Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering 2023 Regio Midden-Limburg West |
Citeertitel | Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering 2023 Regio Midden-Limburg West |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidieverordening gemeente Leudal 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-11-2022 | 01-11-2022 | Nieuwe regeling | 07-11-2022 |
In deze regeling wordt verder verstaan onder:
actieplan: plan waarin de gecertificeerde instelling uiteenzet op welke wijze zij zich wapent tegen omstandigheden, waaronder capaciteitsproblematiek, die de organisatie kwetsbaar maken voor discontinuïteit in de dienstverlening, en hoe de continuïteit van de dienstverlening wordt geborgd en de wendbaarheid van de organisatie wordt versterkt;
exitplan: plan waarin de gecertificeerde instelling uiteenzet op welke wijze zij in het geval van een volledige of gedeeltelijke beëindiging van gesubsidieerde activiteiten, dan wel vanwege een andere oorzaak, zoals surseance van betaling of faillissement, deze activiteiten zal overdragen aan een andere gecertificeerde instelling, waarbij de uitvoering van de wettelijke taken tot aan de overdracht wordt geborgd;
toekomstplan: een concrete beschrijving van de toekomst/vervolg van de jeugdige bij het bereiken van het 18de levensjaar. Dit kán een separaat individueel plan/document zijn, maar mag ook onderdeel uitmaken van het individuele plan van aanpak. Bij het opstellen van dit toekomstplan wordt bewust aandacht geschonken aan de tijdige afstemming met gemeente (en andere benodigde ketenpartners).
Artikel 2 Doelgroep en subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verleend voor het uitvoeren van activiteiten zoals opgenomen in bijlage 1, voor zover het maatregelen betreft die reeds van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze regeling, of die zijn opgelegd na inwerkingtreding van deze regeling of waarvan de uitvoering na inwerkingtreding van deze regeling is overgenomen van een andere gecertificeerde instelling
Artikel 4 Indieningsvereisten aanvraag
De aanvraag bevat in ieder geval:
een prognose, per subgroep, (gebaseerd op het gemiddelde van de verrichtte activiteiten in de afgelopen 3 jaar) gericht op het aantal te verrichten activiteiten als bedoeld in artikel 2, derde lid van deze regeling. Deze prognose sluit in eenheden aan op de in bijlage 1 bij de tarieven vermelde eenheden;
Artikel 6 Inhoudelijke vereisten subsidie
De gecertificeerde instelling die, al dan niet in samenwerking met een onderaannemer, een aanvraag doet voor de uitvoering van de subsidiabele activiteiten voor de subdoelgroep zoals beschreven in artikel 2 lid 2 sub b of sub c van deze regeling, beschikt over professionals met bijzondere expertise ten aanzien van de begeleiding en/of behandeling van jeugdigen uit de betreffende subgroep.
Aanvullend op het voldoen aan de gestelde eisen voor certificering uit het Normenkader (artikel 3.4, lid 4 Jeugdwet), verwacht het college in aanvulling op onderdeel:
C.1.2 – Inzet gecontracteerd aanbod – dat bij het verlenen van toegang naar gespecialiseerde Jeugdhulp (zoals bedoeld in artikel 3.5, lid 1 Jeugdwet) wordt ingezet op door de gemeente gecontracteerd aanbod. Alleen in uitzonderlijk geval dat er geen adequate voorziening is ingekocht door de gemeente(n), wordt het regionale proces gevolgd voor de inzet van niet-gecontracteerd aanbod. Hierover vindt altijd overleg plaats met de gemeentelijke toegang.
Het gezamenlijk opstellen, uitvoeren, opvolgen en evalueren van samenwerkingsafspraken. Deze samenwerkingsafspraken maken onderdeel uit van deze subsidieregeling. Naast de voor gecertificeerde instellingen verplichte elementen n.a.v. het Normenkader bevatten deze samenwerkingsafspraken minimaal afspraken over:
E.1.2 – warme overdracht en nazorg – dat er sprake is van een doorgaande lijn zowel bij opschaling (warme overdracht na beschermingsplein/-tafel) naar de jeugdbescherming, als bij afschaling na einde van de jeugdbeschermingsmaatregel. Bij beëindiging van de jeugdbeschermingsmaatregel maakt de gecertificeerde instelling gebruik van het toetsingsoverleg/schakeloverleg dat daarvoor regionaal is ingericht.
E.1.2 – Anticiperen op meerderjarigheid/gerichtheid op langere termijn toekomstperspectief – dat in de werkwijze is geborgd dat uiterlijk twee jaar voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd van de jeugdige waarop de jeugdbeschermingsmaatregel betrekking heeft, c.q. een half jaar voor het aflopen van de jeugdreclasseringsmaatregel een toekomstplan is opgesteld in overleg met alle relevante betrokkenen. Wordt er een jeugdbeschermingsmaatregel na het verstrijken van de 16-jarige leeftijd uitgesproken, wordt zo spoedig mogelijk gestart met het toekomstplan;
De subsidieaanvraag op grond van deze regeling wordt tevens geacht een aanvraag te omvatten voor het verlenen van een voorschot als bedoeld in artikel 8 van de ASV. Als gevolg daarvan beslist het college op de aanvraag tot een voorschot op hetzelfde moment als waarop een beslissing wordt genomen op de subsidieaanvraag.
Artikel 9 Aanvullende weigerings- en intrekkingsgronden
Subsidie kan worden geweigerd als:
uit de aanvraag naar oordeel van het college onvoldoende blijkt dat de aanvrager gedurende de volledige subsidieperiode in staat zal zijn te beschikken over het kwalitatief en kwantitatief benodigde personeel en materieel voor de naar verwachting door hem uit te voeren subsidiabele activiteiten, uitgaande van de prognose en inhoudelijke uitgangspunten, bedoeld in artikelen 2 en 6.
De subsidie kan in ieder geval worden ingetrokken als:
naar oordeel van het college niet langer aannemelijk is dat de subsidieontvanger gedurende de resterende subsidieperiode kan beschikken over het kwalitatief en kwantitatief benodigde personeel en materieel voor de naar verwachting door hem uit te voeren subsidiabele activiteiten, uitgaande van de prognose bedoeld in artikel 7 lid 4 sub b;
Artikel 10 Aanvullende verplichtingen van subsidieontvanger
Onverminderd de verdere in deze regeling opgenomen verplichtingen is de subsidieontvanger in ieder geval verplicht:
gebruik te maken van het iJW berichtenverkeer voor gegevensuitwisseling (met uitzondering van de berichten voor declaratie/facturatie) en de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV); daarenboven zal de subsidieontvanger medewerking verlenen aan de beantwoording van een eventuele additionele gegevensuitvraag door de subsidieverlener;
zodra daar redelijkerwijs aanleiding toe is, uitvoering te geven aan het exitplan. In dat geval vindt tussen het college en de gecertificeerde instelling goed onderling overleg plaats en wordt over de procedure en eventuele kosten verbonden aan het exitplan op dat moment door het college in redelijkheid beslist.
Artikel 12 Subsidievaststelling
Het verzoek tot subsidievaststelling bevat, in afwijking van artikel 10 van de ASV:
een overzicht van de uitgevoerde gesubsidieerde activiteiten en een productieverantwoording via het format zoals landelijk afgestemd en gepubliceerd op de website i-Sociaal Domein. Deze moeten aansluiten bij de eenheden per maatregel zoals weergegeven in bijlage 1. Daarbij geldt dat de data in het berichtenverkeer leidend zijn voor het vaststellen van de subsidie;
Per 1 januari 2023 wordt de Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering gemeente Leudal 2019-2022 ingetrokken. Een op basis van de Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering gemeente Leudal 2019-2022 ingezette activiteit geldt als activiteit toegekend volgens deze subsidieregeling.
Aanvragen tot vaststelling van de subsidie 2022 die verleend zijn op grond van de Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering gemeente Leudal 2019-2022 en waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van deze regeling, worden afgehandeld krachtens de Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering gemeente Leudal 2019-2022, welke hiertoe zijn rechtskracht behoudt.
Op bezwaarschriften tegen een besluit op grond van de Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering gemeente Leudal 2019-2022 waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van deze regeling, wordt beslist op grond van de Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering gemeente Leudal 2019-2022, welke hiertoe zijn rechtskracht behoudt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 november 2022
Burgemeester en wethouders van Leudal,
De gemeentesecretaris, De burgemeester,
mr. drs. J.J.Th.L. GeraedtsD.H. Schmalschläger
Bijlage 1 Tarieven uitvoeren subsidiabele activiteiten
Voor de tarieven 2023 is gerekend met de definitieve OVA van 2022 ad 4,42%.
Tabel 1. Tarieven en prognose uitvoering subsidiabele activiteiten doelgroep generale JB/JR (art. 5a)
(*) Tarief is opgebouwd uit het tarief 2022, opslag van 7%, tijdelijke opslag ten behoeve van caseloadverlaging van 14,94%, OVA 2022 4,42% en de bijzondere kosten € 149,23
(**) Inclusief bijzondere kosten
(***) De VNG-factsheet stelt een bekostiging van 2,7x reguliere kostprijs van de maatregel. De GI krijgt voor betreffende jeugdige 1x op basis van de reguliere maatregel bekostigd. Er rest dan een opslag van 1,7x voor de inzet van het LET-JB.
(****) Voor de jaren 2023 en 2024 worden de tarieven tijdelijk met 14,94% verhoogd om de caseloadverlaging te bereiken. In 2024 vindt een evaluatie plaats ten aanzien van de bereikte resultaten betreffende de daadwerkelijke caseloadverlaging.
Tabel 2. Tarieven en prognose uitvoering subsidiabele activiteiten JB/JR doelgroep (L)VB (art. 5b)
(*) Tarief is opgebouwd uit het tarief 2022, opslag van 7%, tijdelijke opslag ten behoeve van caseloadverlaging van 14,94%, OVA 2022 4,42% en de bijzondere kosten € 304,57
(**) Inclusief bijzondere kosten
(***) De VNG-factsheet stelt een bekostiging van 2,7x reguliere kostprijs van de maatregel. De GI krijgt voor betreffende jeugdige 1x op basis van de reguliere maatregel bekostigd. Er rest dan een opslag van 1,7x voor de inzet van het LET-JB.
(****) Voor de jaren 2023 en 2024 worden de tarieven tijdelijk met 14,94% verhoogd om de caseloadverlaging te bereiken. In 2024 vindt een evaluatie plaats ten aanzien van de bereikte resultaten betreffende de daadwerkelijke caseloadverlaging.
Tabel 3. Tarieven en prognose uitvoering subsidiabele activiteiten JB/JR doelgroep jeugdigen zonder vaste woon- of verblijfplaats, met een bepaalde culturele en/of godsdienstige achtergrond en complexe gezinssystemen (art. 5c)
(*) Tarief is opgebouwd uit het tarief 2022, opslag van 7%, tijdelijke opslag ten behoeve van caseloadverlaging van 14,94%, OVA 2022 4,42% en de bijzondere kosten € 149,23
(**) Inclusief bijzondere kosten
(***) De VNG-factsheet stelt een bekostiging van 2,7x reguliere kostprijs van de maatregel. De GI krijgt voor betreffende jeugdige 1x op basis van de reguliere maatregel bekostigd. Er rest dan een opslag van 1,7x voor de inzet van het LET-JB.
(****) Voor de jaren 2023 en 2024 worden de tarieven tijdelijk met 14,94% verhoogd om de caseloadverlaging te bereiken. In 2024 vindt een evaluatie plaats ten aanzien van de bereikte resultaten betreffende de daadwerkelijke caseloadverlaging.