Organisatie | Leiderdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële Verordening gemeente Leiderdorp 2023 |
Citeertitel | Financiële Verordening gemeente Leiderdorp 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2024 | 01-01-2023 | hoofdstuk 7, 8, artikel 1, 14, 32, 33, 34, 35, 36, 37 | 18-12-2023 | Z/23/150881/336239 | |
01-01-2023 | 04-01-2024 | nieuwe regeling | 10-10-2022 | Z/22/134091/285207 |
De raad van de gemeente Leiderdorp;
gelezen het voorstel van 30 augustus 2022, nr. Z/22/134091/285207;
gezien het advies van het Politiek Forum van 4 oktober 2022;
gelet op het bepaalde in artikel 212 van de Gemeentewet;
De "Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leiderdorp". Hierna te noemen: "Financiële Verordening gemeente Leiderdorp 2023" vast te stellen.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 2 Planning en Controlcyclus
De planning en control producten worden door het college aan de raad aangeboden ter besluitvorming, dan wel ter kennisneming. Het college biedt de stukken steeds tijdig aan doch uiterlijk voor de raad:
Artikel 5 Financiële kadernota
Het college biedt de raad een nota aan met een voorstel over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad geeft aan de hand van dit voorstel vóór het zomerreces de kaders aan voor het college voor het opstellen van de begroting van het komende jaar en de bijbehorende meerjarenraming.
Artikel 9 Informatieplicht leningen, waarborgen en garanties
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen van het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 150.000.
In de paragraaf Lokale heffingen bij de begrotingen de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
In de paragraaf Weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
Artikel 12 Onderhoud kapitaalgoederen
In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen bij begroting en jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
In de paragraaf Financiering bij de begroting en jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de begroting en jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 17 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, leges, rioolheffingen en afvalstoffenheffing/reinigingsrechten voor het opvolgende jaar.
Artikel 18 Financiering en garanties
Artikel 24 Waardering en afschrijving vaste activa
Samengestelde investeringen worden volgens de componentenbenadering afgeschreven (verschillende afschrijvingstermijnen voor verschillende onderdelen van de investering) tenzij de componenten kleiner zijn dan 10% van de investering met een maximum van € 10.000. In dat geval wordt de investering voor de afschrijftermijn als één geheel beschouwd.
De afschrijvingstermijn mag niet langer zijn dan de verwachte levensduur. De volgende termijnen worden gehanteerd:
Artikel 25 Kostprijsberekening
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van heffingen, rechten en leges wordt uitgegaan van een aandeel in de overheadkosten ter grootte van de geraamde personele kosten (loonkosten + kosten van inhuur) die worden besteed aan de betreffende goederen, werken, diensten gedeeld door het totaal van de personele kosten.
Bij het bepalen van de kostprijs van heffingen, rechten en leges worden naast de overhead ook de dotaties aan en vrijval van voorzieningen van de betrokken goederen, werken, diensten, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en de compensabele BTW (BCF) (voor zover van toepassing) bij de berekening betrokken.
Hoofdstuk 5. Financieel beheer en interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren)vorderingen, de opgenomen leningen en de (crediteuren)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen minimaal eenmaal in de vier jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen
Hoofdstuk 7 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 33 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 34 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van de raad, zie lid 4, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.