Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Noodbesluit ''Tijdelijke Crisisnoodopvang'' |
Citeertitel | Noodbesluit ''Tijdelijke Crisisnoodopvang'' |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2022 | nieuwe regeling | 08-11-2022 |
Geldend van 14-11-2022 t/m maximaal 14 juni 2023. Waarbij de oplevering 1 december is gepland en vanaf die datum een maximale termijn van 6 maanden crisisnoodopvang geldt.
Noodbesluit ''Tijdelijke Crisisnoodopvang''
Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel loopt over. Vanwege het te kort aan plaatsen voor asielzoekers is vanuit het Rijk het dringende verzoek gedaan aan de Veiligheidsregio’s en gemeenten om 450 crisisnoodopvangplekken te realiseren. Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) heeft de gemeenten in haar regio gevraagd om verantwoordelijkheid te nemen voor de tijdelijke opvang voor crisisnoodopvang.
De gemeente Bergen (L) heeft in de periode van 17 maart tot en met 21 april 2022 een bijdrage geleverd aan de tijdelijke crisisnoodopvang van vluchtelingen uit Oekraïne door hen tijdelijk opvang te bieden in Den Asseldonk in Nieuw-Bergen.
De vraag naar tijdelijke crisisnoodopvang blijft echter onverkort openstaan. Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Bergen (L) bereid om nogmaals een bijdrage te leveren aan de tijdelijke crisisnoodopvang van ontheemden. Ditmaal door het realiseren van 90 crisisnoodopvang plekken voor asielzoekers. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen (L) heeft inmiddels nadrukkelijk de bereidheid daartoe uitgesproken.
Na afweging van de betrokken belangen is besloten om de crisisnoodopvang tijdelijk te realiseren op het oude zwembad terrein aan de Flammert te Bergen (L), kadastraal bekend: gemeente Bergen (L) (BGN02), sectie M, perceelnummer 390 te Nieuw-Bergen (L) (zie bijlage 1). Voor de crisisnoodopvang zullen tijdelijke bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen worden opgericht (hierna verder te noemen: “de Opvanglocatie”). Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf. In de periode tussen 1 december 2022 tot en met 1 maart 2023, zullen maximaal 90 asielzoekers in de Opvanglocatie verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie. In de periode tussen 14 november 2022 en 30 november 2022 zullen er activiteiten plaatsvinden op het terrein om deze in gereedheid te brengen voor de crisisnoodopvang. De mogelijkheid bestaat om de periode met drie maanden te verlengen tot en met 31 mei 2023. Daarna moeten de afbouwwerkzaamheden nog plaatsvinden tot en met 14 juni 2023.
Voor de Opvanglocatie geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Buitengebied 2018 Bergen (L) (vastgesteld op 12-11-2019) de enkelbestemming “Sport”. Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie en het oprichten van bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen in dat kader, zijn in strijd met deze bestemming.
Het vigerende bestemmingsplan kent voor de tijdelijke crisisnoodopvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden, zodat een buitenplanse afwijkingsprocedure gevolgd zal moeten worden om het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie en het oprichten van bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen toe te staan.
Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie en het oprichten van bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen in dat kader, een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vereist. Daarvoor dient een procedure te worden doorlopen die enige weken in beslag zal nemen.
Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Bergen (L), bij de overtreding van
wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden.
Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden toegestaan. Volgens relevante rechtspraak is dit aanvaardbaar indien:
Voorts dient het beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft momenteel te weinig opvanglocaties. De asielzoekerscentra zitten vol en het aanmeldcentrum Ter Apel heeft niet genoeg plaats voor alle nieuwe asielzoekers. Ondertussen blijft de stroom van asielzoekers toenemen. Gelet hierop is er op dit moment sprake van een acute en dringende behoefte aan een tijdelijke crisisnoodopvanglocatie waar de asielzoekers (tijdelijk) kunnen worden opgevangen. De afgelopen periode sliepen met enige regelmaat personen buiten de opvanglocatie. Er is momenteel een acuut gebrek aan huisvestingsgelegenheid voor asielzoekers in Nederland.
Er is een zwaar maatschappelijk belang gemoeid met het tijdelijk op een adequate wijze huisvesten van asielzoekers. De nood hiervoor is landelijk zo hoog dat het doorlopen van de geëigende vergunningprocedure niet afgewacht kan worden alvorens huisvestingsgelegenheid voor asielzoekers te realiseren.
Er is op 7 november 2022 een aanvraag voor een tijdelijke omgevingsvergunning ingediend om tijdelijke huisvestingsgelegenheid voor asielzoekers in Nieuw Bergen te legaliseren. Met zicht op legalisatie is het in afwachting van dit legalisatiebesluit, gelet op het zware maatschappelijke belang dat hier aan de orde is in het licht van het gemeentelijke beleid en vaste jurisprudentie, gerechtvaardigd om gedurende een in tijd beperkte overgangssituatie niet tot handhaving over te gaan.
Het college van burgemeester en wethouders van Bergen (L) is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke Noodsituatie. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Buitengebied.
Veiligheid van de Opvanglocatie
Het college hecht eraan dat de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie voldoet aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.
In de bij dit Noodbesluit behorende bijlagen zijn twee situatietekeningen bijgevoegd.
Bijlage 1 (situatietekening A) betreft een plattegrond van het terrein waarop de opvanglocatie wordt gerealiseerd.
Bijlage 2 (situatietekening B) betreft een globale indeling van het terrein.
Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie zal, vergeleken met de huidige functie “Sport” van de Opvanglocatie, niet leiden tot een wezenlijke toename van het aantal verkeersbewegingen, dan wel anderszins tot verkeersonveilige situaties leiden. Uitzondering hierop is de op- en afbouwfase. Gedurende een korte periode zijn er dan meer verkeersbewegingen.
In het belang van het borgen van een goed woon- en leefklimaat voor de inwoners, in het bijzonder de mensen die woonachtig zijn in de directe omgeving van de Opvanglocatie, wordt voorzien in 24-uurs bewaking in en
rondom de Opvanglocatie. Tevens is 24 uur per dag in de Opvanglocatie een contactpersoon aanwezig die fungeert als aanspreekpunt voor de asielzoekers zelf en eventuele derden, zoals COA, vrijwilligers en hulpverleners, waarvan het noodzakelijk is dat deze in de Opvanglocatie aanwezig zijn.
Uitgaande van het tijdelijke gebruik van de Opvanglocatie als doorstroomlocatie, waarbij maximaal 90 asielzoekers in de Opvanglocatie verblijven, zijn er geen omstandigheden die leiden tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van de Opvanglocatie, mede gezien de aanvullende maatregelen die worden genomen.
De gemeente hecht aan het belang van een zorgvuldige en volledige communicatie over het tijdelijke gebruik van de Opvanglocatie als crisisnoodopvanglocatie en ontwikkelingen dienaangaande. In dat kader heeft de gemeente de bewoners geïnformeerd over het besluit om de locatie als tijdelijke crisisnoodopvang in gebruik te nemen. Gedurende de ingebruikname van het locatie wordt er contact onderhouden met de omwonenden en andere belanghebbenden.
Verdere berichtgeving en informatieverstrekking vinden doorlopend plaats op de website van de gemeente Bergen (L) via www.Bergen.nl .
Gelet op het hiervoor overwogene, waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke crisisnoodopvang dermate dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van Bergen (L) om toe te staan dat, in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingplan Buitengebied, de Opvanglocatie, zijnde het terrein kadastraal bekend: gemeente Bergen (L) (BGN02), sectie M, perceelnummer 390 te Nieuw-Bergen (L) (zie bijlage 1 en 2) tijdelijk als crisisnoodopvanglocatie wordt gebruikt en in dat kader bouwwerken, aanhorigheden en voorzieningen worden opgericht.
Aan dit Noodbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:
De Opvanglocatie en daarop aanwezige bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen dienen uiterlijk ten tijde van de feitelijke ingebruikname ten behoeve van de opvang van asielzoekers te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.
Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik en de inrichting van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie, liggen bij de gemeente Bergen (L). Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit Noodbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.
Bekendmaking en inwerkingtreding Noodbesluit
Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.
In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de tijdelijke opvang van asielzoekers toe te staan, zodat onderhavig Noodbesluit ambtshalve wordt genomen en in die zin kwalificeert als een Noodbeslissing van algemene strekking.
De bekendmaking van het Noodbesluit zal, overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van het Noodbesluit in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Bergen (L) op www.officielebekendmakingen.nl. Het voorliggende Noodbesluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.
In de eerstvolgende uitgave van het huis-aan-huisblad Maasduinencourant zal op de gemeentepagina, onder Bekendmakingen, een (informerende) verwijzing naar deze bekendmaking worden opgenomen.
Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een Noodbesluit geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden Aangewend.
Voor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Bergen (L), 0485 – 34 83 83. Informatieverstrekking vindt daarnaast doorlopend plaats via de website van de gemeente Bergen (L) via www.Bergen.nl .