Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Mandaatregeling en lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling en lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020
CiteertitelMandaatregeling en Lijst gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaatregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 10:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-02-202025-02-2020nieuwe regeling

25-02-2020

Aalten Actueel

25-02-2020Aanvuling van het deel Omgevingswet

19-12-2023

gmb-2024-35039

Z/23/144974

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling en lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen de mandaatregeling en lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020.

Deel 1. Algemene bepalingen inzake mandaat gemeente Aalten 2020

1.1. Begripsomschrijvingen

Artikel 1  

Beslissingsmandaat:

De bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders

dan wel de burgemeester besluiten te nemen. Voor de toepassing van dit mandaatbesluit en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht om namens het college dan wel de burgemeester voor de gemeente Aalten privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Ondertekeningsmandaat:

De bevoegdheid tot ondertekening van de door of in opdracht van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen besluiten.

Mandaatverlener:

Degene die het mandaat verleent.

Gemandateerde:

Degene die het mandaat ontvangt.

Collegelid/portefeuillehouder

Het lid van het college van burgemeester en wethouders dat in gevolge de binnen het college overeen gekomen portefeuilleverdeling primair belast is met en verantwoordelijk is voor het onderwerp waarop de te mandateren bevoegdheid betrekking heeft.

Ambtenaar:

Hij die door of vanwege de gemeente Aalten een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan.

Bestuursorgaan:

Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

1.2. Algemeen

Artikel 2  

De Mandaatregeling gemeente Aalten 2020 bestaat uit:

  • Deel 1: de Algemene bepalingen inzake mandaat gemeente Aalten 2020 (verder te noemen “de algemene bepalingen”) en;

  • Deel 2: de Lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020 (verder te noemen “de lijst”). De algemene bepalingen worden in acht genomen bij het toevoegen van mandaten c.q. volmachten aan de lijst en bij het feitelijk uitoefenen van gemandateerde bevoegdheden. Gemandateerde bevoegdheden worden door de gemandateerde uitgeoefend namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan.

Artikel 3 Beslissings- en ondertekeningsmandaat

Tenzij in de lijst uitdrukkelijk anders is bepaald, is degene aan wie een bevoegdheid is gemandateerd tevens bevoegd/gevolmachtigd een in mandaat genomen besluit te ondertekenen.

Artikel 4 Beperking ondertekeningsmandaat

Met uitzondering van onderwerpen met een routinematig karakter en de indiening van verweerschriften in (hoger)beroepszaken, kan de ondertekening van stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Raad van State en de Commissaris van de Koning niet gemandateerd worden.

Artikel 5 Submandaat

Indien de gemandateerde een ambtenaar betreft, is deze bevoegd een andere ambtenaar binnen zijn discipline schriftelijk te machtigen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van een aan hem te mandateren bevoegdheid, tenzij dit door de mandaatverlener uitdrukkelijk is verboden.

1.3. Lijst van gemandateerde bevoegdheden

Artikel 6 Kring van gemandateerden

Mandaatverlening is altijd functiegebonden. De mandaatverlener kan de te mandateren bevoegdheid opdragen aan de volgende functionarissen:

A= collegelid/portefeuillehouder

B= algemeen directeur/secretaris

C= afdelingshoofd

D= teamcoördinator

E= medewerker

F= budgetbeheerder

Artikel 7 Lijst van gemandateerde bevoegdheden

Op de lijst wordt per mandaat de bevoegdheid waarop het mandaat betrekking heeft, de wettelijke grondslag voor die bevoegdheid, de mandaatverlener, de eventueel door de mandaatverlener aan het mandaat verbonden specifieke instructies en/of beperkingen en de gemandateerde functionaris vermeld.

1.4. Besluit mandaat aan collegelid / portefeuillehouder

Artikel 8 Besluit mandaat aan collegelid/portefeuillehouder

In het geval van mandatering van een bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders aan een collegelid/portefeuillehouder, is het mandaat pas verbindend indien en zodra het collegelid/de portefeuillehouder het mandaat expliciet en schriftelijk heeft geaccepteerd.

1.5. Inhoudelijke beperkingen mandaat

Artikel 9 Inhoudelijke beperkingen mandaat algemeen

Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.

Mandaat wordt in ieder geval niet verleend voor:

  • a.

    de bevoegdheid tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening

  • b.

    van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;

  • c.

    de bevoegdheid tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met volstrekte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;

  • d.

    de bevoegdheid tot het beslissen op een beroepschrift, met uitzondering van een beroepschrift welke wordt ingediend naar aanleiding van een beslissing op een aanvraag om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (administratief beroep);

  • e.

    de bevoegdheid tot het vernietigen van of het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;

  • f.

    het beslissen op een bezwaar- of beroepschrift, indien degene die het besluit waartegen het bezwaar/beroep zich richt dat besluit krachtens mandaat heeft genomen. Er geldt een uitzondering op deze regel voor portefeuillehouders bij een beslissing op een bezwaar- of beroepschrift indien het bezwaar/beroep niet-ontvankelijk dan wel ontvankelijk en ongegrond is en het primaire besluit ambtelijk is genomen. Een en ander overeenkomstig het advies van de commissie bezwaarschriften.

Artikel 10 Inhoudelijke beperkingen mandaat aan ambtenaar

Als de gemandateerde een ambtenaar betreft legt deze een gemandateerd onderwerp ter besluitvorming en ondertekening voor aan de mandaatverlener:

  • a.

    indien het voorgenomen besluit strekt tot aanvulling, aanpassing of afwijking van het tot dan gevoerd beleid;

  • b.

    indien het voorgenomen besluit een onderwerp betreft waarvoor (nog) geen beleid is geformuleerd;

  • c.

    indien het voorgenomen besluit in strijd is met geldende richtlijnen of voorschriften;

  • d.

    indien het voornemen bestaat tot aanvulling of aanpassing van tot dusver gevoerd beleid en het voorgenomen besluit daarmee in strijd is;

  • e.

    indien er redelijkerwijs rekening mee gehouden moet worden, dat de betrokken mandaatverlener op zijn of haar verantwoordelijkheid voor het voorgenomen besluit zal worden aangesproken;

  • f.

    indien uit het voorgenomen besluit financiële consequenties voortvloeien die niet in de gemeentelijke begroting zijn opgenomen;

  • g.

    indien het te nemen besluit een ongewenste precedentwerking zal hebben;

  • h.

    indien een noodzakelijkerwijs intern dan wel extern ingewonnen advies niet strookt met het beleid van de mandaatverlener, of dit advies logischerwijs tot een ander besluit leidt toepassing van het beleid van mandaatverlener zou doen;

  • i.

    indien het gaat om een beslissing op bezwaar, indien het bestreden besluit onder mandaat is genomen, met uitzondering van de beslissing op WOZ-bezwaarschriften door de heffingsambtenaar;

  • j.

    indien door of namens de mandaatverlener kenbaar gemaakt is dat hij het besluit zelf wenst te nemen.

Artikel 11 Inhoudelijke beperkingen mandaat aan collegelid/portefeuillehouder

Als de gemandateerde een collegelid/portefeuillehouder betreft legt deze een gemandateerd onderwerp ter besluitvorming en ondertekening voor aan de mandaatverlener:

a. indien een noodzakelijkerwijs intern dan wel extern ingewonnen advies niet strookt met het beleid van de mandaatverlener of dit advies logischerwijs tot een ander besluit leidt dan

  • a.

    toepassing van het beleid van mandaatverlener zou doen;

  • b.

    indien het gaat om een beslissing op bezwaar/beroep, met uitzondering van bezwaar- of beroepschriften die niet-ontvankelijk dan wel ontvankelijk en ongegrond zijn en waarbij het primaire besluit in mandaat is genomen. Een en ander overeenkomstig het advies van de commissie bezwaarschriften;

  • c.

    indien het voornemen bestaat tot aanvulling of aanpassing van tot dusver gevoerd beleid en het voorgenomen besluit daarmee in strijd is;

  • d.

    indien door of namens de mandaatverlener kenbaar gemaakt is dat hij het besluit zelf wenst te nemen.

1.6. Vervangingsregeling

Artikel 12 Vervangingsregeling managementteam

Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur/gemeentesecretaris, de hoofden van de afdelingen Ruimte, Sociaal Domein en Bedrijfsvoering.

In geval van afwezigheid van het afdelingshoofd aan wie bij of krachtens deze mandaatregeling bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door elk willekeurig ander afdelingshoofd dan wel door de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Artikel 13 Vervangingsregeling gemandateerden

In geval van afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens deze mandaatregeling bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de naast hogere functionaris, in die zin dat als E niet aanwezig is, D bevoegd is, als D niet aanwezig is, C bevoegd is, als C niet aanwezig is, B bevoegd is. Als C dan wel B niet aanwezig zijn, treedt de vervangingsregeling managementteam beschreven in artikel 12 in werking. Als F niet aanwezig is, wordt deze vervangen door het desbetreffende afdelingshoofd. Als A niet aanwezig is keert de beslissingsbevoegdheid terug naar de mandaatverlener.

1.7. Uitvoeringsvoorschriften

Artikel 14 Wijze van ondertekenen

  • 1.

    De ondertekening van stukken uitgaande van het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester en de algemeen directeur/gemeentesecretaris, wordt op grond van artikel 59a van de Gemeentewet overgedragen aan de hoofden van de afdelingen Ruimte, Sociaal Domein en Bedrijfsvoering.

  • 2.

    Ingeval van uitoefening van gemandateerde bevoegdheden door een ambtenaar namens burgemeester en wethouders, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening van de (sub)gemandateerde en daarna zijn voorletters en naam. Ten slotte volgt de naam van de afdeling en van het team.

  • 3.

    Ingeval van uitoefening van gemandateerde bevoegdheden door een collegelid/portefeuillehouder namens burgemeester en wethouders, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening van het collegelid/portefeuillehouder, zijn naam en de toevoeging “wethouder” dan wel “burgemeester”.

  • 4.

    Ingeval van uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid namens de burgemeester, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens de burgemeester van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening en de voorletters en naam van de (sub)gemandateerde. Ten slotte de naam van de afdeling en van het team.

  • 5.

    Ingeval van ondertekening van een gemandateerde bevoegdheid van burgemeester en wethouders, namens de gemeentesecretaris door een afdelingshoofd, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening en de voorletters en naam van het hoofd, gevolgd door loco-gemeentesecretaris.

Artikel 15 Verbod handtekeningstempel

Met uitzondering van het waarmerken van bescheiden, is ten behoeve van de ondertekening van in mandaat genomen besluiten het gebruik van een handtekeningstempel van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester, niet toegestaan.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Mandaatregeling en Lijst gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020’.

Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op 25 februari 2020.

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp

De burgemeester voornoemd,

Mr. A.B. Stapelkamp

Bijlage 1 Voorbeeld verlening/aanvaarding mandaat portefeuillehouder

Collegebesluit tot verlening van mandaat aan een collegelid/portefeuillehouder

 

Het college van burgemeester en wethouders van Aalten;

 

overwegende dat het gewenst is dat wethouder/burgemeester …….. (naam portefeuillehouder) ………. gemandateerd is de bevoegdheid tot …….. (beschrijving bevoegdheid) namens het college uit te oefenen;

 

dat aan die mandatering de volgende beperkingen en instructies zijn verbonden……(opsomming eventuele beperkingen en/of instructies).

 

dat wethouder/burgemeester …….. (naam portefeuillehouder) met deze mandatering evenals de daaraan verbonden beperkingen en instructies instemt en bij de toepassing ervan de bepalingen omtrent mandaat in de Algemene wet bestuursrecht in acht zal nemen;

 

Gelet op artikel 168 van de Gemeentewet, artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht en de Mandaatregeling en Lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020;

 

besluit

 

wethouder/burgemeester……… (naam portefeuillehouder) te mandateren om de bevoegdheid tot…….(beschrijving bevoegdheid) uit te oefenen namens het college van burgemeester en wethouders.

 

Aalten, ………………….(datum)

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten,

 

drs. A.J.M. Gildhuis mr. A.B. Stapelkamp

Secretaris / Algemeen directeur Burgemeester

 

de portefeuillehouder……… (beschrijving portefeuilleonderdeel)

 

wethouder/burgemeester……… (naam portefeuillehouder)

Bijlage 2 Lijst van gemandateerde bevoegdheden

Uit artikel 6 van de Mandaatregeling blijkt dat mandaatverlening altijd functiegebonden is. In dit artikel staat aan wie de mandaatverlener de bevoegdheid kan opdragen. In deze lijst van gemandateerde bevoegdheden wordt weergegeven welke bevoegdheden aan welke functionarissen wordt gemandateerd.

Voor het gebruiksgemak zijn de gemandateerden verschillend in kleur en in letter aangegeven.

Voor de diverse gemandateerde functionarissen gelden de volgende kleuren en letters:

A= collegelid/portefeuillehouder

B= algemeen directeur/secretaris

C= afdelingshoofd

D= teamcoördinator

E= medewerker

F= budgetbeheerder

Combinatie van meerdere functionarissen

Instantie die werkt voor/namens de gemeente Aalten

2.1. Alle afdelingen

 

 

ALGEMEEN MANDAAT, VERLEEND DOOR B&W / BURGEMEESTER AAN:

ALLE AFDELINGEN:

RUIMTE, SOCIAAL DOMEIN EN BEDRIJFSVOERING

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/ACTIVITEIT

 

 

SPECIFIEKE BEPALINGEN/ WETTELIJKE BASIS

MANDAAT/ VOLMACHT AAN:

1

Beantwoording van brieven met informatieve vragen, evenals het reageren conform vastgesteld beleid

 

 

E

2

Het in algemene zin (schriftelijk) geven van informatie, advies en voorlichting, uitnodigingen voor besprekingen, hearingen e.d.

 

 

E

3

Het aangaan en zo nodig ondertekenen van (koop)overeenkomsten en opdrachtbevestigingen tot een maximum van €1000,- per handeling passend binnen het budget.

Het opdracht verlenen tot uitvoeren van leveringen en diensten tot een maximum van €1000,- per opdrachtverlening passend binnen het budget.

 

 

E

4

Het ondertekenen van overeenkomsten en opdrachtbevestigingen

Tot een max. van € 25.000 en passend binnen het budget

 

D/F

5

Het ondertekenen van overeenkomsten en opdrachtbevestigingen

Boven € 25.000 en passend binnen het budget

C

6

Het ondertekenen van collegebesluiten en besluiten van de burgemeester

Voor zover de ondertekening van deze besluiten niet is overgedragen aan D t/m F

C

7

Het ondertekenen van alle collegebesluiten en de correspondentie ter zake van de uitvoering van de door de afdeling voorbereidde raadsbesluiten en collegebesluiten, alsmede van de burgemeester

Voor zover deze betrekking hebben op het vakgebied van de afdeling en voor zover deze niet zijn overgedragen aan D t/m F

 

C

8

Het opvragen van offertes en uitvoeren van aanbestedingsprocedures

 

E

9

Het verdagen van een beslissing op een bezwaarschrift dan wel beroepschrift

Art. 7:10, lid 2, Awb

E

10

Het indienen van een nota van heroverweging dan wel verweerschrift/pleitnota bij respectievelijk een bezwaar- en beroepsprocedure

Overeenkomstig besluit bevoegd gezag en anders in overleg met de portefeuillehouder

E

11

Het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift dan wel beroepschrift

Art. 7:10 Awb

Alleen als het bezwaar niet-ontvankelijk dan wel ontvankelijk en ongegrond is en het primaire besluit ambtelijk is genomen. Een en ander overeenkomstig het advies van de commissie bezwaarschriften.

 

A

12

De bevoegdheid om bezwaarschriften, beroepschriften en nota’s van heroverweging c.q. verweerschriften in te dienen bij gerechtelijke procedures

 

A

 

2.2. Afdeling Ruimte

2.2.1. Team Openbare Ruimte

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN:

DE AFDELING RUIMTE

TEAM OPENBARE RUIMTE

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/ACTIVITEIT

 

SPECIFIEKE BEPALINGEN/ WETTELIJKE BASIS

MANDAAT / VOLMACHT AAN:

 

ONDERDEEL BOUWEN/RUIMTELIJKE ORDENING/MILIEU

13

Vooraankondiging handhavingsacties illegale situaties op terrein Wabo, Woningwet, met name gericht op nieuwbouwprojecten

 

 

E

14

Bekendmaken aanvraag omgevingsvergunning en welstandsagenda door kennisgeving van de aanvraag c.q. agenda in een van gemeentewege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad

 

 

E

15

Het beschikken (incl. aanhouden, verlengen, weigeren en niet-ontvankelijk verklaren) op een aanvraag om een omgevingsvergunning en het doen van mededeling hiervan aan de aanvrager

In geval van weigering en er een negatief welstandsadvies is uitgebracht dan A

 

A

 

 

 

Artikel 2.10 t/m 2.20a Wabo

 

In geval van artikel 2.12.a.3 dan college

E

16

Toekenning deelbudgetten voor: onderhoud en restauratie van gemeentelijke monumenten en onderhoud van molens en benutting van het restantbudget voor Rijksmonumenten

Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en molens

 

A

17

Verzenden van afschrift mededeling, dat de omgevingsvergunning onderdeel bouwen is verleend, indien het een bouwwerk betreft, dat behoort tot een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van de Monumentenwet aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

 

 

E

18

Adviesaanvragen aan de Welstandscommissie m.b.t. aanvraag omgevingsvergunning onderdeel bouwen. Toetsing omgevingsvergunning onderdeel bouwen aan de welstandsnota

 

 

E

19

Het verlengen van de termijn waarbinnen een beslissing moet worden genomen als gevolg van de Wabo

Artikel 3.9 Wabo

 

E

20

Mededeling aan aanvrager omgevingsvergunning dat ontbrekende stukken/ gegevens moeten worden overgelegd

 

 

E

21

Verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning

 

 

E

22

Bekendmakingen m.b.t. het voornemen tot het verlenen van omgevingsvergunning

Artikel 3.10 Wabo

 

E

23

Bekendmaking verleende omgevingsvergunningen

 

E

24

Beschikken (incl. aanhouden en niet-ontvankelijk verklaren) op verzoeken om omgevingsvergunningen (restauratie of sloop) op grond van de Monumentenwet en de Monumentenverordening

Na behandeling in Commissie Cultureel Erfgoed en indien geen bezwaren zijn ingediend

Artikel 2.15 Wabo

 

E

25

Besluiten over toekennen van een stimuleringslening voor instandhouding gemeentelijk monument

Verordening stimuleringslening instandhouding gemeentelijke monumenten 2012, mits passend binnen budget

 

E

26

Besluiten over toekennen van een stimuleringslening voor instandhouding gemeentelijk monument

Verordening blijverslening, mits passend binnen budget

 

E

27

Opvragen offertes bij aannemersbedrijven/ installateurs voor uitvoeren werkzaamheden

 

 

E

28

Verzoek toezending offertes bij woningaanpassing voor mensen met een beperking

 

 

E

29

Verlenen/weigeren van een aanvraag voor een zogenaamde blijverslening, voor het in verband met een zorgvraag aanpassen van een woning dan wel het levensloopbestendig maken van een woning, voor zover voldaan wordt aan de verordening

‘Verordening Blijverslening gemeente Aalten 2017’

en passend binnen het budget

 

E

30

Advies vragen aan Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Provincie Gelderland, Gelders Genootschap en Commissie Cultureel Erfgoed t.b.v. vergunning aanvragen o.g.v. art. 11 Monumentenzorg of t.b.v. vergunning o.g.v. de Monumentenverordening

 

 

E

31

Inzenden/indienen formulieren t.b.v. onderhoudssubsidie monumenten en restauratiesubsidie monumenten bij de provincie en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

 

 

E

32

Binnenplanse afwijking:

 

het evt. verbinden van voorschriften aan

deze afwijking

Vigerend bestemmingsplan

Artikel 2.12.1.a.1 Wabo.

 

E

33

Binnenplanse afwijking:

 

Het beslissen over het verlenen van een binnenplanse afwijking

 

Vigerend bestemmingsplan

Artikel 2.12.1.a.1 Wabo.

 

E

 

 

Mandaat aan de portefeuillehouder in geval van weigering afwijking

 

A

34

Nadere eisen:

Het beslissen omtrent het stellen van nadere eisen ten aanzien van in het bestemmingsplan omschreven onderwerpen of onderdelen

Vigerend bestemmingsplan

Artikel 3.6, lid 1, sub d, Wro

Artikel 3.6, lid 5, Wro

 

E

35

Buitenplanse afwijking:

Het beslissen over het verlenen / weigeren van een buitenplanse afwijking als bedoeld in artikel 2.12.1.a.2 Wabo

Artikel 2.12.1.a.2 Wabo en artikel 4, lid 1, 3 en 4 Bor

Mits passend binnen de vastgestelde beleidsregels

Artikel 2.12.1.a.2 Wabo en artikel 4 lid 2, 5 t/m 11 Bor

E

 

A

 

 

Mandaat vervalt ingeval van weigering afwijking en ingeval een plan niet past binnen de vastgestelde beleidsregels

 

A

36

Raad voorstellen een bestemmingsplan vast te stellen

 

Wanneer het college heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan en er geen zienswijzen zijn ingediend en er geen (ambtshalve) wijzigingen worden voorgesteld

E

 

 

 

 

Wanneer het college heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan en er geen zienswijzen zijn ingediend maar wel (ambtshalve) wijzigingen worden voorgesteld

a

37

Offerteaanvraag bij en opdrachtverstrekking aan adviesbureaus en externe adviseurs.

Opdrachtverstrekking tot

€ 10.000

E

 

 

Opdrachtverstrekking tussen

€ 10.000 - € 25.000

F

 

 

en boven de € 25.000 aan afdelingshoofd

mits passend binnen het budget en het inkoop- en aanbestedingsbeleid

C

38

Vaststellen eindverslag inspraak

 

Inspraakverordening

mandaat vervalt wanneer inspraakreacties zijn ingediend

E

39

Verzoek om advies van een voorafgaand aan de verlening van de omgevingsvergunning of in het kader van een ruimtelijke procedure te raadplegen instantie (b.v. GG of Provincie)

 

E

40

Ondertekening van subsidieaanvragen (algemeen)

Voortvloeiend uit bestaand beleid en passend binnen budget

 

E

41

Verstrekken/weigeren van subsidies, bijvoorbeeld in het kader van het erfgoed, zoals de Open Monumentendag

Voortvloeiend uit bestaand beleid en passend binnen budget

E

42

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten

 

E

43

Bekendmaking / ter inzage legging afwijking bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, wijzigingsplan, uitwerkingsplan en afwijking, alsmede doen van kennisgevingen die verband houden met deze procedures

Art. 3.6, 3.7, 3.8, 3.11 Wro, art. 3.1 Wro (kennisgeving verlengingsbesluit) art. 1.3.1 Bro (vooraankondiging ruimtelijke ontwikkeling)

Artikel 2.12.1.a.1 Wabo

 

E

44

Wettelijk vooroverleg

Art. 3.1.1 Bro

E

45

Omgevingsvergunning voor het onderdeel uitvoeren van een werk:

het beslissen over het verlenen / weigeren van een omgevingsvergunning voor het onderdeel uitvoeren van een werk

en het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning

Artikel 2.11 Wabo

 

E

 

 

Mandaat aan de portefeuillehouder in geval van weigering afwijking + voorschriften verbinden

 

A

46

Overdragen vergunningen en afwijkingen

Wro, Bro, Wabo

E

47

Het aanvaarden van een instelling die certificering van automatische brandblusinstallaties verzorgt

 

 

C

 

48

De bevoegdheid tot het aanvaarden van een programma van eisen voor het ontwerpen en aanleggen van een vereiste brandmeldinstallatie als bedoeld in artikel 6.20 van het Bouwbesluit 2012

Artikel 6.20 Bouwbesluit 2012

 

E

49

De bevoegdheid tot het aanvaarden van een programma van eisen voor het ontwerpen en aanleggen van een vereiste ontruimingsinstallatie als bedoeld in artikel 6.23 van het Bouwbesluit 2012

Artikel 6.23 Bouwbesluit 2012

 

E

50

Ondertekening van programma van eisen van een RWA-installatie, een overdruk- installatie, een sprinklerinstallatie, een schuimblusinstallatie en een gasblusinstallatie als bedoeld in artikel 6.32 Bouwbesluit 2012

Artikel 6.32 Bouwbesluit 2012

 

E

51

Het verbinden van nieuwe voorwaarden en het wijzigen en intrekken van de gestelde voorwaarden als bedoeld in artikel 1.21 Bouwbesluit 2012

Artikel 1.21 Bouwbesluit 2012

 

E

52

Het weigeren van een omgevingsvergunning onderdeel brandveilig

Artikel 2.13 Wabo

 

E

 

53

Besluiten tot het verstrekken/weigeren van tijdelijke vergunning brandveilig gebruik

Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

E

54

Het intrekken van een omgevingsvergunning onderdeel brandveilig gebruik als bedoeld in artikel 2.33 Wabo

Artikel 2.33 Wabo

 

E

55

Het toesturen van brandveiligheidsrapporten en gebruiksvoorwaarden

 

 

E

56

Besluit voorlopige en definitieve toekenning bijdragen op grond van de subsidieverordening SDV (restauratie en onderhoud monumenten)

 

 

E

57

Aanhouden, verlengen van de beslistermijn, weigeren, niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen

Indien er geen bezwaren zijn

 

E

58

Toezending stukken naar de rechtbank/ Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State ingeval van (hoger)beroep/verzoek voorlopige voorziening betreffende alle ruimtelijke procedures uit de Wabo, Wro of Woningwet

 

E

59

Bevoegdheid tot het stilleggen van illegale bouwactiviteiten op grond van artikel 125 Gemeentewet en artikel 5.17 Wabo

Direct schriftelijk bevestigen en portefeuillehouder informeren

 

E

60

Het doen van de mededeling als bedoeld in artikel 1.26 van het Bouwbesluit (sloopmelding) dat geen omgevingsvergunning vereist is

 

 

E

61

Aanschrijvingen om omgevingsvergunning aan te vragen

Artikel 2.1 Wabo, met uitzondering van lid 1, onder e, Wabo

E

62

In de gelegenheid stellen tot aanvulling van gegevens aanvragen wegens onvolledigheid vereiste gegevens en/of bescheiden

Wabo

E

 

63

Afhandeling subsidie oud papier

In overeenstemming met door B&W vastgestelde subsidiebedragen

E /

ROVA

64

Beschikken aanvraag kledinginzamelingen

 

E

65

Aanpassing dienstverleningsovereenkomst

(DVO) met Rova

 

 

A

66

Algemene correspondentie het milieu betreffende, waaraan geen directe bestuurlijke/politieke consequenties verbonden zijn

 

 

 

E

67

Aanschrijving tot aanvragen vergunning Wabo

Art. 2.1, lid 1, onder e, Wabo

 

C /

ODA

68

Besluiten over startersleningen

VROM Starterslening Aalten

 

E

69

Verlenen/weigeren van subsidies op grond van de ‘Tijdelijke subsidieregeling verwijdering asbest en/of sloop overtollige bebouwing in het landelijk gebied van de gemeente Aalten

Tijdelijke regeling ‘Stimulans verwijdering asbest en/of sloop overtollige bebouwing in het landelijk gebied van gemeente Aalten’

 

E

70

Besluit tot het aangaan van uitvoeringsovereenkomsten subsidieverlening in het kader van de verwijdering van asbest en/of sloop overtollige bebouwing in het landelijk gebied van de gemeente Aalten

Tijdelijke regeling ‘Stimulans verwijdering asbest en/of sloop overtollige bebouwing in het landelijk gebied van gemeente Aalten’

 

E

71

Ontheffing / weigering stookverbod Wet milieubeheer

 

E

72

Vaststellen van tijdstippen, dat huishoudelijke afvalstoffen (incl. KCA) ter inzameling mogen worden aangeboden en aanpassen inzamelroutes

Beperken tot incidentele aanpassingen; geen structurele wijzigingen

 

E/ROVA

73

Het verstrekken van informatie over de kwaliteit van het milieu en milieubedreigende activiteiten aan derden

 

E

74

Algemene correspondentie m.b.t. de beoordeling van onderzoeken

 

E

75

Het uitvoeren van procedurele aspecten in het kader van de (aanmelding van) bodemsanering en de daartoe te houden onderzoeken

 

 

E

76

Het uitvoeren van onderzoeken en/of saneringen bij gedelegeerde bevoegdheid GS (art. 53 Wet bodemsanering)

 

 

E

77

Het nemen van besluiten inzake melding, onderzoek en sanering van bestaande gevallen van niet ernstige bodemverontreiniging, gelegen buiten een inrichting als bedoeld in de Wet milieubeheer

 

 

E

78

Het uitvoeren van procedurele aspecten in het kader van het Besluit bodemkwaliteit/ actief bodembeheer en de daartoe te houden onderzoeken

Besluit bodemkwaliteit o.g.v. de Wet bodembescherming en de Wet milieubeheer

 

E

79

Het nemen van besluiten bij constateringen van vervuiling en saneringen hiervan

Art. 13, 27, 28, 29, 32, 33, 37, 38, 39, 40, lid 1, 42, sub b, 45, 55, lid 1, van de Wet bodemsanering

 

E

 

80

Publicatie van het ontwerp besluit en het besluit, als hierboven bedoeld

 

E

81

Het nemen van besluiten bij ernstige verontreiniging ten gevolge van een ongewoon voorval

Art. 30 Wet bodemsanering

 

E

82

Het aanvragen van offertes voor onderzoeken

Externe juridische adviezen bij (mogelijke) procedures door tussenkomst team Organisatie en Welzijn

 

E

83

Het verlenen van opdrachten voor onderzoeken

Tot een maximum van

€ 25.000

Boven de € 25.000

Externe juridische adviezen bij (mogelijke) procedures door tussenkomst team Organisatie en Welzijn.

Voor zover passend binnen het beschikbaar gestelde budget

F

 

 

 

C

84

Het aanvragen van offertes voor het laten toetsen van aanvragen door derden

Externe juridische adviezen bij (mogelijke) procedures door tussenkomst team Organisatie en Welzijn.

Voor zover passend binnen het beschikbaar gestelde budget

 

E

85

Het verlenen van opdrachten voor het laten toetsen van aanvragen door derden

Tot een maximum van

€ 25.000

Boven de € 25.000

Externe juridische adviezen bij (mogelijke) procedures door tussenkomst team Organisatie en Welzijn.

Voor zover passend binnen het beschikbaar gestelde budget

F

 

 

 

C

86

Het aanvragen van offertes voor saneringen en overige projecten

Binnen door raad vastgestelde budgetten/kredieten;

bij aanbestedingen: volgens door het college van B&W vastgesteld aanbestedingsbeleid

 

F

87

Het verlenen / weigeren van opdrachten voor saneringen en overige projecten

Binnen door raad vastgestelde budgetten/kredieten;

bij aanbestedingen: volgens door het college van B&W vastgesteld aanbestedingsbeleid

Tot een max. van

€ 25.000

 

Boven de € 25.000

 

F

 

 

 

 

C

88

Besluiten op grond van de “Subsidieverordening Achterhoek bespaart”

 

 

E

89

Besluiten tot niet-ontvankelijkverklaring van aanvragen om subsidie op basis van de “Subsidieverordening Achterhoek bespaart”

 

 

E

 

90

Besluit vaststelling hogere waarde voor de maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor geluidgevoelige objecten

Art. 110a Wet geluidhinder

E

onderdeel werken

91

Opdrachtverlening voor vervanging of uitbreiding openbare verlichting

 

Tot een maximum van

€ 50.000

 

Boven de € 50.000

 

F

 

 

 

 

 

 

C

92

Instemmingsbesluit voor het leggen van kabels en leidingen en het doen van mededeling hiervan aan betrokkenen

 

Tot een maximum van

€ 50.000

 

Boven de € 50.000

 

F

 

 

 

 

 

C

93

Rioolovereenkomst voor aansluitingen op de gemeentelijke riolering en het doen van mededeling hiervan aan betrokkenen

 

 

E

 

94

Verlenen van ontheffing voor tijdelijke ingebruikgeving van openbare grond t.b.v. het uitvoeren van (bouw-)werkzaamheden en het doen van mededeling hiervan aan betrokkenen

 

 

E

95

Opvragen offertes bij aannemers/ bedrijven/installateurs voor uitvoeren werkzaamheden

 

E

 

96

Aanvragen vergunning voor een overstort bij waterschap

 

E

 

97

Aanvragen verklaring van geen bezwaar tegen aanleg riolering bij waterschap

 

E

98

Het stilleggen van werken aan de openbare weg indien de CROW richtlijnen niet worden nageleefd

 

 

E

99

Uitvoering van diverse werken, zoals plantsoenen aanleg/herstel, aanleg/herstel wegen/paden en aanleg riolering en andere gemeentelijke werken

 

E

 

100

Opdrachtverlening aan derden tot uitvoering van werken, leveringen en diensten

Tot een maximum van

€ 50.000

 

Boven de € 50.000

 

Binnen door de raad vastgestelde budgetten/kredieten;

bij aanbestedingen: volgens door B&W vastgesteld aanbestedingsbeleid

 

F

 

 

 

C

101

Ontheffing verlening exceptioneel transport afmetingen/asdrukken als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994

Wegenverkeerswet

Directeur Rijksdienst

102

Verlenen van ontheffingen o.g.v. art. 149, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994

Wegenverkeerswet

Directeur Rijksdienst

103

Klachtenbehandeling m.b.t. taken van team Openbare Ruimte

 

E

104

Rekeningen versturen inzake herstel beschadigingen gemeentelijke eigendommen

 

 

E

105

Nemen instemmingsbesluiten o.g.v. de Telecommunicatiewet of besluiten niet in te stemmen

Telecommunicatiewet

E

106

Besluiten tot het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. uitvoering van werken, evenementen e.d.

RVV Wegenverkeerswet

 

E

107

Het beslissen tot het nemen, wijzigen en intrekken van verkeersbesluiten

Wegenverkeerswet RVV/BABW tenzij redelijkerwijs aangenomen kan worden dat de maatregelen verstrekkende gevolgen hebben voor belanghebbenden

 

E

 

108

Het nemen/afwijzen van een verkeersbesluit strekkende tot aanwijzing van een invalidenparkeerplaats

 

 

E

109

Ontheffing van verkeersvoorschriften of een weigering daarvan

 

 

E

110

Vergunningverlening/afwijzing inritten en uitwegen en het doen van mededeling hiervan aan betrokkenen

 

 

E

111

Aanbesteden van werken

Tot een maximum van

€ 50.000

 

Boven de € 50.000

Op basis van RAW bestek en conform nota aanbesteding en inkoop

 

F

 

 

 

 

C

112

Het nemen van aanwijzingsbesluiten (evenementen) verkeersregelaars

Na gevolgde instructie via E-learning

E

onderdeel vastgoed en grondzaken

113

Het ondertekenen van correspondentie ter zake van de uitvoering van de door de afdeling voorbereidde raadsbesluiten en collegebesluiten, alsmede van de burgemeester

Voor zover deze betrekking heeft op het vakgebied van de afdeling C

 

E

114

Bevoegdheid tot afwijken van exploitatieovereenkomsten

Wijzigingen van ondergeschikte planologische betekenis

A

115

Besluit tot het (al dan niet) verlenen van een optie op een bouwperceel

Art. 160, lid 1,

Gemeenwet

Mits op basis van het vigerende uitgiftebeleid en de voor de betreffende exploitatie vastgestelde uitgiftevoorwaarden

 

 

E

116

Ondertekenen van de optieovereenkomst

Art. 171, lid 1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

 

E

117

Beluit tot het (al dan niet) verkopen van een bouwperceel

Art. 160, lid 1, Gemeentewet

Mits op basis van het vigerende uitgiftebeleid en de voor de betreffende exploitatie vastgestelde uitgiftevoorwaarden

E

118

Ondertekenen van de koopovereenkomst als hierboven bedoeld

Art. 171, lid 1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

E

119

Besluit tot verkoop van woonomgevingsgroen en wijkgroenstructuur

Art. 160, lid 1, Gemeentewet

Mits op basis van het vigerende uitgiftebeleid en de voor de betreffende exploitatie vastgestelde uitgiftevoorwaarden

E

120

Ondertekenen van de koopovereenkomst als hierboven bedoeld

Art. 171, lid 1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

E

121

Besluit tot verkoop van hoofdgroenstructuur

Mits akkoord bevonden voor P-houder

D

122

Ondertekenen van de koopovereenkomst als hierboven bedoeld

Art. 171, lid 1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

E

123

Besluit tot vervreemding of anderszins bezwaren groenstroken en andere onrendabele stroken grond, niet zijnde hoofdgroenstructuur, wijk-groenstructuur of woonomgevingsgroen

Art. 160, lid 1, Gemeentewet

Maximaal 500m² en na afstemming met P-houder

D

124

Ondertekenen van de overeenkomst als hierboven bedoeld

Art. 171, lid 1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

D

125

Besluiten tot het (al dan niet) verhuren van gemeentegrond, ten behoeve van onder andere volkstuinen, terrassen en standplaatsen etc.

Art. 160, lid 1, Gemeentewet

In overeenstemming met de door het college vastgestelde uitgangspunten

E

126

Ondertekenen van de overeenkomst als hierboven bedoeld

Art. 160, lid 1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

E

127

Besluiten tot het (al dan niet) aangaan van een bruikleenovereenkomst voor bebouwd en/of onbebouwd onroerend goed

Art. 160, lid 1, Gemeentewet

Mits de overeenkomst wordt gesloten met een maximale opzegtermijn van 1 maand

E

128

Ondertekenen van de overeenkomst als hierboven bedoeld

Art. 160, lid1, Gemeentewet

Betreft een volmacht

E

129

Besluit tot het (al dan niet) verlenen van koopsubsidie ten behoeve van starterskavels

Op basis van het vastgestelde beleid

D

130

Het uitvoeren van administratieve handelingen voortvloeiende uit gesloten overeenkomsten

 

E

131

Het voeren van correspondentie op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)

Over te dragen aan de registrator

E

132

Toetsen aangeleverde documenten aan vormvereisten

Art. 8 Wkpb

E

133

Inschrijven documenten in register

Art. 3 Wkpb

E

134

Uitgeven van inschrijf- en identificatienummers

Art. 6 Wkpb

E

135

Plaatsen aantekeningen op brondocument

Art. 7 Wkpb

E

136

Verwerken kadastrale mutatie in administratie

Art. 6 Wkpb

E

137

Behandelen herstelverzoeken en doorvoeren van correcties

Art. 8 Wkpb

E

138

Voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten

Art. 9 Wkpb

E

139

Afgeven bewijzen van inschrijving

Art. 9 Wkpb

E

140

Toezicht geen wijziging zonder brondocument

Art. 8 Wkpb

E

141

Vertrekken gewaarmerkte afschriften beperkingsbesluiten of uittreksel van gegevens uit registraties

Art. 9 Wkpb

E

142

Afgeving schriftelijke verklaring dat volgens de registratie geen beperkingen van kracht zijn op een onroerend goed

Art. 9 Wkpb

E

143

Besluit tot aangaan van een planschadeovereenkomst

Art. 160, lid 1, Gemeentewet, wanneer de portefeuillehouder heeft ingestemd met de ontwikkeling

D

144

Ondertekening planschadeovereenkomst

Wanneer de portefeuillehouder heeft ingestemd met de ontwikkeling

D

145

Het verlenen van toestemmingen, verlening van termijnen en andere handelingen voortvloeiende uit overeenkomsten

 

D

146

Besluit tot verhuur en/of verkoop van woonomgevingsgroen en wijkgroenstructuur in afwijking van het vigerende uitgiftebeleid

Mits akkoord bevonden voor portefeuillehouder

E

147

Onderteken van de verhuur- en/of koopovereenkomst

 

E

148

Degene die bevoegd is tot het aangaan van een overeenkomst, is teven bevoegd de overeenkomst op te zeggen

 

E

149

Doen van aangifte bij de politie i.v.m. schade/ontvreemding gemeentelijke eigendommen

 

E

 

 

2.2.2. TeamBuitendienst

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN:

DE AFDELING RUIMTE

TEAM BUITENDIENST

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/activiteit

Specifieke bepalingen/

WETTELIJKE BASIS

Mandaat/ VOLMACHT aan:

150

Opvragen offertes bij aannemers/ bedrijven/installateurs voor uitvoeren werkzaamheden

 

 

E

 

151

Het stilleggen van werken aan de openbare weg indien de CROW richtlijnen niet worden nageleefd

 

 

E

152

Uitvoering van diverse werken, zoals plantsoenen aanleg/herstel, aanleg/herstel wegen/paden en aanleg riolering en andere gemeentelijke werken

 

 

E

 

153

Opdrachtverlening aan derden tot uitvoering van werken, leveringen en diensten

Tot een maximum van

€ 5.000

E

 

 

Boven de € 5.000 tot een maximum van

€ 50.000

F

 

 

Boven de € 50.000

Binnen door de raad vastgestelde budgetten/kredieten;

bij aanbestedingen: volgens door B&W vastgesteld aanbestedingsbeleid

C

154

Het onderteken van een bruikleenovereenkomst bij uitgifte van goederen (zie nummer 169)

Wet maatschappelijke ondersteuning

 

E

155

In de gelegenheid stellen tot aanvulling van gegevens aanvragen wegens onvolledigheid vereiste gegevens en/of bescheiden

 

 

E

 

156

Het verkopen van roerende zaken

 

C

157

Verhuur binnensportaccommodaties

Volgens door B&W vastgestelde tarieven

E

158

Correspondentie sportverenigingen en scholen in verband met onderhoud en gebruik van sportvelden

 

E

159

Klachtenbehandeling m.b.t. taken van team Buitendienst

 

E

160

Rekeningen versturen inzake herstel beschadigingen gemeentelijke eigendommen

 

E

161

Beschikbaar stellen verkeersafzettingen en verkeersborden

 

E

162

Aanbesteden van werken

Tot een maximum van € 50.000

 

Boven de € 50.000

Op basis van RAW bestek en conform nota aanbesteding en inkoop

 

F

 

 

 

 

C

163

Doen van aangifte bij de politie i.v.m. schade / ontvreemding gemeentelijke eigendommen

 

 

E

164

Het doen overbrengen van motorrijtuigen naar de gemeentewerf n.a.v. een proces-verbaal verkeersovertreding

Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften

 

E

165

Het doen van aangifte Belasting Personen- auto’s en Motorrijwielen (BPM)

 

 

E

 

 

2.3. Afdeling Sociaal Domein

2.3.1. Team Zorg

 

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN

DE AFDELING SOCIAAL DOMEIN

TEAM ZORG

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BELSISSING/activiteit

Specifieke bepalingen/ WETTELIJKE BASIS

Mandaat aan:

166

Het verstrekken/weigeren van voorschotten in het kader van de sociale wetten

Via controle toetser

E

167

Afgeven van beschikkingen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, waaronder het toekennen van voorzieningen en het geven van opdrachten tot levering

Leveringen van €25.000,- of meer behoeven de goedkeuring van de betreffende budgethouder

Wet maatschappelijke ondersteuning, Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Aalten (VMO), Jeugdwet, Verordening Jeugdhulp Aalten, Participatiewet en het minimabeleid

 

E

 

 

 

 

F

168

Afgeven van beschikkingen op grond van de Jeugdwet, waaronder het toekennen van voorzieningen en het geven van opdrachten tot levering.

Leveringen van € 25.000 of meer behoeven de goedkeuring van de betreffende budgethouder.

 

 

E

 

 

 

 

F

169

Beslissen op verzoeken om een gehandicaptenparkeerkaart (instelling) en een persoonsgebonden gehandicaptenparkeerplaats

Besluit inzake administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

E

170

Behandeling aanvragen, nemen van beschikkingen en in behandeling nemen van bezwaar- en beroepschriften bijzondere bijstand en aanvragen minimabeleid

-Verordening individuele inkomenstoeslag

-Participatiewet

-Beleidsregels bijzondere bijstand zorg en minimabeleid

E

171

Behandeling aanvragen, nemen van beschikkingen en in behandeling nemen van bezwaar- en beroepschriften schuldhulpverlening

Na controle toetser

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening + beleidsregels

 

E

172

Terugvordering van verstrekte bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag en in behandeling nemen van bezwaren tegen beide

Verordening individuele inkomenstoeslag

Participatiewet

 

E

173

Opdracht geven uitvoeren bijzondere onderzoeken

Tot maximum van € 25.000

 

 

Boven de € 25.000

Na controle toetser

E/F

 

 

 

C

174

Geven van opdracht tot een gemeentelijke lijkbezorging

Wet op de lijkbezorging

E

175

Alle bevoegdheden tot het uitoefenen van toezicht op naleving van de Leerplichtwet en het opmaken van proces-verbaal

Leerplichtwet en ambtsinstructie leerplichtambtenaar / het opmaken van p.v.`s geschiedt door de leerplichtambtenaar zijnde BOA

 

E

176

Beschikbaar stellen of weigeren bedragen herstel schade a.g.v. vandalisme

Tot € 25.000

F

 

 

v.a. €25.000

C

177

Behandeling van aanvragen om voorzieningen in het kader van de Wmo en het gemeentelijk beleid

Art. 34, lid 4, Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning tenzij afwijking gemeentelijk beleid

 

Na controle toetser en passend binnen gemeentelijk beleid

 

E

178

Het beslissen op en adviseren over klachten en het voeren van correspondentie over klachten en bezwaren

Algemene wet bestuursrecht en klachtenregeling Aalten. Met uitzondering van de beslissing op klachten over gedrag van ambtenaren of bestuurders

 

E

179

Behandeling van aanvragen, het nemen van besluiten en in behandeling nemen van bezwaar- en beroepschriften inzake individuele voorzieningen jeugdhulp

Verordening jeugdhulp 2015.

Na controle toetser en passend binnen gemeentelijk beleid

E

180

Bevoegdheden tot het verkrijgen van een (spoed)machtiging gesloten jeugdhulp in vrijwillig kader mandateren aan de burgemeester. Binnen het mandaat kan de burgemeester een jeugdconsulent machtigen om namens hem het verzoek op te stellen en andere handelingen te verrichten die samenhangen met het doen van deze aanvraag, alsmede hem tijdens hoorzittingen te vertegenwoordigen

Jeugdwet

 

A

181

Aannemen melding

Artikel 5:2 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

E (plv) Regisseur zorg en veiligheid

182

Uitvoeren verkennend onderzoek

Artikel 5:2 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

E (plv) Regisseur zorg en veiligheid)

183

Doen van een aanvraag tot verplichte zorg

Artikel 5:2, lid 3 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

E (plv) Regisseur zorg en veiligheid

184

Bericht aan melder dat geen noodzaak is tot verplichte zorg

Artikel 5:2, lid 4 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

E (plv) Regisseur zorg en veiligheid

185

Advies over zorgplan indien er bij de voorbereiding van het zorgplan blijkt dat essentiële voorwaarden voor deelname aan het maatschappelijk leven van betrokkene ontbreken

Artikel 5:13, lid 3, sub c Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

E (plv) Regisseur zorg en veiligheid

186

Melder schriftelijk informeren over beslissing officier van justitie

Artikel 5:16, lid 2 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

E (plv) Regisseur zorg en veiligheid

187

Toekennen/weigeren van subsidies

Project-, budget en investeringssubsidies

C

 

 

Organisatiesubsidies

e

188

Algemene correspondentie op grond van de subsidieverordening en voor zover geen betrekking op beleidsmatige e/o politieke aspecten

Algemene subsidieverordening

 

E

189

Verlengen beslistermijn

 

E

 

 

2.3.2. Team Organisatie en Welzijn

 

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN:

DE AFDELING SOCIAAL DOMEIN

TEAM ORGANISATIE EN WELZIJN

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSing/activiteit

Specifieke bepalingen/ wettelijke basis

Mandaat/ VOLMACHT aan:

 

ONDERDEEL p&o

190

Openstelling vacatures

Binnen beschikbare budget. Conform MT besluit.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

c

191

Plaatsing advertentie bij overlijden medewerkers en oud-medewerkers

Gemeentelijk personeelsbeleid

 

E

192

Toekenning aanbrengpremie (medewerker)

Voor zover passend binnen het werving- en selectiebeleid

E

193

Het aangaan en eenzijdig opzeggen van een arbeidsovereenkomst met medewerkers en aanzegging einddatum arbeidsovereenkomst

Met uitzondering van leidinggevenden

B

194

Ontslag op eigen verzoek en/of wegens ABP keuzepensioen

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

C

195

Omzetting arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd

Voor zover in overeenstemming met de opgemaakte personeelsbeoordeling en passend binnen de vigerende regelgeving. Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

C

196

Verzoeken aanpassen arbeidsduur

Voorzien van een positief advies van team Organisatie en Welzijn.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

C

197

Inhuur personeel derden

Binnen beschikbare budget. Conform MT besluit.

 

C

198

Fiattering standenregister (aansluiting bruto salariscomponenten)

 

E

199

Fiattering salarismutaties

 

E

200

Fiattering declaraties overwerk

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

201

Fiattering declaraties reis- en verblijfskosten dienstreizen

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

202

Toekenning vergoeding beschikbaarheidsdiensten

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

203

Fiattering declaraties fietsregeling en vakbondsvergoeding

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving

E

204

Fiattering tijdregistratie individuele medewerkers

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

205

Fiattering IWK jaarplanning

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

206

Toekenning vergoedingen voor studie, na- en bijscholing, opleiding en ontwikkeling

Binnen het beschikbare budget.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

207

Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

C

208

Verlenen van ouderschapsverlof

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

C

209

Toepassing buitengewoon verlofregeling en zorgverlof volgens de wettelijke kaders

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

C

210

Overschrijven van plusuren naar volgend kalenderjaar

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

211

Verzoeken in het kader van IKB (koop/verkoop verlof)

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving

E

212

Berekening netto te werken uren IWK

Voor zover passend binnen de vigerende regelgeving

E

213

Uitvoering van het gemeentelijk stageplan en verlenen stagevergoeding

Voor zover passend binnen het bestaande plan en de vigerende vergoedingsregeling

E

214

Toekenning waarnemingsvergoeding volgens cao gemeenten

Gehoord MT.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

215

Bevordering van aanloopschaal naar functieschaal

Voor zover in overeenstemming met de opgemaakte personeelsbeoordeling en passend binnen de vigerende regelgeving

 

 

C

216

Toekenning tijdelijke functioneringstoelage

Gehoord het MT.

Voor zover in overeenstemming met de opgemaakte personeelsbeoordeling en passend binnen de vigerende regelgeving

 

B

217

Toekenning extra periodiek(en)

Voor zover in overeenstemming met de opgemaakte personeelsbeoordeling en passend binnen de vigerende regelgeving

 

B

 

218

Arbeidsmarkttoelage

Gehoord het MT.

Voor zover passend binnen het beschikbare budget en de vigerende regelgeving

 

 

B

219

Toekenning gratificaties e.d. (beloningsdifferentiatie)

Voor zover passend binnen het beschikbare budget en de vigerende regelgeving.

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

 

C

 

220

Toekenning vergoeding bedrijfshulpverlening

 

Voor zover passend binnen de bestaande regelgeving

 

E

221

Verzenden van algemene informatieve correspondentie

 

E

222

Vaststelling vergoedingen BABS-en

Volgens de bestaande vergoedingsregeling op basis van de door het team Burgerzaken gefiatteerde opgave

 

E

223

Vergoeding schade aan kleding, uitrusting en auto tijdens werktijd

Voor zover passend binnen de bestaande regelgeving.

 

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

 

224

Afscheid, ambtsjubilea en dienstjubilea individuele medewerker: regeling receptie/bijeenkomst en toekenning faciliteiten

Voor zover passend binnen de bestaande regelgeving.

 

E

225

Voeren correspondentie m.b.t. sollicitaties

 

 

E

226

Verstrekken loonopgaven en werkgeversverklaringen

 

 

E

 

227

Vaststelling HRM-formulier

Ieder afdelingshoofd voor zijn eigen afdeling

 

C

228

Toepassing overgangsrecht hypotheekregeling

Voor zover passend binnen de vastgestelde overgangsbepalingen

 

C

229

Vaststelling beoordeling en relatieve salarispositie

 

 

B

230

Voorgenomen besluiten van het college/MT omzetten in definitieve besluiten

Na positief advies van de ondernemingsraad

 

B

231

Voorgenomen besluiten van het Georganiseerd Overleg (GO) omzetten in definitieve besluiten

Na overeenstemming met het GO

 

Voorzitter GO

232

Invullen en paraferen/ondertekenen van een aanvraagformulier verklaring omtrent gedrag (VOG) voor medewerkers.

 

 

E

 

233

Goedkeuring IWK en verlenen studieverlof, buitengewoon verlof, calamiteitenverlof en kortdurend zorgverlof

Binnen de geldende verlofregeling

 

C

234

Afhandeling verzoeken voor het volgen van kortdurende cursussen (<1 jaar) en het bezoeken van seminars, congressen e.d.

Voor zover passend binnen het afdelingsbudget voor scholing

 

C

ONDERDEEL JURIDISCHE ZAKEN

235

Ondertekening van correspondentie in het kader van de Algemene plaatselijke verordening, andere gemeentelijke verordeningen of bijzondere wetgeving

 

 

E

236

Het beschikken op een aanvraag om vergunning / ontheffingen o.g.v. Drank- en Horecawet en het doen van mededeling hiervan aan aanvrager

Art. 3 (vergunning) en art. 35 (ontheffing) Drank- en Horecawet

 

 

E

237

Het inwinnen van justitiële inlichtingen en inlichtingen bij de politie in het kader van een aanvraag om een drank- en horecavergunning

Drank- en Horecawet

 

E

 

238

Verzending begeleidingsbrieven in procedure verlening drank- en horecavergunning o.a. Kamer van Koophandel, Inspecteur Informatie Strafregister

Drank- en Horecawet

 

E

239

Het verlenen van een exploitatievergunning

Algemene plaatselijke verordening

E

 

240

Inschrijven in register gemeenschappelijke regelingen en het voeren van correspondentie hierover

Wet gemeenschappelijke regelingen

E

 

241

Het verlengen van de termijn waarbinnen een beslissing moet worden genomen overeenkomstig het bepaalde in artikel 4:14 van de Algemene wet bestuursrecht

Art. 4.14 Algemene wet bestuursrecht

 

E

242

Het beschikken op een aanvraag om een loterij, kansspel of speelautomatenvergunning op grond van de Wet op de kansspelen en het doen van mededeling hiervan aan de aanvrager

Art. 3 (loterij) en speelautomaten art. 30b Wet op de kansspelen

 

E

243

Het geven van advies aan de Minister van Justitie over aanvragen loterijvergunningen

Wet op de kansspelen

E

244

Het beslissen op een aanvraag op grond van de Algemene plaatselijke verordening, om een vergunning voor: een optocht-, collecte-, standplaats, oranjefeesten, circussen, ophangen spandoeken, muziekvergunningen, ontheffing sluitingsuur horecabedrijven, vergunning voor wedstrijden, feesten, evenementen, paasvuren, rommel- of snuffelmarkten, voorwerpen/stoffen op, aan of boven de openbare weg, de weg of weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de bestemming daarvan, het aanleggen of verandering brengen in een weg(verharding), het maken of veranderen van een uitweg, het betreden van een gesloten woning o.g.v. art. 174 Gemeentewet, het bezigen van consumentenvuurwerk, alsmede alle correspondentie over bovenvermelde aanvragen

N.B.: het beslissen op een aanvraag op grond van de Algemene plaatselijke verordening voor een evenementenvergunning in de ‘risicocategorie C ’ en overige evenementen die anderszins door team Organisatie en Welzijn als risicovol worden ingeschat, is niet gemandateerd.

Algemene plaatselijke verordening

 

E

245

Het nemen van aanwijzingsbesluiten (evenementen) verkeersregelaars

Na gevolgde instructie via E-learning

E

246

Besluiten tot het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. uitvoering van werken, evenementen e.d.

RVV Wegenverkeerswet

 

E

247

Het accepteren van meldingen in het kader van de uitvoering van de Algemene plaatselijke verordening voor diverse evenementen

Algemene plaatselijke verordening / vastgesteld beleid

 

E

248

Het verlenen/weigeren van vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf

Algemene plaatselijke verordening

C

249

Het beschikken op een aanvraag om vergunning/ontheffingen op grond van de Algemene plaatselijke verordening welke niet onder de bovenstaande nummers zijn weergegeven en het doen van mededelingen hiervan aan de aanvrager

Algemene plaatselijke verordening

 

E

250

Verlenen/weigeren van ontheffing op grond van de Zondagswet

Zondagswet

E

251

Ter goedkeuring/kennisname toezenden verordeningen naar Gedeputeerde Staten van Gelderland en andere instanties evenals publiceren van vastgestelde verordeningen

Bijzondere wetten en de Algemene wet bestuursrecht

 

E

252

Beschikken aanvraag vergunning vaste standplaats weekmarkt en mededeling hiervan aan aanvrager conform selectiestelsel niet zijnde de marktmeester of een andere toezichthouder

Marktverordening

 

E

253

Verlenen dagplaats op grond van de marktverordening

Marktverordening

E

254

Toewijzen van standwerkersplaats op de weekmarkt

Marktverordening

E

255

Verlenen/weigeren ontheffing verplichting standplaats weekmarkt tot sluitingstijd te blijven innemen

Marktverordening

E

 

256

Verlenen/weigeren ontheffing verbod gebruik andere dan elektrische verlichting of dit te betrekken van een ander

Inrichtingsplan

 

E

257

Een vergunninghouder op de weekmarkt te gelasten om zich onmiddellijk van de weekmarkt te verwijderen

Marktverordening

E

 

258

Ondertekening van legitimatiebewijzen toezichthouders en BOA`s

 

E

259

Bekendmaking van Algemene plaatselijke verordening-vergunningen en vergunningen o.g.v. bijzondere wetgeving

Algemene plaatselijke verordening, Algemene wet bestuursrecht en de bijzondere wetgeving

 

E

260

Beslissen tot afgifte of weigering verklaring van geen bezwaar o.g.v. Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

 

E

261

Ondertekening bestuursdwang aanzegging woningontruiming

Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht

E

262

Toezenden van brieven woningontruiming aan betrokkenen en woningcorporaties

Algemene plaatselijke verordening

E

263

Verhaal kosten woningontruiming

Algemene plaatselijke verordening

E

264

Bevoegdheid tot machtigen van ambtenaren om de gemeente te vertegenwoordigen in rechtsgedingen

Art. 171 Gemeentewet

D

265

Bevoegdheid tot machtigen van ambtenaren om de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester te vertegenwoordigen in rechtsgedingen

Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht

D

266

Verlenen/weigeren van ontheffing tot het stoken van vuren/ontbranden van paasvuren

Algemene plaatselijke verordening/Wet milieubeheer

E

267

Het verdagen van de beslissing op bezwaar

Artikel 7.10, lid 3, resp. lid 4, Awb

E

268

Verlenen/weigeren ontheffing voor vervoer van personen in een huifkar door middel van een tractor

Artikel 87 RVV in relatie tot art. 42, lid 2, en 61b, lid 2, RVV

E

269

Het in de gelegenheid stellen tot aanvulling van aanvragen wegens onvolledigheid van de vereiste gegevens en/of bescheiden

Art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht

E

270

Het buiten behandeling laten van een aanvraag wegens te late indiening/ aanvulling

Algemene wet bestuursrecht

E

271

Het nemen van een beslissing op een Wob-verzoek

Wet openbaarheid van bestuur

E

272

De verpachting van terreinen voor kermissen of kermisattracties en het voeren van correspondentie hierover

Op basis van vastgesteld beleid

E

273

Ontheffingen op grond van de Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening

Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening

E

274

Het nemen van een beslissing op een verzoek op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie

Wet hergebruik van overheidsinformatie

E

275

Verlof tot opgraven

Wet op de lijkbezorging

D

 

ONDERDeel integrale handhaving

276

Vooraankondiging handhavingsacties illegale situaties op terrein Wabo, RO, Woningwet (bestaande bouw) , milieuwetgeving, Algemene plaatselijke verordening e.d.

 

 

E

277

Aanschrijvingen om omgevingsvergunning aan te vragen

Artikel 2.1 Wabo

E

278

Vooraankondiging of bestuursdwang / dwangsom aanschrijving overhangend groen

Algemene plaatselijke verordening

E

279

Aanschrijvingen op grond van de Algemene plaatselijke verordening, andere gemeentelijke verordeningen of bijzondere wetgeving

 

 

E

280

Het laten wegslepen van voertuigen die geparkeerd staan in strijd met de regelgeving

Wegsleepregeling en Algemene plaatselijke verordening

E

281

Aanschrijvingen fout geparkeerde en uitzichtbelemmerende grote voertuigen alsmede de ondertekening van de correspondentie

Wegsleepregeling en Algemene plaatselijke verordening

 

e/teamchef Achterhoek Oost (politie)

282

Verwijderen geparkeerde motorvoertuigen marktterrein o.g.v. de Marktverordening

Wegsleepregeling 2012 gemeente Aalten en Reglement Verkeersregels Verkeerstekens (door de marktmeester)

 

E

 

283

Aanschrijvingen in verband met zwerfvuil

 

E

284

Afhandeling klachten binnen taakveld integrale handhaving en op milieugebied

Met uitzondering van klachten over gedrag van ambtenaren of bestuurders

 

E

285

Schriftelijk vastleggen bevindingen uitgevoerde (her)controles

 

E

286

Het schriftelijk vastleggen van de bevindingen n.a.v. uitgevoerde (her)controles (d.w.z. akkoordverklaring evenals aanschrijvingen tot naleving van de voorschriften)

 

 

E

287

Bevoegdheid tot stilleggen milieubelastende activiteiten in het kader en in het belang van de bescherming van het milieu

Wet milieubeheer

Direct schriftelijk bevestigen en portefeuillehouder informeren

 

E

288

Aanschrijving tot aanvragen vergunning Wet milieubeheer en Wabo

 

Wet milieubeheer en artikel 2.1, lid 1, onder e, Wabo

e/

ODA

289

Aanschrijvingen om omgevingsvergunning aan te vragen

Artikel 2.1 Wabo, met uitzondering van lid 1, onder e, Wabo

E

290

Het nemen van het besluit tot aanwijzing van toezichthouders in de gemeente Aalten op het gebied van: Drank- en Horecawet, Algemene plaatselijke verordening gemeente Aalten, Afvalstoffenverordening gemeente Aalten, Marktverordening weekmarkt Aalten, Wet op de kansspelen, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Huisvestigingswet, Wet basisregistratie personen, Wet veiligheidsregio’s, Omgevingsverordening Gelderland, Wet bodembescherming, Wet geluidshinder, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet Milieubeheer, Wet ruimtelijke ordening, Woningwet, Leegstandswet, De bij of krachtens artikel 149 Gemeentewet vastgestelde verordeningen door de gemeenteraad

 

Art. 5.11 Algemene wet bestuursrecht

 

B

 

ONDERDEEL WELZIJN

291

Toekennen van/beslissen op verzoeken om tegemoetkoming aan ouders/verzorgers van leerlingen in kosten van leerlingenvervoer

Wet op het primair onderwijs artikel 4 Wet op de expertisecentra

E

292

Toekennen/weigeren van subsidies in het kader van de Algemene Subsidieverordening en de door het college vastgestelde subsidiebeleidsregels

Project-, budget en investeringssubsidies

C

 

 

Organisatiesubsidies

E

293

Algemene correspondentie op grond van de subsidieverordening en voor zover geen betrekking op beleidsmatige e/o politieke aspecten

Algemene subsidieverordening

 

E

294

Verlengen beslistermijn

artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht

E

295

Correspondentie melding, registratie en wijzigingen Landelijk Register Kinderopvang (LKR)

Wet kinderopvang

E

296

Uitvoering handhavingsbeleid kinderopvangvoorzieningen

Wet kinderopvang

E

297

Correspondentie jaarlijkse en incidentele onderzoeken in het kader van gastouderopvang als er geen overtredingen zijn

Wet kinderopvang

E

 

2.4. Afdeling Bedrijfsvoering

2.4.1. Team Dienstverlening

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN AFDELING BEDRIJFSVOERING

TEAM DIENSTVERLENING

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/ACTIVITEIT

 

SPECIFIEKE BEPALINGEN/

WETTELIJKE BASIS

MANDAAT/

VOLMACHT AAN:

 

onderdeel DIV/Facilitair

298

Verlenen/opzeggen abonnementen op raadsstukken

 

E

299

Het aankopen van roerende zaken als kantoorbenodigdheden e.d.

Tot maximum van € 25.000

 

Boven € 25.000

Binnen door de raad vastgesteld budget vallende

F

 

 

 

C

300

Het verkopen van roerende zaken

 

 

D

 

ONDERDEEL KCC

301

Het registreren van gevonden of verloren voorwerpen na aangifte en in bewaring nemen daarvan

Beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen

 

F/B

302

Het vorderen dat een gevonden voorwerp in bewaring wordt gegeven

Beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen

 

E

303

Het bepalen van de waarde en het teruggeven van een gevonden voorwerp aan de rechthebbende

Beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen

 

E

 

304

Het verkopen van een gevonden voorwerp na verstrijken bewaartermijn

Beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen

 

E

305

Het weggeven van het gevonden voorwerp en/of het schenken van de opbrengst aan een goed doel

Beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen. Het goede doel wordt per kalenderjaar door het college bepaald

 

E

 

306

Het afgeven van een formulier met betrekking tot gevonden voorwerpen met een waarde van €450,-

 

 

E

ONDERDEEL BURGERZAKEN

307

Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking

 

 

E

308

Legalisatie van handtekeningen

 

E

309

Uitvoeringsbesluiten, beschikkingen, gegevensverstrekking

Wet basisregistratie personen

E

310

Gegevensselecties

Wet basisregistratie personen

D

311

Toekennen Burgerservicenummer bij 1e inschrijving in de BRP o.g.v. geboorte en eerste vervolginschrijving in de BRP o.g.v. vestiging

Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer

 

E

312

Volmachtbewijzen en kiezerspassen, evenals de procedurele afwikkeling daarvan, als gevolg van de Kieswet en het Kiesbesluit

Kieswet en Kiesbesluit

 

E

313

Verzoeken om opneming in het kiezersregister, evenals verzoeken om bij brief te mogen stemmen als gevolg van de Kieswet en het Kiesbesluit

Kieswet en Kiesbesluit

 

E

314

In ontvangst nemen van verzoeken om registratie kiesgerechtigdheid van EU-onderdanen, evenals de beslissing daarop en de verdere procedurele afwikkeling ervan

Kieswet en Kiesbesluit

 

E

315

Verzoek afleggen ondersteuningsverklaring

Kieswet en Kiesbesluit

 

d

316

In ontvangst nemen kandidatenlijsten

Kieswet en Kiesbesluit

D

317

Samenstellen bezetting stembureaus en het nemen van benoemingsbesluiten

Kieswet en Kiesbesluit

E

318

Aanwijzen stembureaus

Kieswet en Kiesbesluit

E

319

Benoemingsbesluiten buitengewone ambtenaar burgerlijke stand

Burgerlijk Wetboek

D

320

Aanwijzing locaties als ‘huis der gemeente’ voor de voltrekking van huwelijken/registraties partnerschap, inclusief ondertekening van de overeenkomst

Burgerlijk Wetboek

Wet rechten burgerlijke stand

 

 

D

321

Het in ontvangst nemen van, beslissen op (paraferen aanvraagformulier) en het scannen van de aanvragen rijbewijzen/ reisdocumenten en bijschrijvingsstickers, het uitreiken van rijbewijzen/ reisdocumenten en bijschrijvingsstickers

Paspoortwet en Paspoort uitvoeringbesluit Nederland/ Reglement rijbewijzen

 

E

322

Besluit tot ongeldig verklaring van het rijbewijs

Wegenverkeerswet en Reglement rijbewijzen

E

323

In ontvangst nemen van, beslissen op aanvragen reisdocument, in ontvangstneming, uitreiking documenten, controle afgiftetermijn

Paspoortwet en Paspoort uitvoeringsregeling Nederland

E

324

Ondertekening registratie- bestel- en ontvangstbevoegdheid rijbewijzen en reisdocumenten

 

D

 

325

Toekennen autorisaties backoffice-systemen en aanvragen/uitgeven persoonsgebonden autorisatiekaarten

Wegenverkeerswet, Reglement rijbewijzen, Paspoortwet en Paspoort uitvoeringsregeling Nederland

 

E

326

Ondertekenen van verzoeken om inlichtingen uit justitiële- en politieregisters t.b.v. naturalisatie- en optieverzoeken

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

E

 

327

In behandeling nemen van verzoeken tot naturalisatie en optie. Besluit nemen op verzoek, uitreiken, bevestiging en bekendmaking. Uitvoering optie- en naturalisatieceremonie

Rijkswet op het Nederlanderschap / besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

 

E

328

Besluit nemen op verzoek optie en ondertekening daarvan

Rijkswet op het Nederlanderschap / besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

 

E

329

Alle voorbereidende handelingen om het naturalisatiedossier voor het Ministerie of het optiedossier voor de burgemeester compleet te maken.

 

De uitvoering optie- en naturalisatieceremonie en de uitreiking bekendmaking naturalisatie, inclusief afnemen van de verklaring van verbondenheid tijdens ceremonie is voorbehouden aan de burgemeester als bestuursorgaan

Rijkswet op het Nederlanderschap / besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

E

330

Verklaring omtrent gedrag, aanvraag in behandeling nemen en doorzenden

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

E

331

Verstrekken van een ontheffing o.g.v. artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging t.a.v. begraving/verbranding buiten de wettelijke termijn

Wet op de lijkbezorging

 

E

332

Verlof tot ontleding stoffelijke overschotten

Art. 68, lid 1, Wet op de lijkbezorging

E

333

Gemeentelijke lijkenschouw

Art. 4 Wet op de Lijkbezorging

GGd

334

Nota’s grafrechten

Lijkbezorgingsrechtenverordening

E

335

Toekenning/weigeren grafrecht en recht urnennis

Begraafplaatsenverordening

E

336

Verlenen/weigeren vergunning plaatsen grafsteen

Begraafplaatsenverordening

E

 

337

Overboeking recht op eigen graf/huurgraf

Begraafplaatsenverordening

E

 

 

2.4.2. Team Informatiebeheer

 

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR b & w / BURGEMEESTER AAN DE AFDELING:

BEDRIJFSVOERING

TEAM INFORMATIEBEHEER

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/activiteit

 

Specifieke bepalingen/ WETTELIJKE BASIS

Mandaat/ VOLMACHT aan:

 

ONDERDEEL FINANCIËLE ADMINISTRATIE

 

338

Aangaan/verlenging/opzegging abonnementen

Tot maximum van € 25.000

 

Boven de € 25.000

Als het binnen het budget valt

 

F

 

 

 

 

C

339

Aanwijzing medewerkers en projectleiders als budgethouder

Uitgaven en verplichtingen passend binnen het budget

 

B

340

Aanwijzen van budgetbeheerders

Uitgaven en verplichtingen passend binnen het budget

 

C

341

Het aangaan/beëindigen/wijzigen van verzekeringen

Met uitzondering van grote objecten, deze zijn voorbehouden aan het college van B&W

 

C

342

Het uitzetten van geld via daggeld, deposito en spaarrekening

Wet Fido en Treasurystatuut

C/E

343

Het aantrekken van geld via daggeld of kasgeld

 

C/E

344

Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen

In het kader van de interne controle is een medeparaaf van het afdelingshoofd nodig voor facturen met bedragen boven €25.000

 

E

345

Bankrekeningen openen en sluiten

 

A/C/E

346

Bankcondities en tarieven afspreken

 

A/C/E

347

Aangaan van incasso-contracten

 

A/E

348

Het aantrekken van gelden via onderhandse leningen zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf

Conform regels Treasurystatuut

 

C/E

349

Het uitzetten van gelden via obligaties en onderhandse leningen zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf

Conform regels Treasurystatuut

C/E

350

Besluiten tot het beleggen in garantieproducten

Conform regels Treasurystatuut

 

A

351

Terugvorderen van betaalde dividendbelasting

Wet op de Dividendbelasting

E

352

Behandeling schadegevallen gemeentelijke eigendommen

Burgerlijk Wetboek

E

353

Aansprakelijkstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

Burgerlijk Wetboek

E

354

Afhandeling verzoeken om schadevergoeding

Burgerlijk Wetboek

E

355

Het doen van aangifte van omzetbelasting

Wet op de omzetbelasting

E

356

Het periodiek verstrekken van financiële informatie aan de Minister en het CBS

 

Artikel 2, lid 1, van de Regeling vaststelling taakvelden en verstrekking informatie voor derden

 

E

 

ONDERDEEL INVORDERING

357

Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren belastingen

Art. 255, lid 5, Gemeentewet

C

358

Verhaal van persoonsgebonden budget

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

E

359

Terugvordering van verstrekte bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag en het in behandeling nemen van de bezwaren tegen beide

Participatiewet

 

E

360

Terugvordering in het kader van het participatiefonds en het in behandeling nemen van de bezwaren daartegen

Participatiewet

 

E

361

Afhandelen van aanvragen, het nemen van beschikkingen en het in behandeling nemen van bezwaar- en beroepschriften en het doen van terugvordering voor bijzondere bijstandszorg

Armoedebeleid gemeente Aalten

 

E

362

De bevoegdheid tot het indienen van een bezwaarschrift tegen een belastingaanslag van de belastingdienst

 

 

E

 

ONDERdeel heffingen/basisregistraties/GEO

363

Verstrekken van een hondenpenning

Beleid gemeente Aalten

E

364

Aanwijzen personen jegens wie mede gelden de verplichtingen als bedoeld in art. 47, 49, 50, 51, 53A AWR, dan wel AMVB o.g.v. art. 31 Wet waardering onroerende zaken

 

 

E

365

De vaststelling van de voorlopige c.q. definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Art. 8 Wet BAG

 

E

366

Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeien uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument

Art.10 Wet BAG

 

E

367

Bericht nieuwe huisnummers en vernummeringen aan diverse instanties o.a.: PostNL, nutsbedrijven, medische diensten, politie etc.

Wet BAG

 

E

368

Bevoegdheid tot het toekennen, intrekken en wijzigen van nummeraanduidingen aan de op het grondgebied van de gemeente geleden verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen, zoals bedoeld in artikel 6 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering.

Art. 6 Wet BAG

Verordening naamgeving en nummering

 

E

 

369

Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving

Art. 11 Wet BAG

 

E

370

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

Art. 10 Wet BAG

 

E

371

Inschrijven van de in of op grond van artikel 10 sub a en sub b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister

Art. 10 Wet BAG

 

E

372

Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is

Art. 9 Wet BAG

 

E

373

Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie

Art. 14 Wet BAG

 

E

374

Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie

Art. 14A Wet BAG

Art. 15 Wet BAG

 

E

375

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Art. 31 Wet BAG

Art. 37 Wet BAG

Art. 38 Wet BAG

Art. 39 Wet BAG

Art. 40 Wet BAG

Art. 41 Wet BAG

 

 

E

376

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Art. 31 Wet BAG

 

 

E

377

Het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, evenals het aan een ieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Art. 32, lid a, Wet BAG

 

 

E

378

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen evenals het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders

 

 

D

379

Bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Art. 10 Wet BAG

 

E

380

Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument

Art. 10 Wet BAG

 

E

381

Bevoegd tot het vaststellen van de afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen

Art. 6 Wet BAG

 

E

382

Bevoegd tot het afbakenen van BAG-objecten, zoals bedoeld in artikel 6 Wet basisregistraties adressen en gebouwen en artikel 3 Verordening naamgeving en nummering

Art. 6 Wet BAG

Art. 3 Verordening naamgeving en nummering

 

E

383

 

Ondertekening besluiten straatnaamgeving

Verordening naamgeving en nummering

 

C

384

Offerteaanvraag en opdrachtverstrekking aan dienstverlenende instanties, betrekking hebbende op het vakgebied GEO

Mits passend binnen budget

 

E

385

Het zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van gegevens, bedoeld in de artikel 7, lid 2 en 3, en artikel 8 Wet BGT, volgens de systeembeschrijving zoals bedoeld in artikelen 15, lid 2, en 20 Wet BGT

Artikel 11 Wet BGT

 

E

386

Het zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van geografische objecten, voor dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen

Artikel 12 Wet BGT

E

387

Het voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4 van de Wet BGT, bij het leveren van geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet BGT

Artikel 13 BGT

E

388

Het zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus als bedoeld in artikel 4 Wet BGT worden gesteld

Artikel 14 Wet BGT

E

389

Het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, lid 1 Wet BGT in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is aan het Kadaster

Artikel 27 en 28 Wet BGT

E

390

Het jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de krachtens de Wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de Minister van BZK

Artikel 30 Wet BGT

E

391

Het vaststellen dan wel wijzigen van procedures in het kader van de AVG

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), mandaat aan privacy-coördinator

E

392

Melden van een ‘inbreuk in verband met persoonsgegevens’ (datalek) aan de Autoriteit Persoonsgegevens

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), Mandaat aan: (C)iso, Privacycoördinator, Controller, Teamcoördinator team Informatiebeheer, Functionaris Gegevensbescherming

e/d

393

Het actueel houden van het register verwerkingsactiviteiten

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Mandaat aan Privacycoördinator

E

394

Melden van risicovolle gegevensverwerkingen aan de Autoriteit Persoonsgegevens

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Mandaat aan Privacycoördinator, Functionaris Gegevensbescherming

E

395

Beschikkingen op verzoeken m.b.t. rechten van betrokkenen

AVG/Awb, mandaat aan: Privacycoördinator

E

396

Meldingen aan Functionaris Gegevensbescherming en Privacycoördinator

Wet Bescherming Persoonsgegevens

E

397

Het in behandeling nemen van verzoeken tot inzage, opvragen, correctie en verwijdering van persoonsgegevens door Privacycoördinator

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Mandaat aan Privacycoördinator, Functionaris Gegevensbescherming

E

398

Het ondertekenen en paraferen van verwerkersovereenkomsten voor persoonsgegevens

 

E

(ISO Information Security Officer)

 

2.5. Staf

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN

DE STAF

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/activiteit

 

Specifieke bepalingen/ wettelijke basis

Mandaat/ VOLMACHT aan:

399

Toekennen sponsorbijdrage op het gebied van promotie- en relatiebeheer

Sponsorbeleid gemeente Aalten mits passend binnen bestaand beleid

E

400

Adviseren over klachten en het voeren van correspondentie over klachten en bezwaren

Algemene wet bestuursrecht en klachtenregeling Aalten

E

(klachten- coördinator)

401

Het ondertekenen van algemene correspondentie met betrekking tot het toekennen van de eremedaille van de gemeente Aalten

Gemeentelijk beleid

 

E

402

Het ondertekenen van algemene correspondentie met betrekking tot de verkiezing van de kinderburgemeester van de gemeente Aalten

Gemeentelijk beleid

 

E

403

Het ondertekenen van algemene correspondentie met betrekking tot de Kinderraad van de gemeente Aalten

Gemeentelijk beleid

E

404

Het ondertekenen van algemene correspondentie met betrekking tot het toekennen van een Koninklijke onderscheiding

Adviesfunctie burgemeester ten aanzien van het al dan niet toekennen van een Koninklijke onderscheiding

E

 

 

 

MANDAAT, VERLEEND DOOR B & W / BURGEMEESTER AAN

DE GRIFFIE VAN DE GEMEENTE AALTEN

 

NR.

 

BEVOEGDHEID/BESLISSING/activiteit

 

Specifieke bepalingen/ wettelijke basis

Mandaat/ VOLMACHT aan:

405

De bevoegdheid / opzeggen van abonnementen op de raadsstukken

 

E

De Lijst van gemandateerde bevoegdheden blijft, onder meer met het oog op het bepaalde bij of krachtens het overgangsrecht van de Omgevingswet, in stand, maar wordt aangevuld door toevoeging van het onderdeel OMGEVINGSWET, dat als volgt luidt:

 

NR

Bevoegdheid

Specifieke bepaling

Mandaat aan

Omgevingsvergunning

1

Beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit in overeenstemming met de in het omgevingsplan gestelde regels, artikel 5.1, lid 1, onder a, Ow

In geval van weigering

A

In overige gevallen

E

Het mandaat vervalt indien het betreft een omgevingsplanactiviteit waarvoor het nodig is om gebruik te maken van de voormalige wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht, als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening

2

Beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit, artikel 5.1, tweede lid, onder a, Ow.

In geval van weigering

A

In overige gevallen

E

Het mandaat vervalt indien het betreft een omgevingsplanactiviteit waarvoor het nodig is om gebruik te maken van de voormalige wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht, als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening

3

Beslissen op een aanvraag voor een milieubelastende activiteit, artikel 5.1, tweede lid, onder b, Ow

In geval van weigering

A

In overige gevallen

E

4

Wijzigen van voorschriften of het intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 5.39 Ow, artikel 5.40 Ow en artikel 5.41 Ow en afdeling 8.10 Bkl.

E

5

Verlengen van een in omgevingsvergunning voor bouwactiviteit gestelde termijn, art. 10.23, tweede lid, Ob.

E

6

Ambtshalve verlenen van een omgevingsvergunning ter vervanging van eerder verleende vergunningen (revisievergunning), art. 5.43 Ow.

E

7

Afhandeling en opvolging melding, artikel 2.18 Bbl

E

8

Afhandeling en opvolging gebruiksmelding, hoofdstuk 6 Bbl

E

9

Verzoek om gegevens of bescheiden te verstrekken in de zin van artikel 16.56 Ow.

E

10

Verzoek om advies aan de gemeentelijke adviescommissie in de zin van artikel 17.9 Ow.

E

11

Aanvragen omgevingsvergunning ex artikel 5.1 Ow

E

Kostenverhaal, grondexploitatie en nadeelcompensatie

12

Het bij beschikking verhalen van de aan de grondexploitatie verbonden kosten, artikel 13.18 Ow.

E

13

Verbinden van voorschriften aan beschikking dat betaling geheel of gedeeltelijk na aanvang van de activiteit plaatsvindt, Art. 13.19 Ow

E

14

Het besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een overeenkomst met betrekking tot kostenverhaal, artikel 13.13 Ow en afdeling 8.4 Ob.

A

15

Besluiten tot het aangaan van een schadevergoedingsovereenkomst en de ondertekening daarvan, in de zin van artikel 13.3c Ow, mede in verbinding met artikel 15.1 Ow en art. 4:126, eerste lid, Awb

E

Omgevingsplan

16

Kennisgeving voornemen vaststelling omgevingsplan, 16.29 Ow

E

17

Toezending vastgesteld omgevingsplan aan GS, artikel 10.3 Ob

E

18

Verwerken wijziging omgevingsplan in geconsolideerde versie, art. 16.2 Ow

E

19

Afstemming en raadpleging met het oog op het milieueffectrapport, en advisering over reikwijdte en detailniveau, Art. 16.37 en 16.38, 16.46 Ow en 11.13 Ob

E

Handhaving

20

Uitoefening van bevoegdheden om handhavend op te treden en om daarvan af te zien, waaronder het opleggen, wijzigen of intrekken van een bestuurlijke sanctie, herstelsanctie of bestraffende sanctie vanwege enig handelen of nalaten in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet, de bijbehorende AMvB’s en ministeriele regelingen en de daarin opgenomen zorgplichten, waaronder het bepaalde in de hoofdstukken 2 tot en met 7 Bbl, of voornemens daartoe, hoofdstuk 18 Ow, art. 125 Gemw, en hoofdstuk 5 van de Awb, alsmede het bepalen dat het besluit ook geldt voor de rechtsopvolgers van degene aan wie de last wordt opgelegd, art. 18.4a Ow

Na afstemming portefeuillehouder

E

21

Aanwijzen van toezichthouders en uitgeven van een legitimatiebewijs aan de toezichthouders en mededeling hiervan, art. 18.6, lid 1 en 2, Ow en 5:11 en 5:12 Awb

B

22

Het verplichten van de veroorzaker tot het treffen van de maatregelen die redelijkerwijs van hem kunnen worden verlangd om de nadelige gevolgen van het ongewoon voorval te voorkomen, art. 19.4 Ow

E

23

Het treffen van preventieve of herstelmaatregelen, art. 19.5 Ow.

E

24

Het verhalen van kosten, invordering en beslissen over en bekendmaken van invorderingsbeschikkingen, ook in geval van getroffen maatregelen, Awb en art. 19.6 Ow.

E

25

Het doen van onderzoek, het geven van opdracht daartoe en het treffen van maatregelen ter voorkoming van herhaling, art. 19.7 Ow.

E

26

Het verplichten tot het onmiddellijk treffen van tijdelijke beschermingsmaatregelen en het verhaal van de kosten bij beschermingsmaatregelen, Art. 19.9c en 19.9d Ow

E

Overig

27

Kadastrale registraties op grond van het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet

E

28

Verstrekking gegevens over besluiten en andere rechtsfiguren, onder meer artikel 14.5 Ob.

E

29

Bekendmaken, (anderszins) publiceren en waarmerken van algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels en besluiten en terinzagelegging ontwerpen van besluiten en documenten Afdeling 3.4 Awb, 16.66 Ow

E

30

Beschikbaar stellen van informatie voor het elektronisch formulier in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, artikel 14.2, derde lid, Ob.

E

31

Het verzoeken om gegevens of bescheiden te verstrekken over specifieke bouwwerkzaamheden en de momenten waarop deze worden uitgevoerd, art. 2.20 Bbl

E

32

Het afwijken van de gestelde termijn voor het doen van een sloopmelding, art. 7.10, derde lid, Bbl.

E

33

Kennisgeven ongewoon voorval, art. 19.3 Ow.

E

34

Het stellen, wijzigen, intrekken, etc, van maatwerkvoorschriften in de zin van artikel 4.5 Ow, mede in verbinding met onder meer hoofdstuk 3, 4 en 7 Bbl en artikel 2.13 Bal en het kennisgeven daarvan.

E

35

Verstrekking informatie, onder meer in de zin van artikel 10.22a Ob

E

36

Verzoek tot verstrekking gegevens en bescheiden met het oog op bescherming milieu, art. 2.20 Bal.

E

37

Besluiten op aanvraag om een gelijkwaardige maatregel te treffen, artikel 4.7 Ow.

E