Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024
CiteertitelSubsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-11-2022nieuwe regeling

11-10-2022

gmb-2022-490916

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASA 2013: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam;

  • c.

    ‘Economisch herstel- en investeringsplan Amsterdam, 2021-2024, Versterken en vernieuwen’: Plan zoals vastgesteld door het college op 25 november 2020 en behandeld in de commissie Financiën en Economische Zaken op 10 december 2020. Opgesteld met het oog op de gevolgen van de coronapandemie, met als pijlers versterken van de economische veerkracht en aanjagen van vernieuwing in duurzame groeisectoren en het vergroten van waardevolle werkgelegenheid;

  • d.

    Fte: fulltime-equivalent;

  • e.

    instandhoudingsperiode: minimale periode van 10 jaar, waarbinnen nadat de subsidie is vastgesteld, de laboratoriumruimte beschikbaar blijft;

  • f.

    laboratoriumruimte:

    • -

      ML-1 of BSL-1 laboratorium: de ruimte voldoet aan kwaliteitseisen zoals gesteld in normen NEN-EN-ISO/IEC 17025, ISO 14644, ISO 15190 of vergelijkbare norm. Indien nodig aangevuld met een GGO vergunning (geschikt voor het werken met Genetisch Gemodificeerde Organismen), en indien nodig geaccrediteerd door de Raad van Accreditatie;

    • -

      ML-2 of BSL-2 laboratorium: de ruimte voldoet aan kwaliteitseisen zoals gesteld in normen NEN-EN-ISO/IEC 17025, ISO 14644, ISO 15190 of vergelijkbare norm. Indien nodig aangevuld met een GGO vergunning (geschikt voor het werken met Genetisch Gemodificeerde Organismen), en indien nodig geaccrediteerd door de Raad van Accreditatie;

  • g.

    Life Sciences and Health sector (LSH): is gekwalificeerd als topsector in Nederland en gaat over alle wetenschappen, technologie en bedrijvigheid ten behoeve van de gezondheid en het welzijn van mensen, inclusief de organisatie en bekostiging hiervan;

  • h.

    midden en kleinbedrijf (MKB): onderneming met maximaal 250 medewerkers (fte);

  • i.

    R&D: research & development ofwel het proces van creatief, systematisch en planmatig onderzoek & (experimentele) ontwikkeling van nieuwe oplossingen voor praktische problemen;

  • j.

    startups in de LSH sector: startende onderneming met een vernieuwende dienst of vinding in de gezondheidszorg welke schaalbaar en herhaalbaar is.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling is in het kader van het Economisch herstel- en investeringsplan het versneld realiseren van laboratoriumruimte in Amsterdam gericht op research en development in de LSH sector met een laboratorium behoefte voor startups en MKB van ca. 5 tot ca. 40 fte door transformatie van bestaande pand(en).

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan een eenmalige subsidie verlenen als tegemoetkoming in de transformatiekosten, ten behoeve van het LSH ecosysteem in (een deel van) een bestaand Amsterdams pand, in laboratoriumruimte waarbij geldt dat het pand gelegen is in:

    • a.

      Zuidoost: Amsterdam Life Sciences District

    • b.

      West: New West Health & Innovation District

    • c.

      Oost: Amsterdam Science Park

    • d.

      Zuid: Kenniskwartier/ Innovation District Zuidas

  • 2.

    Het maximale subsidiebedrag waarvoor een aanvrager in aanmerking kan komen wordt berekend door het aantal verhuurbare m2 laboratoriumoppervlak te vermenigvuldigen met €200, waarbij geldt dat de te realiseren verhuurbare laboratoriumruimte een oppervlak heeft van minimaal 250m2. Per aanvrager komt maximaal 1.000m2 nieuw te realiseren verhuurbare laboratoriumruimte voor subsidie in aanmerking.

Hoofdstuk 2 Plafond subsidieregeling

Artikel 5 Plafond subsidieregeling

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze stimuleringsregeling voor subsidie in aanmerking komen het plafond vast op € 625.000,- voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024.

Hoofdstuk 3 Aanvraag Subsidieregeling

Artikel 6 De aanvrager

Een subsidie kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon die eigenaar is van het pand.

Artikel 7 Bij de aanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de aanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

  • 1.

    Een transformatieplan en bijbehorende begroting, waarin in ieder geval de volgende informatie moet worden opgenomen:

    • a.

      voor welk type laboratorium een aanvraag wordt ingediend en hoeveel vierkante meter laboratorium er wordt gerealiseerd;

    • b.

      het adres van het gebouw waarin de laboratoriumruimte zal worden gerealiseerd, inclusief de gegevens uit het vigerende bestemmingsplan dat op grond van het bestemmingsplan in het gebouw een laboratorium gevestigd mag worden;

    • c.

      de plaats in het gebouw, de afmetingen van het (deel van) het pand (M2, M3 en vrije plafondhoogte) waar laboratoriumruimte wordt gevestigd;

    • d.

      aanvrager dient aan te geven voor welke partij(en) het laboratorium is bestemd;

    • e.

      bevestiging van de beoogde instandhoudingsperiode van ten minste 10 jaar;

    • f.

      een verklaring of er voor dit initiatief op grond van een andere subsidieregeling van de gemeente dan wel van een andere overheidsorgaan een aanvraag is ingediend en zo ja voor welk bedrag.

  • 2.

    Een garantstelling, waaruit blijkt dat de aanvrager tot 10 jaar na de aanvraag garant staat voor de verhuur van de laboratoriumruimte aan kleine MKB en startups in de LSH sector.

Artikel 8 Aanvraagtermijn en wijze van verdelen

  • 1.

    Aanvragen voor een subsidie kunnen vanaf een dag na de inwerkingtreding van deze regeling worden ingediend en dienen uiterlijk voor 1 september 2024 te worden ingediend.

  • 2.

    De aanvragen worden in behandeling genomen op het moment dat deze compleet zijn ingediend en worden dan in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Artikel 9 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een bijdrage te verlenen als:

    • a.

      de te realiseren laboratoriumruimte waarvoor subsidie wordt aangevraagd minder is dan 250m2;

    • b.

      de locatie dan wel de staat van het pand niet geschikt wordt geacht om daarin een laboratorium te kunnen vestigen;

    • c.

      de brandveiligheid van het pand onvoldoende is;

    • d.

      de werkzaamheden van de andere huurders in het pand zich niet goed laat combineren met de beoogde laboratoriumfunctie;

    • e.

      de beoogde instandhoudingsperiode korter is dan 10 jaar;

    • f.

      de te realiseren laboratoriumruimte naar het oordeel van het college niet uiterlijk 31 december 2024 operationeel is;

    • g.

      het initiatief niet past binnen het gemeentelijk beleid en/of onvoldoende bijdraagt aan de gemeente en onze inwoners;

    • h.

      de activiteiten in strijd zijn met de Wet Dieren;

    • i.

      gebruik wordt gemaakt van proefdieren terwijl er alternatieven zijn.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een aanvraag te verlenen als:

    • a.

      aanvrager op grond van een andere subsidieregeling van de gemeente, dan wel een van een andere publieke rechtspersoon in aanmerking komt voor een (gedeeltelijke) bijdrage in de kosten voor de realisatie van de laboratoriumruimte;

    • b.

      er onvoldoende draagkracht is voor het initiatief vanuit direct omwonenden en/of overige gebruikers van het pand, waarin het laboratorium wordt gevestigd.

Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de aanvrager

Artikel 10 Aanvullende verplichtingen

In aanvulling op artikel 10 en 11 van de ASA 2013 zijn aan de subsidie tijdens de instandhoudingsperiode de volgende verplichtingen verbonden:

  • 1.

    De subsidieontvanger verstrekt vanaf het moment dat het de subsidie ontvangt tot het jaar na afloop van een periode van 10 jaar na dat moment, steeds binnen 6 maanden na afloop van een kalenderjaar aan het college:

    • a.

      een verslag waarin gerapporteerd wordt over:

      • -

        de huurder(s) van het laboratorium en of ze horen tot de klein MKB of startups in de LSH sector;

      • -

        de huurprijs die in rekening is gebracht;

    • b.

      de (resterende)looptijd van de huurovereenkomst van de betreffende laboratoriumruimten.

  • 2.

    In de reguliere schriftelijke en digitale publiekscommunicatie vermeldt de subsidieontvanger dat de laboratoriumruimte mede mogelijk is gemaakt door een subsidie van de gemeente Amsterdam.

  • 3.

    De subsidieontvanger draagt ervoor zorg en is ervoor verantwoordelijk dat zijn rechtsopvolger de verplichtingen zoals opgenomen onder a. en b. in de resterende instandhoudingsperiode naleeft.

Hoofdstuk 5 Verantwoording en vaststelling van de aanvraag

Artikel 11 Aanvraag tot vaststelling en verantwoording van de ontvangen bijdrage

In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling:

  • a.

    het proces-verbaal van oplevering;

  • b.

    de definitieve plattegrond van de laboratoriumruimte;

  • c.

    een kopie van de verkregen noodzakelijke vergunningen voor de transformatie en exploitatie van het laboratorium.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte 2022-2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 oktober 2022.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen

Het doel van de Subsidieregeling realisatie laboratoriumruimte is om een wettelijke grondslag te bieden voor subsidieaanvragen gericht op het versneld realiseren van laboratoriumruimte in Amsterdam gericht in het kader van het Economisch Herstel- en Investeringsplan door transformatie van bestaande pand(en).

 

De Subsidieregeling bevat eerst een aantal algemene bepalingen die van toepassing zijn op alle subsidieverstrekkingen. Vervolgens bevat de regeling in Hoofdstuk 3 de voorwaarden waaronder een aanvraag kan worden ingediend bij het Subsidiebureau. De directie Economische Zaken zal beoordelen of de aanvragen voor subsidie in aanmerking komen. Door of namens het college zal vervolgens een besluit worden genomen op de aanvraag.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

sub c

Op 25 november 2020 heeft het college ingestemd met het Economisch herstel- en investeringsplan Amsterdam, 2021-2024, Versterken en vernieuwen. Dit plan is opgesteld naar aanleiding van de coronapandemie, met als pijlers versterken van de economische veerkracht en aanjagen van vernieuwing in duurzame groeisectoren en het vergroten van waardevolle werkgelegenheid. Gezondheid is een van de duurzame groeisectoren. In het plan is onder voorbehoud van subsidietoekenning het Labruimte versnellingsfonds opgenomen. Er is op dit moment zeer beperkt lab-en onderzoeksruimte beschikbaar voor onderzoekers en innovatieve bedrijven in de healthsector. Doel van het fonds – zoals dat nu is vertaald naar deze subsidieregeling – is de risico’s die gepaard gaan met het ontwikkelen van laboratoriumruimte zoveel mogelijk te beperken. Zie voor het Economisch herstel en investeringsplan: https://amsterdam.raadsinformatie.nl/document/9661565/1/09012f9783305c3c

 

Artikel 4

Lid 1

Amsterdam investeert in de brede ontwikkeling van de kenniseconomie en het innovatieve vermogen van Amsterdamse ondernemers. De gemeente doet dat onder meer door de ontwikkeling van de Amsterdamse (kennis)parken te stimuleren en faciliteren. Daarbij gaat het om het Amsterdam Science Park in Oost, Kenniskwartier/ Innovation District Zuidas, Amsterdam Life Sciences District in Zuidoost en het New West Health & Innovation District in West, Voor het vigerende Kennis & Innovatiekader van de gemeente Amsterdam, zie: https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volgbeleid/economie/kennisontwikkeling/ en ook het actieprogramma Life Sciences & Health 2019-2022

 

Lid 2

Het uitgangspunt is dat de gemeente enkel investeert in situaties die de markt zelf niet (voldoende) oppakt of waar een onrendabele top is, maar die wel substantiële economische waarde opleveren. Het gaat om investeringen die meer opleveren dan zij kosten, maar waarbij de investerende partij niet de baten kan incasseren of het risico zo groot is dat marktpartijen de investering niet aandurven. Met een bijdrage van € 200 per m2 voor minimaal 250 m2 en maximaal 1.000 m2 nieuw te realiseren verhuurbare laboratoriumruimte wordt hieraan invulling gegeven.

 

Artikel 6

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een eigenaar van een pand. Het maximale subsidiebedrag dat in het kader van deze regeling per aanvrager kan worden verstrekt bedraagt €200.000 voor totaal €1.000 m2. Een aanvrager kan meerdere aanvragen doen.

 

Artikel 7

De gevraagde informatie zoals genoemd in artikel 6 moeten inzicht verschaffen over onder andere de omvang, vorm en andere (feitelijke) informatie van de transformatie naar laboratoriumruimte.

 

Hoofdstuk 3 van de ASA 2013 bevat bepalingen over de subsidieaanvraag. Voorts bevat Afdeling 4.2.8 Awb bepalingen over de subsidieaanvraag. Deze bepalingen zijn in artikel 2 lid 2 ASA van toepassing verklaard op subsidies hoger dan € 50.000, ongeacht of het een eenmalige of een periodieke subsidie betreft. De bepalingen opgesomd in artikel 7 gelden naast de bepalingen uit de Awb en de ASA.

 

Bij een subsidieaanvraag voor een bedrag groter dan € 125.000,- wordt bij de aanvraag onder meer een staatssteunbeoordeling gevoegd. Als subsidieverlening leidt tot staatssteun en er geen vrijstelling van toepassing is, dient het college de subsidie terug te vorderen. De subsidieaanvrager dient bij de aanvraag middels een analyse duidelijk te maken hoe dit risico wordt ondervangen. De ingediende analyse wordt getoetst door het college. Als het college voornemens is subsidie te verlenen wordt in samenspraak met de subsidieaanvrager bepaald hoe de subsidie in lijn met de staatssteunregels wordt verleend.

 

In het kader van de SESA is met name van belang dat de subsidieaanvrager in de analyse toelicht hoe naar zijn inzicht de aanvraag zich verhoudt tot: Artikel 107 e.v. van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie (PbEU 2012, C 326/91e.v.), de Mededeling betreffende het begrip staatssteun (PbEU 2016, C 262/1), de Groepsvrijstellingsverordening (PbEU 2014, L/187/1), De-minimisverordening (PbEU 2013, L 352/1), de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (PbEU 2014, C 198/2) en het Vrijstellingsbesluit Diensten van Algemeen Economisch Belang (PbEU 2012, L 7/3).

 

Artikel 8

Lid 1

De periode waarvoor het plafond is vastgesteld eindigt op 31 december 2024 en met de uiterste indiening voor 1 september 2024 wordt uitgegaan van een redelijke en realistische periode waarin de transformatie naar laboratoriumruimte nog kan worden gerealiseerd.

 

Lid 2

Subsidieaanvragen zullen worden beoordeeld in volgorde van complete binnenkomst. De beoordeling wordt uitgevoerd door de kennisacquisiteur LSH van Economische Zaken en Cultuur én een externe inhoudsdeskundige. De eerste paar volledige aanvragen zullen ook (mede) worden beoordeeld door de Interne Financiële Adviesgroep van de directie Economische Zaken en Cultuur. De beoordelaars kunnen nadere vragen stellen over de ingediende aanvraag. De beoordelaars kunnen adviseren een lager bedrag toe te kennen dan gevraagd.

 

Artikel 9

Hierbij dient te worden opgemerkt dat Amsterdam de verbinding en samenwerking tussen het MBO en het bedrijfsleven, inclusief het MKB, belangrijk vindt. Hierdoor krijgen studenten een betere kans om hun netwerk uit te breiden en een goede start te maken op de arbeidsmarkt. De gemeente wil een verbindende en faciliterende rol spelen tussen het MBO en de startups en MKB-bedrijven die gebruik gaan maken van de te realiseren laboratoriumruimte. Dit is geen verplichting, maar wel gewenst en biedt kansen voor zowel startups en MKB als MBO. Over de wijze van communicatie en realisatie zal worden afgestemd met de beoogde subsidieontvangers.