Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022
CiteertitelVerordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
  3. artikel 86 van de Gemeentewet
  4. artikel 149 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-2022'nieuwe regeling'

03-11-2022

gmb-2022-504564

2022/35

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022

De Raad van de gemeente Waalwijk;

 

gezien het voorstel van de fractievoorzitters van 20 september 2022;

 

gelet op artikelen 84, 86, 147 en 149 Gemeentewet;

 

gezien de ‘Handreiking burgemeesters: Benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave december 2020;

 

gezien de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, uitgave 1 oktober 2017.

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de

 

"Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022"

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: klankbordgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: een commissie op grond van artikel 84 Gemeentewet, die namens de raad de gesprekken voert;

  • c.

    commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Noord-Brabant;

  • d.

    ambtsperiode: de periode waarvoor de burgemeester is benoemd.

Artikel 2. Algemene bepalingen
  • 1.

    De raad stelt aan het begin van een nieuwe raadsperiode voor de duur van deze zittingsperiode een commissie in die periodiek gesprekken voert met de burgemeester.

  • 2.

    De commissie voert tijdens de ambtsperiode elk jaar een gesprek met de burgemeester.

  • 3.

    Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een gesprek met de burgemeester.

  • 4.

    De verslagen van de gesprekken wegen mee bij het oordeel over een herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3. Samenstelling commissie
  • 1.

    De commissie bestaat uit 5 raadsleden.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4. Voorzitterschap van de commissie
  • 1.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter leidt de gesprekken.

  • 3.

    De voorzitter treedt op als contactpersoon en woordvoerder naar buiten.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
  • 1.

    De griffier is de secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

Artikel 6. Beslotenheid en vertrouwelijkheid
  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie behandelt de inhoud van de stukken, het behandelde tijdens het gesprek en het verslag vertrouwelijk.

Artikel 7. Voorbereiding gesprek
  • 1.

    Leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om het verslag van het vorig gesprek in te zien.

  • 2.

    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid bespreekpunten aan te leveren.

  • 3.

    De commissie maakt voorafgaand aan het gesprek aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie inwint over de burgemeester. Deze informatie dient als inbreng bij het klankbordgesprek.

  • 4.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 5.

    Bij verhindering van twee of meer leden van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8. Het gesprek
  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek is de profielschets waarop de burgemeester benoemd is.

  • 4.

    Tijdens het gesprek komen in ieder geval de volgende elementen aan bod:

    a. terugblik op gemaakte afspraken voorgaand gesprek;

    b. reflectie op profielschets

    c. rollen en wettelijke taken burgemeester;

    d. reflectie op rollen raad en college;

    e. toekomstverkenning;

    f. gemeentelijke ontwikkelingen;

    g. gevolgen van ontwikkelingen voor invulling ambt burgemeester/raad;

    h. afspraken.

Artikel 9. Verslaglegging
  • 1.

    Het verslag wordt door de griffier in concept vorm opgesteld. Het bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek en geeft een duidelijk en feitelijk beeld (op hoofdlijnen) van het besprokene.

  • 2.

    Het verslag wordt door de leden van de commissie, de burgemeester en de secretaris ondertekend, waardoor het verslag wordt vastgesteld.

  • 3.

    Een lid van de commissie of de burgemeester kunnen laten aantekenen dat hij of zij het niet eens is met het verslag of een specifiek onderdeel ervan.

  • 4.

    Een afschrift van het verslag met eventuele aantekening wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

  • 5.

    De fractievoorzitters krijgen vertrouwelijk een mondelinge terugkoppeling van het gesprek in het fractievoorzittersoverleg.

Artikel 10. Archivering

De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

Artikel 11. Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking daarvan.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Waalwijk 2022.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 november 2022.

 

De raad van Waalijk,

De griffier, De voorzitter,

Jeske Louer, Sacha C.A.M. Ausems