Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westvoorne

Reglement Burgerlijke stand Westvoorne 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestvoorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke stand Westvoorne 2016
CiteertitelReglement Burgerlijke stand Westvoorne 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Reglement van 4 juli 1995.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-2016nieuwe regeling

05-07-2016

gmb-2016-96821

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand Westvoorne 2016

Inhoudsopgave

Artikel 1. Begripsbepaling

Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 3. Benoeming

Artikel 4. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 6. Locatie

Artikel 7. Voorwaarden voor aanwijzing van een externe trouwlocatie

Artikel 8. Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Artikel 9. Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Artikel 10. Leiding van de dienst

Artikel 11. Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Artikel 12. Openstelling

Artikel 13. Schakelbepaling

Artikel 14. Slotbepalingen

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Westvoorne 2016

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 2004, Stb. 900);

  • c.

    het reglement: het reglement burgerlijke stand van de gemeente Westvoorne (2016);

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16 leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    gemeentehuis: elk huis dat als zodanig is aangewezen met de daarbij behorende beperkingen qua dienstverlening;

  • g.

    trouwen: het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • h.

    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;

  • i.

    Woonplaats: als ingezetene van Westvoorne ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP).

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van Burgemeester en Wethouders kan ambtenaren in dienst van Burgerzaken benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college van Burgemeester en Wethouders kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Westvoorne, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Westvoorne, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of partnerschapsregistratie;

    • c.

      leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad.

  • 4.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 2 lid 1 en lid 3 sub b, is gemandateerd aan het sectorhoofd inwonerszaken.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Westvoorne en zijn werkzaamheden uitoefent bij het team burgerzaken.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd:

    • a.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Westvoorne of lid van de gemeenteraad van Westvoorne;

    • b.

      voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, dag of huwelijk.

Artikel 4 Plichten (Buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken binnen de voor hem bij het team burgerzaken geldende werktijden en in opdracht van het teamhoofd burgerzaken.

  • 2.

    Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege het hoofd van het team burgerzaken gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

  • 3.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door het teamhoofd burgerzaken.

  • 4.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3. onder a. dienen elk wettelijk huwelijk of partnerschapsregistratie te voltrekken.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2 lid 3, onder a, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    Aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door Burgemeester en Wethouders.

  • 3.

    Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden betreffende de burgerlijke stand worden verricht.

  • 4.

    Aanwijzing van een externe trouwlocatie voor incidenteel gebruik geschiedt op grond van het Raadsbesluit 123/2009 door Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan het teamhoofd burgerzaken. Op de aangewezen externe trouwlocaties voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden.

    Aanwijzing van een externe trouwlocatie voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar en de locatiebeheerder een contract hierover hebben afgesloten en het besluit namens burgemeester en wethouders is afgegeven. In het contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot een externe trouwlocatie.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een externe trouwlocatie

De aan te wijzen locatie en ceremonie moeten aan burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden voldoen. In ieder geval geldt:

  • 1.

    De aanwijzing van een locatie geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting op een locatie binnen de gemeentegrenzen.

  • 2.

    De locatie moet voldoen aan alle wettelijke voorwaarden en vergunningen.

    Aanwijzing van de locatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of goede zeden hoe ook genaamd.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de BRP van Westvoorne.

  • 2.

    Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen vinden plaats in het gemeentehuis van Rockanje, Raadhuislaan 6. Het bruidspaar en maximaal 8 personen zijn toegestaan.

  • 3.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties kunnen worden voltrokken op maandag- en woensdagmorgen om 9:30 uur;

    • b.

      De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties duren maximaal 10 minuten;

    • c.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;

    • d.

      Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1.

    Van maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 20:30 uur; zaterdag van 11.00 tot 20.30 uur en zondag van 9.00 tot 10.00 uur wordt gelegenheid gegeven voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties met een ceremonie.

  • 2.

    De randvoorwaarden bij een huwelijk of partnerschapsregistratie met een ceremonie zijn:

    • a.

      De bruidsparen kunnen hun voorkeur uitspreken voor de buitengewoon ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie sluit;

    • b.

      De huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties duren ongeveer 30 minuten;

    • c.

      Er vindt een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;

    • d.

      Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 10 Leiding van de dienst

  • 1.

    Het teamhoofd burgerzaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het teamhoofd burgerzaken draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 11 Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 2 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau burgerlijke stand dezelfde als de openingstijden die voor de loketten van burgerzaken zijn vastgesteld.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het teamhoofd burgerzaken, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van burgerzaken.

  • 3.

    In bijzondere gevallen kan het teamhoofd burgerzaken besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 13 Schakelbepaling

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Westvoorne 2016.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 mei 2016, onder intrekking van het Reglement van 4 juli 1995.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 5 juli 2016.

College van Burgemeester en Wethouders van Westvoorne,

De burgemeester,

P.E. de Jong

De gemeentesecretaris,

R. G. Beek

TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND WESTVOORNE 2016

Algemeen:

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het teamhoofd burgerzaken wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst.

 

Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het team burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

 

Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:

  • 1.

    De terminologie in het Reglement is aangepast aan de termen in de huidige organisatie.

  • 2.

    Kleine wijzigingen en aanpassingen zijn aangebracht.

  • 3.

    De voorwaarden voor het aanwijzen van een externe trouwlocatie zijn opgenomen.

 

Artikelsgewijs:

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de afdeling burgerzaken.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team burgerzaken tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld.

 

Artikel 3 Benoeming

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. De periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling burgerzaken.

Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken, is de periode vier jaar. Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.

 

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het hoofd van de afdeling burgerzaken die de leiding heeft over de burgerlijke stand.

Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging vooral over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Westvoorne zijn er geen ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.

Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van iedere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties sluit, verlangd dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuw buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.

De bevoegdheid bedoeld tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan het sectorhoofd inwonerszaken. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.

 

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Westvoorne voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Westvoorne. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

 

Artikel 6 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.

 

Op 2 december 2009 heeft de Gemeenteraad besloten dat trouwen in Westvoorne mogelijk is op in principe alle locaties. Daarnaast heeft de Gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een trouwlocatie gedelegeerd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is vervolgens gemandateerd aan het teamhoofd burgerzaken.

Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om, anders dan bedoeld in de eerste alinea van de toelichting op artikel 6, binnen redelijke termijn een gebouw aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken.

 

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Aanwijzing van een externe trouwlocatie ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.

 

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting vaneen geregistreerd partnerschap in een huwelijk

In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 “tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand” is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Westvoorne biedt een korte plechtigheid aan op de maandagochtend en de woensdagochtend om 9.30 uur van maximaal 10 minuten. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand.

In het gemeentehuis van Rockanje is een kamer gereserveerd voor het voltrekken van deze huwelijken. Bij deze kosteloze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 8 andere personen aanwezig zijn.

 

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerdpartnerschap in een huwelijk

Bij deze huwelijken en partnerschapsregistraties kan een keuze worden gemaakt uit de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De (buitengewoon)ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie voltrekt heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De standaard ceremonie neemt ongeveer 30 minuten in beslag.

 

Artikel 10 Leiding van de dienst

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het teamhoofd burgerzaken verantwoordelijk voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand. Het teamhoofd burgerzaken dient daarvoor wél zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.

 

Artikel 11 Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerdpartnerschap in een huwelijk

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 12 Openstelling

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 13 schakelbepalingen

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 14 slotbepalingen

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.