Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktreglement Diemen 2015 |
Citeertitel | Marktreglement Diemen 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Marktreglement Diemen 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-11-2022 | nieuwe regeling | 18-08-2015 | 93299 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen;
gelet op artikel 160, eerste lid sub h, van de Gemeentewet, artikel 3 van de Marktverordening Diemen 2015 en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen met betrekking tot uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt;
vast te stellen de volgendenadere regels voor de weekmarkt in de gemeente Diemen:
Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen
Artikel 4. Inschrijving op de anciënniteitlijst en herschikking van vaste standplaatsen
Vergunninghouders van vaste standplaatsen worden ingeschreven op een doorlopend genummerde lijst met vermelding van en in volgorde van de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste standplaats is toegewezen. Bij deze inschrijving wordt tevens vermeld de soort artikelen die de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe hij behoort.
Als een vaste plaats beschikbaar komt, zullen de drie leden van de marktcommissie die vertegenwoordiger zijn van op de markt een vaste standplaats hebbende marktkooplieden, in overleg met de andere marktkooplieden, een voorstel opstellen tot herverdeling van de marktplaatsen op basis van de anciënniteitlijst: degenen met de oudste rechten kunnen doorstromen naar een andere (betere) plaats op markt binnen de mogelijkheden die de inrichtingstekening biedt.
Artikel 5. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
Wenst de houder van een vaste standplaatsvergunning niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning of is hij overleden of onder curatele gesteld, dan kan het college op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.
Kan deze weg niet worden gevolgd, dan kan de vergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of zijn curator worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of de mede-eigenaar van diens bedrijf als deze ten minste twee jaren in loondienst heeft gewerkt bij de vergunninghouder of heeft gefunctioneerd als mede-eigenaar.
Artikel 6. Aanmelden, aanvragen en toewijzen dagplaats of standwerkerplaats
Indien er meer gegadigden zijn dan dagplaatsen of standwerkerplaatsen, wordt bij de toewijzing geselecteerd op basis van de brancheringslijst en vindt de toewijzing zo nodig door middel van loting plaats op de dinsdag voorafgaand aan de markt zo spoedig mogelijk na 15.00 uur. Degene aan wie vergunning kan worden verleend, vraagt de vergunning voorafgaand aan het innemen van de standplaats aan op een door het college vastgesteld aanvraagformulier.
Hoofdstuk 3. Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 10. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
De vergunninghouder van een vaste standplaats dan wel de gemachtigde die wegens vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn vaste standplaats in te nemen, deelt dit zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op de dinsdag voorafgaand aan de markt voor 15.00 uur schriftelijk (bijvoorbeeld per e-mail of SMS) mee aan de marktmeester. Tevens geeft de vergunninghouder aan hoe lang de afwezigheid duurt.
Hoofdstuk 4. Bepalingen over BRANDVEILIGHEID
Artikel 15. Plaatsen van objecten
Bij het plaatsen van marktkramen, voertuigen en andere objecten moet rekening worden gehouden met het kunnen passeren van brandweermaterieel (minimale doorrijdbreedte van 3,5 meter, hoogte van 4,2 meter, bochtstraal R7 en hellingbaan maximaal 7%). Op de fietspaden geldt een minimale doorloopbreedte van 2 meter.
Artikel 17. Preventieve maatregelen bereiden eetwaren
Nabij de bak- en braadapparatuur, barbecue, spit of rokerij moet een draagbaar blusmiddel (bijvoorbeeld een koolzuursneeuwblusser of een sproeischuimblusser met een inhoud van tenminste zes kilogram of een poederblusser met een inhoud van tenminste zeven kilogram) aanwezig zijn. Het blustoestel moet op een direct bereikbare plaats zijn aangebracht en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn. Het blustoestel moet ten minste één keer per jaar door een deskundige op de goede werking worden gecontroleerd.
Artikel 18. Gebruik van butaan, propaan en LPG
In of nabij de kraam mogen voor bewaring van butaan of propaan ten hoogste twee flessen, elk met een waterinhoud van ten hoogste 26,2 liter, aanwezig zijn. Op elke eventueel te gebruiken gasfles moet een drukregelaar zijn aangebracht die door middel van een goedgekeurde propaanbestendige slang (volgens NEN 5654) aan het gaskomfoor of de gasapparatuur is verbonden. De slang moet zijn voorzien van de opdruk NEN 5654 en het productiejaar en mag maximaal twee jaar oud zijn. De slang moet over de volle lengte van de slangpilaren van de drukregelaar en het gaskomfoor worden geschoven en aan beide zijden met een slangklem worden vastgezet.
Aldus vastgesteld door het college op 18 augustus 2015.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen,
de secretaris,
de burgemeester,
In verband met de behoefte aan duidelijker en eenvoudiger regels is er voor gekozen om de marktverordening af te slanken, in die zin dat de kaderstellende bevoegdheden van de raad en de uitvoerende bevoegdheden van onder andere het college uit elkaar zijn getrokken.
De raad geeft het college op grond van artikel 3 van de Marktverordening Diemen 2015 de bevoegdheid nadere regels te stellen. Met dit reglement wordt hieraan invulling gegeven.
Hierdoor wordt een duidelijk handvat geboden aan de vergunningverlener, marktmeester(s) en eventuele andere toezichthouders.
Hoofdstuk 4 met bepalingen over brandveiligheid is overgenomen uit het draaiboek evenementenbeleid. Die bepalingen worden op advies van de brandweer verbonden aan een evenementenvergunning voor bijvoorbeeld een braderie. Deze bepalingen zijn onverkort ook van belang voor de weekmarkt.
Hoofdstuk 1. Algemene bepaling
Artikel 1. Begripsomschrijvingen en Inrichtingstekening
De begripsomschrijvingen in de Marktverordening Diemen 2015 zijn onverkort van toepassing op het Marktreglement Diemen 2015.
Ter inzage legging van de inrichtingstekening kan bij de receptie in het gemeentehuis. De marktmeester heeft een exemplaar bij zich en kan die ter inzage geven.
Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen
Artikel 2. Aanmelden en aanvrag en vaste standplaatsvergunning
De meeste informatie die wordt gevraagd op het aanvraagformulier is nodig om punten te kunnen toekennen voor de vijf selectiecriteria.
In het derde lid, onder e, wordt gevraagd naar de hygiënecode. Particulieren en bedrijven die eet- en drinkwaren aanbieden moeten werken volgens een hygiënecode. Een overzicht van alle goedgekeurde hygiënecodes staat op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit: www.nvwa.nl. Deze autoriteit zorgt voor toezicht en handhaving.
Artikel 3. Inhoud vaste standplaatsvergunning
In dit artikel wordt weergegeven welke onderdelen een vaste standplaatsvergunning ten minste weergeeft.
Onder het eerste lid, onderdeel a, is expliciet opgenomen dat naam én voornamen van de vergunninghouder in de vergunning worden opgenomen. Dit vergemakkelijkt de identificatie van de vergunninghouder. Ook de eis van het tweede lid dient dit laatste doel.
Onder een duidelijke omschrijving, bedoeld in het eerste lid, onder b, wordt bij voorkeur gedacht aan een tekening of plattegrond waarop de afmetingen van de standplaatsen en de nummering daarvan zijn aangegeven.
Ingevolge het vermelde in het eerste lid, onder c, worden in de vergunning de verkoopmaterialen (kramen, tafels, (verkoop)wagens en dergelijke) opgesomd die de vergunninghouder bij het innemen van de standplaats mag gebruiken.
Artikel 4. Inschrijving op de anciënniteitlijst en herschikking van vaste standplaatsen
Voordat op een vrijgekomen vaste plaats kan worden gesolliciteerd, vindt - indien door marktkooplieden gewenst - eerst een herschikking van vaste plaatsen plaats onder de al aanwezige marktkooplieden. Het doorstromen vindt plaats op basis van anciënniteit en moet passen binnen de inrichtingstekening van de markt.
Artikel 5. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In het Marktreglement Diemen 2012 was sprake van de mogelijkheid tot overschrijving bij overlijden of blijvende arbeidsongeschiktheid.
Thans is de tekst uit de modelverordening, met een ruimere omschrijving, overgenomen.
Artikel 6. Aan melden, aan vragen en toewijz en dagplaats of standwerkerplaats
De vergunning voor een dagplaats of standwerkerplaats wordt door de marktmeester in mandaat schriftelijk verleend.
Toewijzing van een dagplaats of standwerkerplaats vindt plaats op dinsdag zo spoedig mogelijk na 15.00 uur. Om de marktplaatsen bezet te krijgen (het aantrekkelijk houden van de markt) kan het dan voorkomen dat voor een al aanwezige branche een dagplaats of standwerkerplaats wordt toegewezen.
Alleen als er meer aanvragers dan beschikbare plaatsen zijn, vindt selectie op basis van de brancheringslijst plaats. Branches die niet of ondervertegenwoordigd zijn krijgen dan voorrang. Daarna wordt er zo nodig geloot.
In de dagelijkse praktijk melden zich weinig kandidaten voor een dagplaats of standwerkerplaats.
Standwerkers hebben een eigen wijze van werken. Bij de benadering van het publiek treden zij geheel anders op dan de zogenaamde stille kramers. Zij verhogen de levendigheid van de markt en maken deze daardoor aantrekkelijker voor het publiek.
De Stichting tot het bevorderen van het standwerken (Stibesta) vindt het ongewenst om aan een standwerker een vaste standplaats toe te wijzen. Omdat het werkterrein van de standwerkers zich over het gehele land uitstrekt, is het wel gewenst, dat de regels voor de toewijzing van de standwerkerplaatsen op alle markten in Nederland zo veel mogelijk gelijkluidend zijn. De modelverordening biedt die gelijkluidendheid niet (de gemeente kan bij het verlenen van de vergunning kiezen tussen: a. op volgorde van aanvraag; b. door loting en c. wel/niet rekening houden met de brancheringslijst).
Hoofdstuk 3. Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 7. Persoonlijk innemen standplaats en bijstand
In het vierde lid is bepaald dat de vergunninghouder bij voorkeur zelf op zijn standplaats aanwezig is. Dit heeft de voorkeur van de gemeente maar is niet verplicht. Een ondernemer krijgt hierdoor de bevoegdheid om personeel (een gemachtigde) in te zetten op de vaste standplaats. Dit is in de leden vijf, zes en zeven verder uitgewerkt.
De gemachtigde voert de verkoopactiviteiten uit namens de vergunninghouder.
Artikel 8. Legitimatie en identiteit vergunninghouder of gemachtigde
In artikel 5:16a van de Algemene wet bestuursrecht staat, dat een toezichthouder bevoegd is van personen inzage te vorderen van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.
Artikel 9. Aantal keren innemen standplaats
Dit artikel is opgenomen om continuïteit van bepaalde kramen op de weekmarkt te kunnen garanderen. Het artikel zorgt ervoor dat de weekmarkt een vaste uitstraling krijgt.
De in het tweede lid geboden mogelijkheid om van dit aantal af te wijken kan bijvoorbeeld als sprake is van het volgen van een medisch noodzakelijke behandeling.
Artikel 10. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
Het is van belang dat de marktmeester van elke verhindering zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld. Dan kan de vrijgekomen plaats nog als dagplaats worden toegewezen. Lukt dit laatste niet, dan kan nog worden voorkomen dat een leeg blijvende marktkraam wordt opgezet.
Artikel 11. Tijdstip innemen standplaats en aan- en afvoer goederen
Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Teneinde het marktterrein tijdens de markt vrij te maken van alle verkeer is een verkeersbesluit genomen. Ten onrechte geparkeerde auto’s kunnen met toepassing van bestuursdwang, op kosten van de eigenaars, van het marktterrein worden verwijderd nog vóór de eigenlijke opbouw van de markt. De tijden waarop het terrein beschikbaar moet zijn ten behoeve van de markt, zijn duidelijk meegedeeld op de borden.
Het derde lid maakt duidelijk dat het in het belang van de orde op de markt niet is toegestaan de markt op willekeurige, vóór de sluitingstijd gelegen, momenten te verlaten.
Op grond van het vierde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman, indien de vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Daartoe is bepaald dat de vaste standplaats vóór een bepaald uur ingenomen moet zijn.
Het vijfde lid heeft betrekking op het uitgangspunt ‘geen voertuigen op de markt’. Dit geldt op grond van artikel 5, tweede lid, altijd voor een dagplaats en standwerkerplaats. Voor een vaste standplaats kan hiervan worden afgeweken als de verkoop noodzakelijkerwijs direct uit het voertuig moet plaatsvinden. Het niet bij de marktkraam beschikken over een voertuig levert punten op in de selectieprocedure voor een vaste standplaats.
Het college is bevoegd een ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement voor verkeerregels en verkeerstekens te verlenen. Het college zal hiertoe alleen overgaan indien het noodzakelijk is dat een aantal verkeersovertredingen in het belang van de markt moet worden begaan.
De gemeente Diemen wil niet dat de in artikel 11 genoemde waren worden verkocht op de weekmarkt.
Artikel 13.Niet doorgaan en beëindigen markt
In de afgelopen jaren is het voorgekomen dat een markt niet is doorgegaan in verband met (te verwachten) zware wind of hevige sneeuwval in combinatie met gladde wegen.
Hoofdstuk 4. Bepalingen over brandveiligheid
De brandweer heeft geadviseerd eisen met betrekking tot:
op te nemen in een vergunning voor een evenement, waaronder een braderie. Wat voor een af en toe te organiseren braderie geldt, zal ook moeten gelden voor een veel vaker te houden weekmarkt.
Door de regels op te nemen in het reglement en daarin te actualiseren, is het niet nodig dit te doen in afzonderlijke vergunningen.
Artikel 19. Intrekking oude reglement
De datum waarop het oude reglement vervalt, is de datum waarop het nieuwe reglement in werking treedt.
Voor wat betreft de inwerkingtreding van het reglement wordt logischerwijze aansluiting gezocht bij de inwerkingtreding van de marktverordening, op basis waarvan deze nadere regels zijn opgesteld.
In de citeertitel wordt een jaartal opgenomen om het reglement te onderscheiden van het voorgaande reglement.