Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hardenberg

Treasurystatuut gemeente Hardenberg 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHardenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTreasurystatuut gemeente Hardenberg 2023
CiteertitelTreasurystatuut 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR603416/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

08-11-2022

gmb-2022-521198

315296

Tekst van de regeling

Intitulé

Treasurystatuut gemeente Hardenberg 2023

 

De Raad van de gemeente Hardenberg:

 

Gelet op de bepalingen in de op artikel 212 van de Gemeentewet gebaseerde Financiële verordening en de Wet financiering decentrale overheden.

 

Besluit:

 

 

Vast te stellen het navolgende Treasurystatuut gemeente Hardenberg 2023 en daarbij het college op te dragen binnen de volgende uitgangspunten de treasuryfunctie uit te voeren:

  • a.

    Een risicomijdende uitvoering van de Treasuryfunctie binnen de kaders zoals deze zijn opgenomen in het vernieuwde treasurystatuut 2023, onder juridische samenhang, en aangehaalde wet- en regelgeving;

  • b.

    het verzekeren van een duurzame toegang tot de financiële markten;

  • c.

    het tijdig aantrekken van voldoende financieringsmiddelen teneinde het in de jaarlijkse begroting vastgestelde beleid te kunnen uitvoeren (=beschikbaarheid);

  • d.

    het beheersen van de risico's verbonden aan de treasuryfunctie;

  • e.

    het beperken van de rentekosten van leningen en het bereiken van voldoende rendement op overtollige middelen;

  • f.

    het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

 

Juridische samenhang

Het wettelijk kader op grond waarvan de Treasuryfunctie uitvoering behoeft, is vastgelegd in:

  • de Gemeentewet;

  • Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Wet Financiering Decentrale Overheden (Fido);

  • de Wet houdbare overheidsfinanciën (Wet Hof);

  • het Besluit lening voorwaarden decentrale overheden (Bldo);

  • de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo);

  • de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo);

  • de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden (Skb);

  • Europese regelingen aangaande staatsteun;

  • Wet Markt en Overheid

 

Het Treasurystatuut is een nadere uitwerking van artikel 13 (financieringsfunctie) van de "Financiële Verordening 2017 gemeente Hardenberg". Het college stelt het Treasurystatuut op en biedt het ter vaststelling aan de raad aan.

 

Bedoeld Treasurystatuut luidt als volgt:

Artikel 1: Uitgangspunten

De gemeente voert, gelet op haar publiekrechtelijke taak om maatschappelijk kapitaal te beheren, op centraal niveau een risicomijdend treasurybeleid. Binnen dit risicomijdend beleid stelt de gemeente zich ten doel een zo hoog mogelijk rendement over het belegd vermogen en/of zo laag mogelijke kosten over leningen te realiseren, binnen duidelijk geformuleerde randvoorwaarden, ter beperking van risico’s. Om dit te bereiken draagt het college zorg voor:

  • 1.

    een risicomijdende uitvoering van de Treasuryfunctie binnen de kaders zoals deze zijn opgenomen in dit treasurystatuut 2023 en, in de van toepassing zijnde, wet- en regelgeving;

  • 2.

    het verzekeren van een duurzame toegang tot de financiële markten tegen de scherpst mogelijke condities;

  • 3.

    het tijdig aantrekken van voldoende financieringsmiddelen teneinde het in de jaarlijkse begroting en meerjarenbegroting vastgestelde beleid te kunnen uitvoeren (= beschikbaarheid);

  • 4.

    het beheersen van en het beschermen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste risico's verbonden aan de treasuryfunctie;

  • 5.

    het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van dit statuut en het bijbehorende Uitvoeringsbesluit;

  • 6.

    het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;

  • 7.

    het waarborgen dat de taken en verantwoordelijkheden op het gebied van treasury duidelijk worden geregeld.

Artikel 2: Interne financieringsmiddelen

  • 1.

    Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde de renterisico’s en het renteresultaat te optimaliseren.

  • 2.

    Alle gemeentelijke reserves en voorzieningen gebruiken we als intern financieringsmiddel.

  • 3.

    Aantrekken van leningen vindt uitsluitend plaats ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak 1 .

 

Artikel 3: Aantrekken van financieringsmiddelen

  • 1.

    Aantrekken van leningen vindt uitsluitend plaats ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;

  • 2.

    Benodigde financieringsmiddelen worden aangetrokken binnen de geldende Kasgeldlimiet en de Renterisiconorm;

  • 3.

    Er worden geen financieringen aangegaan met als doel het aangetrokken geld tegen een hoger rendement weg te zetten.

 

Artikel 4: Verstrekken en garanderen van geldleningen

  • 1.

    We verstrekken en/of garanderen uitsluitend geldleningen uit hoofde van de publieke taak1 . De raad oordeelt omtrent de publieke taak aan de hand van een gemotiveerd voorstel van het College van B&W.

  • 2.

    Verstrekken en/of garanderen van geldleningen geschiedt uitsluitend onder zekerheidsstelling en het verbinden van noodzakelijk geachte voorwaarden en bepalingen.

  • 3.

    Het College van B&W legt de criteria voor het verstrekken van leningen en garanties vast in een Uitvoeringsbesluit.

 

Artikel 5: Uitzetten van (tijdelijk) overtollige financieringsmiddelen

  • 1.

    (Tijdelijk) Overtollige financieringsmiddelen houden we aan in ’s Rijks schatkist, zoals bepaald in de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden.

  • 2.

    Uitzettingen vinden uitsluitend plaats ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak en zijn niet gericht op het genereren van inkomsten door het aangaan van meer dan normale risico’s.

 

Artikel 6: Rente-instrumenten (ofwel derivaten)

Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.

Artikel 7: Informatievoorziening

Het college informeert de raad over de uitvoering van de treasuryfunctie in de Financieringsparagraaf, tenminste bij elke begroting en jaarrekening en zoveel vaker als nodig is uit hoofde van de actieve informatieplicht van het college aan de gemeenteraad.

Artikel 8: Uitvoeringsbepalingen

Het college legt bepalingen omtrent uitvoering van dit statuut vast in een Uitvoeringsbesluit Treasury.

Artikel 9: Slotbepaling

  • 1.

    Het "Treasurystatuut gemeente Hardenberg 2017" van 31 oktober 2017 wordt ingetrokken met ingang van de in het lid 2 van dit artikel genoemde datum.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Treasurystatuut 2023 en treedt in werking op 1 januari 2023

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hardenberg van 8 november 2022.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

F.G.S. Droste M.W. Offinga


1

Publieke taak: Een gemeente kan/mag iets tot de publieke taak rekenen wanneer het particulier bedrijfsleven niet of tegen bijzonder hoge kosten in een voorziening voorziet, waardoor deze niet of voor velen niet bereikbaar is. Een gemeente bepaalt – gemotiveerd en transparant – in principe zelf wat onder de publieke taak moet worden verstaan en hoe deze zal worden uitgeoefend. In de Wet fido is geen sprake van een inkadering van het begrip publieke taak .