Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Prostitutiebeleid 2000

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProstitutiebeleid 2000
CiteertitelProstitutiebeleid 2000
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum inwerkingtreding van deze regeling kan niet worden achterhaald en is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2021nieuwe regeling

20-07-2000

Website gemeente Diemen

Tekst van de regeling

Intitulé

Prostitutiebeleid 2000

 

Inleiding

Per 1 oktober 2000 treedt het wetsvoorstel tot opheffing van het algemeen bordeelverbod in werking. Zodra de wet van kracht is geworden, zijn seksinrichtingen, escortbedrijven en sekswinkels normale bedrijven en is vestiging ervan toegestaan indien dit in overeenstemming is met het bestemmingsplan. Teneinde de bedrijfsvoering te reguleren kunnen gemeenten in hun APV regels stellen ten aanzien van de vestiging van seksinrichtingen e.d.

In deze notitie worden beleidsuitgangspunten geformuleerd met betrekking tot het lokaal prostitutiebeleid. Zichtbare vormen van prostitutie, raam - en straatprostitutie, wordt in verband met de bescherming van de woon en leefomgeving en in het belang van de openbare orde en veiligheid niet toegestaan in de gemeente. Daarentegen wordt voorgesteld Om door middel van een zogenaamd maximum vergunningenstelsel in de APV vooralsnog één seksinrichting en één escortbedrijf toe te staan in de gemeente; een algeheel verbod is niet mogelijk. Aan de vestiging van 'een eventuele seksinrichting en/of escortbedrijf worden strenge eisen gesteld in het kader van de woon - en leefomgeving en in het belang van de openbare orde en veiligheid. Maar ook ter verbetering van de positie van de prostituees op het gebied van de arbeidsomstandigheden (inrichtingseisen), de veiligheid en de gezondheidsbevordering worden hoge eisen gesteld. Verder zal aangegeven worden in welke delen van de gemeente en bijzondere objecten, zoals (basis) scholen e.d., expliciet geen seksinrichting en of escortbedrijf gevestigd mag worden. Tenslotte zal er een samenvatting worden gegeven van de beleidsuitgangspunten met betrekking tot het gemeentelijk prostitutiebeleid.

 

I. Doel van de wetswijziging:

Op 1 oktober 2000 wordt door de wijziging van het van het Wetboek van Strafrecht het algemeen bordeelverbod en het verbod op souteneurschap opgeheven.

Daarnaast vindt een aanscherping van de strafbaarstelling van ongewenste vormen van exploitatie van prostitutie plaats.

 

Aan de wetswijziging zijn zes doelstellingen verbonden:

  • beheersing en regulering van bedrijfsmatige prostitutie

  • geen onvrijwillige prostitutie

  • bescherming van minderjarigen

  • het beschermen van de positie van prostituees

  • bestrijding van de criminele randverschijnselen

  • tegengaan van prostitutie door illegalen e.d.

De wetswijziging geeft de gemeente de bevoegdheid om een lokaal prostitutiebeleid te ontwikkelen, waardoor de gemeente meer invloed kan uitoefenen op de wijze waarop de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie binnen de gemeentegrenzen plaatsvindt.

Ook als er binnen de gemeente nog geen bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie voorkomt, is het van belang om te anticiperen op de wetswijziging, omdat het niet ondenkbaar is dat exploitanten interesse zullen hebben voor het vestigen van nieuwe seksbedrijven in de gemeente. Door de wetswijziging en in het kader van de grondrechtelijke vrijheid van arbeidskeuze (art 19, 3e lid van de Grondwet.) is het (waarschijnlijk) niet meer mogelijk, voor gemeenten, om bedrijfsmatige prostitutie geheel te weren. De jurisprudentie zal dit in de toekomst verder moeten uitwijzen.

 

II. Huidige situatie in Diemen:

In Diemen zijn voor zover bekend geen seksinrichtingen, escortbedrijven en sekswinkels gevestigd. Andersoortige prostitutie, straat- en raamprostitutie, zijn ook (voor zover bekend) niet aanwezig in de gemeente. Thuisprostitutie zal mogelijk plaatsvinden, maar inzicht daarin ontbreekt.

 

III. Begripsomschrijving van een seksinrichting, escortbedrijf en sekswinkels:

  • -

    Een seksinrichting is een voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was seksuele handelingen worden verricht, of vertoningen van erotisch - pornografische aard plaatsvinden.

    Onder een seksinrichting worden in ieder geval verstaan: een seksbioscoop, seksautomatenhal, sekstheaters, een parenclub of een prostitutiebedrijf waaronder tevens begrepen een erotische — massagesalon, al dan niet in combinatie met elkaar.

  • -

    Onder een escortbedrijf wordt verstaan een natuurlijk persoon, groep van personen of rechtspersonen die bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was prostitutie aanbiedt die op een andere plaats dan in een bedrijfsruimte wordt uitgeoefend.

  • -

    Een sekswinkel is een voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin hoofdzakelijk goederen van erotisch -pornografische aard aan particulieren plegen te worden verkocht of verhuurd.

IV. Vormen van Prostitutie:

Prostitutie wordt in uiteenlopende vormen uitgevoerd en geëxploiteerd, namelijk:

  • Prostitutie in een daarvoor ingerichte ruimte en in dienstverband (seksclub, bordelen, privé huizen e.d.);

  • Prostitutie in een daarvoor ingerichte ruimte, maar niet in dienstverband

    (kamerverhuurbedrijven, raamprostitutie, prostitutiehotels e.d.);

  • Prostitutie buiten een daarvoor ingerichte ruimte, maar wel in dienstverband (escortbedrijven e.d.);

  • Prostitutie buiten een daarvoor ingerichte ruimte en niet in dienstverband (straatprostitutie, thuiswerk e.d.);

Genoemde vormen van (exploitatie van) prostitutie onderscheiden zich niet alleen voor wat betreft de zelfstandigheid van de prostituee, maar ook voor wat betreft de openbare ruimte van elk van die vormen. Zo behoeft het bijvoorbeeld geen betoog, dat van 'zichtbare ' vormen (straat - en raamprostitutie) een veel sterkere uitstraling op de woon- en leefomgeving uitgaat dan van bijvoorbeeld seksclubs e.d.

 

Zoals eerder gesteld wordt het weren van elke vorm van (exploitatie van) prostitutie geacht in strijd te zijn met de eerder genoemde wetswijziging en de grondrechtelijke vrijheid van arbeidskeuze. Het is echter wel toegestaan om een selectief beleid te voeren, waarbij bepaalde verschijningsvormen wel worden toegestaan en andere niet. Zo kan straat — en raamprostitutie in verband met de woon — en leefomgeving en in het belang van de openbare orde en veiligheid worden geweerd, indien besloten wordt andere vormen van prostitutie (in clubs en dergelijke) toe te staan.

 

Straat - en raamprostitutie heeft naar onze mening een dermate belastende uitstraling op de woon - en leefomgeving, dat wij het op voorhand niet wenselijk achten dat 'zichtbare' vormen van prostitutie (straat - en raamprostitutie) wordt toegestaan in Diemen.

Mede in dit kader stellen wij voor - door middel van het opnemen van een maximum vergunningenstelsel in de APV ( zie hiervoor ook paragraaf VI) vooralsnog één seksinrichting en één escortbedrijf toe te staan binnen onze gemeente. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat er momenteel geen enkele seksinrichting en/of escortbedrijf is gevestigd in Diemen. De gemeenteraad kan t.z.t. nog altijd bezien of er meer behoefte is voor de vestiging van meerdere seksinrichtingen en/of escortbedrijven binnen de gemeente.

 

V. Locaties waar een seksinrichting en een escortbedrijf (niet) gevestigd mogen worden:

Bij de vestigingsplaats voor een seksbedrijf en/of een escortbedrijf zijn met name de navolgende aspecten van belang.

  • de mate van overlast voor belendende bebouwing: bezoekers , auto's en verkeersbewegingen;

  • de wenselijkheid van sociale controle/de veiligheid voor de prostituees van het betreffende seksbedrijf en / of escortbedrijf;

  • de functie van omliggende bebouwing; niet in de directe nabijheid van bebouwing met alleen een woonfunctie;

  • niet in de directe nabijheid van gebouwen met specifieke functies, zoals: (basis) scholen, centra voor kinderopvang, ouderenhuisvesting, buurt- en gezondheidscentra en kerken;

  • niet op beeldbepalende en voornamelijk publieksaantrekkende locaties in of in de directe nabijheid van winkelcentra;

  • de bescherming van de woon - en leefomgeving

Voorzover de vestiging van een seksbedrijf en/ of escortbedrijf tot overlast zou kunnen leiden in de vorm van parkeerproblemen, geluidsoverlast door verkeersbewegingen of anderszins hinder voor omwonenden, zou in beginsel een vestigingsmogelijkheid in de buiten (recreatie) / kantoren - en industriegebieden het meest voor de hand liggen.

 

Met het oog op de (sociale) controle en veiligheid voor hen die als prostituee werken, doch ook voor de klanten, is de vestiging in gebieden met hoofdzakelijk de bestemmingen van recreatieve/ kantoor- en industriële doeleinden (de buitengebieden) minder wenselijk.

De regiopolitie Amsterdam en Amstelland adviseert, mede om de bovenweergegeven reden, prostitutie uit deze gebieden te weren.

Bovendien worden dit soort bedrijven — per 1 oktober a.s. — geacht normale bedrijven te zijn en moeten ze zich ook, zij het onder bepaalde (rand) voorwaarden, binnen de bebouwde kom kunnen vestigen.

 

De vestiging van een seksbedrijf en/of een escortbedrijf in of direct nabij de bebouwde kom achten wij vanuit deze optiek een betere optie.

Daarbij kan echter niet een willekeurige locatie worden gekozen.

Gegeven de aard en de wijze van de bedrijfsvoering is bijvoorbeeld de vestiging midden in een woonbuurt, met overwegend of uitsluitend woonhuizen, met het oog op de bescherming van het woon — en leefmilieu, niet wenselijk te achten.

Deze zelfde reden is van toepassing op de vestiging in de directe nabijheid van: (basis) scholen, centra voor kinderopvang, ouderenhuisvesting, wijk- en gezondheidcentra, kerken, alsook niet in of in de nabijheid van beeldbepalende en overwegend publieksaantrekkelijke locaties van winkelcentra.

 

Een vestiging binnen de bebouwde kom, nabij bebouwing met een gemengde gebruikskarakter (wonen, bedrijven, detailhandel en horeca), waar derhalve ook 's avonds reeds enige bedrijvigheid is en waar geen specifieke functie in onevenredige mate wordt aangetast, biedt het meeste perspectief.

 

Wij stellen in dit kader voor:

  • een seksinrichting en / of escortbedrijf mag zich in verband met de (sociale) controle en veiligheid niet vestigen in gebieden met hoofdzakelijk de bestemmingen recreatieve/ kantoor — en industriële doeleinden (de buitengebieden) ;

  • een seksinrichting en/ of escortbedrijf mag zich evenmin vestigen midden in een woonbuurt, met overwegend of uitsluitend woonhuizen, in de nabijheid van (basis) scholen, centra voor kinderopvang, ouderenhuisvesting, wijk- en gezondheidcentra, kerken, alsook niet in of in de nabijheid van beeldbepalende en overwegend publiek aantrekkende locaties van winkelcentra.

VI. Nadere regelgeving met betrekking tot lokaal prostitutiebeleid:

De gemeente beschikt over een aantal instrumenten om de lokale bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie te beheersen en te reguleren, namelijk op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (vergunningenstelsel), de Wet op de Ruimtelijke Ordening (bestemmingsplannen), het Bouwbesluit (categorie logiesbedrijven), de Bouwverordening (gebruiksvoorschriften), het besluit inrichtingseisen Drank- en Horecawet, de Brandbeveiligingsverordening, de Arbowet, het Arbobesluit en de Wet collectieve preventie volksgezondheid (volksgezondheidseisen ).

In het onderstaande wordt hierop nader ingegaan en zullen tevens ter zake voorstellen worden gedaan.

 

  • De Algemene Plaatselijke Verordening

    De gemeente kan een vergunningenstelsel invoeren met betrekking tot de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie. Hiervoor heeft de VNG een nieuw hoofdstuk 3 seksinrichtingen, escortbedrijven, straatprostitutie, e.d. bij de model — APV opgesteld (zie hiervoor bijgevoegd raadsbesluit). Daarin worden de volgende zaken geregeld:

     

    Een vergunningplicht voor seksinrichtingen en escortbedrijven;

    • Gedragseisen ten aanzien van de exploitant en beheerder;

    • Sluitingtijden en de mogelijkheid tot tijdelijke sluiting van seksinrichtingen;

    • De aanwezigheid van en toezicht door de exploitant en beheerder;

    • (verbod op) straat - en raamprostitutie;

    • De mogelijkheid om regels te stellen met betrekking tot het tonen, aanbieden en aanbrengen van erotisch- pornografische goederen, afbeeldingen e.d. (sekswinkels vallen onder detailhandel en zijn derhalve niet vergunningplichtig; burgemeester en wethouders kunnen wel — door middel van een aanschrijving - regels stellen aan het tonen, aanbieden en aanbrengen van erotische - en pornografische goederen, afbeeldingen e.d.); Beslissingstermijnen en weigeringsgronden;

    • Beëindiging van de exploitatie en wijziging van het beheer;

    • Overgangsbepaling

  • Daarnaast kunnen de volgende zaken in de APV worden geregeld:

    • een gedifferentieerd vergunningenstelsel, waarin prostitutie (of bepaaldevormen daarvan) geografisch kan worden geconcentreerd in bepaalde gebieden;

    • Een maximum aantal vergunningen dat kan worden verleend in verband met de bescherming van de openbare orde en het woon - en leefmilieu;

    • De vergunningverlening verbinden aan een bepaalde duur, bijvoorbeeld één of twee jaar, zodat periodiek het functioneren van de seksinrichting kan worden geëvalueerd.

  • Voorstel:

    • -

      Een maximum vergunningenstelsel vast te stellen in de Algemene Plaatselijke Verordening

    • -

      Het maximum uit te geven vergunningen vooralsnog te stellen op twee, waarvan één ten behoeve van een seksinrichting en één voor een escortbedrijf;

    • -

      De openingstijden van de seksinrichting - en/of escortbedrijf te koppelen aan de openingstijden van de Drank- en Horeca-inrichtingen in Diemen; door de weeks tot 01.00 uur en in de weekenden tot 02.00 uur.

    • -

      De vergunningen te verlenen voor een periode van twee jaar, waarna een evaluatie zal plaatsvinden.

  • Wet op de Ruimtelijke Ordening:

    Het regulerend optreden van gemeenten dient vooral via bestemmingsplannen te geschieden omdat daarin wordt bepaald waar een seksinrichting en/of een escortbedrijf zich kunnen vestigen.

    Bij bestaande bestemmingsplannen is het zaak om alle globale bestemmingen, zoals horeca, bedrijven of gemengde functie, van betere definities of gebruiksvoorschriften te voorzien, zodat duidelijk is dat onder deze bestemmingen wel of geen seksinrichtingen worden begrepen. Eventueel kunnen meerdere bestemmingsplannen tegelijk in dezelfde procedure op deze wijze partieel worden herzien (paraplubestemmingsplan).

    Doordat in de APV strijdigheid met het bestemmingsplan als dwingende weigeringsgrond wordt opgenomen, kan een eensluidend systeem worden gecreëerd.

    In Diemen zal voor alle geldende bestemmingsplannen een vrijstellingsmogelijkheid worden gecreëerd met betrekking tot het vestigen van een seksinrichting en/of escortbedrijf, alsook voor de vestiging van sekswinkels.

    Voorstel:

    • -

      Voor alle geldende bestemmingsplannen een parapluprocedure te voeren, waarbij de vestiging van een seksinrichting en escortbedrijf wordt verboden en burgemeester en wethouders aan de hand van de genoemde criteria in de notitie prostitutiebeleid vrijstelling kunnen verlenen.

  • Bouwbesluit, Bouwverordening, Besluit inrichtingseisen Drank- en Horecawet en Brandbeveiligingsverordening

    Seksinrichtingen moeten voldoen aan zogenoemde objectverbonden eisen inzake bouw- en brandveiligheid. Dergelijke eisen zijn opgenomen in het Bouwbesluit. Veel seksinrichtingen kunnen voor de bepaling van het niveau van bouwtechnische voorschriften worden gerekend tot de in het Bouwbesluit opgenomen categorie 'logiesbedrijven' . Aan de hier gestelde eisen dienen dergelijke seksinrichtingen dus minimaal te voldoen. Seksinrichtingen waar tevens horecavoorzieningen aanwezig zijn, zoals seksclubs, dienen bovendien te voldoen aan de voorschriften van het Besluit inrichtingseisen Drank- en Horecawet. Op grond van de Bouwverordening kunnen zonodig specifieke gebruiksvoorschriften worden opgenomen. In de huidige Bouwverordening zijn tot dusver echter uitsluitend brandveiligheidsvoorschriften opgenomen. Voor inrichtingen die niet zijn aan te merken als 'bouwwerk' in de zin van de Woningwet (bijvoorbeeld woonschepen) zijn noch het Bouwbesluit noch de Bouwverordening van toepassing. In die gevallen biedt de brandbeveiligingsverordening, waarin zowel inrichtings- en gebruiksvoorschriften kunnen worden opgenomen, uitkomst. Het wordt geacht om nadere (bouwtechnische en brandveiligheids) eisen te stellen voor de vestigen van een seks- en/ of escortbedrijf.

    Voorstel:

    • -

      burgemeester en wethouders nadere regels te laten stellen in de exploitatievergunning met betrekking tot bouwtechnische - en brandveiligheidseisen in een seksinrichting en/of escortbedrijf.

    • -

       

  • Arbowet en Arbobesluit.

    De Arbowet en het Arbobesluit zijn van toepassing op de prostitutiebranche, waarbij sprake dient te zijn van een (gezags) relatie tussen werkgever en werknemer(s). Op grond van artikel 45 van de Arbowet kan de gemeente in aanvulling op de Arbowet voorschriften stellen ter bescherming van de veiligheid, gezondheid en welzijn in verband met arbeid. Deze voorschriften kunnen uitsluitend betrekking hebben op vormen van exploitatie van prostitutie waarin sprake is van een arbeids- of gezagsverhouding en niet op prostituees die zelfstandig of freelance werkzaam zijn. Een gemeentelijke verordening op het gebied van arbeidsomstandigheden moet bij Koninklijk Besluit worden goedgekeurd. De staatssecretaris van Sociale zaken en Werkgelegenheid adviseert gemeenten zo min mogelijk gebruik te maken van genoemd artikel, omdat de beleidslijn is dat een branche in samenwerking met de Arbodienst zelf vorm moet geven aan het Arbobeleid in de branche.

    Voorstel:

    • -

      geen regels te stellen met betrekking tot Arbobeleid

  • Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv)

    De gemeente kan vanuit de taken op het gebied van de Wet collectieve preventie volksgezondheid voorschriften op het gebied van gezondheidsbevordering opnemen in de gemeentelijke verordening en in dat kader voorwaarden stellen aan de bedrijfsvoering door exploitanten op het gebied van preventie van seksuele overdraagbare aandoeningen (soa) en aids. Deze voorschriften kunnen bijvoorbeeld zijn dat seksinrichtingen een 'veilig seksbeleid' moet voeren; toegankelijk moet zijn voor het geven van voorlichting; en prostituees de mogelijkheid moeten bieden zich regelmatig op soa en aids te laten onderzoeken. Dit onderzoek dient volgens de Richtlijnen voor soa-onderzoek van de Stichting Soa- bestrijding te worden uitgevoerd. De GG&GD treedt bij soa- en aidspreventie en de voorlichting daarover veelal op als uitvoerende instantie, die gebruik maakt van materiaal en protocollen die landelijk zijn ontwikkeld. Wij achten het wenselijk/noodzakelijk dat aan de bovengenoemde zaken een hoge prioriteit wordt gegeven.

    Voorstel:

    • -

      burgemeester en wethouders nadere regels te laten stellen in de exploitatievergunning met betrekking tot gezondheidsbevordering in een seksinrichting en/of escortbedriff. De exploitant zal vooraf moeten aangeven welke maatregel hij ofzij treft met betrekking tot de arbeids - en gezondheidsbevordering van de prostituees in een te vestigen inrichting.

VII. Regionale afstemming van het lokaal prostitutiebeleid:

Alle gemeenten zullen een lokaal prostitutiebeleid moeten ontwikkelen. Daarbij speelt de vraag hoe het lokale prostitutiebeleid zich verhoudt tot het beleid Van andere gemeenten in de regio. Naast de ontwikkeling van een lokaal prostitutiebeleid voor de gemeente Diemen, is het gewenst om in aanvulling daarop tot regionale afstemming te komen en daarover afspraken te maken. In verband daarmee hebben de gemeenten Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen die deel uitmaken van district 9 van de politieregio Amsterdam-Amstelland een ambtelijke werkgroep gevormd. De gemeente Diemen en Ouder - Amstel (vallen onder disfrict 7) hebben zich hier inmiddels bij aangesloten. In dit kader is er sprake van afstemming binnen het regionale samenwerkingsverband Amstelland en de Meerlanden.

Tezamen met Ouder - Amstel is in dit kader ook nog overleg gevoerd met de gemeente Amsterdam. De gemeente Amsterdam werkt aan een beleidsnota met als basis bevriezing van het aantal seksinrichtingen en handhaving daarvan op bestaande locaties. De regionale afstemming in A&M verband heeft (ambtelijk) geleid tot de volgende afspraken: a. op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening wordt een vergunningsstelsel ingevoerd met betrekking tot de bedrijfsmatige exploitatie van prostitutie; b. er geldt een maximumstelsel met betrekking tot de vestiging van prostitutiebedrijven; c. er geldt een verbod van straat- en raamprostitutie; d. vormen van (exploitatie van) prostitutie zijn niet toegestaan in met name genoemde gebieden; e. er worden voorwaarden gesteld aan de (arbeids) omstandigheden en de bedrijfsvoering in prostitutiebedrijven.

 

VIII. Samenvatting van de beleidsuitgangspunten met betrekking tot het gemeentelijk prostitutiebeleid in Diemen

  • 1.

    vormen van 'zichtbare' prostitutie, straat - en raamprostitutie, worden in verband met de bescherming van de woon - en leefomgeving en in het belang van de openbare orde en veiligheid niet toegestaan in Diemen.

  • 2.

    in de Algemene Plaatselijke Verordening wordt een maximum vergunningenstelsel opgenomen met betrekking tot de exploitatie van seksinrichtingen en escortbedrijven; het maximum aantal uit te geven vergunningen wordt gesteld op twee, waarvan één voor een seksinrichting en één voor een escortbedrijf; de gemeenteraad kan (eventueel) na twee jaar bezien of er meer behoefte is voor seksinrichtingen en/of escortbedrijven in Diemen.

  • 3.

    de sluitingstijden van de te vestigen seksinrichting en/of escortbedrijf worden gekoppeld aan de sluitingstijden van de Drank- en horecabedrijven in Diemen; door de weeks tot 1.00 uur in de weekenden tot 02.00 uur.

  • 4.

    de seksinrichting en/of escortbedrijf mag zich niet in verband met de (sociale) controle en veiligheid vestigen in gebieden met hoofdzakelijk een recreatieve/ kantoor - en industriële doeleinden (in de buitengebieden).

  • 5.

    de seksinrichting en/of escortbedrijf mag zich evenmin vestigen, midden in een woonbuurt, met overwegend of uitsluitend woonhuizen, in de directe nabijheid van (basis) scholen, centra voor kinderopvang, ouderenhuisvesting, buurt- en gezondheidscentra, kerken, alsook in of in de directe nabijheid van beeldbepalende en publieksaantrekkelijke locaties van winkelcentra.

  • 6.

    Een aanvraag voor het vestigen van een seksinrichting en/of een escortbedrijf zal getoetst worden aan; de bepalingen opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening; de onder punt 4 en 5 genoemde randvoorwaarden en het bestemmingsplan; voor alle geldende bestemmingsplannen wordt een parapluprocedure gevoerd, waarbij de vestiging van een seksinrichting en escortbedrijf wordt verboden en burgemeester en wethouders aan de hand van de genoemde criteria in de notitie prostitutiebeleid vrijstelling kunnen verlenen.

  • 7.

    in de exploitatievergunningen zullen nadere voorschriften worden opgenomen met betrekking tot de bouwtechnische eisen en de brandveiligheid.

  • 8.

    in de exploitatievergunningen zullen nadere voorschriften gesteld worden met betrekking tot de bedrijfsvoering, de gezondheid - en de welzijnsbevordering van prostituees.

  • 9.

    Sekswinkels vallen onder detailhandel en zijn derhalve niet vergunningplichtig. Er kunnen echter wel — indien noodzakelijk en na een aanschrijving van burgemeester en wethouders - regels gesteld worden met betrekking tot het tonen, aanbieden en aanbrengen van erotische — en pornografische goederen, afbeelding e.d. bij zowel seksinrichtingen, escortbedrijven als bij sekswinkels.

Burgemeester en wethouders van Diemen,

de secretaris,

D.L. Dijkgraaf

de burgemeester,

Drs. B. de Hon.