Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels beschut werken |
Citeertitel | Beleidsregels beschut werken |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-11-2022 | nieuwe regeling | 16-06-2015 |
Het bieden van beschut werk in een dienstbetrekking voor inwoners die op basis van hun arbeidsbeperking hierop zijn aangewezen.
Voldoet men aan de onder 1 genoemde voorwaarden , dan wordt een proefsetting afgesproken van maximaal een jaar, met als doel het arbeidspotentieel en loonwaarde goed in beeld te brengen. De duur van deze proefsetting wordt met de gemeente, de kandidaat en de aanbieder van de proefsetting overeen gekomen en de nodige begeleiding wordt gegarandeerd.
Na de proefsetting bij de beschut werken plek moet de kandidaat een redelijke loonwaarde vertegenwoordigen. Deze is minimaal 30% van het wettelijk minimumloon.
Indien gedurende de proefsetting niet aan de criteria voor beschut werken kan worden voldaan, dan wordt in samenspraak bezien welke andere mogelijkheden er voor participatie zijn (o.a. dagbesteding, banenafspraak).
Voor de inzet van de voorziening beschut werken geldt een kosten-baten afweging. De inzet van de voorziening mag niet méér kosten dan de uitkering of potentiële uitkering. Dit kan in de regel alleen door geen volledig dienstverband te bieden. Uitgangspunt is dat het dienstverband maximaal 75% van een volledig dienst verband bedraagt (= 40 uren per week).
Dubbele uitvoeringskosten (uitkering en dienstverband) worden zoveel mogelijk voorkomen. Dat betekent dat met de inzet van de voorziening beschut werken uitstroom uit de uitkering wordt gerealiseerd. Is de loonkostensubsidie hiervoor ontoereikend, dan kan extra subsidie worden overwogen.
De nieuwe voorziening beschut werken komt in de plaats van de WSW. Met ingang van 1 januari 2015 kan niemand nog instromen in de WSW. Mensen die op de wachtlijst voor de WSW staan hebben voor 2015 en 2016 een voorkeurspositie voor de banen uit de banenafspraak. Landelijk is de overheid met werkgevers/werknemers overeengekomen dat er uiteindelijk 125.000 banen voor mensen met een arbeidsbeperking worden gerealiseerd; de banenafspraak. Voor deze banen houdt het UWV een doelgroepenregister bij en de mensen op de wachtlijst WSW worden automatisch opgenomen in dit doelgroepenregister. Voor de nieuwe vormen van beschut werken verleent de overheid een compensatie aan gemeenten voor uiteindelijk 30.000 nieuwe banen. Dit onder gelijktijdige afbouw van de huidige WSW van 90.000 naar 0 banen. De overheid rekent over 2015 met 5 nieuwe plaatsingen voor een gemeente met een inwonertal van 100.000 en vanaf 2016 met 10 plaatsingen per jaar.