Organisatie | Oost Gelre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van 27 februari 2017.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2022 | nieuwe regeling | 01-11-2022 |
Burgemeester en wethouders van Oost Gelre,
gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of op locaties die zijn aangewezen als huis der gemeente.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Artikel 5. Leiding van de dienst
Het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties van maandag tot en met vrijdag van 9.00 t/m 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 t/m 16.00 uur . Verder is het mogelijk om op basis van overleg en afhankelijk van beschikbaarheid van locatie en (buitengewoon) ambtenaar van de Burgerlijke Stand een afwijkend tijdstip te kiezen.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen, dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn van 's morgens 09.30 uur tot 10.30 uur.Als dat aan de orde is, dan zal dat tijdig bekend gemaakt worden op een wijze die in de gemeente gebruikelijk is.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is voor overige werkzaamheden genoemde in dit artikel onder lid 1 sub b, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.