Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
ISD BOL

Uitvoeringsregel eenmalige energietoeslag 2022 ISD BOL

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieISD BOL
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingUitvoeringsregel eenmalige energietoeslag 2022 ISD BOL
CiteertitelUitvoeringsregels Eenmalige energietoeslag ISD BOL 2022
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de uitvoeringsregels eenmalige energietoeslag ISD BOL 2022 die op 6 april 2022 zijn vastgesteld.

Deze regeling vervalt op 1 juli 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2022nieuwe regeling

12-10-2022

bgr-2022-1155

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregel eenmalige energietoeslag 2022 ISD BOL

Besloten is om:

 

de Uitvoeringsregel eenmalige energietoeslag 2022 ISD BOL vast te stellen;

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze uitvoeringsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    dagelijks bestuur: Het Dagelijks Bestuur van ISD BOL;

  • c.

    peildatum: 1 januari 2022, of zo veel later in 2022.

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van € 1.300 is bedoeld voor een huis- houden (alleenstaande of gezin), woonachtig binnen de gemeente Brunssum of Landgraaf, met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als (categoriale) bijzondere bijstand verleend.

  • 2a.

    In het geval dat meerdere personen/huishoudens op één adres wonen, wordt de energietoeslag toegekend aan de persoon/huishouden welke op de peildatum de hoofdbewoner is.

  • 2b.

    Om als hoofdbewoner te kunnen worden aangemerkt, kan bij onduidelijkheid en/of in de steekproef worden gevraagd om een kopie van de huurovereenkomst of het bankafschrift waarop de (laatste) termijnbetaling staat vermeld. Ook kan gevraagd worden naar het energiecontract voor het betreffende woonadres op de peildatum.

  • 3.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt geen vermogenstoets toegepast.

  • 4a.

    Een huishouden heeft een laag inkomen als op de peildatum het inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 4b.

    Personen die zijn toegelaten tot schuldhulpverlening komen eveneens voor de tegemoetkoming in aanmerking.

  • 5.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

    • b.

      Jongeren van 18 t/m 20 jaar komen niet in aanmerking, tenzij zij een bijstandsuitkering ontvangen aangevuld met bijzondere bijstand als bedoeld in artikel 12 Participatiewet;

    • c.

      is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) met alleen een briefadres (dak- en thuislozen);

    • d.

      kamerbewoner is, waaronder wordt verstaan een bewoner van een onzelfstandige woonruimte zonder een eigen energiecontract op naam.

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

Als vaststaat dat op de peildatum recht bestaat, wordt de energietoeslag aan de volgende groepen ambtshalve toegekend:

  • 1.

    Huishoudens met een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW of IOAZ;

  • 2.

    Huishoudens die gebruik maken van bijzondere bijstand of minima-regelingen (IIT, VGZ tientje of Regeling Maatschappelijke participatie);

  • 3.

    Ondernemers met een Bbz-uitkering voor levensonderhoud of IOAZ.

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen een (digitale) aanvraag indienen.

  • 2.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 30 juni 2023.

Artikel 5: Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het bestuur, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de uitvoeringsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 6. Inwerkingtreding en duur uitvoeringsregels

  • 1.

    Deze uitvoeringsregels vervangen de uitvoeringsregels eenmalige energietoeslag ISD BOL 2022 die op 6 april 2022 zijn vastgesteld.

  • 2.

    Deze uitvoeringsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 2.

    Deze uitvoeringsregels vervallen op 1 juli 2023.

Artikel 7. Citeertitel

Deze uitvoeringsregels worden aangehaald als:

Uitvoeringsregels Eenmalige energietoeslag ISD BOL 2022.

Aldus besloten tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur van ISD BOL van 12 oktober 2022.

de Voorzitter,

de Secretaris,

Toelichting

Artikel 1

Deze uitvoeringsregel is gebaseerd op

  • artikel 35 van de Participatiewet;

  • titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • de handreiking eenmalige energietoeslag 2022 d.d. 15 maart 2022 en de nieuwe versie 6 d.d. 19 juli 2022 van SZW, VNG, Divosa en Stimulansz.

    Onder C: Voor (eerste) aanvragen vanaf 1-1-2023 geldt de maand januari 2023 (of zoveel later) als peildatum.

Artikel 2

In dit artikel wordt de beleidsvrijheid ingevuld.

 

  • hoogte van de toeslag en differentiatie naar leefsituatie

    Het kabinet heeft met VNG en Divosa afgesproken dat wordt ingezet op het bereiken van maximaal 800.000 huishoudens met een eenmalige energietoeslag van € 800 als richtbedrag. Dit bedrag is op 12 juli 2022 opgehoogd met een bedrag van € 500 naar in totaal € 1.300. Wij volgen deze aanbeveling. Van differentiatie naar leefsituatie zien wij af omwille van de beoogde eenvoud van de regeling.

  • toepassing vermogenstoets

    In het belang van een snelle uitvoerbaarheid van de regeling en vanwege het feit dat het merendeel van de huishoudens met een laag inkomen geen of nauwelijks vermogen heeft, wordt het vermogen van de aanvrager en eventuele partner buiten beschouwing gelaten.

    Het recht op de energietoeslag wordt dus alleen op basis van het inkomen bepaald.

  • laag inkomen

    We kiezen voor een inkomensgrens van 120% (exclusief VT) van de toepasselijke bijstandsnorm omdat dit aansluit bij het lokale minimabeleid.

    In artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet worden een aantal inkomensbestanddelen opgesomd die niet tot de middelen worden gerekend. Deze middelen worden ook voor het recht op eenmalige energietoeslag buiten beschouwing gelaten. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag worden dus niet als inkomen aangemerkt. Dit geldt ook voor speciale regelingen op basis van de corona-(steun)maatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor ondernemers en de zorgbonus voor zorgpersoneel. Ook bijzondere bijstand telt niet mee als inkomen.

    Wij kiezen ervoor om huishoudens die zijn toegelaten tot schuldhulpverlening ongeacht de hoogte van het inkomen in aanmerking te laten komen, omdat zij slechts het ‘vrij te laten bedrag’ te besteden hebben (95% van de bijstandsnorm).

  • uitsluitingen

    De energietoeslag is een vorm van bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand.

    Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 PW (Rechthebbenden) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de PW van toepassing.

    Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten.

    Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben.

    Kamerbewoners worden uitgesloten tenzij zij een eigen energiecontract op naam hebben. In dat geval maken zij immers ook de kosten van energie.

Artikel 3

Met de invoering van het vijfde lid onder artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat het bestuur de eenmalige energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schriftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.

 

Artikel 4

Aan een deel van de doelgroep kan de energietoeslag niet ambtshalve worden toegekend. Dit is aan de huishoudens met lage inkomens die (op dit moment) geen gebruikmaken van een uitkering of minimaregelingen van de gemeente(n). Denk hierbij aan werkende armen, inwoners met een uitkering van UWV, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen. Deze inwoners kunnen de energietoeslag zelf aanvragen.

 

Artikel 5

Het hanteren van een inkomensgrens voor het recht op de energietoeslag betekent dat huishoudens met een inkomen net boven die inkomensgrens niet in aanmerking zullen komen voor de energietoeslag. De energietoeslag van € 1.300, maakt het verschil in tegemoetkoming tussen rechthebbenden en net-niet-rechthebbenden groot. Daarin kunnen, gelet op de aard van de regeling (categoriale bijzondere bijstand), echter geen uitzonderingen gemaakt worden, om zodoende de regeling helder en goed uitvoerbaar te houden. Het is tegelijkertijd duidelijk dat (net) niet rechthebbenden in vergelijkbare mate te maken kunnen hebben met de hoge energieprijzen. Zij hebben evenwel de mogelijkheid voor het aanvragen van individuele bijzondere bijstand, waarna een individuele beoordeling zal plaatsvinden.

 

Artikel 6

De energietoeslag heeft betrekking op het jaar 2022 en 2023. Aanvragen kan uiterlijk tot en met 30 juni 2023. Het streven is om de energietoeslag wel zoveel mogelijk in kalenderjaar 2022 uit te keren.