Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Rectificatie: Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende beleidsregels voor de bepaling van voldoende parkeergelegenheid bij besluiten over omgevingsvergunningen (Parkeernormennota Nissewaard 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRectificatie: Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende beleidsregels voor de bepaling van voldoende parkeergelegenheid bij besluiten over omgevingsvergunningen (Parkeernormennota Nissewaard 2022)
CiteertitelParkeernormennota Nissewaard 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-10-2022nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2022-480664

22.B.00250

Tekst van de regeling

Intitulé

Rectificatie: Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende beleidsregels voor de bepaling van voldoende parkeergelegenheid bij besluiten over omgevingsvergunningen (Parkeernormennota Nissewaard 2022)

[Rectificatie van de bekendmaking van het Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende beleidsregels voor de bepaling van voldoende parkeergelegenheid bij besluiten over omgevingsvergunningen (Parkeernormennota Nissewaard 2022)

 

In het Gemeenteblad van Nissewaard, jaargang 2022, nummer 456104, staan de volgende fouten.

 

In de aanhef van het besluit staat in de citeertitel het jaartal ‘2021’, dit moet zijn ‘2022’.

 

In artikel 3 staat in de tweede alinea onder de toelichting het woord ‘binnenstadsmilieu’, dit moet zijn ‘binnenstedelijk milieu’.

 

In Bijlage 2, in de tabel Categorie: wonen, staat de rij ‘Huurhuis sociale huur’ en in de cellen daarna de normen ‘1,2 / 1,3 / 1,5 / 1,6 en 1,6’. Dit moet zijn ‘Sociale huur’ en in de cellen daarna de normen ‘1,7 / 1,7 / 1,7 / 1,7 en 1,7’.

 

In de rij ‘Huur etage midden / goedkoop (incl. sociale huur), moeten de woorden ‘(incl. sociale huur)’ worden geschrapt.

 

In Bijlage 3 staat in de eerste kolom op de tweede rij ‘Omgeving metrostation als deze parkeerregulering* kent’. Dit moet zijn ‘Omgeving Metrostation zonder parkeerregulering*’.

 

In Bijlage 5 staat in de eerste kolom op de tiende rij onder de tabelkop ‘Bioscoop / theater / podium / enz.’; het woord ‘enz’ moet uit deze functieaanduiding worden geschrapt.

 

Op de elfde rij staat ‘Sociaal medisch: arts / therapeut / consultatiebureau’; het woord ‘consultatiebureau’ moet uit deze functieaanduiding worden geschrapt.

 

Op de dertiende rij staat ‘Ziekenhuis: patiënten inclusief bezoekers’. Dit moet zijn ‘Ziekenhuis: patiënten / bezoekers’.

 

In Bijlage 7 staat in de tweede kolom op de tweede rij onder de tabelkop ‘100 (100 – 250 m voor bezoekers)’. Dit moet zijn ‘100 (100 – 300 m voor bezoekers)’.

 

Op de achtste rij staat in de tweede kolom ‘100’ en in de derde kolom ‘1 – 2’, dit moet zijn ‘300’ respectievelijk ‘3 – 5’.

 

De volledige tekst van het juiste besluit is hierna opgenomen].

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

 

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

 

Parkeernormennota Nissewaard 2022.

Artikel 1 Reikwijdte

Voor een goede ruimtelijke ordening wordt in een bestemmingsplan of een beheersverordening de bestemming van de grond aangewezen en er worden regels gegeven met het oog op die bestemming. Bij de bestemming van grond voor een gebouw worden regels gegeven waaraan dit gebouw moet voldoen, maar ook regels voor het gebruik ervan. Daarbij horen regels die voorzien in het tot stand brengen en houden van voldoende parkeergelegenheid.

 

In deze Parkeernormennota staan de beleidsregels voor de berekening van het aantal parkeerplaatsen dat voor het gebruik van een gebouw benodigd is en voor de bepaling van de plaats waar deze kunnen worden gerealiseerd. De toepassing van deze regels op de betreffende activiteit maakt deel uit van het besluit over de gevraagde omgevingsvergunning.

 

Ten opzichte van de 'Parkeernormering Nissewaard', vastgesteld als onderdeel van het besluit van 9 februari 2016 met de titel 'Harmonisering Parkeernormering', zijn de normen meer uitgewerkt en geactualiseerd.

 

Voor het bepalen van de parkeernormen worden de kencijfers van het CROW gebruikt. Het CROW is het nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Er is nu gebruik gemaakt van de op 10 december 2018 uitgegeven publicatie, met nummer 381, met de titel "Toekomstbestendig parkeren, Van parkeerkencijfers naar parkeernormen", ISBN 9789066286665.

Artikel 2 Werkwijze bij het bepalen van de parkeereis

Het aantal parkeerplaatsen dat voor verschillende functies in een gebied benodigd is, wordt berekend in de volgorde en aan de hand van de bestanddelen die zijn samengevat in het volgende stroomschema. Onder het schema worden de verschillende stappen uitgebreider beschreven.

 

 

Artikel 3 Stap 1: bepaling stedelijkheidsgraad en CROW-gebiedsindeling aan de hand van de locatie

Bepaal welke stedelijkheidsgraad en CROW-gebiedsindeling van toepassing is op de locatie waar de betreffende activiteit plaatsvindt, met behulp van de kaart van Nissewaard en de tabel in bijlage 1.

 

Toelichting.

 

De door het CROW aanbevolen parkeernormen voor een bepaalde functie, bijvoorbeeld appartementen of een supermarkt, zijn afhankelijk van de stedelijkheidsgraad van het gebied waar deze functie wordt ontwikkeld. Een minder stedelijk gebied is wat uitgestrekter en het aanbod van openbaar vervoer is veelal minder groot. Dit leidt tot meer gebruik van de auto en daarmee tot een hogere parkeernorm.

 

Daarnaast is de ligging binnen een gemeente ook bepalend voor de parkeernorm. In een centrumgebied met alle voorzieningen bij de hand en goed openbaar vervoer zal het autogebruik en -bezit lager zijn, waardoor een lagere parkeernorm toegepast kan worden. Dit geldt ook voor Spijkenisse in de schil rond het centrum, inclusief de Gildenwijk, maar in mindere mate dan in de kern van het centrum waar sprake is van een binnenstedelijk milieu met de nabijheid van bedrijvigheid, winkels en horeca.

 

De toepassing van deze criteria is weergegeven op de kaart van de gemeente Nissewaard. De kaart van Spijkenisse is hieraan toegevoegd, om de grens van het centrum en de schil eromheen goed weer te kunnen geven. De grens van het centrum is gelijk aan de grens die is gebruikt voor het parkeerbeleid in dit gebied; deze is in detail beschreven in de Parkeer- en parkeerbelastingverordening Nissewaard.

 

Beide kaarten staan in bijlage 1, waaraan de tabel is toegevoegd om aan de hand van de locatie waar de activiteit plaatsvindt de stedelijkheidsgraad en de CROW-gebiedsindeling te vinden.

Artikel 4 Stap 2: bepaling van de parkeernorm

Bepaal aan de hand van de functie van de betreffende activiteit en de CROW-gebiedsindeling welke parkeernorm daarbij van toepassing is met behulp van de tabellen in bijlage 2. Let op afwijkende parkeernormen bij metrostations, scholen en kinderdagverblijven volgens de tabel in bijlage 3 of 4.

 

Toelichting.

 

De parkeernorm wordt ook bepaald door de functie die aan de locatie wordt toegedeeld.

 

Het CROW geeft bij de functies een bandbreedte voor de betreffende parkeernormen aan. De gemeente maakt gebruik van het gemiddelde van de minimale en maximale door CROW aangegeven normen. Deze keuze is met name gebaseerd op het feit dat het gemiddelde autobezit in Nissewaard overeenkomt met het landelijke gemiddelde autobezit. Daar komt bij dat de bebouwingsdichtheid in Spijkenisse hoog is en verschillende wijken kampen met een tekort aan parkeerplaatsen. Daarom volstaat de minimale waarde binnen de bandbreedte in de CROW-cijfers niet en zijn de gemiddelden van de bandbreedte in de CROW-cijfers van toepassing binnen de gemeente Nissewaard.

 

Uitgaande van de CROW-gebiedsindeling in stap 1 wordt nu de stap gezet naar de parkeernorm per functie. Deze worden weergegeven in de tabellen in bijlage 2. Deze tabellen, die zijn ingedeeld per categorie, tonen in de eerste kolom de functies van de betreffende activiteiten. In de laatste kolom staat met elke eenheid per functie wordt gerekend, zoals bijvoorbeeld per woning of per m2 bruto vloeroppervlak. In de tussenliggende kolommen staat de betreffende parkeernorm, onder de CROW-gebiedsindeling. In een aparte kolom staat welk deel van het aantal parkeerplaatsen bestemd is voor bezoekers.

 

Binnen een acceptabele loopafstand van de metrostations in Spijkenisse ligt het voor de hand dat meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer dan elders. Daarom kunnen bij activiteiten die daar plaatsvinden lagere parkeernormen worden gebruikt. Dit geldt in het bijzonder bij de normen voor woningen en het aandeel bezoekers. Daarnaast wordt het metrostation Spijkenisse Centrum veel gebruikt door mensen die wonen en werken in het centrum of daar boodschappen doen, waarom rond dit metrostation de parkeernorm voor alle functies kan worden verlaagd.

 

Van belang is dat voor de omvang van de verlaging van de parkeernormen bepaalde percentages of aantallen gelden als uitgangspunt voor de berekening. Deze staan in de tabel in bijlage 3. Dit wordt vervolgens gecorrigeerd als - en naar de mate waarin - dat blijkt uit de actuele cijfers van het autobezit en het autogebruik. Het gaat hier om de bepaling van de parkeerdruk ter plaatse, die uiteraard niet te hoog mag worden. De cijfers zijn op te vragen bij de vakgroep verkeer van de gemeente.

 

De parkeernormen in de categorie onderwijs worden verhoogd voor het halen en brengen van kinderen bij basisscholen, kinderdagverblijven en de buitenschoolse opvang. Het CROW heeft hiervoor een rekenmethode ontwikkeld, die wordt gevolgd voor het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen. Deze berekening staat in bijlage 4.

Artikel 5 Stap 3: bepaling maximale parkeervraag

Vermenigvuldig per functie de omvang van de activiteit met de gevonden parkeernorm. Het resultaat is de maximale parkeervraag.

 

Toelichting.

 

Op basis van de parkeernorm en de omvang van de functie wordt de maximale parkeervraag per functie bepaald. Bijvoorbeeld: de maximale parkeervraag voor 10 nieuwe vrijstaande woningen in het centrum van Spijkenisse is 10 x 1,6 = 16 parkeerplaatsen, waaronder een bezoekersdeel van 10 x 0,3 = 3 parkeerplaatsen. Het bezoekersdeel wordt apart geteld omdat deze parkeerplaatsen in de openbare ruimte moeten worden gerealiseerd en niet op eigen terrein.

Artikel 6 Stap 4: correctie maximale parkeervraag door dubbelgebruik

Als dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk is, corrigeer dan de maximale parkeervraag met de aanwezigheidspercentages met behulp van de tabel in bijlage 5.

 

Toelichting.

 

De parkeervraag voor bijvoorbeeld kantoren is overdag 100%, op de avonden 5% en in het weekend 0%. Deze parkeerplaatsen kunnen 's avonds en in het weekend voor een andere functie worden gebruikt.

 

Bij de mogelijkheid van dubbelgebruik wordt de maximale parkeervraag per functie gecorrigeerd met de aanwezigheidspercentages volgens de maatgevende momenten. Het maatgevende moment is het moment in de week met het hoogste aanwezigheidspercentage. De functies waarbij dubbelgebruik mogelijk is en de aanwezigheidspercentages staan in de tabel van het CROW, in bijlage 5.

Artikel 7 Stap 5: correctie maximale parkeervraag door parkeren op eigen terrein

Als parkeren op eigen terrein mogelijk is, corrigeer dan de maximale parkeervraag met het berekeningsaantal met behulp van de tabel in bijlage 6.

 

Toelichting.

 

Parkeerplaatsen op eigen terrein, inclusief garages en carports, worden slechts gedeeltelijk meegeteld bij het bepalen van de beschikbare parkeerplaatsen. Niet altijd zijn ze beschikbaar, bijvoorbeeld als de garage wordt gebruikt als berging, of als maar een van de twee plekken op een lange oprit daadwerkelijk wordt gebruikt. Daarnaast zijn ze exclusief voor de bewoners zodat efficiënt medegebruik door anderen niet mogelijk is. Het gedeelte dat in de berekening wordt meegeteld staat in de tabel van het CROW, in bijlage 6.

Artikel 8 Stap 6: Stel de parkeereis vast

De parkeereis is gelijk aan de optelsom van de berekende parkeervraag per functie.

 

Toelichting.

 

De parkeereis voor het nieuw te ontwikkelen gebied of voor de functiewijziging is het verschil tussen enerzijds de maximale parkeervraag, verminderd met de correctie als gevolg van dubbelgebruik en de correctie door parkeerplaatsen op eigen terrein. Het benodigde aantal parkeerplaatsen wordt afgerond naar boven op een heel getal.

Artikel 9 Stap 7: Loopafstanden, gehandicaptenparkeerplaatsen en elektrische laadpunten

Stel acceptabele loopafstanden vast tussen de functie en de parkeerplaatsen. Houdt rekening met gehandicaptenparkeerplaatsen en elektrische laadpunten.

 

Toelichting.

 

Parkeerplaatsen worden gerealiseerd op eigen terrein, binnen het plangebied of elders, maar altijd binnen acceptabele loopafstanden vanaf de betreffende functie. Deze afstanden staan in de tabel in bijlage 7.

 

Bij publieke voorzieningen zoals bioscoop, bibliotheek en gemeentehuis moeten minimaal 5% van de parkeerplaatsen algemene gehandicaptenparkeerplaatsen zijn. De afstand tot de ingang van de voorzieningen moet zo klein mogelijk zijn en minder dan 100 meter. Ten minste één aangepaste parkeerplaats moet binnen 50 meter van de ingang gelegen zijn, wat ook geldt bij aangepaste woningen en seniorencomplexen.

 

Het aantal aan te leggen laadpunten voor elektrische auto’s is een percentage van de parkeereis. Voor dit aantal geldt het gemiddelde van de bandbreedte in de kencijfers van het CROW, volgens de tabel in bijlage 8.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 11 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Parkeernormennota Nissewaard 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 27 september 2022.

De gemeentesecretaris,

mr. M.L.M. Weerts

De burgemeester,

mr. F. van Oosten

Bijlage 1 Indeling gemeente naar stedelijkheidsgraad en CROW gebiedsindeling

 

 

 

locatie in Nissewaard waar de activiteit plaatsvindt

stedelijkheidsgraad

CROW - gebiedsindeling

aanduiding in tabellen met parkeernormen

in Spijkenisse in de kern van het centrum

sterk stedelijk

centrum

Sp.centr.

in Spijkenisse in het centrum maar buiten de kern ervan

sterk stedelijk

schilgebied

Sp.schil

in Spijkenisse buiten het centrum maar binnen het resterende gebied

sterk stedelijk

rest

Sp.rest

binnen de bebouwde kom van Abbenbroek, Heenvliet, Hekelingen, Geervliet, Simonshaven en Zuidland

niet stedelijk

bebouwde kom andere woonplaatsen

AHHGSZ kom

in het gebied buiten de hierboven bedoelde gebieden

niet stedelijk

buitengebied

Buiten

Bijlage 2 Parkeernormen

 

In onderstaande tabellen staat in de eerste kolom per rij de functie van de betreffende activiteit. Daarachter staat het bij de functie behorende aantal parkeerplaatsen per eenheid, ingedeeld volgens de betreffende CROW-gebiedsindeling. In een aparte kolom staat welk deel van het aantal parkeerplaatsen bestemd is voor bezoekers.

 

Categorie: wonen

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Koop vrijstaand

1,6

1,8

2,1

2,3

2,4

0,3

pp per woning

Koop twee onder een kap

1,5

1,7

2,0

2,2

2,2

0,3

pp per woning

Koop tussen / hoek

1,4

1,6

1,8

2,0

2,0

0,3

pp per woning

Koop etage duur

1,4

1,6

1,9

2,1

2,1

0,3

pp per woning

Koop etage midden

1,3

1,5

1,7

1,9

1,9

0,3

pp per woning

Koop etage goedkoop

1,2

1,3

1,5

1,6

1,6

0,3

pp per woning

Huurhuis vrije sector

1,4

1,6

1,8

2,0

2,0

0,3

pp per woning

Sociale huur

0,7

0,7

0,7

0,7

0,7

0,3

pp per woning

Huur etage duur

1,3

1,5

1,7

1,9

1,9

0,3

pp per woning

Huur etage midden / goedkoop

1,0

1,1

1,3

1,4

1,4

0,3

pp per woning

Kamerverhuur zelfstandig (niet-studenten)

0,5

0,6

0,7

0,7

0,7

0,3

pp per woning

Kamerverhuur niet zelfstandig (studenten)

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

pp per woning

Aanleunwoning / serviceflat

0,4

1,1

1,1

1,2

1,2

0,3

pp per woning

Kleine eenpersoonswoning (tiny house)

0,5

0,6

0,7

0,7

0,7

0,3

pp per woning

 

Categorie: werken

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Kantoor (zonder baliefunctie)

1,2

1,6

1,7

2,6

2,6

5%

pp per 100 m2 bvo

Kantoor (met baliefunctie) commerciële dienstverlening, zoals bank, makelaar, etc.

1,6

1,9

2,3

3,6

3,6

20%

pp per 100 m2 bvo

Bedrijf arbeidsintensief / bezoekersextensief, exclusief vrachtwagenparkeren

1,4

1,8

2,2

2,4

2,4

5%

pp per 100 m2 bvo

Bedrijf arbeidsextensief / bezoekersextensief, exclusief vrachtwagenparkeren

0,7

0,8

1,0

1,1

1,1

5%

pp per 100 m2 bvo

Bedrijfsverzamelgebouw; gelijkwaardige mix van kantoren (zonder baliefunctie), arbeidsextensieve en arbeidsintensieve bedrijven

1,1

1,4

1,6

2,0

2,0

nb

pp per 100 m2 bvo

 

Categorie: winkelen en boodschappen

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Bouwmarkt

n.v.t.

1,8

2,3

2,4

2,5

85%

pp per 100 m2 bvo

Tuincentrum / groencentrum, inclusief buitenruimte

n.v.t.

2,3

2,6

2,7

2,9

90%

pp per 100 m2 bvo

Bruin- en witgoedzaken

3,7

5,6

7,4

8,2

9,3

90%

pp per 100 m2 bvo

Woonwarenhuis / woonwinkel

1,2

1,6

1,7

2,0

2,0

90%

pp per 100 m2 bvo

Woonwarenhuis (zeer groot, ca. 25.000 m2 bvo)

n.v.t.

n.v.t.

4,8

5,2

5,2

95%

pp per 100 m2 bvo

Kringloopwinkel

n.v.t.

1,2

1,7

2,0

2,3

90%

pp per 100 m2 bvo

Meubel-/woonboulevard

n.v.t.

1,9

2,3

2,5

n.v.t.

95%

pp per 100 m2 bvo

Winkelboulevard

n.v.t.

3,5

4,0

4,5

n.v.t.

95%

pp per 100 m2 bvo

Outletcentrum

n.v.t.

8,8

9,6

10,4

10,4

95%

pp per 100 m2 bvo

Buurtsupermarkt

1,9

2,7

3,4

4,3

90%

pp per 100 m2 bvo

Fullservice supermarkt

3,3

4,3

5,2

6,2

n.v.t.

95%

pp per 100 m2 bvo

Grote supermarkt (XL) verkoopvloeroppervlak ≥ 2500 m2

5,9

6,8

7,7

8,8

n.v.t.

85%

pp per 100 m2 bvo

Groothandel specialist (bijv. levensmiddelen, kantoorartikelen)

n.v.t.

5,7

5,9

6,8

n.v.t.

80%

pp per 100 m2 bvo

Winkels binnenstad Spijkenisse: hoofdwinkel (stads)centrum 50.000 - 100.000 inwoners

3,8

5,2

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

90%

pp per 100 m2 bvo

Buurt - dorpscentrum: dorp < 20.000 inwoners

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

4,1

n.v.t.

75%

pp per 100 m2 bvo

Wijkcentrum (gemiddeld)

n.v.t.

4,3

5,1

5,6

n.v.t.

80%

pp per 100 m2 bvo

Wijkcentrum (groot) (bijv. De Akkers)

n.v.t.

4,8

5,7

n.v.t.

n.v.t.

80%

pp per 100 m2 bvo

Weekmarkt

0,2

0,2

0,2

0,2

n.v.t.

85%

pp per 100 m2 bvo

 

Categorie: sport, cultuur en ontspanning

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Bowlingcentrum

1,6

2,2

2,8

2,8

2,8

89%

pp per 100 m2 bvo

Biljart- / snookercentrum

0,9

1,1

1,4

1,4

1,8

87%

pp per 100 m2 bvo

Dansstudio

1,5

3,8

5,4

5,5

7,4

93%

pp per 100 m2 bvo

Golfbaan (18 holes)

n.v.t.

n.v.t.

96

96

118,3

98%

pp per 18 holes, 60 ha

Golfoefencentrum (pitch en putt); uitgangspunt omvang circa 6 ha

n.v.t.

n.v.t.

51

51,1

56,2

93%

pp per centrum

Sporthal (let op: bij grotere aantallen bezoekers zijn de kencijfers te laag)

1,5

2,1

2,7

2,9

3,5

96%

pp per 100 m2 bvo

Sportzaal (let op: bij grotere aantallen bezoekers zijn de kencijfers te laag)

1,1

1,9

2,7

2,9

3,6

94%

pp per 100 m2 bvo

Fitnesscentrum

1,7

4,4

6,2

6,3

7,4

90%

pp per 100 m2 bvo

Fitnessstudio / sportschool

1,4

3,4

4,7

4,8

6,5

87%

pp per 100 m2 bvo

Kunstijsbaan (kleiner dan 400 meter)

1,2

1,4

1,7

1,9

2,1

98%

pp per 100 m2 bvo

Kunstijsbaan (400 meter)

n.v.t.

2,1

2,4

2,6

2,8

98%

pp per 100 m2 bvo

Ski- / snowboardhal (aantal m2 bvo exclusief oefenpistes)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

2,6

n.v.t.

n.v.t.

pp per 100 m2 bvo sneeuw

Indoorspeeltuin (kinderspeelhal) gemiddeld en kleiner

2,9

3,7

4,4

4,7

5,1

97%

pp per 100 m2 bvo

Indoorspeeltuin (kinderspeelhal) groot

3,5

4,3

5,3

5,6

6,1

98%

pp per 100 m2 bvo

Indoorspeeltuin (kinderspeelhal) zeer groot

3,7

4,6

5,5

5,9

6,4

98%

pp per 100 m2 bvo

Tennishal

0,3

0,4

0,5

0,5

0,5

87%

pp per 100 m2 bvo

Squashhal

1,6

2,4

2,7

2,7

3,2

84%

pp per 100 m2 bvo

Zwembad overdekt (combinatie zwembad: verhouding bassin overdekt / openlucht)

n.v.t.

10,7

11,5

11,5

13,3

97%

pp per 100 m2 bassin

Zwembad openlucht (combinatie zwembad: verhouding bassin overdekt / openlucht)

n.v.t.

10,1

12,9

12,9

15,8

99%

pp per 100 m2 bassin

Zwemparadijs als onderdeel van vakantiepark

n.v.t.

n.v.t.

4,0

4,0

4,0

99%

pp per 100 m2 bassin

Wellnesscentrum (thermen, kuurcentrum, beautycentrum)

8,8

8,8

8,8

8,8

10,3

99%

pp per 100 m2 bvo

Sauna, hammam

2,5

4,6

6,6

6,7

7,3

99%

pp per 100 m2 bvo

Bibliotheek

0,5

0,8

1,1

1,2

1,4

97%

pp per 100 m2 bvo

Bioscoop (1 zitplaats is circa 3 m2 bvo)

3,2

7,9

11,0

11,2

13,7

95%

pp per 100 m2 bvo

Filmtheater / filmhuis (1 zitplaats is circa 3 m2 bvo) Bij overlap voorstellingen parkeervraag ophogen met 20%

2,6

5,2

7,7

7,9

9,9

95%

pp per 100 m2 bvo

Theater / schouwburg (1 zitplaats is circa 3 m2 bvo)

7,3

7,9

9,8

9,8

12,0

87%

pp per 100 m2 bvo

Musicaltheater

2,9

3,4

3,9

4,0

5,1

85%

pp per 100 m2 bvo

Casino

5,7

6,1

6,5

6,5

8,0

86%

pp per 100 m2 bvo

Volkstuin

n.v.t.

1,3

1,4

1,4

1,5

100%

pp per 10 tuinen

Plantentuin (botanische tuin)

n.v.t.

7,5

10,5

10,5

13,5

99%

pp per gemiddelde tuin

Attractie- / pretpark

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

8,0

8,0

99%

pp per ha netto terrein

Dierenpark

8,0

8,0

8,0

8,0

8,0

99%

pp per ha netto terrein

Kinderboerderij (stadsboerderij)

2,9

3,7

4,4

4,7

5,1

97%

pp per gemiddelde boerderij

Jachthaven

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

99%

pp per ligplaats

Manege (paardenhouderij)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

0,4

90%

pp per box

Museum

0,4

0,6

1,0

1,1

n.v.t.

95%

pp per 100 m2 bvo

Stadion

0,12

0,12

0,12

0,12

n.v.t.

99%

pp per zitplaats

Sportveld (parkeerkencijfers zijn exclusief kantine, kleedruimte, oefenveldje en toiletten

20

20

20

20

20

95%

pp per ha netto terrein

 

Categorie: horeca en (verblijfs)recreatie

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Bungalowpark (huisjescomplex)

n.v.t.

n.v.t.

1,6

1,7

2,1

91%

pp per bungalow

Camping (kampeerterrein)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

1,2

90%

pp per standplaats

Eensterhotel

0,4

0,8

2,3

2,5

4,5

77%

pp per 10 kamers

Tweesterrenhotel

1,4

2,2

3,9

4,3

6,3

80%

pp per 10 kamers

Driesterrenhotel

2,0

3,1

4,7

5,2

6,9

77%

pp per 10 kamers

Viersterrenhotel

3,2

4,9

6,8

7,5

9,0

73%

pp per 10 kamers

Vijfsterrenhotel

5,0

7,6

10,1

11,0

12,6

65%

pp per 10 kamers

Café / bar / cafetaria

5,0

5,0

6,0

7,0

n.v.t.

90%

pp per 100 m2 bvo

Restaurant

9,0

9,0

13,0

15,0

n.v.t.

80%

pp per 100 m2 bvo

Discotheek

6,1

12,3

18,4

20,8

20,8

99%

pp per 100 m2 bvo

Evenementenhal / beurs- / congresgebouw

4,0

5,5

7,5

8,5

n.v.t.

99%

pp per 100 m2 bvo

 

Categorie: gezondheid en (sociale) voorzieningen

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Huisartsenpraktijk (-centrum)

2,1

2,5

3,0

3,3

3,3

57%

pp per behan-delkamer

Fysiotherapiepraktijk (-centrum)

1,3

1,5

1,8

2,0

2,0

57%

pp per behandel kamer

Consultatiebureau

1,3

1,6

1,9

2,2

2,2

50%

pp per behandel kamer

Gezondheidscentrum

1,6

1,9

2,2

2,5

2,5

55%

pp per behandel kamer

Consultatiebureau voor ouderen

1,3

1,6

1,9

2,0

2,2

38%

pp per behandel kamer

Tandartsenpraktijk (-centrum)

1,6

2,0

2,4

2,6

2,7

47%

pp per behandel kamer

Apotheek

2,3

2,8

3,2

3,4

n.v.t.

45%

pp per apotheek

Ziekenhuis

1,4

1,6

1,7

1,9

2,0

29%

pp per 100 m2 bvo

Crematorium

n.v.t.

n.v.t.

30,1

30,1

30,1

99%

pp per (deels) gelijktijdige plechtigheid

Begraafplaats

n.v.t.

n.v.t.

31,6

31,6

31,6

97%

pp per (deels) gelijktijdige plechtigheid

Penitentiaire inrichting

1,7

2,2

3,3

3,3

3,7

37%

pp per 10 cellen

Religiegebouw

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

99%

pp per zitplaats

Verpleeg- / verzorgingstehuis

0,6

0,6

0,6

0,6

n.v.t.

60%

pp per wooneenheid

 

Categorie: onderwijs

Sp.centr.

Sp.schil

Sp.rest

AHHGSZ kom

Buiten

aandeel bezoekers

eenheid

Kinderdagverblijf (crèche) (exclusief Kiss & Ride)

0,9

1,1

1,2

1,4

1,5

0%

pp per 100 m2 bvo

Basisschool (exclusief Kiss & Ride)

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

0%

pp per leslokaal

Middelbare school (bezoekers zijn leerlingen)

3,3

4,0

4,3

4,9

4,9

11%

pp per 100 leerlingen

ROC (bezoekers zijn leerlingen)

4,2

4,8

5,2

5,9

5,9

7%

pp per 100 leerlingen

Hogeschool (bezoekers zijn studenten)

8,3

8,9

9,5

10,9

10,9

72%

pp per 100 studenten

Universiteit (bezoekers zijn studenten)

11,7

13,5

14,7

16,8

16,8

48%

pp per 100 studenten

Avondonderwijs (bezoekers zijn studenten)

4,0

5,0

6,0

6,9

10,5

95%

pp per 10 studenten

 

Bijlage 3 Afwijking van parkeernormen op locaties in de nabijheid van metrostations

 

woningbouw

aandeel bezoekers

overige functies

Omgeving Metrostation als deze parkeerregulering* kent

0,7 per woning

0,2 per woning

conform bijlage 2 verminderd met 50%

Omgeving Metrostation zonder parkeerregulering*

Conform bijlage 2, rekening houdend met data autogebruik

0,3 per woning

n.v.t.

*parkeerregulering zoals opgenomen in de ‘Parkeer- en parkeerbelastingverordening Nissewaard 2022’

 

Bijlage 4 Afwijking van parkeernormen bij scholen en kinderdagverblijven

 

Voor de parkeernorm wordt de volgende rekenmethode gebruikt voor het wegbrengen en ophalen van kinderen bij basisscholen en kinderdagverblijven.

 

Berekening voor basisscholen

Het aantal leerlingen in de groepen 1 t/m 3 x % leerlingen met de auto x 0,51 x 0,752

Het aantal leerlingen in de groepen 4 t/m 8 x % leerlingen met de auto x 0,251 x 0,852

 

Berekening voor kinderdagverblijven

Het aantal leerlingen x % leerlingen met de auto x 0,251 x 0,752

 

Het percentage leerlingen dat wordt gebracht en gehaald ligt tussen de 1% en 60%. Dit is onder meer afhankelijk van de locatie in Nissewaard, de stedelijkheidsgraad en de gemiddelde afstand naar school.

 

Gemiddeld ligt het percentage bij:

  • de groepen 1 t/m 3 op 30 - 60%

  • de groepen 4 t/m 8 op 5 - 40%

  • bij kinderdagverblijven op 50 - 80%

1 = reductiefactor parkeerduur

  • groepen 1 t/m 3 gemiddeld 10 minuten in periode van 20 minuten = 0,5

  • groepen 4 t/m 8 gemiddeld 2,5 minuten in periode van 10 minuten = 0,25

  • kinderdagverblijven gemiddeld 15 minuten in periode van 60 minuten = 0,25

2 = reductiefactor aantal kinderen per auto

  • groepen 1 t/m 3 = 0,75

  • groepen 4 t/m 8 = 0,85

  • kinderdagverblijven = 0,75

De uitkomst van de berekeningen is het benodigde aantal parkeerplaatsen.

 

Bij gescheiden aanvangs- en eindtijden van de groepen 1 t/m 3 en 4 t/m 8 mag het aantal parkeerplaatsen met maximaal 40% worden gereduceerd.

 

Bijlage 5 Functies met dubbelgebruik en aanwezigheidspercentages

 

In onderstaande tabel zijn de te gebruiken aanwezigheidspercentages opgenomen. Voor functies waarvoor geen aanwezigheidspercentage is opgenomen, dient te worden aangesloten bij een passende alternatieve functie of dient een specifieke onderbouwing voor de gebruikte aanwezigheidspercentages te worden gegeven. De betekenis van de aanduidingen -1), -2), -3) en -4) staat onderaan de tabel.

 

Functie

werkdag ochtend

werkdag middag

werkdag avond

koop- avond - 1)

werkdag nacht

zaterdag middag

zaterdag avond

zondag middag

Woningen bewoners

50%

50%

90%

80%

100%

60%

80%

70%

Woningen bezoekers

10%

20%

80%

70%

0%

60%

80%

70%

Kantoor / bedrijven

100%

100%

5%

5%

0%

0% - 2)

0%

0%

Commerciële dienstverlening

100%

100%

5%

75%

0%

0%

0%

0%

Detailhandel

30%

60%

10%

75%

0%

100%

0% - 3)

0% - 4)

Grootschalige detailhandel

30%

60%

70%

80%

0%

100%

0% - 3)

0% - 4)

Supermarkt

30%

60%

40%

80%

0%

100%

40%

0% - 4)

Sportfuncties binnen

50%

50%

100%

100%

0%

100%

100%

75%

Sportfuncties buiten

25%

25%

50%

50%

0%

100%

25%

100%

Bioscoop / theater / podium

5%

25%

90%

90%

0%

40%

100%

40%

Sociaal medisch: arts / therapeut

100%

75%

10%

10%

0%

10%

10%

10%

Verpleeghuis / verzorgingstehuis

100%

100%

50%

50%

25%

100%

100%

100%

Ziekenhuis: patiënten / bezoekers

60%

100%

60%

60%

5%

60%

60%

60%

Ziekenhuis: medewerkers

75%

100%

40%

40%

25%

40%

40%

40%

Dagonderwijs

100%

100%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Avondonderwijs

0%

0%

100%

100%

0%

0%

0%

0%

- 1) indien bij de locatie van de functie een traditionele koopavond van toepassing is

- 2) indien op zaterdag open: 100%

- 3) indien ’s avonds open: 70%

- 4) indien op koopzondag open: 100%

 

Bijlage 6 Correctie maximale parkeervraag door parkeren op eigen terrein

 

Parkeervoorziening

theoretisch aantal

berekeningsaantal

voorwaarde

Enkele oprit zonder garage

1

0,8

oprit minimaal 3,0 meter breed en 5,0 meter diep

Lange oprit zonder garage of carport

2

1,0

oprit minimaal 10,0 meter diep

Dubbele oprit zonder garage

2

1,7

oprit minimaal 5,0 meter breed

Garage zonder oprit (bij woning)

1

0,4

afmetingen garage minimaal 3,0 x 6,0 meter

Garagebox (niet bij woning)

1

0,5

afmetingen garage minimaal 3,0 x 6,0 meter

Garage met enkele oprit

2

1,0

oprit minimaal 5,0 meter diep

Garage met lange oprit

3

1,3

oprit minimaal 10,0 meter diep

Garage met dubbele oprit

3

1,8

oprit minimaal 5,0 meter breed

 

Bijlage 7 Loopafstanden

 

Hoofdfunctie

Maximaal acceptabele loopafstand in meters

Looptijd in minuten ter indicatie

Wonen (centrum kern)

300

3 - 5

Wonen (overig)

100 (100 - 300 m voor bezoekers)

1 - 2 (1 - 5 voor bezoekers)

Werken

300

3 - 5

Winkelen (centrum kern)

300

3 - 5

Winkelen (overig)

100

1 - 2

Ontspanning

100

1 - 2

Gezondheidszorg

100

1 - 2

Onderwijs

300

3 - 5

 

Bijlage 8 Aantal aan te leggen laadpunten

 

Woonwijken

kencijfer

  • Duur

1,3%

  • Middel

0,4%

  • Goedkoop

0,14%

Werklocaties

3,0%

Bezoeklocaties

2,8%