Organisatie | Koggenland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Koggenland |
Citeertitel | Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Koggenland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2013 | nieuwe regeling | 17-12-2013 Koggennieuws, 08-01-2013 | D14.000004 |
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Elektrische auto: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
Houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
degene die een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is/eigenaar is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf, of
De elektrische auto mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Op een aanvraag wordt géèn toestemming verleend wanneer de aanvrager:
Artikel 4 Eén laadpaal per perceel of woning
Per perceel of woning geldt een maximum van één laadpaal in de openbare ruimte.
Een elektrische laadpaal mag alleen in de openbare ruimte geplaatst worden door een bedrijf waarmee de gemeente een overeenkomst tot het plaatsen van laadpalen heeft afgesloten.
Artikel 8 Dubbele laadvoorziening
Er wordt alleen toestemming verleend indien de laadpaal is voorzien of kan worden voorzien van een dubbele laadvoorziening zodat ePpelegenheid is voor het laden van twee elektrische auto’s tegelijk. .,
Artikel 9 Kosten plaatsen, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ton gevolge van schade door laadpaal en oplaadpunt
De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst met de leverancier ervan is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening van de leverancier of de aanvrager komen.
Om voor toestemming op een aanvraag in aanmerking te komen, dient een oplaadpaal op de oplaadlocatie werkelijk te kunnen worden gerealiseerd. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij is de aanwezigheid van (hoofd)kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk van belang.
Indien uit de aanvraag blijkt dat er meerdere gebruikers van èèn elektrische auto zijn (bijvoorbeeld bij een deelauto), kan in afwijking van deze regeling toestemming worden gegeven.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van de gemeente Koggenland gehouden op 17 december 2013.
Burgemeester en wethouders van Koggenland.
A.M.T. Beuker
Gemeentesecretaris
R. Posthumus
Burgemeester
Toelichting op de beleidsregel
Artikel 2 Afbakening elektrische auto’s
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere (tweewielige) motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen volledig elektrische en hybride plug-in auto's mogen op een oplaadlocatie parkeren.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Artikel 3 sub a; voor parkeren op eigen terrein of erf bij woningen worden de volgende criteria gehanteerd;
Garage aan woning zonder oprit.
Woningen/appartementen die gerealiseerd zijn inclusief parkeergelegenheid in het gebouw (garage) of in de nabije omgeving van dat gebouw (garage, eigen oprit) waar parkeerruimte gehuurd, geleased of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager.
Enkele oprit met of zonder garage.
Dubbele oprit (>4,5m breed) met of zonder garage.
Artikel 5 sub a en artikel 5 sub f; Mocht er zich een situatie voordoen waarbij er meer dan twee aanvragers zijn binnen een straal van 300 meter van een aan te vragen laadpaal, kan overwogen worden een tweede paal te plaatsen.
Aanvragen van particulieren voor het plaatsen van een eigen laadpaal op gemeentelijke grond worden niet toegestaan. De argumentatie hierachter is:
Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.
Sub b; De —algemene- laadpaal is voorzien van de door de Europa goedgekeurde en aanbevolen laadstekker (op dit moment geldt de Mennekes type 2 als norm) of moet de mogelijkheid bieden deze te kunnen aankoppelen, zodat er geen onderscheid gemaakt kan worden voor het opladen van een verschillend merk of type elektrische auto.
Artikel 8 Dubbele laadvoorziening
Hiermee wordt getracht de capaciteit en uitwisselbaarheid van parkeerplaatsen te vergroten.
Volgens deze beleidsregel wordt in principe binnen een straal van 300 meter van èèn van deze laadpalen geen medewerking verleend aan een nieuwe laadpaal op gemeentelijke grond. De houder van de elektrische auto kan dan van deze bestaande laadpaal gebruik maken. Echter, toelichting van artikel 5 prefereert boven deze.
Indien er leveranciers dan wel bedrijven zijn die grotere aantallen willen plaatsen op of nabij een locatie, dan zullen hier andere afwegingen moeten plaatsvinden buiten deze beleidsregel om. Hiervoor is maatwerk noodzakelijk.
Artikel 9 Kosten plaatsen, verwijderen. onderhoud, beheer en aansprakelijkheid tsn gevolge van schade aan laadpaal of oplaadpun6
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal en oplaadpunt, die niet worden gedragen door de netbeheerder of leverancier, zijn voor rekening van de aanvrager. De kosten voor het verwijderen van een paal mocht er in de toekomst geen gebruik meer van gemaakt worden zijn voor de leverancier.
De gemeente Koggenland legt in een overeenkomst met de leverancier van de oplaadpalen vast, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de oplaadpalen en eventuele schade bij de gebruiker van een oplaadpaal voor rekening van de leverancier van de oplaadpalen of de aanvrager komen. De gemeente Koggenland aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en oplaadpunt, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.
Indien er meerder gebruikers zijn van een elektrische auto, kunnen andere afwegingen worden gemaakt buiten deze beleidsregels om.