Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen (NH)

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen (NH)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het vastgestelde reglement van 12 juni 2018.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 52 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-11-2022nieuwe regeling

12-10-2022

gmb-2022-488482

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van de gemeente Bergen;

 

gelezen het advies van het team regie van 21 september 2022;

 

gelet op het bepaalde in artikel 52 van de Gemeentewet;

 

 

b e s l u i t :

 

Vast te stellen het ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college’

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn portefeuilles en werkzaamheden.

  • 2.

    Bij veranderde omstandigheden kan de verdeling van de portefeuille en werkzaamheden worden gewijzigd.

  • 3.

    In afwijking van de verdeling uit lid 1 van dit artikel kan het college de voorbereiding van bepaalde zaken of de bestuurlijke begeleiding van projecten aan één of meer door hem aan te wijzen leden opdragen.

  • 4.

    Het college regelt de onderling vervanging in geval van verhindering van één van de wethouders of de burgemeester.

  • 5.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de (assistent) secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op dinsdag vanaf 09:30 uur en daarnaast zo vaak als de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Het college kan in bijzondere gevallen besluiten dat een vergadering niet, of op een andere dag of ander uur wordt gehouden. De (assistent) secretaris geeft hiervan kennis aan de leden die niet bij het besluit aanwezig waren.

  • 3.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De (assistent) secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering. Hierbij vermeldt hij de onderwerpen die worden besproken.

  • 4.

    De oproep voor de vergadering zoals omschreven in lid 3 van dit artikel wordt zo mogelijk uiterlijk 24 uur van te voren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college toegezonden.

  • 5.

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1.

    Een lid dat verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft daarvan kennis aan de (assistent) secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter en aan de assistent secretaris.

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering wordt, onder verantwoordelijkheid van de (assistent) secretaris, op maandagmiddag de agenda en bijhorende stukken in de vergaderapp van het college geplaatst.

  • 2.

    Op de bespreekstukkenlijst behorende bij de agenda worden de door de collegeleden of secretaris als bespreekpunt getekende collegeadviezen opgenomen. Daarnaast staan op deze lijst de collegeadviezen die het verantwoordelijk collegelid door omstandigheden niet voor akkoord heeft kunnen tekenen en waarbij de overige collegeleden hebben aangegeven akkoord te gaan.

  • 3.

    Collegeadviezen die door de meerderheid van de collegeleden, inclusief het verantwoordelijk collegelid, en de secretaris voor akkoord zijn getekend, worden op de conformlijst geplaatst.

  • 4.

    De conformlijst en stukken worden op de agenda van de desbetreffende vergadering geplaatst.

  • 5.

    Onderwerpen waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, maar die in verband met het spoedeisende karakter behandeld moeten worden, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie voor de vergadering worden aangemeld bij de (assistent) secretaris.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college. Hij wordt hierbij ondersteund door de assistent secretaris.

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

  • 1.

    Naast de collegeleden en de secretaris is de assistent secretaris aanwezig als adviseur bij de collegevergaderingen.

  • 2.

    Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen om een (nadere) toelichting te geven op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien bij een (zwaarwichtig) besluit één of meer leden van het college niet instemmen met het besluit, kan op de besluitenlijst worden aangetekend dat de betreffende collegeleden een minderheidsstandpunt innemen.

  • 3.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij lid 4 t/m 6 van dit artikel wordt toegepast.

  • 4.

    Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

  • 5.

    Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

  • 6.

    Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee persoenen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8 Besluiten- en conformlijst

  • 1.

    De (assistent) secretaris draagt zorg voor de besluitenlijst (met daarop de bespreekstukken en de conform stukken) van de vergadering.

  • 2.

    De besluitenlijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de aan- en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt. Zie hiervoor ook artikel 7 lid 2.

  • 4.

    De besluitenlijst wordt in de eerst volgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    De conformlijst wordt vastgesteld in de vergadering waarop deze betrekking heeft.

  • 6.

    De openbare besluiten op de besluitenlijst en de conformlijst worden na vaststelling samengevoegd en gepubliceerd op het openbare gedeelte van het raadsinformatie systeem.

Artikel 9 Openbaarheid vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van het college worden met gesloten deuren gehouden, tenzij het college vooraf anders beslist.

  • 2.

    Indien het college heeft besloten tot het houden van een openbare vergadering, wordt daaraan openbare bekendheid gegeven op een wijze die past bij het doel van de openbare vergadering.

  • 3.

    De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit regelement treedt in werking op 12 oktober 2022. Op dat moment vervalt het op 12 juni 2018 vastgestelde reglement.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Bergen NH op 11 oktober 2022

mr. M.N. (Martijn) Schroor

secretaris

L. Hj. (Lars) Voskuil

burgemeester

Artikelsgewijze toelichting op het ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college’

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

In dit artikel worden onder andere de onderwerpen geregeld zoals die aan de orde komen in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt erop gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168 Gemeentewet wordt geboden (mandaat aan individuele leden van het college).

 

Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. Bij langdurige afwezigheid moet de vervanging onderling worden geregeld of, indien mogelijk gezien het aantal wethouders (artikel 36 Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra wethouder.

 

Met het vierde lid van dit artikel wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet over de vervanging van de burgemeester.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

Met dit artikel wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53 van de Gemeentewet. De burgemeester, als voorzitter van het college, maar ook een lid van het college kan ervoor zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het derde lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. Het derde lid geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer.

 

Artikel 3 Verhindering

Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om wellicht al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.

 

Artikel 4 Agenda

Dit artikel geeft aan dat de (assistent) secretaris verantwoordelijk is voor het doen toekomen van de agenda aan de collegeleden door plaatsing van de vergaderstukken in de daarvoor beschikbaar gestelde vergaderapp.

 

Indien gebruik wordt gemaakt van een zogenoemd parafenbesluit (een conform besluit), een conceptbesluit dat door de leden van het college van parafen wordt voorzien waarna dit door het college als een definitief meerderheidsbesluit wordt beschouwd, is de uitspraak van de Raad van State van 16 juli 2003 van belang. Doordat met een parafenbesluit in materiële zin besluitvorming buiten de collegevergadering plaatsvindt, dient dit bekend gemaakt te zijn hetzij op grond van het reglement van orde hetzij op grond van een bekend gemaakte vaste praktijk. Daarbij moet bepaald zijn dat in een collegevergadering de mogelijkheid bestaat tot beraadslaging en besluitvorming over het te nemen (parafen) besluit en moet tevens duidelijk zijn wanneer het besluit wordt genomen.

 

Om te voldoen aan hetgeen in de uitspraak van de Raad van State van 16 juli 2003 is gesteld, is aangegeven welke collegeadviezen op de agenda, lees de bespreekstukkenlijst, worden geplaatst. Collegeadviezen die door de meerderheid van de portefeuillehouders, waaronder de verantwoordelijk portefeuillehouder, en de secretaris voor akkoord zijn getekend worden op de conformlijst geplaatst. Door deze conformlijst in zijn geheel tijdens de vergadering vast te stellen, wordt de mogelijkheid geboden over te gaan tot beraadslagingen en besluitvorming over de punten op de conformlijst, één van de vereisten uit de uitspraak van de Raad van State.

 

In lid twee is geregeld dat een advies niet op de conformlijst wordt geplaatst als het verantwoordelijke collegelid het advies niet voor akkoord heeft getekend. Het wordt in dat geval altijd een bespreekstuk.

 

Tot slot is kort aangegeven hoe zaken van spoedeisend belang worden geagendeerd. Waar mogelijk wordt dit voor de vergadering aan de collegeleden gecommuniceerd. Waar dit niet mogelijk is gebleken wordt het bij aanvang van de vergadering gemeld.

 

Artikel 5 en 6 Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan de vergadering

De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 en 104 van de Gemeentewet aangegeven. Nadere uitwerking van de taken van de secretaris vindt enerzijds plaats in dit reglement, anderzijds in de instructie voor de gemeentesecretaris.

 

In Bergen is er in 2011 voor gekozen om de secretaris -voornamelijk in zijn rol als gemeentesecretaris- te laten ondersteunen door een assistent gemeentesecretaris. De taken en werkzaamheden waarin de assistent de secretaris voornamelijk ondersteunt, zijn weergegeven in dit reglement en de instructie voor de secretaris.

 

Artikel 57 en 55 eerste lid Gemeentewet geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Voor de assistent secretaris is dit expliciet geregeld in dit reglement.

 

Genoemde artikelen uit de Gemeentewet geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt.

 

Artikel 5 geeft allereerst de rol van de gemeentesecretaris weer.

 

Artikel 7 Stemmingen

In de eerste plaats moet hier worden gewezen op artikel 56 Gemeentewet, dat een regeling bevat met betrekking tot zowel het vergader- als het besluitquorum ten aanzien van de vergaderingen van het college.

 

Ten aanzien van het stemmen wordt opgemerkt, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. Ook komt het verzoek om in de besluitenlijst op te nemen dat er een minderheidsstandpunt wordt ingenomen zelden voor.

 

Er is voor gekozen om naast de bepalingen over stemmingen uit de Gemeentewet alleen het meest noodzakelijke te regelen en niet de uitgebreide bepalingen over stemmingen uit het regelement van orde voor de raad over te nemen.

 

De opgenomen regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd indien één van de leden dat wenst. In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen), tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht. Over zaken wordt dus of niet of mondeling gestemd.

 

Artikel 8 Besluiten- en conformlijst

Dit artikel regelt de taak van de (assistent) secretaris en de wijze waarop de besluiten- en conformlijst wordt vastgesteld. Als op grond van artikel 55 van de Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, wordt over besluiten over dat onderwerp een afzonderlijke besluitenlijst gemaakt.

 

Op grond van artikel 60 lid 1 Gemeentewet kan de raad regelen van welke beslissingen van het college de raad op de hoogte gesteld wil worden. In het zesde lid van dit artikel wordt aangegeven dat de openbare besluiten van de besluitenlijst en de conformlijst worden samengevoegd en als besluitenlijst op het raadsinformatiesysteem wordt geplaatst.

 

Hiermee wordt de raad geïnformeerd en wordt voldaan aan het gestelde in artikel 60 lid 3 Gemeentewet waarin wordt bepaald dat het college de besluitenlijst van zijn vergadering openbaar maakt.

 

Artikel 9 Openbaarheid vergaderingen

Op grond van artikel 54 Gemeentewet is de hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf vanaf wijken. Via artikel 9 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt het tweede lid van artikel 53 van de Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op de dag dat het college het besluit heeft genomen. Het reglement dat op 12 juni 2018 is vastgesteld komt daarmee te vervallen.

 

Toezending aan de raad

Na vaststelling van het reglement dient dit op grond van artikel 52 Gemeentewet aan de raad te worden toegezonden. Door de datum van toezending op het reglement te vermelden wordt aangegeven wanneer aan deze verplichting is voldaan.