Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Incassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Incassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen
CiteertitelIncassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Incassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen vastgesteld in 2017 wordt ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2019nieuw reglement

18-12-2018

gmb-2022-485026

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Incassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Afschrijvingstijdvak: periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste incassotermijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste incassotermijn van het aanslagbiljet.

  • b.

    Belastingjaar: tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven.

  • c.

    Belastingschuldige: natuurlijk – of rechtspersoon die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Rhenen.

  • d.

    Formele belastingschuld: het bedrag dat verschuldigd is voor gemeentelijke belastingen zoals vermeld op het aanslagbiljet.

  • e.

    Het gecombineerde biljet: een aanslagbiljet waarop één of meerdere van de volgende belastingen vermeld staan: onroerendezaakbelastingen, rioolheffing (eigenaren- en gebruikersdeel), afvalstoffenheffing en hondenbelasting.

  • f.

    Incasseerder: de ambtenaar die door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen als de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c, van de Gemeentewet.

  • g.

    Het reactieformulier: het formulier dat de gemeente meestuurt met het aanslagbiljet en waarmee de belastingschuldige kan reageren op het aanslagbiljet.

 

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld in maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

 

Artikel 3 Welke gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn opgenomen: de onroerendezaakbelastingen, de roerendezaakbelastingen, de rioolheffing (eigenaren- en gebruikersdeel), de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting.

 

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1.

    Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingschuldigen;.

  • 2.

    De incasseerder kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed, die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

  • 3.

    Deelname aan de automatische incasso is niet mogelijk voor aanslagbiljetten waarvan het totaalbedrag van de in de incassoregeling opgenomen belastingen meer dan € 4.540,-- bedraagt.

  • 4.

    Indien de incasso van een termijn lager is dan € 1,-- vindt geen incasso plaats. Incasso vindt weer plaats zodra het termijnbedrag weer boven dit bedrag uitkomt.

 

Artikel 5 Aanmelding

  • 1.

    Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats middels het afgeven van een machtiging, door:

    • a.

      het invullen van de machtigingskaart en deze in te leveren bij of toe te zenden aan de gemeente;

    • b.

      het digitaal aanvragen van de automatische incasso waarbij de machtiging plaatsvindt door middel van digitale ondertekening met DigiD.

  • 2.

    De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het aanslagbiljet zijn ingekomen bij de gemeente.

  • 3.

    Indien de machtiging tot automatische incasso na de in het tweede lid gestelde termijn wordt ontvangen, heeft dit gevolgen voor het aantal incassotermijnen en de hoogte van de termijnbedragen. Zie hiervoor artikel 8, tweede lid.

 

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

  • 1.

    De machtiging tot automatische incasso is van toepassing op alle daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging aan de belastingschuldige worden toegezonden.

  • 2.

    De machtiging tot automatische incasso wordt zonder schriftelijk tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

 

Artikel 7 Incassotermijnen

  • 1.

    Het gecombineerde biljet met een totaalbedrag tussen € 50,-- en € 4.540,-- waarvoor tijdig een machtiging is afgegeven kent tien maandelijkse incassotermijnen.

  • 2.

    Het gecombineerde biljet met een totaalbedrag kleiner dan of gelijk aan € 50,-- waarvoor tijdig een machtiging is afgegeven kent drie maandelijkse incassotermijnen.

 

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

  • 1.

    Het termijnbedrag wordt naar evenredigheid verdeeld over de in artikel 7 genoemde incassotermijnen, ingaande de maand volgend op de verwerking van de machtiging.

  • 2.

    Indien de machtiging is verwerkt buiten de in artikel 5, tweede lid, gestelde termijnen dan wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid over het aantal incassotermijnen van het aanslagbiljet dat na de verwerking van de machtiging nog in het afschrijvingstijdvak overblijft.

  • 3.

    De incasseerder heeft het recht het termijnbedrag te wijzigen indien tijdens het afschrijvingstijdvak incassotermijnen niet kunnen worden geïncasseerd.

 

Artikel 9 Tijdstip van afschrijving

  • 1.

    De automatische incasso vangt aan in de maand volgend op de maand van verzending van het aanslagbiljet.

  • 2.

    De incasseerder zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand.

 

Artikel 10 Ontbindende voorwaarden

  • 1.

    De automatische incasso wordt door incasseerder beëindigd indien:

    • a.

      de automatische incasso gedurende twee incassotermijnen niet kan plaatsvinden;

    • b.

      de verstrekte machtiging een niet-bestaand rekeningnummer, een geblokkeerd rekeningnummer of een beëindigd rekeningnummer betreft;

    • c.

      de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden belemmeren.

  • 2.

    Incasseerder stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van de beëindiging van de automatische incasso met de mededeling dat het resterende invorderbare bedrag terstond dient te worden voldaan.

  • 3.

    Als de betaaltermijnen voor betaling niet via automatische incasso nog niet zijn verstreken op het tijdstip van beëindiging van de automatische incasso geldt, in afwijking van het bepaalde in het tweede lid, dat het resterende invorderbare bedrag binnen deze termijnen moet worden voldaan.

 

Artikel 11 Overlijden

  • 1.

    Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    De erven van belastingschuldige kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van het reactieformulier of via het digitale formulier.

 

Artikel 12 Echtscheiding

  • 1.

    Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

 

Artikel 13 Verhuizing

Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

 

Artikel 14 Wijziging bank- gironummer incasso

Belastingschuldige dient wijzigingen in bank- of gironummer terstond en schriftelijk of digitaal te melden aan de gemeente.

 

Artikel 15 Terugstorting

  • 1.

    Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan deze de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2.

    De opdracht tot terugstorting moet binnen 56 dagen na incasso aan de eigen bankinstelling worden gegeven.

 

Artikel 16 Stortingen buiten de automatische incasso

(Termijn-)betalingen buiten de automatische incasso om worden verwerkt in de resterende termijnen voor automatische incasso.

 

Artikel 17 Beëindiging van de incasso overeenkomst

De automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden opgeheven door het invullen van het digitale formulier op de website van de gemeente of het reactieformulier, mits de inzending geschiedt uiterlijk twee weken voor het verstrijken van de eerstvolgende incassotermijn.

 

Artikel 18 Slotbepaling

  • a.

    Dit reglement treedt in werking op de eerst volgende dag na de bekendmaking.

  • b.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Incassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel

  • Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

  • Dit reglement wordt aangehaald als: “Incassoreglement gemeentelijke belastingen Rhenen”.

 

 

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris, de voorzitter,

dhr. P. Bonthuis drs. J.A. van der Pas