Organisatie | Heeze-Leende |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie Griffie Heeze-Leende 2022 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie Heeze-Leende 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie Griffie.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-10-2022 | nieuwe regeling | 17-10-2022 |
De raad van de gemeente Heeze-Leende,
Gelezen het voorstel van het presidium d.d.
Gelet op artikel 83, 1ste lid en de artikelen 107 t/m 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de inwerkingtreding van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren per 1-1-2020
aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 t/m 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107 a 2de lid, 107 1ste lid en 107 e, 1ste lid van de Gemeentewet;
Artikel 1. Taken en bevoegdheden Werkgeverscommissie
Daaronder vallen in elk geval de volgende taken:
Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de vaststelling van de Instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
Het bij gemeente Heeze-Leende geldende personeelshandboek is van toepassing op het griffiepersoneel. Bij toekomstige wijzigingen die gevolgen hebben voor het griffiepersoneel, wordt de Werkgeverscommissie echter vooraf geconsulteerd en neemt daarvoor ten behoeve van de uitvoering een eigenstandig besluit, alvorens dat voor de griffie van toepassing wordt geacht.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
5. De voorzitter van de raad is als adviseur verbonden aan de Werkgeverscommissie en op grond van artikel 171, 1ste lid van de Gemeentewet (de aangewezen persoon in en buiten rechte) is het de burgemeester die arbeidsovereenkomsten van de griffie ondertekent, die voortvloeien uit de besluitvorming van de werkgeverscommissie.
Artikel 6. Beslotenheid van vergaderingen
3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de Werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De Werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De Werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de Werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
De gemeenteraad heeft de rol van werkgever ten aanzien van de griffier en het griffiepersoneel. De gemeenteraad is bevoegd te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Voor de praktische en dagelijkse uitvoering van de werkgeverstaak wordt doorgaans gebruik gemaakt van een werkgeverscommissie met raads- of statenleden die (naast hun politieke rol) namens de gemeenteraad of Provinciale Staten belast is met de specifieke werkgeversfunctie.
Het bijzondere aan de rechtspositie van de griffier (en het griffiepersoneel) is dat de gemeenteraad optreedt als werkgever. Het is echter niet doenlijk en wenselijk dat alle rechtspositionele kwesties (denk aan verlofaanvragen, functioneren, werktijden e.d.) geagendeerd worden in de gemeenteraad en dat de voltallige gemeenteraad de taken van het dagelijks werkgeverschap uitoefent. De werkgeverscommissie die op grond van artikel 83 Gemeentewet (bestuurscommissie) wordt ingesteld en uitsluitend uit raadsleden bestaat, kan namens de gemeenteraad het dagelijkse werkgeverschap uitoefenen. Met uitzondering van bevoegdheden die zich naar aard daartegen verzetten, kunnen alle werkgeverstaken en -besluiten aan de werkgeverscommissie worden overgedragen. Voor bevoegdheden die niet door de gemeenteraad zijn overgedragen geldt dat de werkgeverscommissie dan vaak wel een belangrijke rol heeft als het gaat om de voorbereiding van bijbehorende besluiten. De werkgeverscommissie kan op haar beurt bepaalde bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel weer mandateren aan de griffier.
Zowel de griffier als het griffiepersoneel zijn in dienst op basis van een arbeidsovereenkomst. Omdat aan de griffier ook wettelijke bevoegdheden zijn toegekend moet de ambtenaar die de functie van griffier bekleedt, ook worden aangewezen in een aanwijzingsbesluit. Het aanwijzingsbesluit geeft de ambtenaar de bevoegdheid de wettelijke taken en bevoegdheden uit te oefenen.
Op grond van artikel 107 lid 2 Gemeentewet (nieuw) is de raad bevoegd te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier. De burgemeester voert dit besluit uit en is bevoegd om de arbeidsovereenkomst te ondertekenen.
Hij vertegenwoordigt de gemeente immers in en buiten rechte (artikel 171 lid 1 Gemeentewet). De burgemeester kan deze vertegenwoordiging echter opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon (lid 2), bijvoorbeeld de voorzitter van de werkgeverscommissie (artikel 83 Gemeentewet).
Arbeidsvoorwaarden griffier en griffiepersoneel
De arbeidsvoorwaarden voor de griffier en het griffiepersoneel zijn geregeld in de cao. Voor gemeenten is dat de Cao Gemeenten. Daarnaast kent de gemeente vaak nog een personeelshandboek waar, in aanvulling op de cao, nog lokale arbeidsvoorwaarden zijn geregeld.
Daarnaast zijn ook de griffier en het griffiepersoneel ambtenaren in de zin van de Ambtenarenwet 2017, waardoor de rechten en plichten uit deze wet ook van toepassing zijn.
Vanaf 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) een feit. Onze ambtelijke aanstelling verandert in een privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst. Voor de rechtspositionele aanspraken zelf verandert dat niets. Wel heeft de overgang naar het civiele recht gevolgen voor de positie van de werkgeverscommissie en voor de griffier. De raad blijft werkgever van de griffier, maar de griffier valt ook onder de plaatselijk afgesproken Cao (Personeelshandboek). Daarnaast wordt de burgemeester de enige die bevoegd is tot het ondertekenen van de aanstelling.