Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roermond

Rectificatie: Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoermond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRectificatie: Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond 2022
CiteertitelSubsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 augustus 2025, met dien verstande dat hij van toepassing blijft op aanvragen die voor die datum zijn ingediend.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Roermond 2008

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-11-2022nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2022-493410

61681-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Rectificatie: Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond 2022

[Deze publicatie betreft een rectificatie en is een tekstplaatsing, omdat de oorspronkelijke publicatie in de verkeerde categorie is geplaatst. De oorspronkelijke publicatie is op 1 november 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2022, 476714.]

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ROERMOND,

 

gezien het voorstel van 11 oktober 2022

 

overwegende dat:

  • -

    de gemeente Roermond middelen ontvangt van het Rijk in het kader van het Nationaal Programmaonderwijs ten behoeve van de inzet om onderwijsvertragingen (cognitief, executief, sociaal-emotioneel en motorisch) in te halen die de jeugd heeft opgelopen als gevolg van de coronapandemie;

  • -

    het op grond van de Algemene Subsidieverordening Roermond 2008 nodig is regels vast te stellen voor de verdeling van de middelen die de gemeente ontvangt van het Rijk in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs.

gelet op het bepaalde in artikel 3, tweede, vierde en vijfde lid en hoofdstuk 4 van de Algemene subsidieverordening Roermond 2008;

 

besluit:

 

Vast te stellen de Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond 2022.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • -

    Asv: Algemene Subsidieverordening Roermond 2008;

  • -

    NPO: Nationaal Programma Onderwijs: Rijksprogramma dat is opgericht voor het herstel van de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na de coronacrisis.

  • -

    Jeugd: Degenen die in aanmerking komen voor voorschoolse educatie als bedoeld in artikel 167 van de Wet op het primair onderwijs, leerlingen en thuiszitters.

  • -

    Leerling: degene die is ingeschreven als leerlingen van een school als bedoeld in artikel 1 van het Besluit bekostiging WPO, artikel 1 van het Besluit bekostiging WEC, artikel 7 van het Bekostingsbesluit WVO of artikel 2.1.2, onderdeel g, van het Uitvoeringsbesluit WEB, met uitzondering van de scholen bedoeld in artikel 185 van de Wet op het primair onderwijs.

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van deze subsidieregeling is om:

  • a.

    de negatieve impact van de coronacrisis op de jeugd te dempen en bij te dragen aan een duurzame aanpak van problemen die door de coronacrisis nog urgenter zijn geworden;

  • b.

    de lokale en regionale samenwerking te bevorderen tussen scholen, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en andere ketenpartners voor de aanpak van onderwijsvertragingen en integrale ondersteuning van de jeugd op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak.

Artikel 3 Aanvragers

Voor subsidie komen uitsluitend in aanmerking bevoegde gezagen als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 1 van de Wet op de expertisecentra en artikel 1.1 van de Wet voortgezet onderwijs 2020 die in de gemeente Roermond een school in stand houden en over rechtspersoonlijkheid beschikkende organisaties die in de gemeente Roermond kinderopvang als bedoeld in artikel 1 van de Wet kinderopvang verzorgen en die een subsidie ontvangen op basis van de “Beleidsregel subsidiëring Voorschoolse educatie Roermond 2021”.

Artikel 4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Voor subsidie komen in aanmerking activiteiten die als doel hebben:

  • a.

    het realiseren van extra ondersteuning, gericht op het voorkomen en verbeteren van mentale en psychosociale problemen voor alle jeugd in de kinderopvang en het primair onderwijs.

  • b.

    het bevorderen van gelijke kansen door middel van onder andere het aanbieden van extra uren onderwijs, het inrichten van zomerscholen, voorschoolse educatie etc.

  • c.

    het verbeteren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van de jeugd in onderwijs.

  • 2.

    De activiteiten waarop de kosten betrekking hebben vinden plaats in de periode 1 juli 2022 tot en met 31 juli 2025.

  • 3.

    De subsidie wordt verstrekt als een eenmalige subsidie.

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie komt overeen met de daadwerkelijke kosten.

Artikel 6 Indieningsdatum aanvraag subsidieverlening

  • 1.

    Aanvragen kunnen ingediend worden in de periode 18 oktober 2022 tot en met 31 december 2022.

  • 2.

    Indien na besluitvorming over de aanvragen die zijn ingediend in de in het eerste lid genoemde periode nog middelen resteren, kan het college besluiten een tweede periode open te stellen gedurende welke aanvragen kunnen worden ingediend.

Artikel 7 Beslistermijn subsidieverlening

Het college beslist op ingediende aanvragen om subsidieverlening binnen zes weken na afloop van de periode gedurende welke de aanvragen kunnen worden ingediend.

Artikel 8 Indieningsvereisten aanvraag subsidieverlening

  • 1.

    Aanvragen worden ingediend via het bij deze regeling horende aanvraagformulier.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 26 van de Asv bevat de aanvraag de volgende gegevens:

  • a.

    de leeftijdscategorie/doelgroep waar aanvrager zich op richt;

  • b.

    een toelichting hoe de activiteiten aansluiten op de beschreven doelen van deze subsidieregeling en voornoemde leeftijdscategorie/doelgroep;

  • c.

    een toelichting hoe de activiteiten zich verhouden tot overige activiteiten door de school in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs, met verwijzing naar het bijbehorende bestedingsplan;

  • d.

    een opgave van de samenwerkingspartners waarmee de activiteiten worden uitgevoerd door middel van een ondertekende intentieverklaring waarin alle deelnemende partijen zich committeren aan de subsidieaanvraag en het uitvoeren van de activiteiten;

  • e.

    een beschrijving van de wijze waarop de resultaten van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd inzichtelijk worden gemaakt.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 12 van de Asv worden aanvragen geweigerd indien:

  • a.

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet aansluiten bij de doelstelling zoals genoemd in artikel 2;

  • b.

    de aanvraag niet is ingediend door een aanvrager zoals bedoeld in artikel 3;

  • c.

    niet wordt voldaan aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 4;

  • d.

    opgevoerde kosten naar oordeel van het college niet in redelijke verhouding staan tot de activiteiten waarvoor deze kosten worden gemaakt, mede gelet op hetgeen in de branche gebruikelijk is;

  • e.

    voor de aangevraagde activiteit reeds eerder een subsidie is verleend of de activiteit anderszins van overheidswege wordt gefinancierd;

  • f.

    de aanvraag niet tijdig is ingediend;

  • g.

    het van toepassing zijnde in artikel 10 genoemde subsidieplafond is bereikt.

Artikel 10 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Voor de uitvoering van deze regeling gelden per categorie activiteiten de volgende subsidieplafonds:

  • a.

    realiseren extra ondersteuning binnen de kinderopvang en primair onderwijs: € 420.000,00

  • a.

    het bevorderen van gelijke kansen: € 130.000,00;

  • b.

    het verbeteren van de sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden van de jeugd in onderwijs: € 150.000,00.

  • 2.

    Wanneer het volledig toewijzen van alle aanvragen binnen een bepaalde categorie zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, wordt op die aanvragen een korting toegepast naar rato van de hoogte van de aangevraagde subsidie.

  • 3.

    Vanwege het bevorderen van de samenwerking en het behalen van zo goed mogelijke effecten, gaat de voorkeur uit naar een of meer penvoerders die, namens de betrokkenen een gezamenlijke subsidieaanvraag indienen.

Artikel 11 Indieningsdatum aanvraag subsidievaststelling

Aanvragen om de subsidie vast te stellen worden ingediend uiterlijk 3 maanden na beëindiging van de activiteiten dan wel uiterlijk op 31 oktober 2025.

Artikel 12 Indieningsvereisten aanvraag subsidievaststelling

De aanvraag om de subsidie vast te stellen bevat een inhoudelijk en financieel verslag alsmede een controleverklaring van een daartoe bevoegde accountant bij een subsidiebedrag hoger dan € 50.000,00.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin hij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 augustus 2025, met dien verstande dat hij van toepassing blijft op aanvragen die voor die datum zijn ingediend.

Artikel 14 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond 2022.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond in zijn vergadering van 27 september 2022.

Burgemeester en wethouders van Roermond,

De secretaris,

drs. J.W.A. Kradolfer (a.i.)

De burgemeester,

M.J.D. Donders – de Leest

Bijlage Aanvraagformulier Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Roermond

 

Aanvrager:

 

Naam :

Adres :

Woonplaats :

 

Inhoudelijk deel, het plan van aanpak

 

  • 1.

    Wat is de titel van de aanvraag (bv naam van de activiteit)

     

     

  • 2.

    Waarom is er behoefte aan de activiteit hoe draagt dit bij aan het terugdringen van de negatieve impact van de coronapandemie op kinderen en jongeren.

     

     

  • 3.

    Beschrijving van de opzet (hoe ziet de activiteit eruit, wat is het aanbod, hoe vaak wordt het per week aangeboden, etc.)

     

     

  • 4.

    Wat is het doel van de activiteit?

     

     

  • 5.

    Hoe sluit dit aan op de doelen van het Nationaal Programma Onderwijs? (meer specifiek op welke onderdelen/bestedingsdoelen)

     

     

  • 6.

    Hoe verhouden de activiteiten zich tot de (overige) activiteiten die de school uitvoert in het kader van het NPO (het eigen bestedingsplan)

     

     

  • 7.

    Op welke doelgroep/leeftijdscategorie richt de activiteit zicht?

     

     

  • 8.

    Wat is de startdatum en einddatum van het project?

     

     

  • 8.

    Welke resultaten worden nagestreefd en hoe worden deze inzichtelijk gemaakt?

     

     

  • 9.

    Wanneer is de activiteit succesvol en hoe wordt dit gemeten?

     

     

  • 10.

    Is er sprake van samenwerkingspartners? Zo ja Wie zijn de samenwerkingspartners? (bv jongerenwerk, cultuurorganisaties, onderwijsinstellingen, bibliotheek etc.)

     

     

Plan van aanpak

 

  • 11.

    Nadere toelichting plan van aanpak

 

 

  • 12.

    Begroting.

 

 

Datum:

 

 

Handtekening:

 

 

Algemene toelichting

In 2021 heeft het kabinet besloten tot een Nationaal Programma Onderwijs (hierna: NPO). Het doel van dit steunprogramma is om leerlingen en studenten te helpen hun gaven en talenten tot bloei te brengen, ondanks de coronacrisis en de gevolgen daarvan voor het onderwijs. Meer specifiek is het NPO gericht op herstel én ontwikkeling van het onderwijs, op het inhalen en compenseren van stagnaties c.q. vertragingen in de onderwijsloopbaan en op het ondersteunen van iedereen in het onderwijs die het moeilijk heeft als gevolg van de coronacrisis. Het NPO betreft een kortdurend programma tot en met juli 2025, waartoe zowel het onderwijs zelf als gemeenten (incidentele) middelen van het Rijk ontvangen. De middelen van gemeenten dienen in aanvulling op die van het onderwijs besteed te worden.

 

De in deze subsidieregeling ter beschikking gestelde gemeentelijke middelen moeten besteedt worden aan activiteiten, zoals bedoeld in artikel 4 en conform de reikwijdte en doelstellingen van de Rijksregeling Nationaal Programma Onderwijs. Dit betekent dat de volgende kosten in aanmerking komen voor subsidiëring:

  • “kosten voor het nemen van bovenschoolse maatregelen of maatregelen op schoolniveau, gericht op het inhalen van onderwijsvertragingen bij kinderen opgelopen door COVID-19, waarvan gemeenten na overleg met de bevoegde gezagsorganen van in de gemeente gelegen scholen oordelen dat organisatie door de gemeente hier een toegevoegde waarde heeft;

  • kosten voor maatregelen om de vertraging die als gevolg van COVID-19 is ontstaan in de voorschoolse periode in te lopen voor degenen die in aanmerking komen voor voorschoolse educatie;

  • kosten voor maatregelen gericht op zorg en welzijn in de school of in verlengde leertijd en extra beschikbaarheid van zorg op school om vertragingen op sociaal en emotioneel vlak als gevolg van COVID-19 in te halen, die aanvullend zijn aan de reguliere inzet van de gemeenten, en die op basis van analyse van de COVID-19 vertragingen nodig worden geacht;

  • kosten gericht op het bevorderen van lokale (en regionale) samenwerking tussen scholen, bevoegde gezagsorganen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en andere lokale partijen ten behoeve van de aanpak van COVID-19 vertragingen en een integrale ondersteuning van kinderen op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak;

  • kosten gericht op het betrekken van thuiszitters en leerlingen die thuiszitters dreigen te worden bij de aanpak van het inlopen van vertragingen als gevolg van COVID-19; “

(Bron: Regeling van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 30 september, houdende regels voor het verstrekken van specifieke uitkeringen voor het stimuleren van gemeentelijke maatregelen om COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen in te lopen.”.

 

Indien de aangevraagde subsidie betrekking heeft op activiteiten die reeds op een andere manier door de overheid worden gefinancierd wordt de subsidieaanvraag geweigerd.

 

Bij de toekenning van de middelen wordt de voorkeur gegeven aan activiteiten die in samenwerking tussen één of meer partijen tot stand komen.