Doelgroepen en veiligheid

Veilige woon- en leefomgeving

Bedrijvigheid en veiligheid

 

Verkeersveiligheid

Verkeer is en blijft een onderwerp dat bij veel inwoners hoog op het prioriteitenlijstje staat. Als gemeente onderschrijven wij dit. Op 28 september 2021 heeft de gemeenteraad het Integraal Verkeersveiligheidsplan aangenomen. Verder wordt er gewerkt aan een Uitvoeringsagenda verkeersveiligheid. Verkeer is niet opgenomen in deze nota Integraal Veiligheidsbeleid omdat verkeer niet in de portefeuille van de burgemeester thuis hoort, maar naar de gemeenteraad komt via de wethouder verkeer.

 

Uitvoeringsplan boa’s in relatie tot Integraal Veiligheidsbeleid

De boa’s werken projectmatig en kerngericht. Dat wil zeggen dat een aantal thema’s uit het Integraal Veiligheidsbeleid ook terugkomt in het takenpakket van de boa’s. Hierbij valt onder meer te denken aan: jeugd (doelgroepen en veiligheid), ondermijning, horeca & evenementen (bedrijvigheid en veiligheid) en milieu/afval (veilige woon- en leefomgeving. Deze onderwerpen komen daarmee vanzelfsprekend ook terug in het Uitvoeringsplan boa’s, waarmee er een directe link is tussen het integraal veiligheidsbeleid en het Uitvoeringsplan boa’s zoals geadviseerd door de Rekenkamer in haar onderzoek.

2. Evaluatie en veiligheidsanalyse

In bijlage 1 vindt u de evaluatie van de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022. Ondanks al het ongemak en alle extra werkzaamheden die de Coronapandemie heeft gegeven kan geconcludeerd worden dat er tussen 2019 en 2022 behoorlijk wat werk is verzet. Om de omvang van de evaluatie en analyse beperkt te houden is er voor gekozen om alleen de vermeldenswaardige acties te benoemen en een selectie aan cijfers op te nemen.

 

Evaluatie boa’s

Zoals u kunt lezen in deze nota’s spelen de boa’s een belangrijk rol in het schoon, heel en veilig houden van onze gemeente. In de jaarlijkse evaluatie boa’s vindt u hierover alle informatie. Daarnaast krijgt de gemeenteraad de Jaarverslagen van de diverse hulpdiensten toegestuurd, waarin alle informatie staat over cijfers, aanrijtijden etc. Ook is er voor raads- en commissieleden de mogelijkheid om op de jaarlijkse Veiligheidsavond (informeel) vragen te stellen aan, en informatie te krijgen van de vertegenwoordigers van de hulpdiensten.

 

Enquête burgerpanel

In tegenstelling tot voorgaande keren, is er dit keer voor gekozen om geen inspraakavond over veiligheid te organiseren voor inwoners en ondernemers. In plaats hiervan is er in juni 2022 een enquête uitgezet onder inwoners en ondernemers in onze gemeente. De enquête is door 807 inwoners ingevuld. De uitkomsten van deze enquête vindt u ook in bijlage 1. Daarnaast is er in de Burgerpeiling, die begin 2022 is gehouden een vraag gesteld over veiligheid. Hierbij geeft 91% van de inwoners aan zich veilig te voelen in Krimpenerwaard. De uitkomsten van de Burgerpanelenquête vindt u in bijlage 2.

 

Veiligheidsmonitor

In 2021 is in heel Nederland de Veiligheidsmonitor uitgezet. Vanuit de gemeente Krimpenerwaard hebben hier 386 mensen aan deelgenomen. Dat is minder dan de helft van het aantal respondenten van onze eigen enquête. In bijlage 3 vindt u de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor voor onze gemeente.

3. Opzet van de nota

Net als de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 is de huidige nota kort en bondig. Deze nota is voor het grootste deel een voortzetting van de Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022. Dit omdat zowel landelijk als regionaal de prioriteiten op het gebied van veiligheid niet of nauwelijks zijn gewijzigd. Per thema wordt aangegeven:

  • wat het beeld is dat wij op dit moment hebben (wat we weten).

  • wat de uitgangspunten en beleid zijn (waar wij op terug kunnen vallen).

  • wat de prioriteit wordt voor de komende vier jaar (waar ligt onze focus op.)

  • wat we (o.a.) gaan doen.

Alles wat in deze nota staat is zo veel als mogelijk afgestemd met het Coalitieakkoord 2023-2026, het Regionaal beleidsplan politie eenheid Den Haag en andere beleidsstukken.

 

Ondanks het advies van de Rekenkamer om SMART doelstellingen te formuleren en een uitvoeringsprogramma op te stellen, is er gekozen om dit iets anders te doen. Per thema wordt er één prioriteit/focus geformuleerd, die richting geeft aan alle uitvoeringszaken die wij de komende jaren binnen dat thema gaan doen. Daarnaast benoemen wij een aantal dingen die wij zeker gaan doen de komende jaren. Dit is echter maar een klein deel van de dagelijkse werkzaamheden op het gebied van leefbaarheid en veiligheid.

 

De ervaring is, dat het, op het gebied van veiligheid, eigenlijk onmogelijk is om reële meetbare (cijfermatige) doelstellingen te formuleren. Als wij aandacht besteden aan bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld digitale veiligheid of het doen van meldingen over drugshandel etc., dan zullen wij eerder meer meldingen en/of aangiftes krijgen dan dat de cijfers afnemen. Wij zouden kunnen inzetten op het verminderen van het aantal woninginbraken, maar als wij de pech hebben dat wij een aantal keren bezocht worden door zogenaamd mobiel banditisme, dan zullen de cijfers toch stijgen.

 

De invloed op de cijfers, zeker in een veilige gemeente als Krimpenerwaard, is minimaal. Vandaar dat het uitgangspunt van deze nota is, dat het belangrijk is om te focussen op de onderwerpen die actueel zijn. Wij willen inspelen op de veiligheidsissues, die op dat moment aandacht nodig hebben. Dat doen wij met in achtneming van onze focus, de manier van werken die in deze nota IVB wordt beschreven.

 

Thema’s en prioriteiten/focus in een oogopslag

Thema

Prioriteit / focus

Veilige woon- en leefomgeving

Schoon, heel en veilig

Bedrijvigheid en veiligheid

Meer gezamenlijke verantwoordelijkheid voor veiligheid.

Doelgroepen en veiligheid

Verdere samenwerking met inwoners, partners en betrokken

organisaties

Ondermijning

Ondermijning structureel beter aanpakken

Digitale veiligheid

Vergroten bewustwording en weerbaarheid op het gebied van

digitale veiligheid

Participatie en communicatie

Inwoners en ondernemers beter betrekken bij initiatieven

4. Veilige woon- en leefomgeving

Beeld – Wat we weten

Het thema Veilige woon- en leefomgeving omvat onderwerpen als: woninginbraken, geweldsdelicten, vernieling, geluidsoverlast etc. Alles rondom drugs wordt in deze nota gezien als ondermijnende criminaliteit en komt in dat hoofdstuk terug.

 

Een veilige woon- en leefomgeving is echt een voorbeeld van een veiligheidsthema waar het belangrijk is dat gemeente, inwoners en partners samen verder werken aan veiligheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van burgerparticipatie initiatieven zoals WhatsAppbuurtpreventie, Meld Misdaad Anoniem en Burgernet.

 

Veilige gemeente voor iedereen

Artikel 1 van de grondwet luidt: “ Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.” In Krimpenerwaard vinden wij het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Wij zijn aangesloten bij stichting IDB voor Inclusie en discriminatie bestrijding, een organisatie waar iedereen terecht kan voor het verkrijgen van informatie, hulp en het melden van discriminatie.

 

High Impact Crime

High Impact Crime (onder andere woninginbraken) was voorheen een prioriteit van de politie eenheid Den Haag. In het Regionaal beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023-2026 komt deze prioriteit echter niet terug. Ook uit de enquête, die in juni 2022 is gehouden onder de inwoners van Krimpenerwaard, blijkt dat inbraak slechts op de 7e plaats staat qua prioriteiten. (gehele uitkomst van de enquête vindt u in de bijlage)

 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’ s)

De boa’s zijn een belangrijke speler op het thema veilige woon- en leefomgeving. Zij hebben een grote rol in het schoon, heel en veilig houden van onze leefomgeving. Prioriteiten als vandalisme, vuurwerk en jeugdoverlast, die in de eerdergenoemde enquête hoog scoren, zijn onderwerpen waar zij zich zeker ook mee bezig houden.

 

De boa’s werken inmiddels zowel wijkgericht als themagericht. Door de boa’s te koppelen aan een “eigen” kern komen ze dichter bij de inwoners te staan en weten ze beter wat er speelt in een bepaalde wijk. De boa’s hebben goed contact met de wijkagenten. Ze gaan ook regelmatig met de wijkagent op pad. Daarnaast heeft iedere boa een thema waarin hij/zij zich heeft gespecialiseerd. Te denken valt hierbij aan thema’s als: afval, jeugd, horeca, evenementen etc. De boa’s zijn het visitekaartje van de gemeente, iets wat ook het uitgangspunt is bij hun dagelijks werk.

 

De afgelopen jaren is echter al wel gebleken dat er voor de boa’s meer werk is dan beschikbare uren, waardoor er keuzes gemaakt moeten worden.

 

Gezonde leefomgeving

Gezondheid speelt een rol in een veilige woon- en leefomgeving. In de Nota gezondheid gemeente Krimpenerwaard 2020 zijn een vijftal thema’s opgenomen, die hier een bijdrage een leveren:

  • 1.

    Verantwoord Middelengebruik;

  • 2.

    Mentaal welbevinden;

  • 3.

    Gezond gewicht;

  • 4.

    Gezond en kansrijk opgroeien;

  • 5.

    Gezonde leefomgeving;

Voor de uitwerking van dit beleid, de gestelde doelen en de onderbouwende cijfers wordt u verwezen naar genoemde nota.

 

Daarnaast hebben wij ook in Nederland steeds vaker te maken met gezondheidsrisico’s zoals Q-koorts; COVID-19 en Vogelgriep. Op dit soort risico’s zijn wij als gemeente voorbereid. De Veiligheidsregio Hollands Midden speelt hierin een belangrijke rol. Binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden werken de diverse partners samen en worden scenario’s beschreven, die, als het nodig is, `a la minute kunnen worden uitgerold. Bij de scenario’s op het gebied van gezondheid spelen vooral de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en het Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing samen.

 

Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen

  • Het Coalitieakkoord 2022-2026.

  • De gemeente heeft zes (2022) boa’s die kerngericht en themagericht ingezet worden.

  • Uitvoeringsplan boa’s / Integraal handhavingsbeleid.

  • Het Uitvoeringsprogramma Huiselijk geweld en kindermishandeling.

  • Wet Tijdelijk huisverbod.

  • Het Zorg- en Veiligheidshuis, hier kunnen afspraken gemaakt worden met ketenpartners over een persoonsgerichte aanpak op onder andere high impact criminaliteit, veelplegers, jeugd en huiselijk geweld.

  • Wet Woonoverlast.

  • Buurtbemiddeling Kwadraad.

  • De Wijkrechter.

Prioriteit – Waar ligt onze focus

Voor de komende jaren ligt de focus op: “Schoon, heel en veilig”.

 

Wat we (o.a.) gaan doen:

  • Boa’s werken projectmatig en kerngericht.

  • Blijvende aandacht voor participatiemogelijkheden als Burgernet, WhatsAppbuurtpreventie en Meld Misdaad Anoniem.

  • Wij spelen in op de actualiteit, bijvoorbeeld bij toename woninginbraken, vuurwerk, jeugdoverlast en vandalisme.

  • In samenwerking met Sociaal Domein en/of externe partners, hebben wij aandacht voor actuele problematiek, waarbij discriminatie in welke vorm dan ook een rol speelt.

  • In gesprekken met politie, scholen, jongerenwerk en andere partners hebben wij aandacht voor seksuele diversiteit en andere mogelijke vormen van discriminatie.

6. Bedrijvigheid en veiligheid

Beeld – Wat we weten

Het thema Bedrijvigheid en veiligheid is gericht op ondernemers, winkelgebieden, bedrijventerreinen, evenementen en horeca. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat vooral de samenwerking tussen gemeente, ondernemers en andere partners grote meerwaarde heeft voor veiligheid en leefbaarheid in winkelcentra en op bedrijventerreinen.

 

Het aantal projecten Samen Veilig Ondernemen (voorheen Keurmerk Veilig Ondernemen) heeft de afgelopen jaren een verdere ontwikkeling doorgemaakt. Inmiddels zijn er vijf projecten in en rondom winkelcentra en twee op bedrijventerreinen. De komende jaren zal deze samenwerkingsvorm verder doorontwikkeld worden. In het coalitieakkoord heeft het college opgenomen: “Binnen de projecten van het keurmerk veilig ondernemen werken genoemde partijen samen aan de veiligheid en leefbaarheid binnen een aangewezen gebied. Uitbreiding naar alle kernen in onze gemeente draagt bij aan de betrokkenheid op dit onderwerp en het oplossen van veiligheid- en leefbaarheid onderwerpen.” Dit vraagt wel de nodige capaciteit van het team openbare orde en veiligheid. Daarnaast is de betrokkenheid en deelname van in- en externe partners steeds belangrijker om kwaliteit en kwantiteit van deze projecten te borgen.

 

De marktmeester en de boa’s hebben een rol ten aanzien van het goed verlopen van de markten in de diverse kernen. Ook is er veel contact met de ondernemers en winkeliers over veiligheid en leefbaarheid in de winkelstraten en op bedrijventerreinen.

 

In 2022 loopt het Horecaconvenant af. Na evaluatie van het huidige beleid zal er een nieuw convenant worden opgesteld. Horeca ondernemers hebben vier maal per jaar een overleg met de burgemeester, ook Koninklijke Horeca Nederland is hierbij vertegenwoordigd. Het convenant is één van de gespreksonderwerpen. Alle boa’s zijn opgeleid om horecacontroles te houden.

 

Ook het Evenementenbeleid wordt geëvalueerd en zal in 2022 opnieuw worden vastgesteld door het college. In het Coalitieakkoord is het volgende opgenomen over evenementen op zondag: “Voor evenementen op zondag geldt dat de burgemeester bevoegd is hierover te besluiten, met inachtneming van de nodige omgevingssensitiviteit. Wat betekent dat zeer zorgvuldig een afweging plaatsvindt naar locatie, geluid, verkeersbewegingen en andere aspecten van evenementen in relatie tot de identiteit van de betreffende kern.” Dit zal in het Evenementenbeleid worden opgenomen.

 

De aandacht die gemeente en veiligheidspartners hebben voor Ondermijnende criminaliteit die in en/of vanuit bedrijfspanden plaats vindt komt terug in het hoofdstuk Ondermijnende criminaliteit.

 

Bedrijvigheid en veiligheid is geen thema in het Regionaal beleidsplan van de eenheid Den Haag, dat betekent dat dit onderwerp echt een lokale aangelegenheid is, waarbij de boa’s op het gebied van horecacontroles en alles rondom schoon, heel en veilig een belangrijke rol hebben.

 

Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen

  • Het Coalitieakkoord 2022-2026.

  • De gemeente heeft zes (2022) boa’s die kerngericht en themagericht ingezet worden.

  • Uitvoeringsplan boa’s / Integraal handhavingsbeleid.

  • Thematiek van het Keurmerk Veilig Ondernemen van het Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid.

  • Beleidsregels Evenementen.

  • Horecaconvenant.

  • Platform Veilig Ondernemen van het RSIV.

Prioriteit – Waar ligt onze focus

Voor de komende jaren ligt de focus op: “Meer gezamenlijke verantwoordelijkheid voor veiligheid”.

 

Wat we (o.a.) gaan doen:

  • Wij gaan onderzoeken of er behoefte en mogelijkheden zijn om binnen iedere kern een werkgroep Samen Veilig Ondernemen op te richten.

  • Wij gaan samenwerken met het Platform Veilig Ondernemen van het RSIV (Het Regionaal Samenwerkingsverband Integrale Veiligheid) en de activiteiten van dit platform aanbieden aan de ondernemers in Krimpenerwaard.

  • De boa’s werken projectmatig en kerngericht.

7. Doelgroepen en veiligheid

Beeld – Wat we weten

Er zijn diverse doelgroepen in onze samenleving die specifieke aandacht vragen op het gebied van Integrale Veiligheid. Te denken valt hierbij aan: jeugd; senioren; minder zelfredzamen en personen met onbegrepen gedrag.

 

Jongeren

Jongeren zijn een kwetsbare groep. In de pubertijd kunnen alcohol, drugs en/of lachgas hun interesse wekken, ze zijn zich meer bewust van sociale problematiek en ook online zijn jongeren kwetsbaar. Na 2017 was er een afname te zien in het aantal meldingen jeugdoverlast. Echter in Coronatijd is een lichte toename merkbaar. In de eerder genoemde enquête over veiligheid geeft 16% van de respondenten aan dat jeugdoverlast een prioriteit voor gemeente en politie zou moeten zijn.

 

Zorgwekkend is het toenemende wapenbezit onder jongeren. Dit speelt landelijk en ook in Krimpenerwaard lijkt dit een onderwerp dat de komende jaren echt onze aandacht vraagt. Samenwerking met de scholen is hierbij van groot belang. Het Convenant Veilige School moet dit jaar opnieuw vastgesteld worden en dit onderwerp komt daar zeker in terug. De doelgroep jeugd komt ook terug in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag. Hierin zijn de volgende doelstellingen opgenomen:

  • Gezamenlijke informatiepositie verbeteren

    Krijgen van een gemeenschappelijk beeld van de problematiek

  • Verbeteren van de (lokale) preventieve jeugdaanpak

    De politie gaat de gemeenten ondersteunen bij hun regierol op het thema “Jeugd en veiligheid” en het neerzetten van een lokale (preventieve) jeugdaanpak

  • Vergroten lokale samenwerking tussen onderwijs, sociaal en veiligheidsdomein

    Het RSIV en het RIEC gaan de gemeente hierbij ondersteunen in de vorm van concrete handreikingen en adviezen.

Mensen met onbegrepen gedrag

Een andere doelgroep, die ook benoemd wordt in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag, zijn de mensen met verward of onbegrepen gedrag. Deze doelgroep woont steeds vaker zelfstandig, bovendien is de ervaring dat de problematiek in de zorginstellingen zwaarder wordt. In het Regionaal beleidsplan is opgenomen dat men de ambitie heeft om de ontwikkelingen op dit thema meer met elkaar te verbinden om tot een nog beter sluitende aanpak te komen. Onze Integrale Aanpak Personen, waarbij wijk-GGD, GGZ, politie en gemeente, tweewekelijks, met elkaar bekijken welke personen meer of andere zorg nodig hebben en wie welke zorg kan bieden, is een waardevol overleg. Daarnaast kunnen wij terugvallen op het Zorg- en Veiligheidshuis waarin nog meer partners beschikbaar zijn om complexe casuïstiek op te pakken. Ook hebben wij goed contact met een aantal woningcorporaties, waaronder Qua Wonen.

 

Zorg en veiligheid

Binnen het thema Zorg en Veiligheid worden in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag ook nog genoemd: huiselijk geweld, radicalisering en extremisme en re-integratie van ex-gedetineerden. Huiselijk geweld heeft lokaal de aandacht. Mocht er zorg nodig zijn in een casus huiselijk geweld dan wordt dat neergelegd bij de procesregisseur zorg en veiligheid en/of meegenomen in de Integrale Aanpak Personen. Het Zorg- en Veiligheidshuis coördineert de nazorg aan ex-gedetineerden in onze gemeente.

 

Senioren

De meeste senioren zijn tot op hoge leeftijd mobiel en staan midden in het leven. Aan de andere kant wonen steeds meer minder zelfredzamen langer zelfstandig thuis, al dan niet met hulp van professionals en mantelzorgers. De ervaring leert, dat, met name oudere senioren minder digitaal vaardig zijn en vaker slachtoffer worden van babbeltrucs. Ook ouderenmishandeling, financiële uitbuiting, verwaarlozing en overbelasting van mantelzorgers zijn onderwerpen die ook de komende jaren aandacht vragen. Hierbij is samenwerking met de teams van het Sociaal Domein van grote meerwaarde. Senioren en veiligheid is echt een lokaal thema, dit thema komt niet voor in het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag.

 

Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen

 

Algemeen

  • Regionaal Beleidsplan eenheid Den Haag “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026”.

  • Uitvoeringsplan aanpak Huiselijk geweld en Kindermishandeling 2021-2023.

  • Actieplan Integrale aanpak middelengebruik 2021-2022.

  • Wet Aanpak Woonoverlast.

Jongeren

  • Wij faciliteren HALT aanpak.

  • Jeugd is een taakaccent van één of meer boa’s.

  • Jeugd, veiligheid, politie overleg (Je-Ve-Po) waarin o.a. jeugdoverlast wordt besproken.

  • Netwerk Jeugd en veiligheid, een overleg over jeugd met diverse partners.

  • Convenant Veilige School.

Zorg en veiligheid & mensen met onbegrepen gedrag

  • Inzet van de Wijk GGD en samenwerking met Veilig Thuis.

  • Proces-regisseurs Zorg en veiligheid (SD).

  • Inzet Preventieteam (signalerende functie, onder andere deelproject Casuïstiek Overleg).

  • Wet Verplichte GGZ.

  • Lokale Uitvoeringsagenda maatschappelijke zorg.

Senioren

  • Veiligheid onderwerp in de Huisbezoeken (75+).

  • Welzijnstichting WelZijn Krimpenerwaard.

Prioriteit – Waar ligt onze focus

Voor de komende jaren ligt de focus op: “verdere samenwerking met inwoners, partners en betrokken organisaties”.

 

Wat we (o.a.) gaan doen

Algemeen

  • Samen met politie en andere partners spelen wij in op actuele problematiek ten aanzien van deze doelgroepen.

Jongeren

  • We gaan door met de integrale overleggen met onze partners.

  • We maken gebruik van het Zorg- en Veiligheidshuis en wijzen onze partners op de mogelijkheden hiervan.

  • We faciliteren Halt trainingen voor basis- en voortgezet onderwijs.

Zorg en veiligheid & mensen met onbegrepen gedrag

  • We gaan de rol en taken van de proces-regisseurs Zorg en veiligheid verder verscherpen en verduidelijken.(SD)

  • We gaan onderzoeken hoe wij meldingen uit de verschillende systemen beter aan elkaar kunnen koppelen, zodat er meer overzicht ontstaat.

  • We gaan de rollen van procesregisseur Zorg en veiligheid, adviseur openbare orde en veiligheid, het Zorg- en Veiligheidshuis en de wijk GGD nog beter op elkaar afstemmen.

  • We gaan onze taak in de Wet verplichte GGZ door ontwikkelen.

  • We gaan de Lokale uitvoeringsagenda maatschappelijke zorg updaten. (SD)

  • We maken gebruik van het Zorg- en Veiligheidshuis en wijzen onze partners op de mogelijkheden hiervan.

  • We gaan door met ons overleg Integrale Aanpak Personen.

Senioren

  • We gaan onze communicatie afstemmen op deze doelgroep.

  • Wij gaan, in samenwerking met de Welzijnsstichting, politie en/of andere partners, activiteiten organiseren over actuele veiligheidsthema’s voor senioren.

8. Ondermijning

Beeld – Wat we weten

Onder Ondermijnende criminaliteit wordt verstaan: Het verzwakken of misbruiken van de structuur van onze maatschappij, leidend tot aantasting van de fundamenten van de maatschappij en/of de legitimiteit van het stelsel dat haar beschermt. Ook wel verwoord als de verwevenheid tussen onder- en bovenwereld. Ondermijnende criminaliteit is iets waar iedere gemeente alert op moet zijn. Doordat ondermijnende en georganiseerde criminaliteit, met name in de grote steden, de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen is een verschuiving zichtbaar naar de meer landelijke gemeenten.

 

De werkzaamheden rondom Ondermijning bestaan uit:

  • Bijhouden en vergroten van kennis en ontwikkelingen op het gebied van ondermijnende criminaliteit.

  • Onderzoek naar ondermijnende criminaliteit in eigen gemeente.

  • Evalueren en actualiseren van beleid.

  • Informeren, adviseren en luisterend oor richting inwoners, ondernemers, collega’s en partners.

  • Casusbespreking (Ondermijningstafels).

  • Het doen van controles i.s.m. diverse partners.

  • Bestuurlijke handhaving

  • Deelnemen aan regionale en districtelijke overleggen en werkgroepen.

In het Coalitieakkoord 2022-2026 staat: ”De komende jaren zetten wij, in samenwerking met inwoners, bedrijven, andere overheden en organisaties in op het tegengaan en het aanpakken van ondermijnende criminaliteit. Wij zetten in op een structurele aanpak en borging.

 

Ondermijning is een breed begrip en vraagt daarom veel van het team oov. Sinds begin 2022 heeft de gemeente Krimpenerwaard 1 fte beleidsadviseur Ondermijning, in eerste instantie voor een jaar. Gezien de prioriteit die er zowel politiek, bestuurlijk en vanuit veiligheidspartners wordt gegeven aan ondermijning is het belangrijk dat deze fte vast wordt. Dan nog zullen er lokaal keuzes gemaakt moeten worden in welke ondermijningsthema’s prioriteit krijgen en welke werkzaamheden er binnen die prioriteiten gedaan kunnen worden.

 

Gezien de uitgestrektheid en het landelijk gebied van onze gemeente is het logisch dat het buitengebied interessant is in de ogen van criminelen. Daarnaast hebben ook de bedrijventerreinen onze aandacht. Het in het coalitieakkoord benoemde streven, om in alle kernen werkgroepen Samen Veilig Ondernemen te realiseren, zal daarbij zeker behulpzaam zijn. Daarnaast is er sinds 2021 een werkgroep Veilig Buitengebied, waarin onder voorzitterschap van de burgemeester, gemeente, politie, inwoners, ondernemers en partners in het buitengebied samen werken aan een veilig en leefbaar buitengebied.

 

Streven is om in 2022 het Bibob beleid te herzien en stringenter toe te passen. De komende jaren zullen ook andere beleidsdocumenten moeten worden opgesteld, geëvalueerd en geactualiseerd.

 

Uit de GGD monitor Hollands Midden blijkt dat het drugsgebruik onder jongeren in onze gemeente hoger is in vergelijking met andere gemeenten in Midden Holland (GGD regio). Dit geldt zowel voor soft- als harddrugs. Ook de wijkagenten en andere professionals geven aan dat zij signaleren dat er in nagenoeg iedere woonkern sprake is van fors drugsgebruik onder voornamelijk jongeren en jong volwassenen. Dit betekent dat Krimpenerwaard interessant is voor drugshandelaren, iets wat de komende jaren ook de nodige aandacht en daarmee capaciteit van zowel gemeente als politie vraagt. Tevens vraagt dit om afstemming tussen zorg en veiligheid en extra aandacht op het gebied van preventie en vroegsignalering van drugsgebruik bij jongeren.

 

Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen

  • Coalitieakkoord 2022-2026.

  • Bibob beleidsplan.

  • Regionaal beleidsplan eenheid Den Haag 2023-2026.

  • Ondermijningsbeeld Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC).

  • Ontwikkelstrategie aanpak ondermijning 2023 regio Den Haag.

  • Uitvoeringsplan Sluitende aanpak mensenhandel.

  • Algemene Plaatselijke Verordening Krimpenerwaard 2018.

  • Wet Damocles (op grond van artikel Artikel 13b Opiumwet).

  • Beleidsregel artikel 13b Opiumwet Krimpenerwaard 2021.

  • Beleidsregel bestuurlijke handhaving drugshandel op straat Krimpenerwaard 2021.

  • Actieplan Integrale aanpak middelengebruik 2021-2022.

  • Meld Misdaad Anoniem.

  • Aanwijsbesluit Digitaal Opkopers Register.

  • Ondermijningstafels, zowel districtelijk als lokaal.

  • Onderzoek ondermijning in de glastuinbouw en het buitengebied (RIEC).

  • Diverse onderzoeken, handreikingen en werkgroepen vanuit het RIEC.

Prioriteit – Waar ligt onze focus op

Voor de komende jaren ligt de focus op: “Ondermijning structureel beter aanpakken”.

 

Wat we (o.a.) gaan doen

  • We hebben structureel aandacht voor ondermijning.

  • We nemen 100% van alle binnenkomende bestuurlijke rapportages van de politie in behandeling.

  • We gaan het Bibob-beleid actualiseren.

  • We gaan door met de implementatie van het Digitaal Opkopers Register.

  • We gaan de werkgroep Veilig Buitengebied verder door ontwikkelen.

  • We nemen, binnen onze mogelijkheden, deel aan regionale initiatieven en samenwerkingsmogelijkheden op het thema Ondermijning.

  • We nemen het initiatief tot het doen van integrale controles.

  • Wij brengen Meld Misdaad Anoniem meer onder de aandacht bij inwoners en ondernemers.

  • We geven voorlichting aan collega’s over de diverse onderwerpen op het gebied van Ondermijning en brengen de Aandachtsfunctionaris mensenhandel onder de aandacht.

9. Digitale veiligheid

Beeld – Wat we weten

In het Coalitieakkoord 2022-2026 is het volgende opgenomen over digitale veiligheid: “Criminelen verplaatsen hun werkterrein steeds vaker naar het internet (cybercrime). Daardoor is digitale weerbaarheid een belangrijk aandachtspunt. Cybercrime en digitaal pesten zijn onderwerpen die (ook intern binnen de gemeentelijke organisatie) blijvend onder de aandacht moeten worden gebracht. Onder andere door voorlichting, bij onze (jonge) inwoners en ondernemers.

 

Digitale veiligheid is een ruim begrip. Voor deze nota verstaan wij hier onder andere onder: phishing; WhatsAppfraude; digitale identiteitsfraude; “marktplaats” fraude; online pesten; ransomware (gijzelsoftware) etc.

 

Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit is een van de prioriteiten van de politie eenheid Den Haag. De in het Regionaal beleidsplan genoemde ambities voor de komende jaren zijn:

  • Verkrijgen van helderheid in rollen, taken en bevoegdheden

  • Zorgen voor nog betere analyse, duiding en agendering van de problematiek

  • Opstellen handelingsperspectief

  • Gezamenlijk ontwikkelen van (onderdelen van) een aanpak gericht op bewustwording en preventie

Als gemeente participeren wij graag in deze regionale ambities, waarbij wij vooral ook aandacht zullen vragen voor de doelgroepen senioren, ondernemers en jongeren. Voor de laatste doelgroep faciliteert de gemeente Krimpenerwaard sinds begin 2021 in HackShield. Dit is een educatief digitaal spel voor jongeren, waarbij de jongeren gemotiveerd worden hun kennis over digitale veiligheid te delen met ouders en grootouders. Krimpenerwaard was hiermee voorloper in de regio.

 

Ook binnen de gemeente zelf is digitale veiligheid een onderwerp dat de aandacht heeft. Het is van groot belang om grip te hebben op risico’s zoals kwetsbaarheid van informatie en systemen.

 

Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen

  • Het Coalitieakkoord 2022-2026.

  • Informatiebeveiligingsbeleid 2021-2024.

  • We beoordelen de authenticiteit van officiële documenten die inwoners en ondernemers ons overleggen. We gebruiken alleen geldige adressen.

  • Het Regionaal beleidsplan politie eenheid Den Haag 2023 – 2026.

  • HackShield.

Prioriteit – Waar ligt onze focus

Voor de komende jaren ligt de focus op: “Vergroten bewustwording en weerbaarheid op het gebied van digitale veiligheid”.

 

Wat we (o.a.) gaan doen

  • Jaarlijks hebben wij minimaal drie activiteiten op het gebied van digitale veiligheid.

  • Wij gaan door met het aanbieden van HackShield.

  • Wij vragen op onze social media aandacht voor de diverse onderwerpen op het gebied van digitale veiligheid.

  • Digitale veiligheid is een onderwerp bij de werkgroepen Samen Veilig Ondernemen.

10. Participatie en communicatie

Beeld – Wat we weten

In het coalitieakkoord staat over participatie: “Het participatiebeleid uitvoeren in de dagelijkse praktijk heeft een hoge prioriteit. We bedenken ons bij het opstellen van nieuw beleid en projecten eerst: wie gaat hier iets van merken, wie gaan wij bij dit project betrekken en wat zijn de kaders waarbinnen de participant kan meedenken. Wij hebben daarvoor de beschikking over verschillende vormen van participatie (van informeren tot meebeslissen)…

 

De gemeente Krimpenerwaard is een veilige gemeente. Dit willen wij graag zo houden en waar mogelijk zelfs verbeteren. Dit kunnen wij alleen samen met de inwoners, ondernemers en onze partners. Participatie is een belangrijk middel om inwoners en ondernemers te betrekken bij een woon- en leefomgeving die schoon, heel en veilig is. Voor winkelcentra, bedrijfsterreinen en het buitengebied doen wij dat al in een aantal projecten Samen Veilig Ondernemen. Daarnaast brengen wij middelen zoals: Burgernet, WhatsApp, Meld Misdaad Anoniem, Buurtbemiddeling, Camera in Beeld etc. onder de aandacht van onze inwoners en ondernemers en faciliteren wij dit waar mogelijk.

 

Maatschappelijk ongenoegen

Maatschappelijk ongenoegen, een van de prioriteiten uit het Regionaal beleidsplan van de politie eenheid Den Haag, valt ook onder dit hoofdstuk. Hierbij gaat het om gevoelens van onvrede, wantrouwen, frustratie of woede bij groepen of individuen. Het ongenoegen is met name gericht tegen de overheid, maar ook tegen wetenschap en de traditionele media. In algemene zin is het gericht tegen alles wat van bovenaf georganiseerd is. Gezag van overheid en instituties is hierdoor niet langer vanzelfsprekend. Maatschappelijk ongenoegen is een tendens die door de hele samenleving speelt en ook in Krimpenerwaard kan voorkomen. Als gemeente sluiten wij ons graag aan, bij, de in het beleidsplan genoemde, ambities en zullen wij daar aan meewerken.

 

De ambities uit het Regionaal beleidsplan zijn:

  • Gezamenlijk analyseren en duiden van informatie, dat wil zeggen inzicht krijgen in de problematiek.

  • Opstellen en uitdragen visie.

  • Opstellen handelingskader.

  • Door ontwikkelen van de persoonsgerichte aanpak (PGA).

  • Actief leren en delen van kennis en ervaringen.

Communicatie

Communicatie is volgens Van Dale de overdracht of uitwisseling van informatie. Participeren kun je niet zonder te communiceren, je zult over en weer informatie moeten uitwisselen om een gezamenlijk doel te bereiken. Net zo belangrijk is het geven van voorlichting over veiligheidsissues, over de participatiemogelijkheden en de inspanningen die de gemeente, samen met partners, inwoners en ondernemers doen op het gebied van veiligheid. Het team openbare orde en veiligheid heeft sinds enige tijd een eigen social media account (Instagram en Facebook); oov_gemeentekrimpenerwaard. Hiermee wil de gemeente informatie verstrekken aan een zo groot mogelijke doelgroep. Daarnaast zijn wij altijd op zoek naar mogelijkheden om aandacht te vragen voor onderwerpen op het gebied van schoon, heel en veilig.

 

Misschien nog wel belangrijker is het persoonlijke contact. Niet alleen onze boa’s spreken veel inwoners en ondernemers, maar ook voor de vergunningverleners en de beleidsadviseurs staat persoonlijk contact voorop.

 

Uitgangspunten en beleid – Waar wij op terug kunnen vallen

  • Het Coalitieakkoord 2022-2026.

  • Het Regionaal beleidsplan politie eenheid Den Haag 2023 – 2026.

  • De gemeente stimuleert en faciliteert deelname aan initiatieven zoals Burgernet, WhatsAppbuurtpreventie en Meld Misdaad Anoniem.

Prioriteit – Waar ligt onze focus op

Voor de komende jaren ligt de focus op: “Inwoners en ondernemers beter betrekken bij initiatieven”.

 

Wat gaan we (o.a.) doen

  • Wij worden actiever op Social Media.

  • Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van participatie en waar mogelijk passen wij die toe.

  • Wij vragen blijvend aandacht voor WhatsAppbuurtpreventie, Burgernet, Meld Misdaad Anoniem etc.

  • Wij organiseren één maal per jaar een bijeenkomst voor alle WhatsAppbuurtpreventie-coördinatoren.

  • Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van Maatschappelijk Ongenoegen en waar nodig en/of mogelijk passen wij die lokaal toe.

  • Wij gaan de Burgernet app promoten onder onze inwoners.

11. Risico’s en financiën

Veiligheid is een dynamisch onderwerp. Wat vandaag een item is, kan volgende week door een incident of ontwikkeling worden ingehaald. Wie had bij de behandeling van de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 in de gemeenteraad kunnen vermoeden, dat vanaf begin 2019 Corona zoveel aandacht zou vragen. Desondanks hebben wij toch veel kunnen bereiken met de uitgangspunten en prioriteiten uit deze nota. Wij zullen dan ook vol aan de slag gaan met de thema’s en prioriteiten van de nieuwe nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026. Natuurlijk samen met onze inwoners, ondernemers, organisaties en andere partners. “Samen verder werken aan veiligheid”.

 

Risico’s – Welke belemmeringen kunnen wij tegen komen

De kern van integraal veiligheidsbeleid is de samenwerking met in- en externe partners. Ondanks de goede intenties tot samenwerking en alle mooie doelstellingen en voorgenomen resultaten zijn er een aantal factoren die een risico kunnen vormen bij de uitvoering.

 

Voor dit Integraal Veiligheidsbeleid kunnen wij op dit moment de volgende risico’s benoemen:

  • De voor de basispolitietaken beschikbare politiecapaciteit binnen het team Krimpenerwaard in relatie tot de werkzaamheden die zich aandienen blijft een punt van zorg. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden in wat er wel en wat niet opgepakt kan worden.

  • De huidige boa capaciteit is naar verwachting ontoereikend voor de groeiende vraag naar handhaving en toezicht. Zeker ook omdat de boa’s meer wijkgericht en themagericht moeten gaan werken.

  • De ambities maken dat alle capaciteit binnen het team oov benut is. Bij nieuwe, plotseling opkomende opdrachten zullen er keuzes gemaakt moeten worden.

  • Het huidige aantal werkgroepen Samen Veilig Ondernemen neemt al een behoorlijke hap uit de capaciteit. Voor verdere uitbreiding zal goed gekeken moeten worden, wat er dan nog wel kan en wat moet blijven liggen.

  • Bij samenwerking ben je afhankelijk van andere partijen, die moeten ook de tijd en prioriteit hebben om hieraan mee te werken.

  • Toenemend aantal incidenten en plotseling opkomende bestuursopdrachten die niet van tevoren zijn te plannen, maar wel veel capaciteit vragen.

  • Implementatie van de Europese Privacyregels (AVG) hebben effect op het delen van informatie en het bespreken van casussen.

  • Budget voor veiligheidsonderwerpen en uitvoerend personeel.

Financiën – Wat is het financiële plaatje

Het grootste deel van het budget van openbare orde en veiligheid gaat naar de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Hollands Midden. Verder zijn er kosten voor andere (regionale) samenwerkingsverbanden, participatie initiatieven en andere vaste kosten.

Naast personeelskosten zijn de belangrijkste budgetten:

 

Veiligheidsregio Hollands Midden

€ 3.463.676

Gemeenschappelijke regeling

Crisisbeheersing

€ 14.567

Onkosten calamiteiten

Openbare orde en veiligheid

€ 214.143

Onder andere:

Bijdrage RIEC; RSIV, Zorg en veiligheidshuis, kosten lijkschouw en andere samenwerkingsverbanden

Kosten SVO’ s (voorheen KVO’ s) en Werkgroep Veilig buitengebied

Burgernet en WhatsAppbuurtpreventie

Meld Misdaad Anoniem

Tv West

HackShield

Voorlichting en promotie

Kleding, software en hulpmiddelen boa’s

WPG audit

 

Bijlage 1 Evaluatie en analyse Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022

 

Inleiding

Bij het opstellen van de Nota Integraal Veiligheidsbeleid hoort een evaluatie van de voorgaande nota en een analyse van de belangrijkste cijfers op het gebied van veiligheid. Na een algemeen hoofdstuk vindt u per thema uit het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 een aantal vermeldenswaardige acties/activiteiten die zijn ondernomen. Om het overzichtelijk te houden zijn de cijfers van 2017, 2019 en 2021 opgenomen. Dit geeft een aardig beeld van de afgelopen jaren.

 

Algemeen

Het is algemeen bekend dat werkzaamheden op het gebied van veiligheid niet altijd voorspelbaar zijn. Incidenten en actuele ontwikkelingen hebben vaak een grote invloed op het dagelijks werk van de burgemeester, verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente en het team openbare orde en veiligheid. In feite is dat gewoon één van de aspecten van het werk op dit vakgebied. Corona was echter een ontwikkeling van ongekende omvang en heeft een meer dan gemiddelde impact gehad op het werk van de boa’s, de andere leden van het team openbare orde en veiligheid en onze partners, waaronder de politie. Ook de opvang van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne zijn tegenwoordig werkzaamheden die echt tijd vragen van het team oov. Desondanks zijn er op ieder thema uit het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 toch nog aardig wat vermeldenswaardige acties ondernomen.

 

Incidenten met grote impact

Naast de Coronapandemie waren er ook een aantal ernstige incidenten, waar vanuit het team openbare orde en veiligheid ambtelijke ondersteuning is gegeven, te denken valt hierbij aan:

  • Dodelijk ongeval N210 bij Lekkerkerk, waarbij twee inwoners om het leven kwamen (december 2018).

  • Dodelijk ongeval Boezemweg in Lekkerkerk, waarbij één inwoner om het leven kwam(januari 2022).

  • Brand loods industrieterrein Stolwijk (februari 2019).

  • Brand schuur (met asbest) boerderij Stolwijk (juni 2019).

  • Brand industrieterrein Lekkerkerk (mei 2021);

  • Brand woningen Lekkerkerk (mei 2022).

  • Brand boerderij met loodsen Lageweg (Ouderkerk aan den IJssel)(april 2022).

  • Demonstratie boeren oktober 2021.

  • Wateroverlast verzorgingshuis de Dertienhuizen Krimpen aan de Lek (september 2021).

  • Zedenincidenten met kinderen in Gouderak (oktober 2021).

  • Inwoner Haastrecht die in Groene Hart ziekenhuis zijn echtgenote neerstak (augustus 2019).

Naast de impact die dit soort incidenten heeft op betrokkenen, hulpdiensten, de omgeving en anderen is er ook een financiële kant. Het opruimen, het faciliteren van slachtoffers en andere zaken is vaak een dure aangelegenheid.

 

Enquête veiligheid in Krimpenerwaard

In tegenstelling tot voorgaande keren, is er dit keer geen fysieke bijeenkomst gehouden met inwoners en ondernemers als voorbereiding op de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026. In plaats daarvan is er een enquête uitgezet, waarbij getracht is een grote groep inwoners en ondernemers te betrekken. De enquête is ingevuld door in totaal 807 personen, wat een zeer representatief aantal is. In de bijlage vindt u een infographic van de enquête.

 

Belangrijkste uitkomsten zijn:

  • De deelnemers beoordelen de veiligheid in hun woonkern met een 7,3.

  • Zeven op de tien (69%) deelnemers geven aan dat hun gevoel van veiligheid de afgelopen drie jaar gelijk is gebleven. Een kwart (24%) geeft aan dat hun gevoel van veiligheid is afgenomen. Als reden hiervoor wordt o.a. het ontbreken van handhaving genoemd.

  • Vier op de tien (41%) deelnemers heeft contact gehad met de gemeente of politie over

  • veiligheidsonderwerpen. Dit zijn met name te hard rijden in de kernen (13%), overlast van

  • buurtbewoners (9%), jeugdoverlast (7%) en agressief gedrag in het verkeer (7%).

  • Deelnemers vinden dat de gemeente en de politie vooral aandacht moeten besteden aan te hard rijden in de kernen (52%), drugsgebruik of drugshandel (27%), agressief gedrag in het verkeer (23%) en vandalisme (22%).

  • Vier op de tien (42%) deelnemers neemt deel aan Burgernet. Een kwart (23%) is lid van WhatsApp-buurtpreventie. Ruim een derde (36%) neemt geen deel aan een initiatief voor burgerparticipatie omdat ze er niet bekend mee zijn (22%) of omdat deze in er in de buurt/wijk niet zijn (14%).

  • Van de deelnemers die wel gebruik maken van de initiatieven voor burgerparticipatie is bijna de helft (46%) hier (zeer) tevreden over. Een even groot deel (46%) oordeelt hier neutraal over.

  • Drie kwart (77%) van de deelnemers is bekend met de initiatieven Meld misdaad anoniem en/of Buurtbemiddeling. Twee derde (68%), maakt hier alleen geen gebruik van.

  • Van de deelnemers die wel gebruik maken van de initiatieven Meld misdaad anoniem en/of Buurtbemiddeling is bijna vier op de tien (37%) hier (zeer) tevreden over. Vier op de tien (40%) oordeelt hier neutraal over.

  • Als een deelnemer een verdachte situatie ziet of een niet-pluis-gevoel heeft, geeft twee derde (68%) aan dit te gaan melden bij de politie (of gemeente).

De onderwerpen waarvan inwoners vinden dat gemeente en politie vooral aandacht aan moeten besteden komen terug in de Nota Integraal Veiligheidsbeleid Krimpenerwaard 2023-2026 en/of in reguliere overleggen zoals verkeersoverleg; jeugd- veiligheid-, politieoverleg; integrale aanpak personen e.d.

 

Klankbordgroep jongeren

Als voorbereiding is er ook een gesprek gevoerd met de Klankbordgroep jongeren.

Onderwerpen waar volgens hen de komende jaren prioriteit aan gegeven zou moeten worden zijn: huiselijk geweld; cybercriminaliteit; (hard)drugshandel en drugsproductie, mensenhandel en seksuele intimidatie.

 

Veiligheidsmonitor

In 2021 is in heel Nederland de Veiligheidsmonitor uitgezet. Vanuit de gemeente Krimpenerwaard hebben hier 386 mensen aan deelgenomen. Dat zijn is minder dan de helft van het aantal respondenten van onze eigen enquête. Voor deze evaluatie zijn de uitkomsten vergeleken met die van de politie eenheid Den Haag. Verkeersoverlast en online criminaliteit worden door de respondenten in Krimpenerwaard als een groter probleem ervaren dan andere respondenten in de politie eenheid Den Haag. Op het gebied van fysieke verloedering, vermogens en geweldsdelicten scoort Krimpenerwaard beter dan de eenheid Den Haag. Ten aanzien van het functioneren van de politie in de buurt en de zichtbaarheid van de politie scoort het basisteam Krimpenerwaard beduidend lager dan de hele politie eenheid Den Haag. Een verklaring hiervoor kan zijn de omvang van het werkgebied in Krimpenerwaard. In bijlage 3 vindt u de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor voor onze gemeente.

 

Veilige woon- en leefomgeving

 

Inleiding

Het thema Veilige woon- en leefomgeving omvat onderwerpen als: woninginbraken, geweldsdelicten, diefstal van- en uit auto’s, vernielingen etc. Het onderwerp drugshandel/drugsgebruik wordt gezien als een vorm van ondermijning en is daarom opgenomen in hoofdstuk 5 Integriteit en Veiligheid.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Burgerparticipatie in de woon- en leefomgeving”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen

  • Er zijn diverse inbraakpreventie acties geweest door politie, studenten mbo en boa’s.

  • Aan eigenaren van woningen die begin 2020 aangifte hebben gedaan van inbraak is actief een Veilig Wonen Scan aangeboden. Via Social Media zijn deze later ook aan de andere inwoners aangeboden. Slechts 23 personen hebben zich hiervoor opgegeven.

  • In april 2019 is een bijeenkomst gehouden voor WhatsAppbuurtpreventiecoördinatoren, door Corona is er daarna geen bijeenkomst meer gehouden.

  • Door Corona zijn er weinig tot geen fysieke Burgernetacties geweest, wel is Burgernet via Social Media onder de aandacht gebracht.

  • Er is diverse malen buurtbemiddeling ingezet.

  • Inwoners van de gemeente Krimpenerwaard kunnen gebruik maken van de Wijkrechter, een initiatief van de rechtbank Den Haag.

  • In verband met toename inbraken is er een pilot van drie maanden met ANPR camera’s geweest. Dit was succesvol. Door landelijk politiebeleid kan de gemeente echter niet zelf ANPR camera’s financieren en/of plaatsen.

  • Zomer 2019 heeft de gemeente een inbraakpreventiecampagne gedaan met zogenaamde driehoeksborden, dit is in de zomer van 2022 herhaald.

  • Aangehouden verdachten zijn besproken in het Zorg en Veiligheidshuis.

  • Transitie van Veiligheidshuis naar Zorg en Veiligheidshuis.

  • Voor inzet boa’s wordt verwezen naar de Evaluatie boa’s die jaarlijks naar de gemeenteraad wordt gezonden.

Wat zeggen de politiecijfers

2017

2019

2021

Diefstal/ inbraak woning voltooid feit

51

45

65

Vernieling

186

169

204

Geweld( openlijk geweld, dreiging en mishandeling)

169

116

139

Huiselijk geweld

43

46

45

Zedenmisdrijven

17

12

24

Stalking

Geen cijfers

7

8

Geluidsoverlast

333

404

496

Conflictbemiddeling en burenruzie

234

242

218

 

Wat zeggen andere cijfers

2017

2019

2021

Aantal aanmeldingen buurtbemiddeling

31

30

27

Aantal huisverboden

6

6

6

 

Uitkomst enquête juni 2022

Cijfer voor veiligheid in woonkern

Gemiddeld 7,3

Gevoel voor veiligheid is de afgelopen 3 jaar…

69% zegt gelijk gebleven

 

Bedrijvigheid en veiligheid

 

Inleiding

Het thema Bedrijvigheid en veiligheid is gericht op ondernemers, winkelgebieden, bedrijventerreinen en horeca.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Het Versterken van de integrale aanpak zowel ten aanzien van in- als externe partners”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen

  • Keurmerk Veilig Ondernemen is overgegaan in Samen Veilig Ondernemen, dit heeft te maken met de wijze waarop de werkgroepen en het CCV samenwerken.

  • Het aantal werkgroepen is verder uitgebreid, er zijn nu in totaal zeven Samen Veilig Ondernemen werkgroepen (SVO winkelcentra en bedrijventerreinen).

  • Aanwijzingsbesluit Digitaal Opkopers Register (DOR) is gepubliceerd. Boa’s en wijkagenten trekken gezamenlijk op voor de implementatie. Door Corona verloopt dit minder snel dan verwacht.

  • Horeca overleg met Koninklijke Horeca Krimpenerwaard en diverse partners vindt aantal maal per jaar plaats en heeft ook in Coronatijd plaatsgevonden.

  • In 2022 worden de Beleidsregels Evenementen geëvalueerd en vernieuwd.

  • Door Corona konden veel evenementen niet doorgaan of moesten deze verplaatst worden. Vanuit de gemeente is veel tijd en energie gestoken in het meedenken met en adviseren van evenementorganisatoren. Wekelijks was er contact met andere gemeenten en de Veiligheidsregio’s over de gevolgen van de Coronamaatregelen en adviezen van de diverse hulpdiensten. Uitgangspunt is steeds geweest: “kijken wat er wel kan”.

  • Boa’s hebben diverse horecacontroles uitgevoerd, al dan niet in samenwerking met de politie. Hiervoor wordt verwezen naar jaarlijkse Evaluatie boa’s, die naar de raad wordt verzonden.

  • Aandacht voor veiligheidsonderwerpen in de nieuwsbrieven voor ondernemers.

Wat zeggen de politiecijfers

2017

2019

2021

Diefstal/inbraak bedrijven en instellingen

40

19

20

Winkeldiefstal

24

40

25

Overvallen bedrijven/instellingen

0

1

1

 

Wat zeggen andere cijfers

2017

2019

2021

SVO winkelbedrijven (voorheen KVO)

3

4

5

SVO bedrijventerreinen (voorheen KVO)

1

1

2

 

Doelgroepen en veiligheid

 

Inleiding

Er zijn diverse doelgroepen in onze samenleving die specifieke aandacht verdienen op het gebied van Integrale Veiligheid. Te denken valt hierbij aan: jeugd; senioren; minder zelfredzamen en personen met verward gedrag.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Het versterken van de integrale aanpak zowel ten aanzien van in- als externe partners”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen

  • Voor Corona was er een intern overleg (oov en SD) Integrale Aanpak Personen. In dit overleg worden personen besproken waar politie, gemeente en/of andere partners zorg over hebben. Er wordt gekeken of zorg mogelijk is en zo ja welke organisatie daarvoor in aanmerking komt. Vanaf het begin van de Coronaperiode is er een wekelijks online overleg opgestart met: politie, GGZ, procesregisseur zorg en veiligheid en adviseur oov. Bij de start van pilot wijk GGD, is deze ook aangesloten. Inmiddels is dit overleg tweewekelijks.

  • Er is een actieplan integrale aanpak middelengebruik 2021/2022 opgesteld door SD.

  • Het Je-ve-po overleg heeft ook in Coronatijd maandelijks doorgang gevonden. In dit overleg bespreken politie, gemeente, jongerenwerk en eventuele andere partners, jeugdoverlast en andere jeugd gerelateerd problematiek.

  • Netwerk Jeugd en veiligheid is een bestuurlijk overleg waarin bestuurders en diverse partners met elkaar van gedachten wisselen over jeugdproblematiek in onze gemeente.

  • Bewonersbijeenkomst over overlast zwemmen in Hollandse IJssel, onderwerp is ook besproken in de gemeenteraad. Begin 2022 worden er een aantal fysieke maatregelen genomen (o.a. bord met huisregels)

  • Gezamenlijke aanpak (politie, Groenalliantie, gemeente) rondom overlast en vernielingen bij de Surfplas in Krimpen aan de Lek (Krimpenerhout).

  • Overlast jongeren bij zwembad de Loete is opgepakt met diverse partners en gemeente Gouda.

  • Om samen op te treden tegen jeugd uit o.a. Gouda die overlast veroorzaken in het Steinse Groen in Haastrecht zich zijn de Boa’s van de gemeente Gouda aangewezen om daar op te kunnen treden.

  • Convenant Veilige School wordt in 2022 vernieuwd.

  • Er is door SD een lokaal Uitvoeringsplan aanpak Huiselijk geweld en Kindermishandeling 2021-2023 opgesteld. Inmiddels zijn er ook diverse activiteiten uitgevoerd waaronder: Orange The World campagne, campagne aangaande geweld tegen vrouwen en meisjes; start met implementeren alliantie gericht op financiële uitbuiting van ouderen; inmiddels succesvolle, zogenaamde SCHIP-aanpak, om vechtscheidingen te voorkomen; Medewerkers van het loket zijn getraind op 1 gezin 1 plan 1 regisseur, de meldcode en procesregie

  • Najaar 2018 zijn er camera’s geplaatst bij de Jongeren Ontmoetings Plaats (JOP) aan de Veerweg.

  • Tijdens de huisbezoeken (75+) was er aandacht voor diverse veiligheidsaspecten.

Wat zeggen de politiecijfers

2017

2019

2021

Overlast jeugd

366

149

174

Overlast vuurwerk

Geen cijfers

110

93

Overlast door personen

127

191

209

Personen met verward gedrag

Geen cijfers

199

241

 

Integriteit en veiligheid

 

Inleiding

Bij dit thema gaat het om een diversiteit aan onderwerpen, waarbij te denken valt aan: ambtelijke- en bestuurlijke integriteit, radicalisering, polarisatie, discriminatie, ondermijnende criminaliteit en georganiseerde criminaliteit.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Bestuurlijke handhaving ondermijnende criminaliteit”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen

  • Er zijn diverse nieuwe artikelen in de Algemene Plaatselijke verordening Krimpenerwaard 2018 opgenomen, die bestuurlijk handhaven op meerdere onderwerpen mogelijk maken.

  • Er is een pilot geweest met ANPR camera’s naar aanleiding van inbraken in Haastrecht. Er is geprobeerd om deze camera’s vast in Krimpenerwaard te plaatsen i.v.m. opsporing ondermijning. Dit kan echter niet door landelijk politiebeleid.

  • Naar aanleiding van bestuurlijke rapportages van de politie zijn diverse woningen en bedrijfspanden gesloten door de burgemeester. Ook zijn er waarschuwingsbrieven verzonden als sluiting (nog) niet aan de orde was.

  • Er zijn districtelijke en lokale Ondermijningstafels opgericht. Hier worden casussen op het gebied van Ondermijning besproken met politie en andere partners.

  • Burgemeester Cazemier was districtelijk portefeuillehouder Ondermijning, onder zijn leiding is er een Bestuurlijk Ondersteuningsteam opgericht, die gemeenten adviseert op het gebied van ondermijnende criminaliteit.

  • Er zijn diverse acties gehouden met politie en andere partners, het Heit team (Haags Economisch Interventie team).

  • Per 1 februari 2022 heeft het team openbare orde en veiligheid één fte Ondermijning.

  • Het RIEC heeft opdracht gegeven voor een onderzoek Ondermijnende criminaliteit in het buitengebied en de (glas)tuinbouw, hierin heeft de gemeente Krimpenerwaard geparticipeerd.

  • Er is een werkgroep (KVO) Veilig Buitengebied opgericht. Hierin participeren politie, groene boa’s, ODMH, inwoners, ondernemers en andere partners. Een van de onderwerpen van de werkgroep is Ondermijning in het buitengebied.

  • Er is een Uitvoeringsplan Mensenhandel opgesteld.

Wat zeggen de (politie)cijfers

2017

2019

2021

Meldingen overlast drugs

11

11

30

Aantal meldingen Meld Misdaad Anoniem drugs

n.v.t.

37

30

 

Digitale veiligheid

 

Inleiding

Naast internetcriminaliteit is digitaal pesten een terrein waar steeds meer mensen slachtoffer van zijn. Vrouwen, jonge mensen en lgtb’ers (lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender) blijken verhoudingsgewijs vaker slachtoffer van sexting, hacking en verkeerde digitale vriendschappen.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Voorlichting over cybercrime gericht op de diverse doelgroepen”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen

  • In 2019 is er een avond georganiseerd over cyberveiligheid voor ondernemers in Krimpenerwaard.

  • Ondernemers hebben online trainingen over cyberveiligheid aangeboden gekregen.

  • Leerlingen van het Geminicollege hebben het Online Cyber24 spel gespeeld, hierbij werden zij gewezen op de gevaren van de online wereld.

  • Vanaf 2021 doet gemeente Krimpenerwaard mee aan HackShield. Dit is een online game over de gevaren van het internet voor jongeren van groep 5 t/m 8. Zij worden aangespoord om op hun beurt ouders en grootouders te informeren over dit onderwerp. Begin 2022 deden 470 jongeren uit onze gemeente mee aan HackShield. Onze junior cyber agents haalden zelfs het landelijke nieuws.

Wat zeggen de politiecijfers

2017

2019

2021

Fraude met online handel

Geen cijfers

135

133

 

Fysieke veiligheid en verkeer

 

Inleiding

Onder fysieke veiligheid vallen onderwerpen als: brandveiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Ook verkeer is een belangrijk onderwerp dat onder in hoofdstuk past. Dit onderwerp valt echter buiten het team openbare orde en veiligheid en ook buiten de portefeuille van de burgemeester. Het team verkeer koppelt zelf via de betrokken wethouder terug naar de gemeenteraad. Dit is hier verder niet in opgenomen. De cijfers die hier worden weergegeven zijn de cijfers over het rijden onder invloed etc. De verkeersovertredingen die door de boa’s worden geverbaliseerd komen terug in de jaarlijkse evaluatie boa’s.

 

Op het gebied van de crisisorganisatie werkt de gemeente Krimpenerwaard samen onder de koepel van de Veiligheidsregio Hollands Midden en het Cluster Midden Holland. Het Regionaal Crisisplan (RCP) is opgesteld door de veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) in samenwerking met alle gemeenten in Hollands Midden. De crisisorganisatie is samengesteld uit personeel van; Cluster Midden Holland (Krimpenerwaard, Gouda, Zuidplas, Waddinxveen en Bodegraven-Reeuwijk), de VRHM en uiteraard het eigen Bestuur.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Verkeersveiligheid”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen

  • Voor de evaluatie van de Veiligheidsregio Hollands Midden (Brandweer en crisisorganisatie) wordt u verwezen naar de jaarverslagen van de VRHM.

  • Voor de crisisorganisatie is er jaarlijks een “ Opleiden-, Trainen- en Oefenprogramma” die door de adviseur crisisbeheersing i.s.m. de Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing (BGC) van de VRHM wordt gecoördineerd. De laatste twee jaar zijn er door de Corona veel opleidingen, trainingen en oefeningen digitaal gevolgd maar vind dit sinds het 2e kwartaal van 2022 weer veel fysiek plaats.

  • De hoofdstructuur van de crisisorganisatie is in de jaarlijkse “ Systeemtest” begin juni 2022 weer getest en beoordeeld a.d.h.v. een grote regionale oefening. Het concept evaluatierapport geeft vooralsnog een positief resultaat over deze test.

  • Rijden onder invloed van alcohol en/of drugs is dagelijks werk voor de politie. Voor cijfers wordt u verwezen naar de Veiligheidsanalyse die bij dit Integraal Veiligheidsbeleid hoort.

  • De politie heeft aandacht voor landbouwverkeer, door Corona (thuiswerken, online school) heeft deze problematiek echter de laatste twee jaar minder gespeeld.

  • Team verkeer werkt aan een integraal verkeersveiligheidsplan (IVVP).

  • In het kader van de Havenveiligheidswet is het Havenveiligheidsplan van Heuvelman Hout BV opnieuw getoetst en vastgesteld.

  • In het kader van de Havenveiligheidswet wordt er gewerkt aan de benodigde vereiste vergunningen voor een tweede zeehaven bij de firma OTB in Bergambacht.

  • Krimpenerwaard participeert in het regionale implementatieteam bluswatervoorziening. Dit om de blus- en drinkwatervoorziening binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden te waarborgen.

  • Burgemeester Cazemier was portefeuillehouder brandweer binnen de veiligheidsregio Hollands Midden, deze is overgegaan naar de burgemeester van Katwijk.

  • Begin 2022 is een start gemaakt met de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in Stolwijk.

Wat zeggen de politiecijfers

2017

2019

2021

Rijden onder invloed van drank

64

56

73

Rijden onder invloed van drugs / geneesmiddelen

Geen cijfers

18

65

 

Communicatie en burgerparticipatie

 

Inleiding

De “eigen kracht van de burger” is een term die op velerlei gebieden een steeds belangrijkere rol is gaan spelen. Ook binnen veel van de onderwerpen van het Integrale veiligheidsbeleid is alleen verbetering te bereiken als de burger hierin een rol en verantwoordelijkheid neemt.

 

In de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 (IVB) was als prioriteit/focus opgenomen:

Burgers en ondernemers voorlichten over en betrekken bij veiligheidsonderwerpen”.

 

Welke vermeldenswaardige acties hebben wij ondernomen.

  • Begin 2019 is Meld Misdaad Anoniem geïntroduceerd.

  • Onder veilige woon- en leefomgeving zijn al genoemd: Burgernet en WhatsAppbuurtpreventie.

  • Ook onder veilige woon- en leefomgeving is genoemd het aanbod van Veilig Wonen Scan.

  • Politie heeft inwoners en ondernemers opgeroepen deel te nemen aan Camera in beeld, dit is een politiesysteem dat buitencamera’s op een kaart laat zien.

  • Er is een apart Facebook en Instagram account gemaakt oov_gemeentekrimpenerwaard.

  • Burgernetacties tijdens Nieuwjaarsreceptie gemeente in 2019 en onder gemeentelijk personeel leverde veel nieuwe Burgernetdeelnemers op.

  • 2020 grote Burgernetactie op het Gemini college, waarbij de leerlingen veel Burgernetdeelnemers hebben geworven.

  • Promotie van de BurgernetApp door Burgernetteam van de eenheid Den Haag.

  • In diverse (gemeentelijke) nieuwsbrieven worden regelmatig veiligheidsonderwerpen onder de aandacht gebracht. Bijvoorbeeld in de Nieuwsbrief voor ondernemers en die voor de WhatsAppbuurtpreventiegroepen.

2017

2019

2021

Aantal Burgernetdeelnemers

6718

7108

7312

Aantal WhatsApp buurtpreventiegroepen geregistreerd op wabp.nl

Geen cijfers

53

54

Bijlage 2 Factsheet enquête Burgerpanel

 

Bijlage 3 Veiligheidsmonitor 2021