Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaksbergen

Instructie beoordeling kapvergunning (7.10)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaksbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie beoordeling kapvergunning (7.10)
CiteertitelInstructie beoordeling kapvergunning
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

APV

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-09-199601-07-2010nieuwe regeling

03-09-1996

N.v.t

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie beoordeling kapvergunning (7.10)

 

 

Instructie beoordeling kapvergunning

 

De beoordeling of een kapvergunning wel of niet verleend kan worden, vindt plaats met de criteria zoals hieronder genoemd.

 

Beoordelings/afwegingscriteria:

  • a.

    Een advies om de kapvergunning niet te verlenen wordt gegeven, als natuurschoon, landschapsschoon, in aanzienlijke mate worden aangetast en er geen/onvoldoende relevante belangen van de aanvrager zijn, die daartegen opwegen. Belangen van de aanvrager zijn bijvoorbeeld agrarische en/of financiële belangen; agrarische belangen hebben bijvoorbeeld betrekking op een goede/efficiënte bedrijfsvoering en bewerking van het land; financiële belangen hebben bijvoorbeeld betrekking op schade aan gebouwen/opritten/funderingen e.d. Bomen moeten niet zonder meer wijken voor economische belangen, zoals het beter bewerkbaar zijn van akkers of het voorkomen van water- en voedselonttrekking of schaduwwerking.

  • b.

    Een advies om de kapvergunning niet te verlenen wordt gegeven, als (binnen de bebouwde kom) dorpsschoon en ook de waarde voor de leefbaarheid van een straat of buurt in aanzienlijke mate worden aangetast en er geen/onvoldoende relevante belangen van de aanvrager zijn, die daartegen opwegen. Relevante belangen van de aanvrager zijn in dat geval financiële belangen, belang van voldoende licht/uitzicht e.d. In deze gevallen zal - zeker wanneer het om grote bomen in voortuinen gaat - het belang van de aanvrager/bewoner eerder de doorslag geven dan in de onder a bedoelde gevallen.

  • c.

    Een advies om de kapvergunning niet te verlenen wordt gegeven, als sprake is van een refugium voor dieren en er geen/onvoldoende relevante belangen van de aanvrager zijn, die daartegen opwegen.

  • d.

    Wanneer door middel van een herplantplicht het totale areaal bomen/beplanting in stand gehouden kan worden, wordt - afgezien van de hierboven genoemde gevallen - als het enigszins mogelijk is een positief advies uitgebracht (kapvergunning wel verlenen). In 80-90% van de gevallen wordt aan een kapvergunning een herplantplicht gekoppeld.

  • e.

    Wanneer de veiligheid van mensen en dieren in ernstige mate bedreigd wordt, en het belang van behoud van natuurschoon, landschapsschoon en/of dorpsschoon hier niet tegen op weegt, wordt een positief advies uitgebracht (kapvergunning wel verlenen). Bomen moeten dus wel wijken als er sprake is van ernstig gevaar voor omvallen of van overlast, bijvoorbeeld als gevolg van bladval, verstopping van rioleringen, vermindering bezonning of uitzicht.

  • f.

    Wanneer het om oude bomen gaat, wordt de kwaliteit/conditie ter plekke bekeken. Bij een te slechte kwaliteit/conditie wordt geadviseerd om wel een kapvergunning te verlenen. Normen hierbij zijn: eik 100-150 jaar; wilg 20-30 jaar; berk 30-40 jaar; els 60-70 jaar; beuk 100-150 jaar.

     

Haaksbergen, 03-09-1996

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

 

 

(L.J.J.M. Franken) (drs. J.A.M. van Agt)