Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaffier

Beleidsregels Wet inburgering 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaffier
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBeleidsregels Wet inburgering 2021
CiteertitelBeleidsregels Wet inburgering 2021 Zaffier
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet inburgering 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-10-2022nieuwe regeling

06-10-2022

bgr-2022-1153

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Wet inburgering 2021

Het dagelijks bestuur van Zaffier

 

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet inburgering 2021;

 

overwegende dat het gewenst is beleidsregels vast te stellen betreffende de uitvoering van de in de

Wet inburgering 2021 en aanverwante regelgeving aan de gemeenschappelijke regeling Zaffier

verleende taken en bevoegdheden;

 

BESLUIT

 

vast te stellen

 

de Beleidsregels Wet inburgering 2021 Zaffier

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      asielstatushouder: de inburgeringsplichtige, bedoeld in artikel 13 eerste lid van de Wet inburgering 2021;

    • b.

      besluit: het Besluit inburgering 2021;

    • c.

      BRP: Basisregistratie personen;

    • d.

      brede intake: de brede intake, bedoeld in artikel 14 Wet inburgering 2021;

    • e.

      COA: Centraal Orgaan opvang asielzoekers;

    • f.

      dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Zaffier;

    • g.

      gezinsmigranten en overige migranten: inburgeringsplichtigen, bedoeld in artikel 19 van de Wet inburgering 2021;

    • h.

      inburgeringsplichtige: de inwoner die volgens artikel 3 van de Wet inburgering 2021 inburgeringsplichtig is;

    • i.

      inburgeringstraject: het traject dat is gericht op het afronden van het participatieverklaringstraject, het afronden van de Module Arbeidsmarkt en Participatie en het behalen van het inburgeringsexamen, de onderwijsroute of de zelfredzaamheidsroute;

    • j.

      leerroutes: de B1-route als bedoeld in artikel 7, de onderwijsroute, als bedoeld in artikel 8 en de zelfredzaamheidsroute, als bedoeld in artikel 9 van de Wet inburgering 2021;

    • k.

      maatschappelijke begeleiding: de begeleiding van asielstatushouders zoals geregeld in artikel 13 van de Wet inburgering 2021;

    • l.

      MAP: de Module Arbeidsmarkt en Participatie, bedoeld in artikel 6, eerste lid onder b van de Wet inburgering 2021;

    • m.

      PIP: het Persoonlijk plan Inburgering en Participatie, bedoeld in artikel 15 van de Wet inburgering 2021;

    • n.

      PVT: het Participatieverklaringstraject, bedoeld in artikel 6, eerste lid onder a van de Wet inburgering 2021;

    • o.

      Regeling: de Regeling inburgering 2021;

    • p.

      TVS: Taakstellingsvolgsysteem, waarin het COA en gemeenten informatie delen over asielstatushouders;

    • q.

      wet: de Wet inburgering 2021;

    • r.

      Zaffier: gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Alkmaar, Dijk en Waard, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet, het Besluit, de Regeling en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2. Brede intake

  • 1.

    De brede intake wordt zo vroeg mogelijk afgenomen, bij voorkeur zodra de inburgeringsplichtige bekend is bij Zaffier. Voor asielstatushouders is dat op het moment waarop een inburgeringsplichtige door het COA wordt toegewezen aan een bepaalde gemeente, de zogenaamde koppeling. Voor gezinsmigranten en overige migranten is dat op het moment van inschrijving in de BRP van de gemeente. Voor jongeren die inburgeringsplichtig worden is dat op het moment waarop gemeenten hierover een signaal ontvangen van DUO.

  • 2.

    Zaffier nodigt de inburgeringsplichtige schriftelijk uit voor de brede intake.

  • 3.

    Zaffier zorgt zo veel mogelijk voor één vast contactpersoon als aanspreekpunt voor de inburgeringsplichtige.

  • 4.

    De in lid 2 genoemde uitnodiging vermeldt naast de dag, plaats en tijdstip van de intake ook het volgende:

    • a.

      het doel, de werkwijze en het belang van de brede intake in het inburgeringstraject;

    • b.

      het recht om de gesprekken in het kader van de brede intake met de gemeente alleen te voeren en;

    • c.

      de gevolgen als de inburgeringsplichtige niet bij de brede intake verschijnt of hieraan onvoldoende meewerkt.

  • 5.

    Tussen de in het tweede lid genoemde uitnodiging voor de brede intake en de intake zelf zit maximaal twee weken.

  • 6.

    Tijdens de brede intake en tijdens de voortgangsgesprekken kan waar nodig door Zaffier een tolk worden ingeschakeld.

  • 7.

    Als de inburgeringsplichtige – ook na drie oproepen – niet verschijnt bij de brede intake of onvoldoende medewerking verleent, voltooit Zaffier de intake zonder de inburgeringsplichtige. In dat geval onderzoekt Zaffier de omstandigheden van de inburgeringsplichtige aan de hand van de gegevens die wel bekend zijn, zoals:

    • a.

      de uitkomsten van de leerbaarheidstoets (als de inburgeringsplichtige daaraan heeft meegewerkt);

    • b.

      voor asielstatushouders: de gegevens uit het Taakstelling Volg Systeem (TVS);

    • c.

      informatie uit het uitkeringsdossier.

  • 8.

    Als uit de gegevens die bekend zijn onvoldoende blijkt wat de juiste leerroute is, dan stelt Zaffier de leerroute vast op de B1 route, als bedoeld in artikel 7 van de wet.

Artikel 3. Het persoonlijk plan inburgering en participatie

  • 1.

    Zaffier stelt na afronding van de brede intake en op basis van de hieruit verkregen informatie het PIP op. Zaffier nodigt de inburgeringsplichtige zo spoedig mogelijk na afronding van de brede intake uit voor een vervolggesprek hierover zodat tijdig het PIP kan worden opgesteld.

  • 2.

    De in het vorige lid genoemde uitnodiging vermeldt naast de dag, plaats en tijdstip van het gesprek over de PIP ook het volgende:

    • a.

      het doel en het belang van het gesprek over de PIP;

    • b.

      de gevolgen als de inburgeringsplichtige niet bij het gesprek over de PIP verschijnt of hieraan onvoldoende meewerkt.

  • 3.

    Zaffier stemt het plan af op de persoonlijke situatie, ontwikkelbehoeften en capaciteiten van de inburgeringsplichtige.

  • 4.

    Zaffier stuurt het PIP binnen twee weken per post naar de inburgeringsplichtige toe.

Artikel 4. Leerroutes

Zaffier biedt gezins- en overige migranten ook toegang tot de leerroutes onder de voorwaarde dat zij die zelf dienen te bekostigen.

Artikel 5. Participatieverklaringstraject

  • 1.

    Zaffier stemt het PVT zoveel mogelijk af op de lokale situatie en op de specifieke behoefte van de inburgeringsplichtige.

  • 2.

    Zaffier biedt de inburgeringsplichtige binnen 12 maanden na inschrijving in de BRP van de gemeente, het PVT aan.

Artikel 6. Module Arbeidsmarkt en Participatie

  • 1.

    Zaffier houdt bij het vaststellen van de inhoud en het aantal uren van de MAP rekening met de vermogens, capaciteiten en ontwikkelbehoeften van de inburgeringsplichtige en de situatie op de lokale arbeidsmarkt.

  • 2.

    Zaffier doet schriftelijk verslag van het eindgesprek tussen de inburgeringsplichtige en Zaffier en stelt dit zo spoedig mogelijk ter beschikking aan de inburgeringsplichtige

Artikel 7. Voortgang inburgering

  • 1.

    Zaffier wint bij de organisaties die bij het inburgeringtraject zijn betrokken informatie in die relevant zijn om zicht te houden op de voortgang.

  • 2.

    Tijdens het voortgangsgesprek komen de afspraken uit het PIP aan bod. Met de inburgeringsplichtige wordt besproken of de onderdelen nog aansluiten bij de capaciteiten, de behoeften en de persoonlijke situatie van de inburgeringsplichtige. Het gaat daarbij om:

    • a.

      de afgesproken leerroute;

    • b.

      de ondersteuning en begeleiding tijdens het inburgeringstraject;

    • c.

      de intensiteit van de verschillende onderdelen van het traject;

    • d.

      de participatie-activiteiten;

    • e.

      de vorderingen en inzet van de inburgeringsplichtige;

    • f.

      en voor de inburgeringsplichtige die de B1-route volgt: of het taalniveau van deze leerroute voldoende aansluit.

  • 3.

    Zaffier maakt een verslag van ieder voortgangsgesprek en deelt dit met de inburgeringsplichtige.

  • 4.

    Als het voortgangsgesprek daartoe aanleiding geeft kan het PIP geheel of op onderdelen worden aangepast, dat dan in een nieuwe beschikking moet worden vastgelegd.

Artikel 8. Overschakelen op een andere leerroute

  • 1.

    De beoordeling van Zaffier of er onvoldoende voortgang of een grotere voortgang is dan op grond van het PIP was te verwachten, geschiedt aan de hand van voortgangsgesprekken en/of de gegevens van de cursusinstelling of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige.

  • 2.

    Zaffier biedt de asielstatushouders zo spoedig mogelijk na de verzending van het PIP een cursus of opleiding aan waarmee zij aan de nieuwe vastgestelde leerroute kunnen voldoen.

Artikel 9. Afschalen

  • 1.

    De beoordeling of taalniveau (op alleen onderdelen) haalbaar is, geschiedt aan de hand van de voortgangsgesprekken en/of de gegevens van de cursusinstelling en/of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute, en de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige.

  • 2.

    Als de beoordeling bedoeld in het tweede lid daartoe aanleiding geeft, schaalt Zaffier (onderdelen van) de B1-route af naar taalniveau A2 en past Zaffier het PIP aan.

Artikel 10. Maatschappelijke begeleiding

  • 1.

    De standaardtermijn van de maatschappelijke begeleiding is één jaar. Naar het oordeel van Zaffier kan de maatschappelijke begeleiding maximaal met een jaar worden verlengd.

  • 2.

    Zaffier stemt de inhoud en duur van de maatschappelijke begeleiding af op het startniveau, de vaardigheden, de persoonlijke omstandigheden en de maatschappelijke positie van de asielstatushouder en indien van toepassing in de context van de gezinssituatie.

Artikel 11. Handhaving bij de brede intake

  • 1.

    Bij niet verschijnen door een inburgeringspichtige op afspraken voor de afname van de brede intake of bij het niet of onvoldoende medewerking verlenen aan het doorlopen van de brede intake onderzoekt Zaffier eerst wat de reden van de gedraging is en of deze het gevolg is van niet willen, niet kunnen, niet begrijpen of niet vertrouwen.

  • 2.

    Zaffier legt in de beleidsregels bestuurlijke boete vast wat de gevolgen zijn van de gedragingen uit het eerste lid.

  • 3.

    Zaffier nodigt bij een omstandigheid uit het eerste lid de inburgeringsplichtige opnieuw uit om te verschijnen of mee te werken binnen maximaal 7 dagen na datum verzending van de nieuwe uitnodiging.

Artikel 12. Handhaving tijdens het inburgeringstraject

  • 1.

    Bij niet of onvoldoende nakomen van de verplichtingen van de brede intake, van de afspraken in het PIP door de inburgeringsplichtige tijdens het inburgeringstraject of het niet of onvoldoende deelnemen aan de activiteiten van de gekozen leerroute, onderzoekt Zaffier eerst wat de reden van de gedraging is en of deze het gevolg is van niet willen, niet kunnen, niet begrijpen of niet vertrouwen.

  • 2.

    Zaffier legt in de beleidsregels bestuurlijke boete vast wat de gevolgen zijn van de gedragingen uit het eerste lid:

    • a.

      als de inburgeringsplichtige de afspraken in het PIP tijdens het inburgeringstraject verwijtbaar (“niet willen”) niet of onvoldoende nakomt.

    • b.

      de asielstatushouders verwijtbaar (“niet willen”) niet of onvoldoende deelneemt aan de activiteiten van de gekozen leerroute.

  • 3.

    Zaffier nodigt bij een omstandigheid uit het eerste lid de inburgeringsplichtige uit voor een gesprek binnen maximaal 7 dagen na datum ontvangst signaal inzake de tekortkoming in de nakomings- of deelnameverplichting.

Artikel 13. Samenhang met handhaving op grond van de Participatiewet

In de afstemmingsverordening en in de beleidsregels bestuurlijke boete staat de onderlinge samenhang in de uitvoering tussen handhaving Wet inburgering en handhaving Participatiewet en de wijze, waarop dit plaatsvindt, nader uitgewerkt.

Artikel 14. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden genoemd: Beleidsregels Wet inburgering 2021 Zaffier.

Aldus vastgesteld op 6 oktober 2022

Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Zaffier

Voorzitter

J. Mokveld

Secretaris