Organisatie | Westvoorne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgerlijke stand Westvoorne 2016 |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke stand Westvoorne 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Reglement van 4 juli 1995.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-07-2016 | nieuwe regeling | 05-07-2016 |
Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 4. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 7. Voorwaarden voor aanwijzing van een externe trouwlocatie
Artikel 8. Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Artikel 9. Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Artikel 10. Leiding van de dienst
Artikel 11. Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Westvoorne 2016
Artikel 4 Plichten (Buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand
Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege het hoofd van het team burgerzaken gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2 lid 3, onder a, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Aanwijzing van een externe trouwlocatie voor incidenteel gebruik geschiedt op grond van het Raadsbesluit 123/2009 door Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan het teamhoofd burgerzaken. Op de aangewezen externe trouwlocaties voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden.
Aanwijzing van een externe trouwlocatie voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar en de locatiebeheerder een contract hierover hebben afgesloten en het besluit namens burgemeester en wethouders is afgegeven. In het contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot een externe trouwlocatie.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een externe trouwlocatie
De aan te wijzen locatie en ceremonie moeten aan burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden voldoen. In ieder geval geldt:
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de BRP van Westvoorne.
Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Artikel 11 Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Een huwelijksdatum kan maximaal 2 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het teamhoofd burgerzaken, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van burgerzaken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 5 juli 2016.
College van Burgemeester en Wethouders van Westvoorne,
De burgemeester,
P.E. de Jong
De gemeentesecretaris,
R. G. Beek
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND WESTVOORNE 2016
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het teamhoofd burgerzaken wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst.
Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het team burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team burgerzaken tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld.
Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. De periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling burgerzaken.
Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken, is de periode vier jaar. Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.
Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het hoofd van de afdeling burgerzaken die de leiding heeft over de burgerlijke stand.
Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging vooral over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Westvoorne zijn er geen ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.
Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van iedere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties sluit, verlangd dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuw buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.
De bevoegdheid bedoeld tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan het sectorhoofd inwonerszaken. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Westvoorne voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Westvoorne. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Op 2 december 2009 heeft de Gemeenteraad besloten dat trouwen in Westvoorne mogelijk is op in principe alle locaties. Daarnaast heeft de Gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een trouwlocatie gedelegeerd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is vervolgens gemandateerd aan het teamhoofd burgerzaken.
Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om, anders dan bedoeld in de eerste alinea van de toelichting op artikel 6, binnen redelijke termijn een gebouw aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een externe trouwlocatie ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting vaneen geregistreerd partnerschap in een huwelijk
In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 “tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand” is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Westvoorne biedt een korte plechtigheid aan op de maandagochtend en de woensdagochtend om 9.30 uur van maximaal 10 minuten. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand.
In het gemeentehuis van Rockanje is een kamer gereserveerd voor het voltrekken van deze huwelijken. Bij deze kosteloze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 8 andere personen aanwezig zijn.
Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerdpartnerschap in een huwelijk
Bij deze huwelijken en partnerschapsregistraties kan een keuze worden gemaakt uit de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De (buitengewoon)ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie voltrekt heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De standaard ceremonie neemt ongeveer 30 minuten in beslag.
Artikel 10 Leiding van de dienst
Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het teamhoofd burgerzaken verantwoordelijk voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand. Het teamhoofd burgerzaken dient daarvoor wél zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.
Artikel 11 Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerdpartnerschap in een huwelijk
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.