Organisatie | Ameland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Energietoeslag beleidsregels oktober 2022 2e versie |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Ameland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg en welzijn |
1 wetsartikel noemen: Titel 4.3 Algemene wet bestuursrecht; Artikel 35 Participatiewet.Deze beleidsregels treden in de plaats van de Beleidsregels eenmalige energietoeslag gemeente 2022 Ameland, vastgesteld op 29 maart 2022.
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | 01-01-2022 | 30-06-2023 | Wijziging | 18-10-2022 |
Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022
De eenmalige energietoeslag 2022 bedraagt € 1.300,- en is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen (< 120% van de voor dat huishouden geldende bijstandsnorm) en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend. Voor een huishouden met een inkomen tussen de 120% en 140% van de voor hen geldende bijstandsnorm wordt op aanvraag een eenmalige energietoeslag van € 650 als bijzondere bijstand verleend.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Deze beleidsregels worden aangehaald als:
Beleidsregels eenmalige, aanvullende energietoeslag 2022 gemeente Ameland.
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toevoegen, bijvoorbeeld personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5) en hier zo nodig ook beleidsuitgangspunten voor te formuleren. De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.