Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heeze-Leende

Verordening werkgeverscommissie Griffie Heeze-Leende 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeeze-Leende
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Griffie Heeze-Leende 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Heeze-Leende 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie Griffie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  9. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-10-2022nieuwe regeling

17-10-2022

gmb-2022-478176

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Griffie Heeze-Leende 2022

De raad van de gemeente Heeze-Leende,

 

Gelezen het voorstel van het presidium d.d.

 

Gelet op artikel 83, 1ste lid en de artikelen 107 t/m 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op de inwerkingtreding van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren per 1-1-2020

 

Besluit

 

  • 1.

    een werkgeverscommissie in te stellen als bevestiging van het genomen raadsbesluit d.d. 30 mei 2022 22-31 (benoemen leden van de werkgeverscommissie voor de bestuursperiode 2022-2026);

  • 2.

    aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 t/m 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107 a 2de lid, 107 1ste lid en 107 e, 1ste lid van de Gemeentewet;

  • 3.

    de Verordening werkgeverscommissie Griffie Heeze-Leende 2022 vast te stellen;

  • 4.

    en de Verordening werkgeverscommissie Griffie, vastgesteld door de raad op 18 februari 2013 in te trekken

Artikel 1. Taken en bevoegdheden Werkgeverscommissie

  • 1.

    De Werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de andere werknemers van de griffie, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • Daaronder vallen in elk geval de volgende taken:

    • a.

      Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de vaststelling van de Instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      Het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier en de instructie voor de griffier.

    • c.

      Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

    • d.

      Het voorbereiden en uitvoeren van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende taken;

    • e.

      Het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten van werknemers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2, van de Gemeentewet.

    • f.

      De overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de werknemers van de griffie;

    • g.

      Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de werknemers van de griffie.

    • h.

      Het inhuren van derden binnen en buiten de bestaande formatie/personele budget (incl. uitzendkrachten).

  • 2.

    Het bij gemeente Heeze-Leende geldende personeelshandboek is van toepassing op het griffiepersoneel. Bij toekomstige wijzigingen die gevolgen hebben voor het griffiepersoneel, wordt de Werkgeverscommissie echter vooraf geconsulteerd en neemt daarvoor ten behoeve van de uitvoering een eigenstandig besluit, alvorens dat voor de griffie van toepassing wordt geacht.

  • 3.

    De Werkgeverscommissie kan bovengenoemde bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd bij 1a, 1b en 1c, mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De Werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad, die dan bij voorkeur een evenwichtige vertegenwoordiging vanuit de verhoudingen en opvattingen van de raad representeren;

  • 2. De leden van de Werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de Werkgeverscommissie eindigt tussentijds:

    • o

      a. Op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • o

      b. Indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • o

      c. Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. In het geval zich de situatie als bedoeld onder 3b of 3c van dit artikel voordoet, draagt de griffier er zorg voor dat de raad zo spoedig mogelijk een nieuw lid van de Werkgeverscommissie kan benoemen.

  • 5. De voorzitter van de raad is als adviseur verbonden aan de Werkgeverscommissie en op grond van artikel 171, 1ste lid van de Gemeentewet (de aangewezen persoon in en buiten rechte) is het de burgemeester die arbeidsovereenkomsten van de griffie ondertekent, die voortvloeien uit de besluitvorming van de werkgeverscommissie.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de Werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

  • 1. De afdeling HR van de gemeente zorgt ervoor dat het secretariaat en de inhoudelijke ondersteuning van de Werkgeverscommissie wordt geregeld op de wijze zoals door de commissie gevraagd.

  • 2. Van elke vergadering wordt tenminste een besluitenlijst gemaakt. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2; bij staking van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering minimaal twee leden aanwezig zijn.

Artikel 6. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de Werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7. Vergaderfrequentie

De Werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 8. Verantwoording

De Werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de Werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 11. Citeertitel

  • Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie Heeze-Leende 2022'

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 oktober 2022.

, de voorzitter

, de griffier

Toelichting:

De gemeenteraad heeft de rol van werkgever ten aanzien van de griffier en het griffiepersoneel. De gemeenteraad is bevoegd te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Voor de praktische en dagelijkse uitvoering van de werkgeverstaak wordt doorgaans gebruik gemaakt van een werkgeverscommissie met raads- of statenleden die (naast hun politieke rol) namens de gemeenteraad of Provinciale Staten belast is met de specifieke werkgeversfunctie.

 

De werkgeverscommissie

 

Het bijzondere aan de rechtspositie van de griffier (en het griffiepersoneel) is dat de gemeenteraad optreedt als werkgever. Het is echter niet doenlijk en wenselijk dat alle rechtspositionele kwesties (denk aan verlofaanvragen, functioneren, werktijden e.d.) geagendeerd worden in de gemeenteraad en dat de voltallige gemeenteraad de taken van het dagelijks werkgeverschap uitoefent. De werkgeverscommissie die op grond van artikel 83 Gemeentewet (bestuurscommissie) wordt ingesteld en uitsluitend uit raadsleden bestaat, kan namens de gemeenteraad het dagelijkse werkgeverschap uitoefenen. Met uitzondering van bevoegdheden die zich naar aard daartegen verzetten, kunnen alle werkgeverstaken en -besluiten aan de werkgeverscommissie worden overgedragen. Voor bevoegdheden die niet door de gemeenteraad zijn overgedragen geldt dat de werkgeverscommissie dan vaak wel een belangrijke rol heeft als het gaat om de voorbereiding van bijbehorende besluiten. De werkgeverscommissie kan op haar beurt bepaalde bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel weer mandateren aan de griffier.

 

Aanwijzing griffier

 

Zowel de griffier als het griffiepersoneel zijn in dienst op basis van een arbeidsovereenkomst. Omdat aan de griffier ook wettelijke bevoegdheden zijn toegekend moet de ambtenaar die de functie van griffier bekleedt, ook worden aangewezen in een aanwijzingsbesluit. Het aanwijzingsbesluit geeft de ambtenaar de bevoegdheid de wettelijke taken en bevoegdheden uit te oefenen.

 

Op grond van artikel 107 lid 2 Gemeentewet (nieuw) is de raad bevoegd te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier. De burgemeester voert dit besluit uit en is bevoegd om de arbeidsovereenkomst te ondertekenen.

 

Hij vertegenwoordigt de gemeente immers in en buiten rechte (artikel 171 lid 1 Gemeentewet). De burgemeester kan deze vertegenwoordiging echter opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon (lid 2), bijvoorbeeld de voorzitter van de werkgeverscommissie (artikel 83 Gemeentewet).

 

Arbeidsvoorwaarden griffier en griffiepersoneel

 

De arbeidsvoorwaarden voor de griffier en het griffiepersoneel zijn geregeld in de cao. Voor gemeenten is dat de Cao Gemeenten. Daarnaast kent de gemeente vaak nog een personeelshandboek waar, in aanvulling op de cao, nog lokale arbeidsvoorwaarden zijn geregeld.

 

Daarnaast zijn ook de griffier en het griffiepersoneel ambtenaren in de zin van de Ambtenarenwet 2017, waardoor de rechten en plichten uit deze wet ook van toepassing zijn.

 

Vanaf 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) een feit. Onze ambtelijke aanstelling verandert in een privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst. Voor de rechtspositionele aanspraken zelf verandert dat niets. Wel heeft de overgang naar het civiele recht gevolgen voor de positie van de werkgeverscommissie en voor de griffier. De raad blijft werkgever van de griffier, maar de griffier valt ook onder de plaatselijk afgesproken Cao (Personeelshandboek). Daarnaast wordt de burgemeester de enige die bevoegd is tot het ondertekenen van de aanstelling.