Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rectificatie: Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende beleidsregels voor de bepaling van voldoende parkeergelegenheid bij besluiten over omgevingsvergunningen (Parkeernormennota Nissewaard 2022) |
Citeertitel | Parkeernormennota Nissewaard 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-10-2022 | nieuwe regeling | 27-09-2022 | 22.B.00250 |
[Rectificatie van de bekendmaking van het Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende beleidsregels voor de bepaling van voldoende parkeergelegenheid bij besluiten over omgevingsvergunningen (Parkeernormennota Nissewaard 2022)
In het Gemeenteblad van Nissewaard, jaargang 2022, nummer 456104, staan de volgende fouten.
In de aanhef van het besluit staat in de citeertitel het jaartal ‘2021’, dit moet zijn ‘2022’.
In artikel 3 staat in de tweede alinea onder de toelichting het woord ‘binnenstadsmilieu’, dit moet zijn ‘binnenstedelijk milieu’.
In Bijlage 2, in de tabel Categorie: wonen, staat de rij ‘Huurhuis sociale huur’ en in de cellen daarna de normen ‘1,2 / 1,3 / 1,5 / 1,6 en 1,6’. Dit moet zijn ‘Sociale huur’ en in de cellen daarna de normen ‘1,7 / 1,7 / 1,7 / 1,7 en 1,7’.
In de rij ‘Huur etage midden / goedkoop (incl. sociale huur), moeten de woorden ‘(incl. sociale huur)’ worden geschrapt.
In Bijlage 3 staat in de eerste kolom op de tweede rij ‘Omgeving metrostation als deze parkeerregulering* kent’. Dit moet zijn ‘Omgeving Metrostation zonder parkeerregulering*’.
In Bijlage 5 staat in de eerste kolom op de tiende rij onder de tabelkop ‘Bioscoop / theater / podium / enz.’; het woord ‘enz’ moet uit deze functieaanduiding worden geschrapt.
Op de elfde rij staat ‘Sociaal medisch: arts / therapeut / consultatiebureau’; het woord ‘consultatiebureau’ moet uit deze functieaanduiding worden geschrapt.
Op de dertiende rij staat ‘Ziekenhuis: patiënten inclusief bezoekers’. Dit moet zijn ‘Ziekenhuis: patiënten / bezoekers’.
In Bijlage 7 staat in de tweede kolom op de tweede rij onder de tabelkop ‘100 (100 – 250 m voor bezoekers)’. Dit moet zijn ‘100 (100 – 300 m voor bezoekers)’.
Op de achtste rij staat in de tweede kolom ‘100’ en in de derde kolom ‘1 – 2’, dit moet zijn ‘300’ respectievelijk ‘3 – 5’.
De volledige tekst van het juiste besluit is hierna opgenomen].
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Voor een goede ruimtelijke ordening wordt in een bestemmingsplan of een beheersverordening de bestemming van de grond aangewezen en er worden regels gegeven met het oog op die bestemming. Bij de bestemming van grond voor een gebouw worden regels gegeven waaraan dit gebouw moet voldoen, maar ook regels voor het gebruik ervan. Daarbij horen regels die voorzien in het tot stand brengen en houden van voldoende parkeergelegenheid.
In deze Parkeernormennota staan de beleidsregels voor de berekening van het aantal parkeerplaatsen dat voor het gebruik van een gebouw benodigd is en voor de bepaling van de plaats waar deze kunnen worden gerealiseerd. De toepassing van deze regels op de betreffende activiteit maakt deel uit van het besluit over de gevraagde omgevingsvergunning.
Ten opzichte van de 'Parkeernormering Nissewaard', vastgesteld als onderdeel van het besluit van 9 februari 2016 met de titel 'Harmonisering Parkeernormering', zijn de normen meer uitgewerkt en geactualiseerd.
Voor het bepalen van de parkeernormen worden de kencijfers van het CROW gebruikt. Het CROW is het nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Er is nu gebruik gemaakt van de op 10 december 2018 uitgegeven publicatie, met nummer 381, met de titel "Toekomstbestendig parkeren, Van parkeerkencijfers naar parkeernormen", ISBN 9789066286665.
Artikel 2 Werkwijze bij het bepalen van de parkeereis
Het aantal parkeerplaatsen dat voor verschillende functies in een gebied benodigd is, wordt berekend in de volgorde en aan de hand van de bestanddelen die zijn samengevat in het volgende stroomschema. Onder het schema worden de verschillende stappen uitgebreider beschreven.
Artikel 3 Stap 1: bepaling stedelijkheidsgraad en CROW-gebiedsindeling aan de hand van de locatie
Bepaal welke stedelijkheidsgraad en CROW-gebiedsindeling van toepassing is op de locatie waar de betreffende activiteit plaatsvindt, met behulp van de kaart van Nissewaard en de tabel in bijlage 1.
De door het CROW aanbevolen parkeernormen voor een bepaalde functie, bijvoorbeeld appartementen of een supermarkt, zijn afhankelijk van de stedelijkheidsgraad van het gebied waar deze functie wordt ontwikkeld. Een minder stedelijk gebied is wat uitgestrekter en het aanbod van openbaar vervoer is veelal minder groot. Dit leidt tot meer gebruik van de auto en daarmee tot een hogere parkeernorm.
Daarnaast is de ligging binnen een gemeente ook bepalend voor de parkeernorm. In een centrumgebied met alle voorzieningen bij de hand en goed openbaar vervoer zal het autogebruik en -bezit lager zijn, waardoor een lagere parkeernorm toegepast kan worden. Dit geldt ook voor Spijkenisse in de schil rond het centrum, inclusief de Gildenwijk, maar in mindere mate dan in de kern van het centrum waar sprake is van een binnenstedelijk milieu met de nabijheid van bedrijvigheid, winkels en horeca.
De toepassing van deze criteria is weergegeven op de kaart van de gemeente Nissewaard. De kaart van Spijkenisse is hieraan toegevoegd, om de grens van het centrum en de schil eromheen goed weer te kunnen geven. De grens van het centrum is gelijk aan de grens die is gebruikt voor het parkeerbeleid in dit gebied; deze is in detail beschreven in de Parkeer- en parkeerbelastingverordening Nissewaard.
Beide kaarten staan in bijlage 1, waaraan de tabel is toegevoegd om aan de hand van de locatie waar de activiteit plaatsvindt de stedelijkheidsgraad en de CROW-gebiedsindeling te vinden.
Artikel 4 Stap 2: bepaling van de parkeernorm
Bepaal aan de hand van de functie van de betreffende activiteit en de CROW-gebiedsindeling welke parkeernorm daarbij van toepassing is met behulp van de tabellen in bijlage 2. Let op afwijkende parkeernormen bij metrostations, scholen en kinderdagverblijven volgens de tabel in bijlage 3 of 4.
De parkeernorm wordt ook bepaald door de functie die aan de locatie wordt toegedeeld.
Het CROW geeft bij de functies een bandbreedte voor de betreffende parkeernormen aan. De gemeente maakt gebruik van het gemiddelde van de minimale en maximale door CROW aangegeven normen. Deze keuze is met name gebaseerd op het feit dat het gemiddelde autobezit in Nissewaard overeenkomt met het landelijke gemiddelde autobezit. Daar komt bij dat de bebouwingsdichtheid in Spijkenisse hoog is en verschillende wijken kampen met een tekort aan parkeerplaatsen. Daarom volstaat de minimale waarde binnen de bandbreedte in de CROW-cijfers niet en zijn de gemiddelden van de bandbreedte in de CROW-cijfers van toepassing binnen de gemeente Nissewaard.
Uitgaande van de CROW-gebiedsindeling in stap 1 wordt nu de stap gezet naar de parkeernorm per functie. Deze worden weergegeven in de tabellen in bijlage 2. Deze tabellen, die zijn ingedeeld per categorie, tonen in de eerste kolom de functies van de betreffende activiteiten. In de laatste kolom staat met elke eenheid per functie wordt gerekend, zoals bijvoorbeeld per woning of per m2 bruto vloeroppervlak. In de tussenliggende kolommen staat de betreffende parkeernorm, onder de CROW-gebiedsindeling. In een aparte kolom staat welk deel van het aantal parkeerplaatsen bestemd is voor bezoekers.
Binnen een acceptabele loopafstand van de metrostations in Spijkenisse ligt het voor de hand dat meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer dan elders. Daarom kunnen bij activiteiten die daar plaatsvinden lagere parkeernormen worden gebruikt. Dit geldt in het bijzonder bij de normen voor woningen en het aandeel bezoekers. Daarnaast wordt het metrostation Spijkenisse Centrum veel gebruikt door mensen die wonen en werken in het centrum of daar boodschappen doen, waarom rond dit metrostation de parkeernorm voor alle functies kan worden verlaagd.
Van belang is dat voor de omvang van de verlaging van de parkeernormen bepaalde percentages of aantallen gelden als uitgangspunt voor de berekening. Deze staan in de tabel in bijlage 3. Dit wordt vervolgens gecorrigeerd als - en naar de mate waarin - dat blijkt uit de actuele cijfers van het autobezit en het autogebruik. Het gaat hier om de bepaling van de parkeerdruk ter plaatse, die uiteraard niet te hoog mag worden. De cijfers zijn op te vragen bij de vakgroep verkeer van de gemeente.
De parkeernormen in de categorie onderwijs worden verhoogd voor het halen en brengen van kinderen bij basisscholen, kinderdagverblijven en de buitenschoolse opvang. Het CROW heeft hiervoor een rekenmethode ontwikkeld, die wordt gevolgd voor het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen. Deze berekening staat in bijlage 4.
Artikel 5 Stap 3: bepaling maximale parkeervraag
Vermenigvuldig per functie de omvang van de activiteit met de gevonden parkeernorm. Het resultaat is de maximale parkeervraag.
Op basis van de parkeernorm en de omvang van de functie wordt de maximale parkeervraag per functie bepaald. Bijvoorbeeld: de maximale parkeervraag voor 10 nieuwe vrijstaande woningen in het centrum van Spijkenisse is 10 x 1,6 = 16 parkeerplaatsen, waaronder een bezoekersdeel van 10 x 0,3 = 3 parkeerplaatsen. Het bezoekersdeel wordt apart geteld omdat deze parkeerplaatsen in de openbare ruimte moeten worden gerealiseerd en niet op eigen terrein.
Artikel 6 Stap 4: correctie maximale parkeervraag door dubbelgebruik
Als dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk is, corrigeer dan de maximale parkeervraag met de aanwezigheidspercentages met behulp van de tabel in bijlage 5.
De parkeervraag voor bijvoorbeeld kantoren is overdag 100%, op de avonden 5% en in het weekend 0%. Deze parkeerplaatsen kunnen 's avonds en in het weekend voor een andere functie worden gebruikt.
Bij de mogelijkheid van dubbelgebruik wordt de maximale parkeervraag per functie gecorrigeerd met de aanwezigheidspercentages volgens de maatgevende momenten. Het maatgevende moment is het moment in de week met het hoogste aanwezigheidspercentage. De functies waarbij dubbelgebruik mogelijk is en de aanwezigheidspercentages staan in de tabel van het CROW, in bijlage 5.
Artikel 7 Stap 5: correctie maximale parkeervraag door parkeren op eigen terrein
Als parkeren op eigen terrein mogelijk is, corrigeer dan de maximale parkeervraag met het berekeningsaantal met behulp van de tabel in bijlage 6.
Parkeerplaatsen op eigen terrein, inclusief garages en carports, worden slechts gedeeltelijk meegeteld bij het bepalen van de beschikbare parkeerplaatsen. Niet altijd zijn ze beschikbaar, bijvoorbeeld als de garage wordt gebruikt als berging, of als maar een van de twee plekken op een lange oprit daadwerkelijk wordt gebruikt. Daarnaast zijn ze exclusief voor de bewoners zodat efficiënt medegebruik door anderen niet mogelijk is. Het gedeelte dat in de berekening wordt meegeteld staat in de tabel van het CROW, in bijlage 6.
Artikel 8 Stap 6: Stel de parkeereis vast
De parkeereis is gelijk aan de optelsom van de berekende parkeervraag per functie.
De parkeereis voor het nieuw te ontwikkelen gebied of voor de functiewijziging is het verschil tussen enerzijds de maximale parkeervraag, verminderd met de correctie als gevolg van dubbelgebruik en de correctie door parkeerplaatsen op eigen terrein. Het benodigde aantal parkeerplaatsen wordt afgerond naar boven op een heel getal.
Artikel 9 Stap 7: Loopafstanden, gehandicaptenparkeerplaatsen en elektrische laadpunten
Stel acceptabele loopafstanden vast tussen de functie en de parkeerplaatsen. Houdt rekening met gehandicaptenparkeerplaatsen en elektrische laadpunten.
Parkeerplaatsen worden gerealiseerd op eigen terrein, binnen het plangebied of elders, maar altijd binnen acceptabele loopafstanden vanaf de betreffende functie. Deze afstanden staan in de tabel in bijlage 7.
Bij publieke voorzieningen zoals bioscoop, bibliotheek en gemeentehuis moeten minimaal 5% van de parkeerplaatsen algemene gehandicaptenparkeerplaatsen zijn. De afstand tot de ingang van de voorzieningen moet zo klein mogelijk zijn en minder dan 100 meter. Ten minste één aangepaste parkeerplaats moet binnen 50 meter van de ingang gelegen zijn, wat ook geldt bij aangepaste woningen en seniorencomplexen.
Het aantal aan te leggen laadpunten voor elektrische auto’s is een percentage van de parkeereis. Voor dit aantal geldt het gemiddelde van de bandbreedte in de kencijfers van het CROW, volgens de tabel in bijlage 8.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 27 september 2022.
De gemeentesecretaris,
mr. M.L.M. Weerts
De burgemeester,
mr. F. van Oosten
Bijlage 1 Indeling gemeente naar stedelijkheidsgraad en CROW gebiedsindeling
In onderstaande tabellen staat in de eerste kolom per rij de functie van de betreffende activiteit. Daarachter staat het bij de functie behorende aantal parkeerplaatsen per eenheid, ingedeeld volgens de betreffende CROW-gebiedsindeling. In een aparte kolom staat welk deel van het aantal parkeerplaatsen bestemd is voor bezoekers.
Groothandel specialist (bijv. levensmiddelen, kantoorartikelen) | |||||||
Winkels binnenstad Spijkenisse: hoofdwinkel (stads)centrum 50.000 - 100.000 inwoners | |||||||
Bijlage 3 Afwijking van parkeernormen op locaties in de nabijheid van metrostations
*parkeerregulering zoals opgenomen in de ‘Parkeer- en parkeerbelastingverordening Nissewaard 2022’
Bijlage 4 Afwijking van parkeernormen bij scholen en kinderdagverblijven
Voor de parkeernorm wordt de volgende rekenmethode gebruikt voor het wegbrengen en ophalen van kinderen bij basisscholen en kinderdagverblijven.
Het aantal leerlingen in de groepen 1 t/m 3 x % leerlingen met de auto x 0,51 x 0,752
Het aantal leerlingen in de groepen 4 t/m 8 x % leerlingen met de auto x 0,251 x 0,852
Berekening voor kinderdagverblijven
Het aantal leerlingen x % leerlingen met de auto x 0,251 x 0,752
Het percentage leerlingen dat wordt gebracht en gehaald ligt tussen de 1% en 60%. Dit is onder meer afhankelijk van de locatie in Nissewaard, de stedelijkheidsgraad en de gemiddelde afstand naar school.
Gemiddeld ligt het percentage bij:
1 = reductiefactor parkeerduur
2 = reductiefactor aantal kinderen per auto
De uitkomst van de berekeningen is het benodigde aantal parkeerplaatsen.
Bij gescheiden aanvangs- en eindtijden van de groepen 1 t/m 3 en 4 t/m 8 mag het aantal parkeerplaatsen met maximaal 40% worden gereduceerd.
Bijlage 5 Functies met dubbelgebruik en aanwezigheidspercentages
In onderstaande tabel zijn de te gebruiken aanwezigheidspercentages opgenomen. Voor functies waarvoor geen aanwezigheidspercentage is opgenomen, dient te worden aangesloten bij een passende alternatieve functie of dient een specifieke onderbouwing voor de gebruikte aanwezigheidspercentages te worden gegeven. De betekenis van de aanduidingen -1), -2), -3) en -4) staat onderaan de tabel.