Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oost Gelre

Reglement burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOost Gelre
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement van 27 februari 2017.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  2. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-2022nieuwe regeling

01-11-2022

gmb-2022-500454

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van Oost Gelre,

 

gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

 

besluiten vast te stellen:

 

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Oost Gelre;

    • b.

      (buitengewoon) ambtenaren van de Burgerlijke Stand in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

Artikel 3. Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor een periode, welke maximaal gelijk kan zijn aan het tijdvak gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het Aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

Artikel 4. Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of op locaties die zijn aangewezen als huis der gemeente.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Leiding van de dienst

Het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Kosteloze voltrekking huwelijk/geregistreerd partnerschap

  • 1.

    Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen worden voltrokken op de tijdstippen die door het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en dienstverlening zijn aangewezen.

  • 2.

    Om voor een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap in aanmerking te komen, dient minimaal één van de partners in de gemeente ingeschreven te zijn.

  • 3.

    Het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt in een ruimte in het gemeentehuis in Lichtenvoorde gesloten.

  • 4.

    De duur van de bijeenkomst is maximaal 10 minuten.

  • 5.

    Bij de voltrekking mogen alleen de wettelijk voorgeschreven getuigen (minimaal 2, maximaal 4) en eventuele eigen kinderen aanwezig zijn.

  • 6.

    Alleen de wettelijk vereiste formaliteiten komen aan bod.

  • 7.

    Tijd voor het nemen van foto’s en/of het houden van een toespraak ontbreekt.

  • 8.

    Er worden wekelijks maximaal 2 kosteloze huwelijken of geregistreerde partnerschappen voltrokken.

Artikel 7. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties van maandag tot en met vrijdag van 9.00 t/m 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 t/m 16.00 uur . Verder is het mogelijk om op basis van overleg en afhankelijk van beschikbaarheid van locatie en (buitengewoon) ambtenaar van de Burgerlijke Stand een afwijkend tijdstip te kiezen.

    • b.

      voor overige werkzaamheden tijdens de openingsuren van de afdeling Burgerzaken.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen, dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn van 's morgens 09.30 uur tot 10.30 uur.Als dat aan de orde is, dan zal dat tijdig bekend gemaakt worden op een wijze die in de gemeente gebruikelijk is.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is voor overige werkzaamheden genoemde in dit artikel onder lid 1 sub b, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand en vervangt het reglement van 27-02-2017.

  • 2.

    Het treedt in werking op 1 november 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders, gehouden op 1 november 2022.

De secretaris,

J. Heerkens

De voorzitter,

A. Bronsvoort