Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Ooststellingwerf 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Ooststellingwerf 2022
CiteertitelVerordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Ooststellingwerf 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61a van de Gemeentewet
  3. artikel 61c van de Gemeentewet
  4. artikel 84 van de Gemeentewet
  5. artikel 86 van de Gemeentewet
  6. artikel 147 van de Gemeentewet
  7. artikel 149 van de Gemeentewet
  8. artikel 12 van de Archiefwet 1995
  9. artikel 13 van de Archiefwet 1995
  10. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  11. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-12-2022artikel 3

29-11-2022

gmb-2022-550140

02-11-202213-12-2022nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2022-485297

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Ooststellingwerf 2022

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

 

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Ooststellingwerf;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 12, 13 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995

 

b e s l u i t :

 

  • 1.

    De verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Ooststellingwerf 2022 vast te stellen.

  • 2.

    Tot leden van de commissie als bedoeld in artikel 1 van de verordening te benoemen: dhr. H. Dongstra, dhr. H. Vos, dhr. B. Polpe, mevr. M. van Tellingen, dhr. S. van Weperen, mevr. E. Messham, dhr. N. van den Berg, dhr. B. Leistra en dhr. I. Minnema.

  • 3.

    Als adviseur aan de commissie toe te voegen: mevr. E. Verhagen.

VERORDENING OP DE VERTROUWENSCOMMISSIE BENOEMING BURGEMEESTER GEMEENTE OOSTSTELLINGWERF 2022

Artikel 1 De vertrouwenscommissie

  • 1.

    De raad benoemt een vertrouwenscommissie.

  • 2.

    De vertrouwenscommissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling vertrouwenscommissie

  • 1.

    De vertrouwenscommissie bestaat uit maximaal zoveel leden als er fracties in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn. De leden van de vertrouwenscommissie worden benoemd uit de gemeenteraad en door de gemeenteraad.

  • 2.

    Iedere fractie kan uit haar midden een raadslid voordragen ter benoeming door de raad.

  • 3.

    Een lid van de vertrouwenscommissie houdt op lid te zijn op het moment dat het lid geen lid meer is van de gemeenteraad of op eigen verzoek.

  • 4.

    De vertrouwenscommissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 5.

    De vertrouwenscommissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 6.

    De vertrouwenscommissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 7.

    De vertrouwenscommissie bepaalt haar eigen werkwijze, voor zover in deze verordening daarin niet is voorzien.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de vertrouwenscommissie en zorgt als secretaris voor de ambtelijke ondersteuning van de vertrouwenscommissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is bij vervulling van de in artikel 1, tweede lid van deze verordening genoemde taken als plaatsvervangend secretaris aan de vertrouwenscommissie toegevoegd.

  • 3.

    De secretaris en plaatsvervangend secretaris zijn geen lid van de vertrouwenscommissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad voegt een wethouder toe als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1, tweede lid van deze verordening genoemde taken.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de vertrouwenscommissie.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van de vertrouwenscommissie en heeft daarin geen stemrecht.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de vertrouwenscommissie zijn besloten. Alle stukken van de vertrouwenscommissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De voorzitter van de vertrouwenscommissie wijst bij de benoemingsprocedure elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit de Gemeentewet.

  • 3.

    De vertrouwenscommissie legt bij de benoemingsprocedure in elke vergadering en elk gesprek, op grond van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de vertrouwenscommissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer met zich mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de vertrouwenscommissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5.

    De vertrouwenscommissie treft, met inachtneming van artikel 8, tweede lid, en artikel 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De vertrouwenscommissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de vertrouwenscommissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris(sen) en de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De vertrouwenscommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de vertrouwenscommissie en de adviseur.

  • 3.

    De vertrouwenscommissie vergadert slechts als tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De vertrouwenscommissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft en verplicht is deze uit te brengen. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de vertrouwenscommissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De vertrouwenscommissie streeft naar unanimiteit.

  • 5.

    De secretaris draagt zorg voor een presentielijst en de verslaglegging van het verhandelde tijdens de vergaderingen van de vertrouwenscommissie.

Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de vertrouwenscommissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de vertrouwenscommissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’ op de envelop en op een zichtbare plaats in de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter.

  • 3.

    Alle stukken die van de vertrouwenscommissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’ op de envelop en op een zichtbare plaats in de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    In overeenstemming met artikel 61 lid 4 van de Gemeentewet verschaft de vertrouwenscommissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning Friesland de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de vertrouwenscommissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de vertrouwenscommissie. De vertrouwenscommissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de geheimhouding van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Verslag

  • 1.

    De vertrouwenscommissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning Friesland door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en geheime verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de vertrouwenscommissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de vertrouwenscommissie;

    • c.

      bij benoemingen: wordt in het verslag van bevindingen ook de motivering van de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling;

    • d.

      bij benoemingen: de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de vertrouwenscommissie.

Artikel 11 Ontbinding vertrouwenscommissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van deze minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 12 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat na afronding van de procedure alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet 1995 aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De secretaris van de vertrouwenscommissie draagt er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Ooststellingwerf 2022”.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

Besloten in de openbare vergadering van 27 september 2022

, griffier

,voorzitter