Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling bedrijfsruimte maakindustrie |
Citeertitel | Subsidieregeling bedrijfsruimte maakindustrie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt met ingang van 31 december 2024.
Subsidieverordening Rotterdam 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2022 | nieuwe regeling | 15-11-2022 | 2022, nummer 218 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies voor de in artikel 2.1 en 3.1 bedoelde activiteiten.
Subsidie voor zowel de Spaanse Polder als het Rotterdam Makers District kan worden verstrekt aan een onderneming die:
een aantoonbare, substantiële en waardevolle bijdrage levert aan de Rotterdamse economie doordat zaken worden gedaan of gedaan gaan worden met leveranciers of klanten in Rotterdam, samen wordt gewerkt of gewerkt gaat worden met Rotterdamse bedrijven, kennisinstellingen of overheden, of werkgelegenheid biedt of gaat bieden aan inwoners van Rotterdam; en
Hoofdstuk 2. Subsidie voor bouwwerkzaamheden
Onverminderd de in artikel 1.6 genoemde gegevens wordt een aanvraag voorzien van:
ten minste twee door een bouwbedrijf opgestelde, marktconforme en op naam van aanvrager gestelde offertes voor elk van de werkzaamheden waarvoor subsidie wordt aangevraagd, met een specificatie van de werkzaamheden waarbij een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen kosten voor benodigde materialen en arbeid.
Hoofdstuk 3. Subsidie voor huurkosten
Artikel 3.1 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het college kan eenmalig subsidie verstrekken aan een onderneming voor een tegemoetkoming in de huurkosten van een bedrijfsruimte voor de duur van ten hoogste twaalf maanden, indien:
Hoofdstuk 4. Overige bepalingen
Onverminderd de in artikel 8 van de SVR 2014 genoemde weigeringsgronden kan subsidie geweigerd worden indien er voor dezelfde activiteiten, op hetzelfde adres, door de gemeente Rotterdam of ander overheidsorgaan al subsidie is verleend.
Artikel 4.2 Verantwoording en vaststelling
Bij vaststelling van verleende subsidies van minder dan € 50.000 levert aanvrager op naam gestelde betaalbewijzen en op naam gestelde gespecificeerde facturen aan waaruit blijkt dat de kosten van de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 november 2022.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage 1. Gebieden als bedoeld in artikel 1.1
Kaart 1: Subsidiegebied Spaanse Polder deel 1
Kaart 2: Subsidiegebied Spaanse Polder deel 2
Bijlage 2. SBI-codes als bedoeld in artikel 1.3
In het Makers District komen bovendien ook ondernemingen in aanmerking die staan ingeschreven onder de volgende SBI-codes.
Gemeente Rotterdam wil de vernieuwing van de economie bevorderen. De ambities hiervoor zijn vastgelegd in het Coalitieakkoord 2022-2026 ‘Eén Stad’, waarin het Rotterdamse college inzet op een economie die schoon, circulair en innovatief is. Het goed faciliteren van onze maakindustrie is randvoorwaardelijk voor veel urgente stedelijke opgaven. Juist de maakindustrie is een bron van banen in de nabijheid van de stad voor de praktisch geschoolde beroepsbevolking van Rotterdam. De energietransitie in de haven kan alleen werkelijkheid worden als er nieuwe producten worden ontwikkeld. En om Rotterdam circulair te maken zijn lokale partijen nodig die efficiënt produceren, producten repareren en reststromen lokaal opnieuw kunnen gebruiken. Om deze reden is de maakindustrie in de Herstel- en Vernieuwingsagenda van de Rotterdamse Economie (2020) benoemd als één van de motoren voor herstel en vernieuwing van de economie.
Ruimte voor bedrijvigheid in Rotterdam staat onder druk. Veel maakbedrijven ondervinden moeilijkheden bij het vinden van passende bedrijfsruimte. Dit heeft te maken met een krapte in het aanbod, hoge prijzen, grote concurrentie om ruimte en het feit dat er soms een mismatch is tussen het aanbod en de specifieke behoeften van de sector. Deze situatie doet zich zowel voor in de huur- als de koopmarkt. Op dit moment loopt Rotterdam veel marktinitiatieven mis die juist kunnen helpen bij het verwezenlijken van de economische en werkgelegenheidsdoelen van de gemeente. Terwijl er veel bedrijfsvastgoed is dat, met een kwaliteitsimpuls, geschikt en beschikbaar kan worden gemaakt voor de maakindustrie.
Gemeente Rotterdam kent een lange traditie waar het gaat om het inzetten van subsidies aan ondernemers voor de fysieke en economische structuurversterking van gebieden. Er wordt voortgebouwd op deze ervaringen, doordat deze regeling:
Spaanse Polder en Rotterdam Makers District
De Spaanse Polder en het Rotterdam Makers District zijn aangewezen als dé terreinen voor de maakindustrie in gebiedsvisies de Groene Longen van de Rotterdamse Economie. Gezamenlijke gebiedsvisie Spaanse Polder 2030-2035 en Rotterdam Makers District. Visie en strategie (2017). Deze koers is bekrachtigd in de Omgevingsvisie Rotterdam: De Veranderstad (2021). De Spaanse Polder is daarbij met name geschikt voor de bedrijfsactiviteiten die hoge milieucategorieën en grote kavels nodig hebben. Het Rotterdam Makers District is de vestigingsplaats voor de innovatieve maakindustrie.
Doel van de regeling is bedrijven uit de maakindustrie te helpen in Rotterdam te groeien of te vestigen en daarmee bij te dragen aan behoud en groei van werkgelegenheid en aan de transitie naar de schone en circulaire samenleving. Een tweede doel is bijdragen aan de fysieke en economische doorontwikkeling van de Spaanse Polder en het Rotterdam Makers District. Hieraan draagt de regeling bij door ondernemers te stimuleren te investeren in kwaliteitsimpulsen in bedrijfsvastgoed in deze gebieden en door deze gebieden aantrekkelijker te maken voor maakbedrijven die bedrijfsruimte willen huren.
De regeling staat open voor verschillende segmenten binnen de maakindustrie, zoals fabrikanten van metaalproducten, voedingsmiddelen en hightech systemen en materialen. De regeling bedient de innovatieve koplopers, maar beoogt daarnaast juist ook de brede middengroep van maakbedrijven te faciliteren in hun beweging richting een schoon en circulair bedrijfsproces. Tot slot is de regeling bedoeld voor bedrijven die van belang zijn voor de Rotterdamse economie, omdat ze werk bieden aan Rotterdammers, klanten of leveranciers uit de stad hebben of samenwerken met overheden en onderwijsinstellingen uit de regio.
Hieronder verstaan wij het omvormen van leegstaand vastgoed, zoals opslagen, kantoren of winkels, naar bedrijfsruimte voor de maakindustrie.
Onderstaande personen tellen mee bij het bepalen van het aantal werknemers van uw onderneming:
De berekening van het aantal werknemers gaat op basis van arbeidsjareneenheden (AJE's). Een werknemer die het hele jaar voltijds in dienst is geweest, telt als één AJE. Deeltijdwerknemers of werknemers die niet het volledige jaar in dienst zijn, tellen naar rato mee als fractie van een AJE. Om het aantal werknemers van uw onderneming te bepalen, is ook het aantal werknemers van eventuele partnerondernemingen en verbonden ondernemingen van belang. De gemeente Rotterdam volgt voor het bepalen van het aantal werknemers van uw onderneming de richtlijnen van de Europese Unie. Meer informatie hierover vindt u in de door de Europese Unie opgestelde ‘Gebruikersgids bij de definitie van kmo’s’ en op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Ook voor het bepalen van de omzet van uw onderneming is de omzet van eventuele partnerondernemingen en verbonden ondernemingen van belang. Hiervoor verwijzen wij eveneens naar de ‘Gebruikersgids bij de definitie van kmo’s’ en op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Onder een toekomstbestendig verdienmodel in termen van klimaatimpact en waardebehoud van grondstoffen en producten verstaan we dat aanvrager aannemelijk kan maken dat de onderneming ook in de klimaatneutrale en circulaire economie anno 2050 bestaansrecht heeft. Dat betekent niet dat de betreffende onderneming vandaag al volledig klimaatneutraal en circulair moet zijn, maar wel dat er stappen in die richting worden gezet of daar concrete ambities voor zijn.
Onder klimaatneutraliteit verstaan wij energiebesparing, het verminderen van de CO2-uitstoot, verduurzaming van de toeleveringsketen en een positieve impact van de geproduceerde producten op het klimaat. Dit begint uiteraard bij inzicht in de kansen voor en uitdagingen bij het verduurzamen van de onderneming. Het ontbreken van dit inzicht, het ontbreken van ambities en acties op dit terrein of een uitgesproken negatieve impact van het geproduceerde op het klimaat zullen de beoordeling negatief beïnvloeden.
Onder waardebehoud van grondstoffen en producten verstaan wij ondernemen op een manier die gericht is op het terugdringen van het grondstoffenverbruik, het hergebruiken van producten en het minimaliseren van waardeverlies. Dit kan een onderneming doen door bijvoorbeeld;
Het ontbreken van concrete stappen of ambities op dit gebied zal ertoe leiden dat de aanvraag wordt afgewezen.
Op basis van de aangeleverde jaarrekeningen wordt bepaald of uw onderneming financieel gezond is.
Onder innovatie op het gebied van circulaire verdienmodellen verstaan we vernieuwende benaderingen van waardebehoud van grondstoffen en producten en het minimaliseren van grondstoffenverbruik en waardeverlies of het organiseren van vernieuwende samenwerkingsvormen die op deze doelen gericht zijn. Onder innovatie op het gebied van nieuwe mobiliteit verstaan we vernieuwende benaderingen van weg-, spoor, water- of luchtmobiliteit. Onder innovatie op het gebied van de energietransitie verstaan wij het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie gericht op de overgang van een energiesysteem gebaseerd op fossiele energiebronnen naar een energiesysteem gebaseerd op duurzame en CO2-neutrale energiebronnen.
Bouwwerkzaamheden vergroten de geschiktheid van de bedrijfsruimte voor de bedrijfsactiviteiten van de maakindustrie wanneer zij een duidelijke link hebben met het productieproces. Dat betekent dat aanvrager duidelijk moet maken waarom de werkzaamheden ertoe leiden dat het pand meer geschikt is voor het verwerken van fysieke materialen, grondstoffen of halffabricaten verwerkt tot nieuwe producten.
Onder een professionele partij verstaan wij een onderneming die gespecialiseerd is in het uitvoeren van de werkzaamheden waarvoor zij offerte uitbrengen, omdat zij over de benodigde kennis, ervaring, middelen en organisatie beschikken om deze uit te voeren.
Artikel 2.2 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Inrichtingskosten komen niet voor subsidie in aanmerking. Denk daarbij aan de kosten voor aanschaf van bedrijfsmiddelen zoals machines, opslagtanks, kranen, inventaris, meubilair en kantoorinrichting.
Regulier onderhoud komt niet voor subsidie in aanmerking. Hieronder verstaan we werkzaamheden die periodiek uitgevoerd dienen te worden om de kwaliteit van een pand op peil te houden. Ook advieskosten zoals kosten voor het inhuren van een architect, jurist of financieel adviseur komen niet in aanmerking voor subsidie. Dit geldt ook voor interne kosten die gemaakt worden ter voorbereiding op de verbouwing of de subsidieaanvraag. Denk daarbij aan bestede uren of loonkosten voor medewerkers van aanvrager.
Een technische omschrijving of bestek geeft de technische eisen weer die gesteld worden aan het bouwwerk waaraan de bouwwerkzaamheden worden verricht. Daaruit blijkt onder andere hoe het bouwwerk zal worden opgebouwd, uit welke materialen en welke technische en kwaliteitseisen daaraan worden gesteld. De tekeningen zijn een visuele uitwerking van de technische omschrijving of bestek. Een uitwerking van de bouwplannen betreft een verwoording van de werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden om de technische eisen te realiseren.