Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Verordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023
CiteertitelVerordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2023bijlage 1

06-06-2023

gmb-2023-254964

2023, nummer 92
01-01-202301-07-2023nieuwe regeling

10-11-2022

gmb-2022-510609

2022, nummer 213

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 september 2022 (raadsvoorstel nr. 22bb006167/22bb006182/22bo5562);

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet ende artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

besluit:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • -

    dag: periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • -

    jaar: tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges Publiekszaken’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument, een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

De leges Publiekszaken worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van een attestatie de vita tot het ontvangen van inkomen verbonden aan Nederlandse ridderorden.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges Publiekszaken worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges Publiekszaken wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid voor een volle eenheid gerekend.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges Publiekszaken worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, worden de leges betaald indien de kennisgeving, bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel bij toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan: onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen acht dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan: binnen acht dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een verzoek als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • 1°.

      hoofdstuk 2 papieren verstrekking uit de basisregistratie personen;

    • 2°.

      hoofdstuk 3.4.1 Verklaring omtrent het Gedrag) (VOG);

    • 3°.

      hoofdstuk 4 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart;

    • 4°.

      hoofdstuk 5 Rijbewijzen.

Artikel 11 Overgangsbepalingen

De Verordening leges Publiekszaken Rotterdam 2022 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor 1 januari 2023 hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 november 2022.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De voorzitter,

A. Aboutaleb

Bijlage 1 Tarieventabel als bedoeld in artikel 5 van de Verordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke Stand

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

1.1.1

In een van de trouwzalen van het stadhuis:

 

Op maandag, dinsdag en woensdag:

vanaf 09.00 uur tot 12.30 uur

295,40

vanaf 12.30 uur tot 18.00 uur

 

 

424,20

Op donderdag en vrijdag:

vanaf 09.00 uur tot 18.00 uur

424,20

 

1.1.2

In de Burgerzaal van het Stadhuis:

 

Van maandag tot en met vrijdag:

vanaf 09.00 uur tot 16.00 uur

844,40

Op zaterdag:

vanaf 11.00 uur tot 15.00 uur

1.229,60

 

1.1.3

Op elke andere locatie die als Huis der Gemeente kan dienen voor het voltrekken van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

 

Van maandag tot en met vrijdag:

vanaf 00.00 uur tot 09.00 uur

1.865,80

vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur

547,80

vanaf 17.00 uur tot 21.00 uur

932,90

vanaf 21.00 uur tot 24.00 uur

1.865,80

 

Op zaterdag:

vanaf 00.00 uur tot 09.00 uur

1.865,80

vanaf 09.00 uur tot 21.00 uur

932,90

vanaf 21.00 uur tot 24.00 uur

1.865,80

 

Op zon- en erkende feestdagen:

vanaf 00.00 uur tot 24.00 uur

1.865,80

1.2.1

Kosteloze voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

nihil

1.2.2

Een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk in een locatie van de gemeente anders dan in een trouwzaal of in de Burgerzaal van het Stadhuis met een vereenvoudigde voltrekking:

186,30

1.3

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap overeenkomstig artikel 64 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek buiten het Huis der Gemeente

295,40

1.4.1

Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding minstens 28 dagen voorafgaand aan de geplande datum aan de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is met uitzondering van de leges in artikel 1.5

1.4.2

Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding niet minstens 28 dagen maar minstens 14 dagen voorafgaand aan de geplande datum aan de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van de helft van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is, met uitzondering van de leges in artikel 1.5

1.4.3

Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding niet minstens 14 dagen voorafgaand aan de geplande datum aan de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt medegedeeld, wordt geen ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te wijzigen en de melding niet minstens 28 dagen voorafgaand aan de geplande datum aan de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt medegedeeld

50,80

1.4.5

Indien binnen 14 tot 28 dagen na de aanvraag van het verzetten van de gereserveerde datum genoemd in artikel 1.4.4, de gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt geannuleerd, wordt geen ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te annuleren en de annulering niet minstens 28 dagen voorafgaand aan de geplande datum aan de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt medegedeeld

58,80

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het niet verschijnen op een gereserveerde datum voor de kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk

117,60

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het eenmalig benoemen van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

217,20

1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het beschikbaar stellen van een getuige voor de voltrekking van een huwelijk of bij het registreren van een geregistreerd partnerschap, per getuige:

Vervallen

1.7

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een familieboekje:

14,30*

1.7.1

Vervallen

1.7.2

Vervallen

1.7.3

In de kleur zwart, exclusief de kosten genoemd onder 1.7

21,00

1.7.4

Vervallen

1.7.5

In de kleuren donkerblauw of wit (imitatieleer nieuwe stijl), exclusief kosten genoemd onder 1.7

8,50

1.7.6

In de kleur groen (leer), exclusief kosten genoemd onder 1.7

20,70

1.7.7

In de kleur bordeaux (luxe leer), exclusief de kosten genoemd onder 1.7

30,30

 

1.8 Akten

1.8

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand:

1.8.1

voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

14,30*

1.8.2

voor elk uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

14,30*

1.8.3

voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

25,10*

1.8.4

Attestatie de vita als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

14,30*

1.8.5

voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

14,30*

1.8.6

voor een meertalig modelformulier van een onder 1.8.1, 1.8.2, 1.8.4 en 1.8.5 genoemd stuk

14,30*

1.8.7

voor een meertalig modelformulier van een onder 1.8.3 genoemd stuk

19,30*

 

1.9 Overigen

1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een lijkenpas

21,90

1.9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het stellen van een andere termijn voor de begraving of verbranding overeenkomstig de Wet op de lijkbezorging

11,60

1.9.3

Uittreksels of akten van de burgerlijke stand worden kosteloos verstrekt op grond van artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, indien door een Toevoeging van de Raad voor Rechtsbijstand het minimum bedrag van eigen bijdrage blijkt en de procedure waarvoor de gevraagde uittreksels of akten is opgenomen

nihil

 

Hoofdstuk 2 Basisregistratie personen (BRP)

2.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de BRP moet worden geraadpleegd

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van:

2.2.1

gegevens via internet per verstrekking

8,20

2.2.2

gegevens per post/e-mail per verstrekking (exclusief portokosten)

10,60

2.2.3

gegevens aan de balie per verstrekking

14,10

2.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor verstrekking van een uittreksel uit de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) per verstrekking

18,70

2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen via selectie of steekproef (exclusief de inlichtingen zelf) per eenheid van 15 minuten (afgerond naar boven)

26,40

2.4

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een persoonslijst ingevolge de Wet basisregistratie personen per lijst of gedeelte van een persoonslijst

17,00

2.6

Ter zake van notarisaanvragen bedraagt het tarief per aanvraag:

46,10

2.7

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een schriftelijke of digitale aanvraag van een advocaat die leidt tot het verstrekken of het weigeren van gegevens uit de BRP

10,70

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200)

15,30

 

 

Hoofdstuk 3 Diversen

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening

13,60

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van elke andere verklaring die in het belang van de daarin genoemde personen of de aanvrager wordt opgemaakt

17,00

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een kopie van een persoonskaart uit het persoonskaartenarchief

17,00

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van verzoeken tot het verwerken en produceren van inlichtingen, niet zijnde inlichtingen uit de basisregistratie personen (excl. de inlichtingen zelf) per eenheid van 15 minuten (afgerond naar boven)

26,40

3.4.1

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het tarief genoemd in Regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en gedragsverklaring aanbesteden, het tarief bedraagt op 15 september 2020 

41,35*

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap, alsmede voor de behandeling van een naturalisatieverzoek worden de hierna genoemde tarieven geheven. De tarieven voor onderstaande diensten van deze paragraaf zijn geregeld in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003, stcrt 2020,48328

3.5

optie, per persoon (tariefcode A), rijkstarief op dit moment

196,00*

3.6

optie, samen met partner (tariefcode B), rijkstarief op dit moment

335,00*

3.7

optie, per medeopterend minderjarig kind in dezelfde aanvraag (tariefcode C)

22,00*

3.8

naturalisatie, per persoon (tariefcode D)

925,00*

3.9

naturalisatie, samen met partner (tariefcode E), rijkstarief op dit moment

1.181,00*

3.10

naturalisatie, per vluchteling of staatloze (tariefcode F)

688,00*

3.11

naturalisatie, vluchteling of staatloze samen met partner (tariefcode G)

945,00*

3.12

naturalisatie, per meenaturaliserend minderjarig kind in dezelfde aanvraag (tariefcode H)

137,00*

3.13

Uittreksels uit de BRP worden kosteloos verstrekt indien door een Toevoeging van de Raad voor Rechtsbijstand het minimum bedrag van eigen bijdrage blijkt en de procedure waarvoor de gevraagde uittreksels dienen, is opgenomen

nihil

 

Hoofdstuk 4 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

4.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag tot het afgeven van de documenten, inclusief de spoedaanvragen, genoemd in artikel 6, tweede lid, van het Besluit paspoortgelden, het aldaar genoemde tarief naar beneden afgerond op tien hele centen

4.2

Het tarief voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een door een Nederlandse autoriteit afgegeven reisdocument bedraagt

7,90

4.3

Het tarief voor het laten bezorgen van reisdocumenten bedraagt per reisdocument

5,80

 

Hoofdstuk 5 Rijbewijzen

5.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een rijbewijs bestaat uit een door het Rijk vast te stellen deel en een gemeentelijk deel. Het rijksdeel bedraagt zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, van de Regeling dienst wegverkeer. Het gemeentelijk deel bedraagt het maximum binnen de door het rijk vastgestelde maximum prijs van een rijbewijs naar beneden afgerond op tien hele centen

48,10*

5.1.1

In geval van spoedlevering wordt het bedrag aan leges vermeerderd met de spoedtoeslag genoemd in de Regeling spoedprocedure afgifte rijbewijzen toeslag spoed

34,10*

5.2

Tot het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een Nederlands rijbewijs ten behoeve van het aanvragen van een chauffeurspas

7,90

* In een aantal gevallen is sprake van rijkstarieven, die niet door de gemeenteraad worden vastgesteld. Daar waar uitsluitend de rijkstarieven mogen worden gehanteerd, maar deze voor 2023 op het moment van behandeling door de gemeenteraad nog niet zijn vastgesteld, en er geen sprake is van een college of raadsbevoegdheid, treden de tarieven in de plaats van de thans vermelde rijkstarieven 2022 (aangegeven met een *). In de communicatie met de belastingplichtigen zullen de correcte rijkstarieven voor 2023 worden gehanteerd.

Toelichting op de Verordening leges Publiekszaken Rotterdam 2023

De leges worden geheven op basis van artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet. Voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument, is de grondslag artikel 7 van de Paspoortwet.

Vanaf 1 januari 1995 komt het begrip ‘leges’ niet meer voor in de Gemeentewet. De reden hiervan is dat er geen wezenlijke verschillen bestaan tussen leges en andere rechten. Het begrip ‘rechten’ in artikel 229 van de Gemeentewet omvat mede de leges.

 

In de verordening is ervoor gekozen de rechten ‘leges’ te blijven noemen, omdat het hier gaat om een ingeburgerd en herkenbaar begrip. Bovendien gaat het in vrijwel alle gevallen om het in behandeling nemen van aanvragen en vergunningen e.d. en om het verstrekken van documenten.

 

De Algemene legesverordening bestaat uit twee gedeelten, namelijk de verordening zelf met de formele en materiële bepalingen en de tarieventabel met een omschrijving van de belastbare feiten, de heffingsmaatstaven en de tarieven.

 

Artikel 229, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bepaalt dat gemeenten onder andere rechten kunnen heffen voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten.

 

Het bepaalde in artikel 7 tweede lid van de Paspoortwet stelt dat voor het verrichten van handelingen door de burgemeester van een gemeente ten behoeve van de aanvraag van een reisdocument rechten kunnen worden geheven. Voor die handelingen kunnen geen andere dan deze rechten worden geheven. Het tarief van de rechten kan verschillen al naar gelang de leeftijd van de aanvrager, het feit of deze in de basisregistratie personen als ingezetene is ingeschreven, de soort en de geldigheidsduur van het reisdocument en de snelheid van de uitreiking.

 

Leges kunnen dus uitsluitend geheven worden voor door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Dit blijkt uit het arrest van de Hoge Raad van 9 december 1987 (nr. 24.892, BNB 1988/117, Belastingblad 1988, blz. 65).

 

Het begrip ‘dienst’ is niet nader gedefinieerd in de wet. Wel is in de jurisprudentie invulling gegeven aan het begrip ‘dienst’. Op grond van de jurisprudentie wordt geoordeeld dat voor de vraag of er sprake is van een dienst doorslaggevend is of degene te wiens behoeve de dienst wordt verleend een individueel belang heeft bij de dienst. Dit individueel belang is in beginsel altijd aanwezig indien de dienstverlening wordt gevraagd.

 

Indien de dienst ambtshalve wordt verleend, is er naar het oordeel van de wetgever geen sprake van een dienst (Tweede Kamer, vergaderjaar 1989-1990, 21 591, nr. 3, blz. 78). Dit betekent dat vanaf 1 januari 1995 voor het ongevraagd verlenen van diensten geen legesheffing meer mogelijk is.

 

Is het algemene belang groter dan het individuele belang van de aanvrager dan wel degene te wiens behoeve de dienst wordt verleend, dan is er geen sprake van een dienst die legesheffing rechtvaardigt.

 

In artikel 7, lid c wordt gesproken over bijzondere gevallen. Hierbij moet gedacht worden aan gevallen waarin er vooraf geen mondeling (balie/huisbezoek/telefonisch), schriftelijk (post) of digitaal contact is.

 

Deze bepaling voorziet erin dat ook in deze gevallen de verschuldigde leges kunnen worden geïncasseerd.

 

Ten slotte wordt opgemerkt dat het ‘verlenen’ van een dienst, zoals geformuleerd in de verordening, uitsluitend betrekking heeft op het in gang zetten van de dienstverlening. Er is dus sprake van een inspanningsverplichting en niet van een resultaatsverplichting.

 

In 2023 is een aantal bepalingen toegevoegd om de verschillende Rotterdamse legesverordeningen meer uniform te maken. Ook zijn nieuwe tarieven toegevoegd.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

Het aanvragen via de elektronische weg is meer en meer gebruikelijk. Met het uitbreiden van deze bepaling sluit deze beter aan bij de huidige praktijk.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

Hetgeen geldt voor het aanvragen geldt ook voor de betaling. Het betalen via de elektronische weg is meer en meer gebruikelijk. Met het uitbreiden van deze bepaling sluit deze beter aan bij de huidige praktijk.

 

Artikel 8 Kwijtschelding

Voor leges wordt geen kwijtschelding verleend. Het heffen van leges is als een betaling voor een bepaalde prestatie van de gemeente aan te merken. Deze bepaling was niet eerder in de Legesverordening publiekszaken opgenomen.

 

Kosteloze huwelijken (1.4.4-1.4.6)

De trouwlijst wordt vier weken van tevoren opgesteld. Wijzigingen leiden tot extra kosten die in rekening worden gebracht. Bij kosteloze huwelijken komt het voor dat aanstaande partners het huwelijk annuleren, de datum niet 28 dagen van te voren wijzigen of helemaal niet komen opdagen op de afgesproken tijd. Voor deze handelingen wordt een bedrag in rekening gebracht.

 

2.2.4 RNI-uittreksel

Aan Hoofdstuk 2 Basisregistratie personen (BRP) is een nieuw tarief toegevoegd, de bepaling 2.2.4. Rotterdam is een van de 19 RNI gemeenten waarbij personen die staan ingeschreven in de RNI (Registratie niet ingezetenen) een uittreksel kunnen aanvragen. In de RNI staan gegevens van personen die in het buitenland wonen of korter dan vier maanden in Nederland wonen. Deze personen kunnen een uittreksel uit de RNI opvragen bij deze 19 RNI gemeenten. Tot 2022 werd het reguliere tarief van 2.2.1 toegepast terwijl de werkzaamheden voor een RNI-uittreksel gecompliceerder zijn. Om deze reden geldt een apart tarief.