Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Schagen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Schagen 2023
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en Fractieondersteuning Schagen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-11-202301-01-2023bijlage

31-10-2023

gmb-2023-496455

01-01-202322-11-2023nieuwe regeling

01-11-2022

gmb-2022-503703

22.811591

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Schagen 2023

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

Artikel 2 Verlenen van bijstand door griffie

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van initiatiefvoorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand, bedoeld in het eerste lid, wordt verleend door de griffier of door een door de griffier aan te wijzen griffiemedewerker. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand te verlenen.

Artikel 3 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4 Weigeren verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 5 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 6 Informeren portefeuillehouder

De ambtenaar of secretaris geven van de door hen mondeling of schriftelijk verstrekte informatie, advies of bijstand kennis aan de betreffende portefeuillehouder, indien zij moeten of kunnen vermoeden dat zulks in het belang is van een goede bestuursvoering.

 

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

 

Artikel 7 Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag per raadszetel. (tenzij het presidium anders beslist.)

  • 3.

    De hoogte van de in het tweede lid bedoelde bijdragen zijn opgenomen in tabel I bij deze verordening en kan jaarlijks bij de begroting door de raad worden gewijzigd.

Artikel 8 Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage voor hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. De financiële bijdrage is bestemd als tegemoetkoming in de kosten van het functioneren als fractie, zoals personele kosten fractieassistent, administratie en organisatiekosten, vergaderkosten, informatievoorziening, kosten verhoging kwaliteit fractiewerk, externe adviezen.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften (bedoelende schenkingen of donaties);

    • d.

      Lief en leed;

    • e.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • f.

      opleidingen voor individuele raads- en commissieleden;

    • g.

      uitgaven aan raadsleden voor werkzaamheden die zij als beleidsmedewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

    • h.

      uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten;

    • i.

      partijpolitiek georiënteerde scholing of training.

Artikel 9 Bijdrage fractieondersteuning

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, aan de fracties verstrekt.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt de bijdrage verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3.

    Het bedrag dat de fracties niet hebben gebruikt in een betreffend kalenderjaar wordt niet teruggevorderd.

  • 4.

    Slechts indien een fractie tijdens een raadsperiode wordt ontbonden of niet meer terugkeert na gemeenteraadsverkiezingen in een nieuwe raadsperiode dient het restant bedrag van alle uitgekeerde bedragen fractieondersteuning te worden teruggestort.

Artikel 10 Gevolgen splitsen fractie

  • 1.

    Bij afsplitsing van een fractie tijdens een raadsperiode wordt de op grond van artikel 7, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2.

    Op het moment van afsplitsing wordt het restant budget over het lopende jaar verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden. Eventuele reserve blijft bij de oorspronkelijke fractie.

Artikel 11 Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt binnen twee maanden na het einde van een kalenderjaar verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning. Dat gebeurt door het openbaar maken van een financiële verantwoording, inclusief de onderliggende betalingsbewijzen, door tussenkomst van de griffie, via de officiële communicatiekanalen van de gemeenteraad.

  • 2.

    Onduidelijkheden over verantwoordingen worden voorgelegd aan het presidium.

     

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 13 Intrekken oude verordeningen

De volgende verordening wordt per 1 januari 2023 ingetrokken:

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Schagen 2013

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en Fractieondersteuning Schagen 2023.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 1 november 2022.

De raad van de gemeente Schagen,

de raadsgriffier,

M. Teijema

de voorzitter,

M.J.P. van Kampen

Bijlage Tabel I behorende bij de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Schagen 2023

 

Artikel 7 Recht op financiële vergoeding

Vast gelijk deel voor elke fractie

€800,--

Per jaar per fractie

Vast deel dat gelijk is voor elke fractie en bestaat uit een vast bedrag per raadszetel

€170,--

Per jaar per raadslid