Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Ondersteuning Europese projectontwikkeling Fryslân |
Citeertitel | Subsidieregeling Ondersteuning Europese projectontwikkeling Fryslân |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-03-2024 | 01-01-2025 | artikel 1, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 13, toelichting | 12-03-2024 | ||
29-11-2022 | 21-03-2024 | nieuwe regeling | 14-11-2022 |
Artikel 2. Doel van de regeling
Het doel van deze regeling is het stimuleren van en het helpen ontwikkelen van meer en betere Friese projecten waarmee een beroep kan worden gedaan op Europese middelen ter versterking van de brede welvaart in Fryslân.
Artikel 3. Subsidiabele activiteit
Subsidie kan worden verstrekt voor:
Netwerkontwikkeling: opstellen van een projectplan over hoe een Europees netwerk kan worden opgebouwd en onderhouden rondom Friese partners die Europees toonaangevend kunnen worden of blijven. Daarnaast realisatie van het Europees netwerk waarmee één of meer Europees onderscheidende samenwerkingsprojecten worden verwezenlijkt die leiden tot een Europese subsidieaanvraag.
Flagship projecten: het inzetten van extern deskundige projectleiding, die een internationaal consortium samenstelt en een projectplan ontwikkelt voor een Europees onderscheidend project, waarvan de totale begrote kosten minimaal € 1 miljoen bedragen. De extern deskundige projectleiding kan beschikken over een werkbudget om een projectplan te laten schrijven, netwerken te benaderen en een consortium op te bouwen. Deze inzet leidt tot een Europese subsidieaanvraag die eligible is verklaard.
Subsidie kan worden aangevraagd door initiatiefnemers die gevestigd zijn in de provincie Fryslân en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.
De programmanager, respectievelijk de beoordelingscommissie van Europa Pact Fryslân kan afwijken van het in het eerste lid, onder d, genoemde toetsingscriterium, voor zover het gaat om een externe persoon, indien uit de aanvraag onder opgave van aantal beoogde uren met uurtarief genoegzaam de kwalificatie van de deskundige blijkt en daarmee de borging van de kwaliteit van de ondersteuning;
Indien subsidie wordt aangevraagd voor een activiteit die deel uitmaakt van een EU-programma die meerdere indieningsfasen kent waarop aangevraagd kan worden, dan bedraagt het totale subsidiebedrag over die verschillende indieningsfasen niet meer dan het in het tweede lid genoemde maximale bedrag voor de betreffende activiteit zoals genoemd in één van de onderdelen a tot en met d.
De subsidie kan, onverminderd het overig bepaalde in artikel 2.7 van de Asv 2013, geweigerd worden indien:
voor de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd reeds eerder een subsidie door de provincie Fryslân of een andere instantie is verstrekt, tenzij de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd deel uitmaakt van een EU-programma die meerdere indieningsfasen kent en nu in een nieuwe indieningsfase wordt aangevraagd.
Artikel 12. Verantwoording van subsidies
Subsidies voor projectontwikkeling, zoals genoemd in artikel 3, tweede lid, worden ambtshalve vastgesteld na ontvangst van een activiteitenverslag en een eligible-verklaring binnen uiterlijk 12 weken na ontvangst van de eligible-verklaring, maar uiterlijk binnen één jaar na de realisatiedatum van het project waarop de Europese subsidieaanvraag dient te zijn ingediend.
Subsidies voor flagship projecten, zoals genoemd in artikel 3 vierde lid, worden vastgesteld op basis van een verklaring inzake werkelijke kosten, zoals bedoeld in artikel 3.6 van de Asv 2013 en een eligible-verklaring. Binnen uiterlijk 12 weken na ontvangst van de eligible-verklaring, maar uiterlijk binnen één jaar na de realisatiedatum van het project waarop de Europese subsidieaanvraag dient te zijn ingediend, dient een aanvraag tot subsidievaststelling van de subsidie-ontvanger te zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 14 november 2022,
Voorzitter
drs. A.A.M. Brok
Secretaris
A. Schepers, MSc
Onder b wordt het begrip van een eligible aanvraag bepaald. Na indiening van een Europese subsidieaanvraag wordt door de Europese Unie een zogenaamde eligible-verklaring afgegeven. Dat betekent dat er een verklaring door de Europese Unie is afgegeven dat de ingediende Europese subsidieaanvraag voldoet aan de Europese indieningsvereisten. Aan een dergelijke verklaring wordt een letter of approval gelijkgesteld.
Artikel 3. Subsidiabele activiteit
De activiteiten projectontwikkeling en flagshipprojecten zullen rechtstreeks moeten leiden tot het indienen van een Europese subsidieaanvraag die eligible is verklaard. Dat betekent dat er een verklaring daarvoor is afgegeven dat de aanvraag voldoet aan de Europese indieningsvereisten.
Voor de activiteiten projectcoach en netwerkontwikkeling geldt dat deze voorbereidend of verkennend zijn. Coaching is gericht op het verbeteren van het initiatief. Netwerkontwikkeling is gericht op het leveren van een bijdrage aan het opbouwen van een relevant Europees netwerk. Dit vraagt vaak een langdurige tijdsinvestering. Met deze subsidie wordt een bijdrage geleverd aan kosten die gemaakt moeten worden voor reis en verblijf of deelname aan symposia, mits aannemelijk wordt gemaakt dat deze kosten worden gemaakt om te investeren in een relevant netwerk ten behoeve van de ontwikkeling van een Europees onderscheidend project.
Voor de toetsing van de aanvraag wordt gesteund op een positief advies van Europa Pact Fryslân (EPF). EPF maakt daarbij gebruik van eigen kennis en expertise én externe experts die samen een beoordelingscommissie vormen. Een positieve beoordeling in de vorm van een positief advies van de EPF is daarom opgenomen als een verplicht onderdeel van de aanvraag.
Bij de toetsing of initiatieven als kansrijk worden beschouwd, wordt gekeken naar de volgende aspecten:
Bij de toetsing of een reële kosten worden gepresenteerd, kijkt EPF naar of offertes marktconforme tarieven bevatten en begrotingen bestaan uit kosten die in directe relatie staan tot de te realiseren activiteit.
Bij de toetsing of de ondersteuning deskundig is, beoordeelt EPF of de deskundige die wordt ingeschakeld om (een deel van) de gesubsidieerde activiteit in opdracht uit te voeren, op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd is. Daarvoor kan worden gekeken naar de ondernemingsactiviteiten van het bedrijf dat wordt ingehuurd en/of de aantoonbare kennis en ervaring van de persoon die de activiteit uitvoert. Uitgangspunt is dat de deskundige een externe persoon is. Hiervan kan onder toepassing van het tweede lid worden afgeweken, maar dan dient uit de aanvraag voldoende de kwalificatie van de deskundige te blijken en daarmee de borging van de kwaliteit van de ondersteuning. In het positief advies zoals bedoeld in het derde lid moet het afwijken van een externe deskundige blijken.
De beoordelingscommissie van Europa Pact Fryslân beoordeelt of de aanvraag wordt gedaan op basis van reële kosten. Als reëel beschouwt zij offertes die marktconforme tarieven bevatten en begrotingen die bestaan uit kosten die in directe relatie tot de te realiseren activiteit staan.
Artikel 9. Niet subsidiabele kosten
Wanneer een aanvrager geen BTW kan verrekenen zijn de kosten van BTW wel subsidiabel in afwijking op de hoofdregel uit de Asv 2013.
Uitgangspunt is dat aanvragen worden ingediend voor aanvang van de activiteiten. Bij deze regeling is het doel om kansrijke initiatieven zoveel mogelijk te ondersteunen. Daarom wordt ook mogelijk gemaakt kosten te subsidiëren die gemaakt zijn voordat de aanvraag is ingediend. Het kan voorkomen dat een initiatiefnemer zich meldt bij EPF en direct gestart met een project, maar daarna pas een aanvraag bij de provincie indient. Het kan ook zijn dat voorbereidingen reeds gestart zijn. Het is daarom aan de beoordelingscommissie om in te stemmen met de startdatum van een project. De startdatum geeft de datum aan vanaf wanneer kosten als subsidiabel kunnen worden aangemerkt. In die gevallen kan afgeweken worden van artikel 1.10 lid 1, onderdeel h van de Asv 2013.
Omdat deze regeling als doel heeft juist het doen van Europese subsidieaanvragen te stimuleren is in het eerste lid een afwijking op de weigeringsgrond uit de Asv 2013 opgenomen waarin staat dat aanvragen die betrekking hebben op het opstellen van een aanvraag worden geweigerd. In het tweede lid, onder d, wordt als weigeringsgrond genoemd dat de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd reeds volledig is uitgevoerd. Hiervan is sprake op het moment dat de eligible verklaring of een andere verklaring van de Europese Unie wordt ontvangen als reactie op de ingediende Europese subsidieaanvraag.
Artikel 11. Verplichtingen van de subsidieontvanger
De projectperiode voor de activiteit projectcoach is maximaal 12 maanden met een mogelijkheid tot verlenging (voor de duur van 12 maanden).
De projectperiode voor de activiteiten projectontwikkeling, netwerkontwikkeling en flag ship projecten is maximaal 24 maanden met een mogelijkheid voor verlenging (voor de duur van 12 maanden).
Artikel 12 Verantwoording van subsidies
De voor een projectcoach, zoals genoemd in artikel 3 lid 1, verstrekte subsidie wordt direct vastgesteld. Bij subsidiëring van projectontwikkeling, zoals genoemd in artikel 3 lid 2 en van flagship projecten, zoals genoemd in artikel 3 lid 4, wordt uiterlijk een jaar de tijd gegeven om na realisatiedatum van het project de verantwoordingstukken bij de provincie in te dienen. Daarmee wordt rekening gehouden met de lange behandeltermijn die de Europese Unie na ontvangst van de Europese subsidieaanvraag in acht neemt om een eligible-verklaring af te geven. Onder realisatiedatum van het project wordt verstaan het moment dat de subsidieaanvraag bij de Europese Unie wordt ingediend. Voor een subsidie voor netwerkontwikkeling, zoals genoemd in artikel 3 lid 4, wordt het vaststellingsverzoek uiterlijk binnen de in artikel 3.2 van de Asv 2013 genoemde termijn van 13 weken na realisatiedatum van het gesubsidieerd project ingediend.
Bij subsidieverstrekking aan de in artikel 3, tweede lid genoemde projectontwikkeling of aan flagship projecten zoals genoemd in artikel 3, vierde lid, kan sprake zijn van staatssteun. Dit is afhankelijk van om welk EU-programma het gaat. Om te bepalen of de subsidie met toepassing van de-minimissteun kan worden verstrekt, wordt een aanvrager voor projectontwikkeling of flagship projecten als subsidiabele activiteit gevraagd een de-minimisverklaring in te vullen. Daarbij geldt dat het voordeel met toepassing van de-minimissteun nooit hoger mag zijn dan het voor de betreffende sector geldende de-minimisplafond, over een periode van drie belastingjaren per zelfstandige ondernemer.