Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vught

Verkeers- en vervoersplan 2009 - 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVught
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerkeers- en vervoersplan 2009 - 2015
CiteertitelVerkeers- en vervoersplan 2009 - 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-11-202204-04-2017nieuwe regeling

28-03-2017

gmb-2022-497552

Tekst van de regeling

Intitulé

Verkeers- en vervoersplan 2009 - 2015

[Een deel van de tekst van deze bekendmaking is overeenkomstig artikel 7 lid 2 Bekendmakingswet bekendgemaakt en hier beschikbaar: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dc-2022-81].

 

In februari 2008 is door de gemeenteraad van de gemeente Vught het Verkeers- en Vervoersplan (VVP) 2009 – 2015 vastgesteld. In de verdere toelichting wordt dit vigerende plan het VVP 2009 genoemd.

 

Het VVP 2009 is in nauwe samenwerking met de Raad, het college en belanghebbende partijen tot stand gekomen. Het VVP 2009 geeft de visie weer op het gemeentelijk verkeers- en vervoerssysteem, uitgewerkt in een wensbeeld per modaliteit/thema.

 

In de praktijk blijkt dat het plan een aantal tegenstellingen kent. Dit uit zich voornamelijk bij herinrichtingen van wegen. Vooral de thema’s auto en fiets conflicteren. In het VVP 2009 zijn die conflicten niet onderkend en zijn er geen keuzes gemaakt. Ook vanuit het thema openbaar vervoer worden knelpunten ervaren. Dit zijn vooral inpassingproblemen in de fysieke ruimte.

 

Naast de tegenstellingen bij de uitwerking van maatregelen is er sprake van voortschrijdend inzicht. Op het gebied van rijksinfrastructuur zijn stappen gezet, maar ook is er gebleken dat een aantal inhoudelijke zaken een plek in het verkeersbeleid moeten krijgen. Het gaat hierbij om:

 

de landelijke CROW-richtlijn Essentiële Herkenbaarheidskenmerken (EHK)

het Regionale Fietsplan van de GGA-regio ’s-Hertogenbosch

ontwikkelingen ten aanzien van het centrum van Vught

 

Er is behoefte aan een integraal plan, waarbij de modaliteiten op elkaar zijn afgestemd en, waar nodig, duidelijke keuzes worden gemaakt betreffende de verschillende modaliteiten in relatie tot gebieden/ trajecten binnen de gemeentegrenzen. Normaliter gaat een plan zeker 5 tot 10 jaar mee, afhankelijk van de gehanteerde planhorizon. Omdat het VVP 2009 nog vrij “jong” is, is besloten dat zorgvuldig omgegaan wordt met het bestaande plan. Het bestaande plan wordt daarom niet geheel herschreven, maar op een aantal onderwerpen geoptimaliseerd of aangepast.