Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Son en Breugel

PRIVACYPROTOCOL ONDERMIJNING Gemeente Son en Breugel 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSon en Breugel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPRIVACYPROTOCOL ONDERMIJNING Gemeente Son en Breugel 2022
CiteertitelPrivacyprotocol ondermijning gemeente Son en Breugel 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpPrivacyprotocol ondermijning gemeente Son en Breugel 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene verordening gegevensbescherming

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-11-2022Nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2022-514379

1237040

Tekst van de regeling

Intitulé

PRIVACYPROTOCOL ONDERMIJNING Gemeente Son en Breugel 2022

Artikel 1 Definities

In dit protocol wordt verstaan onder:

AVG Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Bestand Zoals omschreven in artikel 4, lid 6 van de AVG: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens die volgens bepaalde criteria toegankelijk zijn, ongeacht of dit geheel gecentraliseerd of gedecentraliseerd is dan wel op functionele of geografische gronden is verspreid.

Betrokkene Een persoon of meerdere personen waarop een signaal betrekking heeft of kan hebben.

Functionaris Functionaris als genoemd in de AVG, belast met het toezicht op de

gegevensbescherming naleving van dit protocol.

Lokaal RIEC-overleg Een gemeentelijk overleg dat op het signaaloverleg en een vervolgonderzoek kan volgen. De coördinator bestuurlijke aanpak ondermijning voert de regie over dit overleg waarbinnen een plan van aanpak wordt opgesteld.

Melders Personen en organisaties die een melding doen/een signaal afgeven van mogelijke ondermijning.

Medewerker bestuurlijke Medewerker belast met

aanpak (MBA) • De overall regie op en advisering over ondermijning

• De regie op en zorg voor gezamenlijke acties/interventies ter

voorkoming of beëindiging van ondermijning

• Het delen van signalen, coördineren van signaalafhandeling, beheer

van het bestand en de coördinatie van gegevensuitwisseling en

samenwerking met het RIEC

Plan van aanpak/ Door een gemeentelijk onderdeel of in gezamenlijkheid van gemeentelijke

interventies onderdelen schrijven van een plan ten behoeve van uitvoering van de zijnde wettelijke instrumenten om ondermijning te doen staken.

Privacy officer Functionaris belast met de advisering over privacy in de gemeente

Son en Breugel.

Organisatieonderdeel Een afdeling, team of (een of meerdere) functionaris(en) van de gemeente.

Ondermijning De vermenging van de onderwereld en de bovenwereld, de sluipende bedreiging van de integriteit van het openbaar bestuur, overheidsambtenaren en bedrijfsleven, bedreigde bestuurders en ambtenaren, afpersingspraktijken, de innesteling van criminele fenomenen in buurten en woonwijken of het ontstaan van ‘vrijplaatsen’. Het is een maatschappelijk probleem waar de gemeente dus ook mee te maken heeft.

Signaal Een aanwijzing of meerdere aanwijzingen dat bepaalde gedragingen en/of situaties mogelijk verband zouden kunnen houden met (verschijningsvormen van) georganiseerde criminaliteit dan wel dat zich een handhavingsknelpunt voordoet dan wel dat bepaalde gedragingen en of situaties mogelijk relevant zijn voor de toepassing van de Wet Bibob. Bijlage 2 bevat een nadere concretisering van wat een signaal kan inhouden.

Waar in dit protocol termen worden gebruikt die overeenstemmen met definities uit artikel 4 AVG wordt aan deze termen de betekenis van de definities uit de AVG toegekend.

Artikel 2. Doel van het protocol

De bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit dient met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol biedt handvatten voor de analyse die steeds moet worden gemaakt. Daarnaast biedt dit protocol inzicht in de wijze waarop gemeente Son en Breugel bij deze aanpak persoonsgegevens verwerkt waarbij bovenmatig gebruik van gegevens wordt voorkomen en wordt toegespitst op de noodzaak van ondermijning binnen de grenzen van de gemeente.

Artikel 3. Doel van de gegevensverwerking

Het doel van de verwerking van persoonsgegevens die deel uitmaken van een of meerdere signalen is:

  • 1.

    Het voorkomen dat organisatieonderdelen bij de uitvoering van de taken ongewild meewerken aan ondermijning.

  • 2.

    De organisatieonderdelen in staat stellen bij de uitvoering van hun taken, waar nodig, bestuursrechtelijke instrumenten in te zetten voor het bestrijden van ondermijning binnen hun eigen vakgebied c.q. team.

  • 3.

    De organisatieonderdelen door de MBA bij te laten staan en door de MBA te laten adviseren bij het bereiken van de doelen als genoemd in lid 1 en lid 2 van dit artikel.

Artikel 4. Verwerkingsverantwoordelijke

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Son en Breugel zijn ieder voor zich verwerkingsverantwoordelijke voor verwerkingen van de persoonsgegevens die plaatsvinden binnen de gemeente en waarvoor zij als verwerkingsverantwoordelijke zijn aangemerkt in het Register van verwerkingsactiviteiten Son en Breugel.

  • 2.

    De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die plaatsvinden in het kader van de registratie van en afhandeling van signalen.

Artikel 5. De privacy officer

  • 1.

    De privacy officer adviseert de verwerkingsverantwoordelijke over:

  • a.

    De inhoud van het onderhavig privacyprotocol en haar bijlagen;

  • b.

    De uitwisseling van gegevens als bedoeld in artikel 7 van dit protocol, in die gevallen dat niet eenduidig is vast te stellen of de gegevensuitwisseling rechtmatig kan plaatsvinden.

  • 2.

    De privacy officer stemt het advies als bedoeld in lid 1 van dit artikel af met de functionaris gegevensbescherming.

Artikel 6. Grondslag voor de verwerking

De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens is dat de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van de gemeentelijke taken van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, te weten het voorkomen dat de verwerkingsverantwoordelijken ongewild meewerken aan ondermijning respectievelijk het bestrijden van ondermijning met bestuursrechtelijke instrumenten.

Artikel 7. Categorieën van betrokkenen en de verwerkte persoonsgegevens

  • 1.

    Van een melder worden uitsluitend in het bestand geregistreerd de voornaam of voorletter en achternaam, en de voor communicatie benodigde gegevens, voor zover die in het signaal zijn opgenomen. Deze gegevens worden verwerkt ten behoeve van communicatie tussen teams en RIEC-partners.

  • 2.

    Van de personen over wie wordt gemeld, genoemd in Bijlage 2 ‘Categorieën personen als onderdeel van de checklist beoordelen signalen Ondermijning’ worden in verschillende fases de gegevens verwerkt zoals genoemd in de Bijlage 1 ‘categorieën van verwerkte gegevens’ behorend bij dit protocol.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde persoonsgegevens worden gebruikt voor:

  • afhandeling van het signaal;

  • het (mono- of multidisciplinair) oppakken van het signaal binnen de eigen kaders door de gemeentelijke vakafdelingen of -teams of;

  • de verdere aanpak van ondermijning onder regie van de coördinator van Team Veilige Leefomgeving of;

  • het verstrekken van het signaal binnen het RIEC samenwerkingsverband.

Artikel 8. Categorieën van ontvangers

  • 1.

    Voor zover noodzakelijk voor de genoemde doelen, kunnen door de MBA gegevens worden verstrekt aan:

  • a.

    gemeentelijke organisatieonderdelen ten behoeve van

  • i.

    signaalverrijking of het opstellen van een plan van aanpak door de MBA,

  • ii.

    de voorkoming en bestrijding van ondermijning bij de uitvoering van hun wettelijke taak, of;

  • b.

    aan een of meerdere partners die deelnemen aan de RIEC-samenwerking (lokale of regionale overleg).

  • 2.

    Voor zover noodzakelijk voor genoemde doelen, kunnen organisatieonderdelen gegevens uit de onder hun verantwoordelijkheid tot stand gekomen gegevensverwerkingen verstrekken aan de MBA.

  • 3.

    De MBA en de organisatieonderdelen toetsen de noodzaak tot verstrekking als bedoeld in lid 1 respectievelijk lid 2 van dit artikel aan de hand van de criteria als genoemd in bijlage 2.

Artikel 9. Beheer en toegang tot het bestand

  • 1.

    Het team Veilige Leefomgeving van de gemeente Son en Breugel is beheerder van het bestand. Zij dragen zorg voor het dagelijks beheer van het bestand, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten.

  • 2.

    Het feitelijk beheer van de verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan de MBA.

  • 3.

    Uitsluitend de MBA, diens plaatsvervanger en de administratieve ondersteuner hebben toegang tot het bestand.

Artikel 10. Beveiliging van persoonsgegevens

De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking, gebaseerd op de baseline informatiebeveiliging overheid.

Hiertoe behoren in ieder geval:

  • Vastgesteld beveiligingsbeleid dat ook is geïmplementeerd, en;

  • Fysieke maatregelen voor toegangsbeveiliging inclusief organisatorische controle, en;

  • Logische toegangscontrole (wachtwoord, pincode of aan technologie onderhevige ontwikkeling zoals vingerafdruk en gezichtsherkenning).

Artikel 11. Bewaartermijn en verwijdering

  • 1.

    De gegevens in het bestand worden bewaard:

  • a.

    Gedurende een jaar in een niet-actieve omgeving indien fase 1 en/of 2 van het protocol niet tot verdere aanpak van het signaal leidt;

  • b.

    Gedurende 2 maanden na de laatste verwerking in een actieve omgeving indien een signaal in een gemeentelijk casusoverleg resulteert;

  • 2.

    Op basis van een nieuw signaal kunnen de bewaarde persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd dan wel verwerkt en is het protocol van toepassing op de nieuwe verwerking.

  • 3.

    De gegevens worden verwijderd binnen één maand na beëindiging van de bewaartermijn.

  • 4.

    De bewaartermijn voor gegevens over ondermijning die organisatieonderdelen verwerken in het kader van de uitvoering van taken is gelijk aan de termijnen die voor die taken gelden volgens de Archiefwet.

Artikel 12. Informatieplicht

  • 1.

    De informatieverplichting zoals bedoeld in artikel 14 van de Avg is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van betrokkene in het bestand, omdat het achterwege laten van het informeren van betrokkene noodzakelijk is ter waarborging van:

  • a.

    de nationale veiligheid;

  • b.

    de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

  • c.

    gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

  • d.

    het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of;

  • e.

    de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

  • 2.

    De MBA legt de motivatie voor het niet voldoen aan de informatieplicht op grond van lid 1 van dit artikel schriftelijk vast en legt vast wanneer zij verwacht dat betrokkene wel geïnformeerd kan worden, alsook van welke omstandigheden dit afhankelijk is, hoe periodiek wordt getoetst of deze omstandigheden nog aanwezig zijn en hoe dan wel wanneer betrokkene geïnformeerd zal worden.

  • 3.

    De organisatieonderdelen voldoen aan de informatieverplichting zoals bedoeld in artikel 14 AVG overeenkomstig de informatieverplichting die van toepassing zijn op de reguliere uitvoeringspraktijk.

Artikel 13. Rechten van betrokkenen

  • 1.

    Een betrokkene heeft het recht op inzage in zijn gegevens en het gebruik daarvan door de gemeente.

  • 2.

    De betrokkene kan de gemeente verzoeken de gegevens te verbeteren, aan te vullen te verwijderen of af te schermen, indien de gegevens feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel van de verwerking.

  • 3.

    Een betrokkene heeft in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens.

  • 4.

    De verzoeken als bedoeld in de leden 1en 2 van dit artikel, alsmede het bezwaar als bedoeld onder 3 kunnen worden ingediend bij de verwerkingsverantwoordelijke. Deze reageert binnen één maand op de verzoeken of het bezwaar genoemd in dit artikel.

  • 5.

    Op de schriftelijke besluiten die de verantwoordelijke neemt op verzoeken op grond van de leden 2, 3 en 4 van dit artikel kan de betrokkene bezwaar aantekenen.

  • 6.

    De gemeente zal betrokkene op eerste verzoek nadere informatie toezenden over zijn rechten en de mogelijkheden deze uit te oefenen.

  • 7.

    Het bovenvermelde kan buiten toepassing worden gelaten voor zover dit noodzakelijk is in het belang van:

  • a.

    de nationale veiligheid;

  • b.

    de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

  • c.

    gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

  • d.

    het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of;

  • e.

    de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 14 Bijlagen

De bij dit Protocol gevoegde bijlagen maken deel uit van dit Protocol.

Artikel 15. Evaluatie

De verwerking van persoonsgegevens waarop dit Protocol van toepassing is, zal jaarlijks worden geëvalueerd. Eventuele wijzigingen zullen door de verwerkingsverantwoordelijken vastgesteld worden.

Artikel 16. Datum inwerkingtreding

Dit Protocol treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 17. Citeertitel

Dit Protocol kan worden aangehaald als: “Privacyprotocol ondermijning gemeente Son en Breugel 2022”.

 

Aldus vastgesteld op 27 september 2022 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel

De secretaris, Jeroen Wesselink

De burgemeester, Hans Gaillard

Aldus vastgesteld op 27 september 2022 door de burgemeester van de gemeente Son en Breugel,

Hans Gaillard

BIJLAGE 1: bij artikel 7 Privacy Protocol Categorieën persoonsgegevens

Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal in de verschillende fases worden verwerkt en geregistreerd in het bestand.

Fase 1

In fase 1 van het Privacy Protocol zijn dit de volgende gegevens:

  • 1.

    De (anonieme) melding c.q. het ontvangen signaal en de daarin van betrokkene opgenomen persoonsgegevens zoals naam, adres.

  • 2.

    Of er sprake is van ondermijning:

  • a.

    eventuele aanwijzingen voor ondermijning uit de eerste weging van het onderzoek,

  • b.

    het eventuele vervolg dat aan het onderzoek wordt gegeven,

  • c.

    het thema van ondermijning dat van toepassing is op het signaal (bijv. hennep, mensenhandel, fraude of witwassen),

  • 3.

    Gegevens over mogelijke betrokkenheid van de betrokkene als eigenaar, directeur, bestuurder van een bedrijf of andere rechtspersoon, afkomstig uit het Handelsregister.

  • 4.

    Gegevens over mogelijke eigendomsrechten van de betrokkene uit de openbare registers van het Kadaster.

  • 5.

    De bestemming van het adres of locatie waarmee betrokkene in relatie wordt gebracht en de gebruiksmogelijkheden van het adres of de locatie, gebaseerd op het voor het gebied geldende bestemmingplan.

  • 6.

    Informatie over betrokkene aangetroffen op het internet, zowel door betrokkene zelf als door derden geplaatst.

  • 7.

    Informatie/ bevindingen die voortvloeien uit de vergelijking van de feitelijke afmetingen, van een object op de locatie of het adres waarmee betrokkene in relatie wordt gebracht met dezelfde gegevens op luchtfoto’s van het object.

Fase 2

In fase 2 van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:

  • 1.

    Basisgegevens over een locatie of adres en een daarop gebouwd object uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG);

  • 2.

    Naam, adres van betrokkene zoals ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) en gegevens over de aanduiding of een adres waarmee betrokkene in relatie wordt gebracht wel/niet in onderzoek staat en mogelijke andere signalen van de BRP-controleur.

  • 3.

    Informatie over vergunningaanvragen, inhoudelijke behandeling, verleende vergunningen en eventuele intrekkingsbesluiten, waarmee betrokkene in relatie kan worden gebracht, afkomstig uit GISV-G.

  • 4.

    Informatie uit systemen van uitkeringen, hulpmiddelen WMO, zorgbudget (PGB) van werk en inkomen (gesloten bron). Bijv. Is er wel/niet een uitkering verstrekt? en of er andere bronnen van inkomsten zijn en zo ja welke soort uitkering? (geen volledige SUWI-net gegevens en niet de hoogte van andere uitkeringen zoals bijv. WAO- of WW-uitkering). Ook kan - zo nodig – andere informatie over een uitkeringsaanvraag relevant zijn, dit bespreken en eventueel in samenwerking met sociale recherche laten verstrekken.

  • 5.

    Informatie uit systemen van toezicht en handhaving over opgelegde dwangsommen, bestuursdwang of andere handhavingsaanschrijvingen.

  • 6.

    Informatie uit systemen van toezicht en handhaving over uitgevoerde controles (flexcontroles/RUD/ bouw- en milieucontroles)

  • 7.

    Informatie uit systemen over andersoortige beschikkingen zoals APV-zaken (bv Alcoholwet (gesloten bron)

  • 8.

    Informatie uit systemen van veiligheid zoals eerder ontvangen bestuurlijke rapportages van partners of bekende informatie uit het RIECIS-systeem over het pand, adres of de betrokken persoon in het kader van het vaststellen van de classificatie recidive (gesloten bron).

  • 9.

    Informatie (straatinformatie) bekend bij de regisseur buitengebied, bedrijvencontactfunctionaris en/of regisseur leefbaarheid.

  • 10.

    Informatie van de leerplichtambtenaar over het betreffende adres of de persoon/gezin (is wel wel/niet sprake van schoolverzuim?).

 

BIJLAGE 2 bij artikel 7 Categorieën personen als onderdeel van de checklist beoordelen signalen Ondermijning

Inhoud checklist

Deze checklist bestaat uit twee onderdelen.

  • 1.

    Een overzicht van criminele (en niet-criminele) activiteiten en de rol van personen die daarin (al dan niet bewust) betrokken kunnen zijn.

  • 2.

    Kenmerken van ondermijnende criminaliteit

Aan de hand van deze checklist beoordeelt de MBA of een signaal betrekking kan hebben op ondermijning. De beoordeling bestaat uit twee stappen.

  • 1.

    Welke rol vervult een persoon die in een signaal wordt genoemd en kan die persoon in diens rol in relatie worden gebracht tot de vermeende criminele activiteit;

  • 2.

    Voldoet het signaal ook aan de kenmerken van ondermijnende criminaliteit

De inhoud van de checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan derhalve niet als limitatief worden beschouwd.

Categorieën van personen:

De MBA registreert persoonsgegevens van personen die in hun hoedanigheid, als beschreven in de onderstaande lijst, mogelijk betrokken kunnen zijn bij de omschreven criminele activiteit.

Omschrijving van de (criminele) activiteiten en rollen van daarbij (al dan niet bewust) betrokken personen

Algemeen ondermijnende activiteiten

  • a.

    Overige faciliteerders die ondermijnende of criminele activiteiten mogelijk maken en/of (on)bewust in stand houden;

  • b.

    En/of personen die een rol spelen bij een regionaal thema of een handhavingsknelpunt zoals:

  • Autobedrijven

  • Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s): leden van OMG’s;

  • Woonwagencentra: eigenaren woonwagens, huurders, bewoners;

  • Aanpak in het buitengebied

  • Windhappers;

  • Harddrugs.

Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Eigenaar (illegale) seksinrichting

  • e.

    Eigenaar (illegale) massagesalon

  • f.

    Exploitant van een vergunde seksinrichting

  • g.

    Beheerder van een vergunde seksinrichting

  • h.

    Illegaal werkende prostituee (d.w.z. zonder vergunning)

  • i.

    Bewaking

  • j.

    Kassier

  • k.

    Financier

Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Tussenpersoon (verhuurmakelaar, evt. andere vormen)

  • e.

    Transporteur

  • f.

    Electromonteur

  • g.

    Financier

Fraude in de vastgoedsector

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen)

  • e.

    Stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)

  • f.

    Notaris

  • g.

    Financier

Misbruik in de vastgoedsector

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen)

  • e.

    Stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)

Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel economische criminaliteit (o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)

  • a.

    Ontvanger/begunstigde uitkering vanuit de gemeente

  • b.

    Ontvanger/begunstigde subsidie vanuit de gemeente

  • c.

    Andersoortige begunstigende beschikking of vergunningen vanuit de gemeente

  • d.

    Een tussenpersoon/gemachtigde met betrekking tot zorg

  • e.

    Pandeigenaar

  • f.

    Huurder

  • g.

    Verhuurder

  • h.

    Financier

Openbare inrichtingen

  • a.

    Pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder/pachter

  • d.

    Exploitant

  • e.

    Beheerder/leidinggevende

  • f.

    Tussenpersoon

  • g.

    Geldschieters

Kenmerken van ondermijnende criminaliteit

Voor de bepaling of sprake kan zijn van ondermijnende criminaliteit bekijkt de MBA of het signaal een van de onderstaande kenmerken bevat:

  • Aantasting van instituten die zich richten op legale perspectieven en de werking van het samenlevingssysteem borgen en sturen;

  • Aantasting van de gezagspositie van het bestuur, politie of andere overheidsorganen;

  • Aantasting of mogelijke aantasting van de openbare orde en veiligheid;

  • Aantasting of mogelijke aantasting c.q. ontwrichting van de maatschappelijke, politieke of economische structuren;

  • Onrechtmatigheden/ overtredingen;

  • Maatschappelijke bedreigingen en/of mogelijke georganiseerde criminaliteit;

  • Vermoeden van strafbare feiten;

  • Vermoeden van boetewaardig gedrag (bestuurlijke boete);

  • Hinder of overlast door overschrijding van de normen, regels of het niet naleven daarvan;

  • Aantasting van de veiligheid en leefbaarheid in de wijk door (vermoedens) van ondermijnende activiteiten;

  • Er is sprake van een van de onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van de gemeente Nuenen;

  • Gelegenheidsstructuren (of criminaliteitsbevorderende condities) in de maatschappelijke omgeving, fysieke omgevingskenmerken, sociale relaties of netwerken of in de zakelijke omgeving;

  • Vermoedens van het bewust of onbewust faciliteren van ondermijnende criminaliteit.