Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reimerswaal

Beleidsregels Evenementen Gemeente Reimerswaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReimerswaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Evenementen Gemeente Reimerswaal
CiteertitelBeleidsregels evenementen gemeente Reimerswaal 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Circusbeleid gemeente Reimerswaal en Evenementenbeleid gemeente Reimerswaal 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene plaatselijke verordening
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2022nieuwe regeling

22-11-2022

gmb-2022-524033

Z22.024208 / D22.227045

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Evenementen Gemeente Reimerswaal

De burgemeester van Reimerswaal, respectievelijk burgemeester en wethouders van Reimerswaal, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

gelet op de artikelen 2:24, 2:25, 2:26 en 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

Overwegende dat het uit een oogpunt van de openbare orde, het voorkomen of beperken van de overlast, de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen en de zedelijkheid of gezondheid wenselijk is nadere regels te stellen voor evenementen;

 

besluit:

 

vast te stellen het volgende “Beleidsregels evenementen gemeente Reimerswaal 2022”.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    weg: de weg als bedoeld in artikel 1:1 APV.

  • b.

    vergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 2:25 APV.

  • c.

    evenement: evenement als bedoeld in de artikelen 2:24 en 2:25 APV.

  • d.

    0-evenement: evenement als bedoeld in artikel 2:24 lid 3 APV.

  • e.

    A-evenement: een regulier evenement waarbij veiligheid voor de diensten onder de dagelijkse routine valt, geclassificeerd als risicocategorie A.

  • f.

    B-evenement: een ‘aandacht evenement’ waarbij veiligheidsadvies van partners gewenst is, geclassificeerd als risicocategorie B.

  • g.

    C-evenement: een risicovol evenement waarbij advies moet worden aangevraagd bij de Taakgroep Grote Evenementen van de Veiligheidsregio Zeeland, geclassificeerd als risicocategorie C.

  • h.

    meldingplichtig evenement: evenement dat voldoet aan de criteria gesteld in de artikelen 2:24 APV.

  • i.

    vergunningplichtig evenement: evenement dat niet als meldingplichtig evenement is aan te merken.

  • j.

    locatie: een parkeerterrein, dorpsplein, havenplein, markt, straat, camping of anderszins als ruimtelijk afgebakend te beschouwen terrein.

  • k.

    markt: een markt als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 APV.

Artikel 2 Evenementen en geluid

Voor evenementen gelden de volgende geluidsnormen:

  • 1.

    Voor een A-evenement is maximaal toegestaan een podiumniveau van 90 dB(A).

  • 2.

    Voor een B-evenement is maximaal toegestaan een podiumniveau van 95 dB(A).

  • 3.

    Voor een C-evenement is maximaal toegestaan een podiumniveau van 100 dB(A).

  • 4.

    Geluidsmetingen worden verricht volgens de meetnorm `ILHR/13-01` uit de Handleiding: Meet- en rekenmethode voor geluid afkomstig van industriële inrichtingen en recreatieve activiteiten. Er wordt geen strafcorrectie voor herkenbaar muziekgeluid toegepast.

Artikel 3 Eindtijden

  • 1.

    De eindtijd van 0-evenementen is 24.00 uur.

  • 2.

    De eindtijd van A-evenementen is 24.00 uur.

  • 3.

    De eindtijd van B-evenementen is 01.00 uur.

  • 4.

    De eindtijd van C-evenementen is 01.30 uur.

Artikel 4 Brandveiligheid

Ieder evenement dient te voldoen aan de eisen zoals gesteld in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

Artikel 5 Meldingplichtig evenement

  • 1.

    Voor meldingplichtige evenementen stelt de burgemeester een standaardmeldingsformulier met standaardvoorschriften vast.

  • 2.

    Er dient gebruik gemaakt te worden van dit standaardformulier.

  • 3.

    Voor een 0-evenement geldt dat alcoholhoudende drank alleen om niet wordt geschonken.

Artikel 6 Aanvraag vergunningplichtig evenement

  • 1.

    Voor vergunningplichtige evenementen stelt de burgemeester een standaardaanvraagformulier vast.

  • 2.

    Er dient gebruik gemaakt te worden van dit standaardformulier.

  • 3.

    Voor vergunningplichtige evenementen geldt dat, in geval van een niet-volledige aanvraag, een maximum hersteltermijn van veertien dagen kan worden verleend.

Artikel 7 Aankondiging zomerperiode

  • 1.

    Voor vergunningplichtige evenementen, gepland in de zomerperiode (15 juni-15 september) en waarvoor politietoezicht vereist is, moet uiterlijk vóór 1 november van het voorgaande jaar een aankondiging bij de burgemeester ingediend worden.

  • 2.

    In de aankondiging moet in ieder geval concrete informatie zijn opgenomen over de geplande activiteiten, het verwachte aantal bezoekers en het bezoekersprofiel.

  • 3.

    De burgemeester weigert aanvragen voor vergunningplichtige evenementen, gepland in de zomerperiode (15 juni-15 september) en waarvoor politietoezicht vereist is indien:

    • a.

      niet tijdig een aankondiging is ingediend;

    • b.

      de aankondiging incompleet was;

    • c.

      redelijkerwijs moet worden aangenomen, dat de feitelijke toestand niet met het in de aankondiging vermelde in overeenstemming zal zijn.

Artikel 8 Veiligheids- en mobiliteitsplan

  • 1.

    Voor een A-, B- en C-evenement moet een veiligheidsplan worden ingediend.

  • 2.

    Het door de burgemeester goedgekeurde en gewaarmerkte veiligheidsplan moet uiterlijk acht weken vóór het evenement definitief zijn ingeleverd en beschikbaar zijn voor gemeente, politie en hulpdiensten.

  • 3.

    De burgemeester kan bij B- en C-evenementen een mobiliteitsplan verplicht stellen waarin alle aspecten over verkeersveiligheid, calamiteitenroutes en parkeren zijn opgenomen.

Artikel 9 Circussen

  • 1.

    Er worden maximaal twee circussen per jaar toegestaan in de gemeente Reimerswaal.

  • 2.

    Een evenementenvergunning ten behoeve van een circus wordt voor maximaal tien dagen verleend.

  • 3.

    Het houden van een circus wordt uitsluitend toegestaan op het daarvoor aangewezen terrein dat is gelegen ten oosten van de woonwijk “”Kanaalarm” in Hansweert en is aangeduid op de bij deze beleidsregels behorende kaart.

  • 4.

    In beginsel moet er, in geval van verlening van een evenementenvergunning voor twee circussen per kalenderjaar, een periode van minimaal 4 maanden tussen de twee circusvoorstellingen in acht worden genomen.

  • 5.

    De uiterlijke indieningsdatum van een aanvraag voor een evenementenvergunning ten behoeve van een circus is 30 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de optredens plaatsvinden. Een definitieve beslissing wordt uiterlijk 31 december van dat jaar genomen en aan de circussen medegedeeld. De circussen zijn dan in staat om aanéénsluitende tournees voor te bereiden.

  • 6.

    Aanvragen voor een vergunning moeten volledig en tijdig schriftelijk worden ingediend bij de gemeente Reimerswaal. Een aanvraag dient het volgende te bevatten:

    • de periode van het optreden;

    • een circusboek met alle technische gegeven van de tent, de muziekinstallatie, een stoelenplan, het aantal stoelen en indien van toepassing een lijst van dieren;

    • een calamiteitenplan in verband met de tent en eventuele dieren;

    • een overzicht van plaatsen waar het afgelopen seizoen is gespeeld.

  • 7.

    Indien er meer dan twee aanvragen voor een circus zijn ontvangen, wordt er een keuze gemaakt aan de hand van de volgende selectiecriteria:

    • volgorde van binnenkomst;

    • het ingediende circusboek en calamiteitenplan moeten positief zijn beoordeeld door de brandweer en/of de politie;

    • ervaringen van voorgaande jaren;

    • ervaringen van andere gemeenten;

    • het circus moet voldoen aan de gedragscode van de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen en de European Circus Association;

    • circussen die in de voorafgaande twee jaren een ontheffing hebben gekregen, dingen voor het opvolgende kalenderjaar niet mee voor een ontheffing, tenzij er niet meer dan twee aanvragen zijn ingediend.

Artikel 10 Nadere eisen te stellen aan de vergunning

Burgemeester en/of burgemeester en wethouders kunnen onder meer de volgende nadere eisen in de vergunning opnemen.

 

Gezondheid en hygiëne:

  • 1.

    Teneinde de zedelijkheid en/of gezondheid tijdens een evenement te waarborgen kan de burgemeester eisen stellen op het gebied van gezondheid en hygiëne, zoals EHBO, het aantal toiletten/sanitaire voorzieningen en dergelijke. De burgemeester kan zich laten adviseren door het GHOR.

Verkeersmaatregelen

  • 2.

    Bij het regelen van het verkeer moet een organisator op grond van de Regeling Verkeersregelaars 2009 erkende verkeersregelaars inzetten. De aanstelling van deze verkeersregelaars geschiedt door de burgemeester.

Duurzaamheidsmaatregelen

  • 3.

    De burgemeester kan organisatoren van evenementen adviseren om duurzaamheidsmaatregelen te nemen. Daarbij de haalbaarheid van de maatregelen/verplichtingen in acht genomen.

Herstel- en opruimkosten

  • 4.

    Organisatoren van evenementen zijn zelf verantwoordelijk voor het schoon en onbeschadigd achterlaten van het terrein en/of andere gemeentelijke eigendommen die gebruikt worden voor een evenement. Extra kosten voor schoonmaak en/of herstel veroorzaakt door een evenement worden bij de organisatie van dat evenement in rekening gebracht.

Bijzondere voorwaarden

  • 5.

    De burgemeester kan op grond van een belangenafweging nadere eisen of beperkingen opnemen in de vergunning naar aanleiding van te verwachten overlast veroorzaakt door het evenement of als gevolg van het evenement, verband houdend met de openbare orde en effecten op de omgeving.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De voormalige beleidsregels ‘Circusbeleid gemeente Reimerswaal’ en ‘Evenementenbeleid gemeente Reimerswaal 2013’ worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels evenementen gemeente Reimerswaal 2022”.

  • 3.

    De beleidsregels treden in werking op 1 december 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders 22 november 2022.

Bijlage

Toelichting

In Nederland vinden jaarlijks tienduizenden evenementen plaats, variërend van een kleine buurtbarbecue voor circa vijftig personen tot meerdaagse festivals die tienduizenden bezoekers trekken. Wat al deze evenementen bindt, is het plezier dat mensen beleven aan het bijwonen ervan.

 

Evenementen leveren aan de ene kant een welkome bijdrage aan het culturele, economische en sociaal-maatschappelijke leven in de gemeente en kunnen een belangrijk onderdeel zijn van het toeristisch-recreatieve product, maar aan de andere kant brengt het organiseren van een evenement ook risico’s met zich mee op het gebied van openbare orde, brandveiligheid, verkeer, vervoer en volksgezondheid.

 

Alle betrokken partijen hebben in dit kader een bijzondere verantwoordelijkheid. De risico’s die zich vooraf, tijdens en na afloop van een evenement kunnen voordoen, moeten vooraf worden geïdentificeerd. Op basis daarvan moeten vervolgens, in samenwerking met de verschillende betrokken partijen, beheersmaatregelen worden getroffen om die risico’s te voorkomen dan wel te beperken. Daarbij moet een belangenafweging plaatsvinden, moet worden bepaald welk niveau van bescherming aan bezoekers, deelnemers en omgeving wordt geboden en moet het bestuursorgaan er daadwerkelijk voor zorgen dat alle besproken maatregelen en opgelegde voorschriften en beperkingen ook worden gecontroleerd.

 

Ook in de gemeente Reimerswaal worden elk jaar tal van evenementen georganiseerd. Dit zorgt voor veel activiteit en levendigheid in de gemeente. Bovendien zijn veel inwoners, ondernemers en verenigingen actief betrokken bij het organiseren van de evenementen. De evenementen zijn vaak gerelateerd aan sport, cultuur en ontspanning/vrije tijd.

Sommige evenementen hebben een bovenlokale en zelfs internationale aantrekkingskracht. Andere evenementen hebben juist een lokale aantrekkingskracht. Deze evenementen hebben voornamelijk voor de lokale bevolking, sport- en cultuurverenigingen en middenstand een betekenis. Denk hierbij onder andere aan braderieën, dorpsfeesten en rommelmarkten.

 

Het is van groot belang dat deze evenementen goed worden georganiseerd. De aard, omvang en locatie van het evenement kunnen namelijk voor de inwoners van Reimerswaal overlast met zich meebrengen. Hoewel een bepaalde mate van activiteit en levendigheid in de directe woonomgeving vanzelfsprekend is, moet de situatie voor zowel deelnemers als omwonenden van een evenement acceptabel zijn. Een goede organisatie kan hiertoe bijdragen.

 

Evenementen moeten daarnaast voldoen aan verschillende wet- en regelgeving. Deze regels zijn er niet voor niets, ze hebben een doel: bescherming van gezondheid, veiligheid en milieu.

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Vanuit die verantwoordelijkheid ziet hij erop toe dat een evenement de openbare orde en veiligheid niet in gevaar brengt en dat bij een calamiteit de hulpdiensten hun werk goed kunnen doen en er geen onnodige risico’s ontstaan.

Uiteraard hebben de organisatoren van een evenement ook belang bij een goede voorbereiding en goed verloop van het evenement. De organisatie is gebaat bij het beperken van klachten in de omgeving en tevredenheid van de deelnemers of het publiek.

 

Doel

 

Het vaststellen van een evenementenbeleid is een verduidelijking en een verdieping van wat in de Algemene Plaatselijke Verordening (verder: APV) is vastgesteld met betrekking tot evenementen. Daarnaast is het een nadere uitwerking van de evenementenvisie die de gemeenteraad van Reimerswaal in mei 2022 vaststelde. Het geeft duidelijkheid aan zowel de organisatoren en bezoekers van evenementen als omwonenden en eventueel andere betrokkenen, en houdt rekening met diverse belangen die een rol spelen in de organisatie en het houden van een evenement. Ook voor de gemeente zelf biedt deze nota handvatten voor de integrale beoordeling van alle elementen die bij een evenement aan de orde zijn, zoals vergunningaanvragen en organisatie van het evenement.

 

De gemeente Reimerswaal streeft met dit evenementenbeleid de volgende doelstellingen na:

 

  • 1.

    Het realiseren van een gemeentelijke organisatie die in staat is om een verdergaande professionalisering van de gemeentelijke taken op het gebied van evenementen te realiseren en beheren;

  • 2.

    Het verbeteren van de relatie tussen de gemeente enerzijds en evenementenorganisatoren en andere externe organisaties op het gebied van evenementen anderzijds, opdat de kwaliteit van evenementen is gewaarborgd c.q. wordt verbeterd, maar ook rekening wordt gehouden met leefomgevingen;

  • 3.

    Het verbeteren van de dienstverlening en advisering op het gebied van regelgeving en vergunningverlening;

  • 4.

    Het ontwikkelen en beheren van transparantie in procesbeschrijvingen van het eerste contact tot aan een evaluatie;

  • 5.

    De zorg voor en bescherming van de openbare ruimte, openbare orde, leefbaarheid, gezondheid en veiligheid;

  • 6.

    Een consequente handhaving van regelgeving en beleid ten aanzien van evenementen.

Binnen de kaders die in het evenementenbeleid zijn beschreven, hebben organisatoren van evenementen in principe de vrijheid om hun evenement vorm te geven. De gemeente verwacht van organisatoren dat hiermee op een verantwoorde wijze wordt omgegaan. Dit houdt met name in dat organisatoren omwonenden en belanghebbenden tijdig en volledig informeren, zich inspannen om de hinder binnen de perken te houden en erop toezien dat het evenement ordelijk verloopt.

 

Om naar aanleiding van een evenementenvergunningaanvraag vanuit de gemeente bovenstaande doelen en processen te structureren en de organisatoren van evenementen zo veel mogelijk van dienst te zijn, heeft de gemeente Reimerswaal een Evenementencommissie ingesteld. In deze Evenementencommissie worden alle aanvragen voor evenementenvergunningen vanaf een bepaalde omvang of een bijzondere locatie integraal besproken met verschillende ketenpartners. In hoofdstuk 2.3 wordt de rol van de Evenementencommissie nader toegelicht.

 

Inhoud van het evenementenbeleid

 

De gemeente Reimerswaal beschikt sinds 1 november 2011 over een evenementenbeleid. Dit beleid is in 2013 geactualiseerd. Met een nieuwe actualiseringsslag in 2022 kunnen met het huidige beleid opnieuw evenementen worden beoordeeld in de komende jaren.

 

In dit evenementenbeleid is een procedure ontwikkeld voor het indienen en behandelen van vergunningaanvragen. Ook andere veiligheidsafspraken rond evenementen zijn in deze beleidsregels ondergebracht, alsmede het juridisch kader, geluidsnormen, verkeerszaken en toezicht. Op hoofdlijnen is de werkwijze per evenement hiermee gelijk; de precieze uitvoering vergt niettemin maatwerk.

 

Juridisch kader

 

In de APV zijn in hoofdstuk 2 openbare orde onder afdeling 7 de bepalingen opgenomen met betrekking tot evenementen.

 

Definitie evenement

 

In de APV wordt het begrip “evenement” gedefinieerd als elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van de gevallen onder artikel 2:24 lid 1 sub a tot en met g APV. In lid 2 van genoemd artikel zijn nog enkele vormen van activiteiten opgenomen die tevens onder de definitie ‘evenement’ vallen.

 

Zoals uit het voorgaande blijkt is het begrip “evenement” zeer ruim. Allerlei voor publiek toegankelijke verrichtingen van vermaak vallen onder dat begrip en dus veelal onder de vergunningplicht, ongeacht of het evenement al dan niet in de open lucht wordt gehouden en ongeacht de omvang of aard van het evenement.

 

Hinder door evenementen

 

Bij evenementen kan onder andere sprake zijn van (geluid)hinder. Het is in deze gevallen dan ook begrijpelijk dat inwoners klagen. Vaak blijkt dat de soort muziek en de mate van herhaling belangrijke factoren zijn. Ook het wel of niet informeren over begin- en eindtijdstip is van grote invloed op de acceptatiegrens van een evenement.

 

Alle overtredingen en klachten worden door de gemeente geregistreerd. Dit kan ertoe leiden dat een nieuwe aanvraag van een organisator niet gehonoreerd wordt op grond van de in het verleden geconstateerde overtredingen.

 

Alcohol bij evenementen

 

In deze beleidsregels zijn geen specifieke bepalingen opgenomen m.b.t. de verstrekking van alcoholische drank bij of tijdens evenementen. Daarvoor is specifiek beleid opgesteld, namelijk de beleidsregels m.b.t. artikel 4 en artikel 35 van de Alcoholwet (voormalige Drank- en horecawet). Hierin is vastgelegd hoe de burgemeester omgaat met aanvragen voor ontheffingen in het kader van de Alcoholwet.

Het doel van deze beleidsregels is om tot een betere onderbouwing te komen bij de verlening of weigering van een ontheffing op grond van de Alcoholwet.

 

Het achterliggende doel van de beleidsregel is om consequent uitvoering te geven aan de ontheffingsmogelijkheid in verband met het thema jeugd en alcohol. Jongeren moeten minder makkelijk aan alcohol kunnen komen tijdens evenementen. In de vergunningsvoorwaarden kunnen expliciet maatregelen worden opgenomen om alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan.

 

De organisator van een evenement is op basis van de vergunning eindverantwoordelijk voor een veilig verloop van het evenement. Hij is daarnaast ook vooral verantwoordelijk voor naleving van de Alcoholwet tijdens het evenement. Hij kan zich daarbij laten assisteren door beveiliging. Het toezicht op de openbare orde buiten het besloten evenemententerrein en de directe omgeving ligt primair bij de politie. De organisator heeft echter ook (samen met de overheid) een medeverantwoordelijkheid. Het is dus belangrijk dat de organisator voorafgaand aan het evenement afspraken maakt met alle ketenpartners omtrent onder meer het toezicht op alcoholgebruik en de openbare orde.

 

Indien blijkt dat de organisator de regels op grond van onder andere de Alcoholwet en de voorschriften in de vergunning niet heeft nageleefd, en om herhaling te voorkomen, kan de burgemeester besluiten tot het opleggen van een (preventieve) last onder dwangsom of het nemen van gelijksoortige maatregelen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

0/A/B/C evenementen - risicoclassificatie

Evenementen verschillen in aantallen bezoekers en omvang. Ook de bij een evenement aanwezige risicofactoren zijn uiteenlopend. De gemeente Reimerswaal hanteert in de APV de begrippen 0-, A-, B-, en C-evenement.

 

Deze begrippen zijn risicoclassificaties die evenementen onder meer naar grootte en risico indelen. Op basis van deze risicoscore worden de evenementen ingedeeld, wordt een risicoprofiel gemaakt, en een behandelaanpak bepaald. Deze risicoclassificaties zijn gebaseerd op de ‘Regionale toepassing Handreiking Evenementenveiligheid 2016-2019’ van de Veiligheidsregio Zeeland en zijn een regionale toepassing van het landelijke ‘Procesmodel Evenementenveiligheid’.

 

Omdat de ketenpartners van de gemeente Reimerswaal zoals politie en brandweer eveneens gebruik maken van deze classificaties, is ervoor gekozen dit binnen de gemeente ook te doen. Op deze wijze wordt de samenwerking met onze ketenpartners vergemakkelijkt en is in één opslag duidelijk om welke categorie evenement, en daarmee welk risicoprofiel, het gaat.

 

Kort samengevat is een 0-evenement een evenement waarvoor geen vergunning is vereist, maar wel een melding moet worden gedaan. Een dergelijk evenement omvat weinig risico’s. A- B- en C-evenementen zijn vergunningplichtig. Een A-evenement is een regulier evenement waarbij veiligheid voor de diensten onder de dagelijkse routine valt, een B-evenement is een ‘aandacht evenement’ waarbij veiligheidsadvies van partners gewenst is, en een C-evenement is een risicovol evenement waarbij advies moet worden aangevraagd bij de Taakgroep Grote Evenementen van de Veiligheidsregio Zeeland.

 

Een risicoscore bepaalt in welke categorie een evenement valt. In de Handreiking wordt de risicoscore berekend aan de hand van een cumulatie van bepaalde factoren waaraan punten worden toegekend. Hoe meer punten, hoe hoger het risico. Factoren die worden gewogen zijn bijvoorbeeld het aantal bezoekers, het soort evenement, de leeftijdsopbouw, alcoholgebruik, toegankelijkheid van het evenement en het seizoen. In de Handreiking is een tabel met scores opgenomen. Een lage score zal een A-evenement opleveren, een zeer hoge score een C-evenement.

 

De Evenementencommissie stelt risicoclassificatie vast. Wanneer de organisator online een vergunningaanvraag indient zal in één oogopslag duidelijk worden binnen welke risicoclassificatie het beoogde evenement valt. Deze uitkomst is echter in deze fase van de vergunningaanvraag nog een indicatie onder voorbehoud van wijziging.

 

Categorie 0-evenement

Een categorie 0-evenement is zoals omschreven een klein evenement met een laag risico. In artikel 2:24 lid 3 APV is omschreven wat een 0-evenement is. Het is (onder meer) een eendaags evenement waar niet meer dan maximaal 50 personen aanwezig zijn.

 

Deze kleine evenementen hebben weinig impact op de openbare orde en veiligheid en veroorzaken doorgaans weinig overlast. Hierdoor zijn geen politie-inzet en/of verkeersmaatregelen vereist. Voorbeelden zijn straatfeesten en barbecues die op één dag worden gehouden.

 

Mits voldaan wordt aan de criteria van artikel 2:24 lid 3 APV kan volstaan worden met een melding. Als aan één van de criteria niet wordt voldaan, is dus waarschijnlijk een vergunning vereist. Mogelijk is er wel sprake van kleinschaligheid gezien de omvang van het evenement, maar is/zijn er één of meer risicoverhogende element(en), waardoor het evenement valt in de categorie A of B, bijvoorbeeld als er muziek ten gehore wordt gebracht na 24:00 uur. Bij het online aanmelden of aanvragen van een vergunning van een evenement blijkt of de organisator een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen.

 

De deadline voor het indienen van een melding is 20 werkdagen voorafgaand aan het evenement. Wanneer de burgemeester binnen een week na ontvangst van het meldingsformulier geen tegenbericht heeft gestuurd en de organisator een ontvangstbevestiging heeft gekregen, is de melding afgerond.

 

Categorie A-evenement

Een categorie A-evenement is een regulier evenement. Er is sprake van een vergunningplichtig evenement. Op grond van artikel 2:25 lid 5 APV moet een vergunning voor een A-evenement ten minste acht weken voor de datum waarop het evenement plaatsvindt worden aangevraagd.

 

A-evenementen vallen voor de hulpdiensten onder dagelijkse routine. De diensten worden indien nodig geïnformeerd over de locatie en eventuele infrastructurele gevolgen van het evenement. In beginsel is er een veiligheidsplan vereist voor een A-evenement. De burgemeester kan echter in afwijking van dit beleid, bij een zeer lage risico-inschatting, het opvragen van een veiligheidsplan achterwege laten.

 

Categorie B-evenement

Een categorie B-evenement is een aandacht evenement. Er is sprake van een vergunningplichtig evenement. Op grond van artikel 2:25 lid 5 APV moet een vergunning voor een B-evenement ten minste acht weken voor de datum waarop het evenement plaatsvindt worden aangevraagd.

 

Voor deze categorie evenementen geldt een verhoogde veiligheidsaandacht en worden er door politie en brandweer adviezen uitgebracht aan de gemeente.

Een categorie B-evenement vereist altijd het indienen van een veiligheidsplan. De burgemeester kan ook een mobiliteitsplan verplicht stellen. Het mobiliteitsplan bevat onder andere aspecten over verkeersveiligheid, calamiteitenroutes en parkeren. De burgemeester stelt zo nodig een standaardveiligheidsplan beschikbaar.

 

Categorie C-evenement

Een categorie C-evenement is een risicovol evenement. Er is sprake van een vergunningplichtig evenement. Op grond van artikel 2:25 lid 6 APV moet een vergunning voor een C-evenement ten minste twaalf weken voor de datum waarop het evenement plaatsvindt worden aangevraagd.

 

Voor deze categorie evenementen geldt een hoge veiligheidsaandacht. De gemeente vraagt altijd een integraal advies aan de Taakgroep Grote Evenementen van de Veiligheidsregio Zeeland. Er wordt ook altijd integraal een Multidisciplinair Operationeel Plan (MOP) opgesteld, en er wordt nogmaals een risicoanalyse uitgevoerd. In het bijzijn van de organisator en de gemeente wordt de risicoanalyse nogmaals besproken.

Een categorie C-evenement vereist altijd minimaal het indienen van een veiligheidsplan en een mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan bevat onder andere aspecten over verkeersveiligheid, calamiteitenroutes en parkeren. De burgemeester stelt zo nodig een standaardveiligheidsplan beschikbaar. Na afloop van het evenement zal het verloop van het evenement worden geëvalueerd.

 

Verhoogd risico

Soms kan het zijn dat een evenement naar de letter van de Handreiking en de tabel binnen een bepaalde categorie valt, maar er toch sprake is van een omstandigheid die een verhoging van het risico met zich meebrengt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er een grote kans op slachtoffers is, een evenemententerrein slecht bereikbaar is, er momenten zijn van verhoogd risico of de maatschappelijke impact zeer groot zou zijn bij een calamiteit. Soms kan een evenement ook minder risico met zich brengen.

 

De gemeente kan daarom in overleg met haar partners ten alle tijden afwijken van een risicoclassificatie en het evenement in een andere categorie plaatsen. De Evenementencommissie (zoals omschreven in de volgende paragraaf) stelt de uiteindelijke classificatie vast. Deze overweging zal altijd worden gemotiveerd.

 

Het kan voorkomen dat er meerdere aanvragen van verschillende organisatoren worden ingediend voor evenementen beoogd op eenzelfde tijdstip en/of zelfde locatie. De gemeente maakt in dat geval een belangenafweging. Indien de evenementen onverenigbaar zijn, dan wel wanneer een combinatie van deze evenementen onwenselijk is, kan de burgemeester besluiten geen vergunning te verlenen.

 

De Evenementencommissie

De gemeente Reimerswaal heeft op 1 juni 2019 een Evenementencommissie ingesteld. De Evenementencommissie bestaat uit een adviseur openbare orde en veiligheid van de gemeente Reimerswaal, een jurist van de gemeente Reimerswaal, een medewerker vergunningverlening APV van de gemeente Reimerswaal (tevens voorzitter), een BOA van de gemeente Reimerswaal, een medewerker afdeling Gemeentewerken van de gemeente Reimerswaal, een medewerker van de politie en een medewerker van de brandweer. Andere externe partners of deskundigen kunnen aanwezig zijn afhankelijk van de te bespreken evenementen.

 

Het doel van de Evenementencommissie is om alle aanvragen evenementenvergunning integraal te bespreken en te beoordelen. Op deze manier worden alle onderdelen van het organiseren van een evenement besproken, telkens op uniforme wijze. Vanuit de specifieke expertise die iedere deelnemer heeft worden de verschillende aandachtspunten van een aanvraag besproken. De Evenementencommissie adviseert of een aanvraag op basis van de aangeleverde gegevens moet worden verleend of moet worden geweigerd.

 

Daarnaast neemt het beoordelen en verlenen van een evenementenvergunning minder tijd in beslag zodat het besluit over het al dan niet verlenen van een vergunning sneller wordt gevormd.

 

De Evenementencommissie werkt met een digitaal programma waarin de vergunningaanvraag wordt geregistreerd. Op basis van de aangeleverde gegevens blijkt binnen welke risicoclassificatie het evenement valt. De Evenementencommissie komt maandelijks bijeen.

 

Artikel 2 Evenementen en geluid

 

Bij evenementen, die niet binnen een inrichting plaatsvinden, kan het aspect geluid geregeld worden op grond van artikel 4:6 APV. De APV regelt enkel de geluidsniveaus met betrekking tot gevelbelasting. De niveaus in de APV zijn in overeenstemming met de normen in de Wet Milieubeheer. In artikel 4:6 APV is een algemene verbodsbepaling opgenomen om geluidshinder te veroorzaken. De gemeente kan daarvoor ontheffing verlenen. Bij de beoordeling van een dergelijke ontheffing kan een gemeente een eigen evenementenbeleid hanteren met betrekking tot de geluidsnormen op podiumniveau. Binnen de gemeente Reimerswaal worden de volgende beleidslijnen gehanteerd.

 

Er is geen evenement denkbaar waarbij geen geluid wordt geproduceerd. Er is altijd sprake van geluid: stemgeluid van bezoekers, muziek (al dan niet versterkt), gebruik van omroepinstallaties, geluid van attracties, geluid van voertuigen van komende en vertrekkende bezoekers et cetera. Geluidshinder of –overlast als gevolg van een evenement is dus een zeer belangrijk aspect, zeker omdat geluidhinder schadelijke gevolgen kan hebben voor de volksgezondheid. Probleem is dat geluidsbeleving subjectief is; geluid dat de ene persoon als prettig ervaart, wordt door een andere persoon als hinderlijk ervaren.

 

Aan evenementen in openbaar gebied stelt de burgemeester geluidsvoorschriften. Hij kan concluderen dat, gezien het maatschappelijke of culturele belang van een evenement, voor de omwonenden (voor dit specifieke geval) een zekere mate van geluidhinder acceptabel is.

 

Gelet op het bovenstaande zijn voor evenementen maximale geluidsniveaus (podiumniveau) vastgesteld.

 

Bij C-evenementen bedraagt de maximum geluidsnorm 100 dB(A) podiumniveau. Voor B-evenementen bedraagt de maximum geluidsnorm 95 dB(A) podiumniveau. Voor A-evenementen bedraagt de maximum geluidsnorm 90 dB(A) podiumniveau. 0-evenementen veroorzaken weinig of geen geluidsoverlast en verkeersoverlast. Zij vereisen nagenoeg geen toezicht of politie-inzet.

 

In Reimerswaal vinden evenementen vaak plaats op pleinen of in straten, waarbij op korte afstand woningen staan. Voor de vergunningverlening van geluid bij evenementen is gekozen voor podiumniveau. De reden om een podiumniveau te hanteren en geen gevelniveau vindt dus zijn rechtvaardiging in het feit dat in Reimerswaal evenementen vaak plaatsvinden op pleinen of in straten, waarbij op korte afstand woningen staan. Onder het geluidsniveau op podiumniveau wordt verstaan het geluidsniveau wat voor het podium (in het publiek) aanwezig is. De geluidsbronnen op het podium (veelal de geluidsboxen) produceren dit geluid en het geluidsniveau dat deze geluidsniveau dat deze geluidsbronnen met elkaar veroorzaken wordt beschouwd als het podiumniveau.

Dit betreft het geluidniveau, uitgedrukt in dB(A), zonder stoorgeluiden, gevelreflectie en zonder het toepassen van een straffactor voor muziekgeluid. Het hoogste geluidniveau heerst veelal op een afstand van circa 10 tot 20 meter van het podium. Het podiumniveau wordt gemeten ter plaatse van de bediening van de geluidsinstallatie.

 

Indien nodig worden de gemeten waarden gecorrigeerd om het podiumniveau te bepalen. Voor de meet-onnauwkeurigheid zal 2 dB(A) gehanteerd worden, omdat afhankelijk van de opstelling (activiteiten op en rond het podium en geluidsbronnen op het podium) en de plaatselijke situatie het hoogste geluidsniveau qua locatie kan variëren.

 

Genoemde geluidsniveaus gelden overigens uitsluitend voor het versterkt geluidsniveau ten gevolge van de evenementen, dus niet voor het opbouwen en afbreken.

 

Artikel 3 Eindtijden

 

Eindtijden van evenementen zijn afhankelijk van de aard van het evenement en de dag van de week. Het is een bestuurlijke wens om algemene eindtijden vast te stellen. Ter verduidelijking is ook 24:00 uur als eindtijd voor 0-evenementen opgenomen. Een van de voorwaarden voor een 0-evenement in artikel 2:24 lid 3 APV is dat het een eendaags evenement betreft. Uit dat artikel volgt reeds dat een 0-evenement niet na 24:00 uur door kan gaan, dan begint immers een nieuwe dag.

 

Artikel 4 Brandveiligheid

 

Vereist geen nadere toelichting.

 

Artikel 5 Meldingplichtig evenement & artikel 6 Aanvraag vergunningplichtig evenement

 

Het proces van het aanvragen van een evenementenvergunning is gedigitaliseerd. De gemeente Reimerswaal streeft naar een gebruiksvriendelijk en eenvoudig aanvraagproces.

Op de website van de gemeente kan met en zonder DigiD een melding gedaan of een vergunning aangevraagd. Een beslisboom wijst automatisch uit welke van de twee processen zullen worden doorlopen.

 

Middels het digitale aanvraagformulier worden alle benodigde gegevens en bijlagen opgevraagd. De gemeente stuurt de organisator een ontvangstbevestiging. Indien blijkt dat niet alle benodigde gegevens en/of bijlagen zijn bijgevoegd wordt een hersteltermijn van veertien dagen gegeven om alsnog de gegevens te overleggen en de aanvraag compleet te maken. Indien de gegevens en bescheiden binnen deze termijn niet worden verstrekt, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen en wordt dus geen vergunning verleend.

 

Bij een ontvankelijke aanvraag zal de gemeente het dossier in behandeling nemen. De beoordelaar zet de vergunningaanvraag op de rol van de Evenementencommissie. De commissie bespreekt zoals eerder omschreven plenair de aanvraag en beoordeelt de risico’s en aandachtspunten van het evenement.

 

De commissie brengt daarna advies uit aan de burgemeester over het al dan niet verlenen van de vergunning.

 

Artikel 7 Aankondiging zomerperiode

 

Het is van groot belang evenementen gepland in de periode van 15 juni tot en met 15 september waarvoor mogelijk politietoezicht vereist is vóór 1 november van het voorgaande jaar bij de gemeente aan te kondigen. Het evenement wordt dan meegenomen in de regionale afstemming van evenementen en de planning van politie.

 

Indien een evenement niet tijdig is aangekondigd is er mogelijk onvoldoende politiecapaciteit gepland, waardoor de openbare orde en veiligheid in het geding kan komen. Het ontbreken van een tijdige en volledige aankondiging is een weigeringsgrond.

 

Evenementen waarvoor politietoezicht vereist is, zijn in ieder geval B- en C-evenementen.

 

Artikel 8 Veiligheids- en mobiliteitsplan

 

In beginsel is er een veiligheidsplan vereist voor een alle vergunningplichtige evenementen. De burgemeester kan echter in afwijking van dit beleid, bij een zeer lage risico-inschatting, het opvragen van een veiligheidsplan achterwege laten.

 

De burgemeester stelt een standaardveiligheidsplan beschikbaar.

 

Mobiliteitsplan

Evenementen kunnen belangrijke consequenties hebben voor het verkeer in de directe omgeving van het evenement, zeker grotere evenementen. Omwille van een evenement kunnen (delen van) wegen worden afgesloten en kan verkeer worden omgeleid. Ook kan het grote aantal bezoekers de verkeersdoorstroming stremmen of tot parkeerdruk leiden. De organisator moet maatregelen nemen om de bereikbaarheid voor bezoekers (openbaar vervoer en auto) en voor hulpdiensten te waarborgen.

 

Afhankelijk van de omvang van het evenement kan worden voorgeschreven dat de organisator dient te zorgen voor medewerkers die het parkeren in goede banen leiden. Is er sprake van een groot evenement dan kan zoals gesteld een mobiliteitsplan van de organisator worden geëist, waarin alle aspecten over verkeersveiligheid en parkeren dienen te zijn opgenomen.

 

Bij activiteiten op de openbare weg waarbij het verkeer voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers geregeld moet worden, zijn verkeersregelaars vereist.

De organisatie dient zelf voor gecertificeerde verkeersregelaars te zorgen. Verkeersregelaars worden aangesteld door de burgemeester en treden onder verantwoordelijkheid van de politie op.

 

Wegenverkeerswet

De Wegenverkeerswet geeft aan dat plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt.

 

Uitzonderingen op verkeersbesluit

In artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: Babw) is vastgelegd dat de plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van bepaalde verkeersmaatregelen zonder verkeersbesluit kunnen geschieden. In artikel 34 Babw is onder meer aangegeven, dat door het bevoegde gezag verkeerstekens kunnen worden geplaatst en maatregelen kunnen worden uitgevoerd ingeval er sprake is van een dringende omstandigheid van voorbijgaande aard. Evenementen vallen hieronder. Artikel 37 Babw bepaalt dat een tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen mogelijk is als de bijzondere omstandigheid niet langer voortduurt dan vier maanden.

 

Evenementen zijn meestal van korte duur. Om deze reden wordt in de gemeente Reimerswaal pas een verkeersbesluit genomen als een wegafsluiting langer dan vier maanden gaat duren. Voor kortere periode wordt dan ook beroep gedaan op artikelen 34 Babw en 37 Babw.

 

Artikel 9 Circussen

 

Voor circussen was in het verleden een specifieke bepaling in de APV opgenomen. Die bepaling is bij de grootschalige herziening van de APV in 2020 verdwenen. Circussen vallen daardoor onder het vergunningstelsel voor evenementen.

 

Het is gewenst om het circusbeleid uit 2008 nu op te nemen in het evenementenbeleid. Er is daarom een specifiek artikel met betrekking tot circussen in de beleidsregels opgenomen. Hierin zijn de belangrijkste voorwaarden uit het voormalige circusbeleid geïntegreerd. Ook is de aanwijzing van het terrein ten behoeve van circussen geïntegreerd in het evenementenbeleid.

 

Artikel 10 Nadere eisen te stellen aan de vergunning

 

Ook kunnen op grond van artikel 1:4 lid 1 APV bijzondere voorschriften en beperkingen opgenomen worden in de evenementenvergunning waaronder het evenement gehouden mag worden, naast de algemene voorwaarden die verbonden worden aan de vergunning ter beperking van overlast en het beschermen van openbare orde, verkeersveiligheid, de veiligheid van personen of goederen en ter bescherming van de zedelijkheid en gezondheid.

 

De burgemeester kan op grond van een belangenafweging nadere voorschriften of beperkingen opnemen in de vergunning naar aanleiding van te verwachten overlast veroorzaakt door het evenement, of als gevolg van het evenement, verband houdend met de openbare orde en effecten op de omgeving. Degene aan wie de vergunning is verleend, is op grond van artikel 1:4 lid 2 APV verplicht deze voorschriften en beperkingen na te komen.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

 

Vereist geen nadere toelichting.