Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-11-2022 | nieuwe regeling | 11-10-2022 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
‘Economisch herstel- en investeringsplan Amsterdam, 2021-2024, Versterken en vernieuwen’: Plan zoals vastgesteld door het college op 25 november 2020 en behandeld in de commissie Financiën en Economische Zaken op 10 december 2020. Opgesteld met het oog op de gevolgen van de coronapandemie, met als pijlers versterken van de economische veerkracht en aanjagen van vernieuwing in duurzame groeisectoren en het vergroten van waardevolle werkgelegenheid;
ML-1 of BSL-1 laboratorium: de ruimte voldoet aan kwaliteitseisen zoals gesteld in normen NEN-EN-ISO/IEC 17025, ISO 14644, ISO 15190 of vergelijkbare norm. Indien nodig aangevuld met een GGO vergunning (geschikt voor het werken met Genetisch Gemodificeerde Organismen), en indien nodig geaccrediteerd door de Raad van Accreditatie;
ML-2 of BSL-2 laboratorium: de ruimte voldoet aan kwaliteitseisen zoals gesteld in normen NEN-EN-ISO/IEC 17025, ISO 14644, ISO 15190 of vergelijkbare norm. Indien nodig aangevuld met een GGO vergunning (geschikt voor het werken met Genetisch Gemodificeerde Organismen), en indien nodig geaccrediteerd door de Raad van Accreditatie;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is in het kader van het Economisch herstel- en investeringsplan het versneld realiseren van laboratoriumruimte in Amsterdam gericht op research en development in de LSH sector met een laboratorium behoefte voor startups en MKB van ca. 5 tot ca. 40 fte door transformatie van bestaande pand(en).
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het maximale subsidiebedrag waarvoor een aanvrager in aanmerking kan komen wordt berekend door het aantal verhuurbare m2 laboratoriumoppervlak te vermenigvuldigen met €200, waarbij geldt dat de te realiseren verhuurbare laboratoriumruimte een oppervlak heeft van minimaal 250m2. Per aanvrager komt maximaal 1.000m2 nieuw te realiseren verhuurbare laboratoriumruimte voor subsidie in aanmerking.
Hoofdstuk 3 Aanvraag Subsidieregeling
Artikel 7 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de aanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 oktober 2022.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Het doel van de Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte is om een wettelijke grondslag te bieden voor subsidieaanvragen gericht op het versneld realiseren van laboratoriumruimte in Amsterdam gericht in het kader van het Economisch Herstel- en Investeringsplan door transformatie van bestaande pand(en).
De Subsidieregeling bevat eerst een aantal algemene bepalingen die van toepassing zijn op alle subsidieverstrekkingen. Vervolgens bevat de regeling in Hoofdstuk 3 de voorwaarden waaronder een aanvraag kan worden ingediend bij het Subsidiebureau. De directie Economische Zaken zal beoordelen of de aanvragen voor subsidie in aanmerking komen. Door of namens het college zal vervolgens een besluit worden genomen op de aanvraag.
Op 25 november 2020 heeft het college ingestemd met het Economisch herstel- en investeringsplan Amsterdam, 2021-2024, Versterken en vernieuwen. Dit plan is opgesteld naar aanleiding van de coronapandemie, met als pijlers versterken van de economische veerkracht en aanjagen van vernieuwing in duurzame groeisectoren en het vergroten van waardevolle werkgelegenheid. Gezondheid is een van de duurzame groeisectoren. In het plan is onder voorbehoud van subsidietoekenning het Labruimte versnellingsfonds opgenomen. Er is op dit moment zeer beperkt lab-en onderzoeksruimte beschikbaar voor onderzoekers en innovatieve bedrijven in de healthsector. Doel van het fonds – zoals dat nu is vertaald naar deze subsidieregeling – is de risico’s die gepaard gaan met het ontwikkelen van laboratoriumruimte zoveel mogelijk te beperken. Zie voor het Economisch herstel en investeringsplan: https://amsterdam.raadsinformatie.nl/document/9661565/1/09012f9783305c3c
Amsterdam investeert in de brede ontwikkeling van de kenniseconomie en het innovatieve vermogen van Amsterdamse ondernemers. De gemeente doet dat onder meer door de ontwikkeling van de Amsterdamse (kennis)parken te stimuleren en faciliteren. Daarbij gaat het om het Amsterdam Science Park in Oost, Kenniskwartier/ Innovation District Zuidas, Amsterdam Life Sciences District in Zuidoost en het New West Health & Innovation District in West, Voor het vigerende Kennis & Innovatiekader van de gemeente Amsterdam, zie: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volgbeleid/economie/kennisontwikkeling/ en ook het actieprogramma Life Sciences & Health 2019-2022
Het uitgangspunt is dat de gemeente enkel investeert in situaties die de markt zelf niet (voldoende) oppakt of waar een onrendabele top is, maar die wel substantiële economische waarde opleveren. Het gaat om investeringen die meer opleveren dan zij kosten, maar waarbij de investerende partij niet de baten kan incasseren of het risico zo groot is dat marktpartijen de investering niet aandurven. Met een bijdrage van € 200 per m2 voor minimaal 250 m2 en maximaal 1.000 m2 nieuw te realiseren verhuurbare laboratoriumruimte wordt hieraan invulling gegeven.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een eigenaar van een pand. Het maximale subsidiebedrag dat in het kader van deze regeling per aanvrager kan worden verstrekt bedraagt €200.000 voor totaal €1.000 m2. Een aanvrager kan meerdere aanvragen doen.
De gevraagde informatie zoals genoemd in artikel 6 moeten inzicht verschaffen over onder andere de omvang, vorm en andere (feitelijke) informatie van de transformatie naar laboratoriumruimte.
Hoofdstuk 3 van de ASA 2013 bevat bepalingen over de subsidieaanvraag. Voorts bevat Afdeling 4.2.8 Awb bepalingen over de subsidieaanvraag. Deze bepalingen zijn in artikel 2 lid 2 ASA van toepassing verklaard op subsidies hoger dan € 50.000, ongeacht of het een eenmalige of een periodieke subsidie betreft. De bepalingen opgesomd in artikel 7 gelden naast de bepalingen uit de Awb en de ASA.
Bij een subsidieaanvraag voor een bedrag groter dan € 125.000,- wordt bij de aanvraag onder meer een staatssteunbeoordeling gevoegd. Als subsidieverlening leidt tot staatssteun en er geen vrijstelling van toepassing is, dient het college de subsidie terug te vorderen. De subsidieaanvrager dient bij de aanvraag middels een analyse duidelijk te maken hoe dit risico wordt ondervangen. De ingediende analyse wordt getoetst door het college. Als het college voornemens is subsidie te verlenen wordt in samenspraak met de subsidieaanvrager bepaald hoe de subsidie in lijn met de staatssteunregels wordt verleend.
In het kader van de SESA is met name van belang dat de subsidieaanvrager in de analyse toelicht hoe naar zijn inzicht de aanvraag zich verhoudt tot: Artikel 107 e.v. van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie (PbEU 2012, C 326/91e.v.), de Mededeling betreffende het begrip staatssteun (PbEU 2016, C 262/1), de Groepsvrijstellingsverordening (PbEU 2014, L/187/1), De-minimisverordening (PbEU 2013, L 352/1), de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (PbEU 2014, C 198/2) en het Vrijstellingsbesluit Diensten van Algemeen Economisch Belang (PbEU 2012, L 7/3).
De periode waarvoor het plafond is vastgesteld eindigt op 31 december 2024 en met de uiterste indiening voor 1 september 2024 wordt uitgegaan van een redelijke en realistische periode waarin de transformatie naar laboratoriumruimte nog kan worden gerealiseerd.
Subsidieaanvragen zullen worden beoordeeld in volgorde van complete binnenkomst. De beoordeling wordt uitgevoerd door de kennisacquisiteur LSH van Economische Zaken en Cultuur én een externe inhoudsdeskundige. De eerste paar volledige aanvragen zullen ook (mede) worden beoordeeld door de Interne Financiële Adviesgroep van de directie Economische Zaken en Cultuur. De beoordelaars kunnen nadere vragen stellen over de ingediende aanvraag. De beoordelaars kunnen adviseren een lager bedrag toe te kennen dan gevraagd.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat Amsterdam de verbinding en samenwerking tussen het MBO en het bedrijfsleven, inclusief het MKB, belangrijk vindt. Hierdoor krijgen studenten een betere kans om hun netwerk uit te breiden en een goede start te maken op de arbeidsmarkt. De gemeente wil een verbindende en faciliterende rol spelen tussen het MBO en de startups en MKB-bedrijven die gebruik gaan maken van de te realiseren laboratoriumruimte. Dit is geen verplichting, maar wel gewenst en biedt kansen voor zowel startups en MKB als MBO. Over de wijze van communicatie en realisatie zal worden afgestemd met de beoogde subsidieontvangers.