Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Blaricum

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBlaricum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-11-2022nieuwe regeling

25-10-2022

gmb-2022-489692

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022

 

Besluit van de raad van de gemeente Blaricum tot vaststelling van een nieuwe Verordeningambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022

 

De raad van de gemeente Blaricum;

gelezen het voorstel van het presidium van 26 september 2022;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

gezien het advies van het presidium;

besluit tot vaststelling van de navolgende verordening:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022

 

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door medewerkers van de ambtelijke organisatie van de gemeente bestaande uit het verzamelen, leveren en/of verwerken van informatie en/of het kenbaar maken van een deskundig oordeel of advies;

  • bijstand door de griffie: het geven van ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning, niet zijnde een verzoek om informatie;

  • document: document als bedoeld in artikel 2.1, van de Wet open overheid;

  • fractie: fractie als bedoeld in artikel 7 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Blaricum 2015.

  • ambtenaar: medewerker van de BEL Combinatie, niet zijnde een medewerker van de griffie;

  • griffie: ambtelijke organisatie onder leiding van de griffier

  • griffier: de raadsgriffier

  • secretaris: de gemeentesecretaris

  • wet: de Gemeentewet

 

Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of bijstand

 

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris een of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

 

Artikel 3. Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij/zij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris kan een verzoek om ambtelijke bijstand afwijzen wanneer:

    • a.

      naar oordeel van de secretaris niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden, of

    • b.

      dit naar oordeel van de secretaris het belang van de gemeente kan schaden, of

    • c.

      het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn/haar oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij/zij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem/haar verleende ambtelijke bijstand, kan hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, kan het raadslid de kwestie aan de burgemeester voorleggen. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk uitsluitsel ten aanzien van dit verzoek.

 

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

  • 1.

    De secretaris verstrekt aan het lid van het college op wiens werkzaamheden een verzoek om ambtelijke bijstand betrekking heeft, desgevraagd een afschrift van het verzoek.

  • 2.

    Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3. Fractieondersteuning

 

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde, kunnen een beroep doen op een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage per fractie bedraagt maximaal € 1.000 per jaar, of een evenredig deel daarvan afhankelijk van het tijdvak gedurende welke de fractie deel uitmaakt van de raad.

 

Artikel 7 Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage mag in ieder geval niet gebruikt worden ter bekostiging van:

  • a.

    betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

  • b.

    giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

  • c.

    uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten, of

  • d.

    de kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van de functie van raadslid of fractievertegenwoordiger, voor zover deze door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd;

  • e.

    dan wel uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling.

 

Artikel 8 Verantwoording, controle en vaststelling op basis van declaratie

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning geschiedt op declaratiebasis, na goedkeuring door het presidium en wordt alleen uitbetaald aan de fractie.

  • 2.

    De griffier voert hiervan administratie.

 

Artikel 9 Termijn van indiening declaraties

  • 1.

    Declaraties over enig kalenderjaar worden niet in behandeling genomen indien deze niet binnen twee maanden na het einde van dat betreffende kalenderjaar zijn ingediend.

 

Paragraaf 4. Slotbepalingen

 

Artikel 10. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2020" wordt ingetrokken.

  • 2.

    De "Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2020" blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Blaricum 2022.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 oktober 2022.

mevrouw T.D. de Jong

griffier

mevrouw A.L.C. Dobber-Spruijt

waarnemend voorzitter