Organisatie | Nunspeet |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Nunspeet |
Citeertitel | Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Beheersverordening begraafplaatsen |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | Nieuwe regeling | 20-10-2022 | 45377 |
De raad van de gemeente Nunspeet;
gelezen de voordracht van het college van burgemeester en wethouders;
Gelet op de ontvangen inspraakreacties van uitvaartondernemers
overwegende dat het gewenst is om regels vast te stellen voor het gebruik en beheer van de
gemeentelijke begraafplaats(en);
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke
Hoofdstuk 1 INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 2 Uitbreiding begrip particulier graf
Voor de toepassing van het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt, voor zover van belang,
onder 'particulier graf' mede verstaan: particulier urnengraf, particulier urnennis.
Hoofdstuk 3 VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Het gebruik van de aula op de begraafplaats moet uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag
voorafgaande aan de dag waarop van de aula gebruik zal worden gemaakt, worden aangevraagd bij
Hoofdstuk 4 INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Artikel 12 Indeling graven en asbezorging
Het college van burgemeester en wethouders bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden bijgezet in de particuliere graven. Zij bepaalt tevens de afmetingen van de particuliere graven, kindergraven, particuliere urnengraven en particuliere urnennissen
Artikel 13 Aantal overledenen in algemene graven
In de algemene graven kan een door het college van burgemeester en wethouders te bepalen aantal
lijken worden begraven. Zij bepaalt tevens de afmeting van de algemene graven.
Het college van burgemeester en wethouders kan bij nader vast te stellen regels de algemene en
particulier graven onderverdelen in categorieën. Zij bepalen voor de verschillende categorieën de
Artikel 16 Termijnen particuliere graven/particuliere urnengraven en particuliere urnennissen
Het college van burgemeester en wethouders kan aan de rechthebbende op een particulier graf
vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder
Artikel 19 Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand
doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het particulier graf. Van de ontvangst van
zodanige verklaring doet het college van burgemeester en wethouders schriftelijk mededeling aan de
De vergunninghouder is verplicht te gedogen, dat de zich op het graf bevindende voorwerpen door
of vanwege de gemeente worden weggenomen of verplaatst voor zover en voor zolang zulks nodig is
in verband met de begraving van lijken of bijzetting van asbussen met of zonder urnen in de
Het is toegestaan om op een graf bloemen, attributen en beplanting aan te brengen. Burgemeester
en wethouders kunnen nadere regels stellen over de bloemen, attributen en beplanting en over de
Vastgesteld in de openbare raadsvergadering gemeente Nunspeet van 20 oktober 2022
De secretaris, De voorzitter,
A. Heijkamp, C.W.J. Blom
TOELICHTING OP DE BEHEERSVERORDENING BEGRAAFPLAATSEN GEMEENTE NUNSPEET
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
De begripsomschrijvingen spreken voor zich. Aangetekend wordt dat onder de begripsomschrijving
van een particulier graf ook een ornament wordt verstaan.
Artikel 2 - Uitbreiding begrip particulier graf
Voor een particulier graf, particulier urnengraf, particulier urnennis en een gedenkteken op de
gedenkplaats gelden vrijwel dezelfde rechten en plichten.
De begraafplaatsen zijn bestemd voor personen die laatstelijk hun woonplaats in de gemeente
Nunspeet hebben gehad, of oud inwoners zijn geweest of voor personen die een eerste of tweede
van bloed- of aanverwantschap hebben met een persoon die alhier woont of woonde.
Het begraven van prematuren en kinderen van 0 t/m 3 jaar, ook op het Vlinderveld, valt onder de
reikwijdte van Wet op de Lijkbezorging (WodL) en daarmee onder sub a. Het begraven van een
immatuur valt buiten de reikwijdte van de WodL om die reden wordt artikel 3 sub d toegevoegd
zodat ook een immatuur op het Vlinderveld kan worden begraven. Hiervoor wordt geen grafrecht
Artikel 4 - Openstelling begraafplaatsen
Dit artikel is opgenomen met het oog op strafbaarstelling van personen die zich op de begraafplaats
bevinden buiten de uren van openstelling voor bezoekers.
Steenhouwers en hoveniers moeten zich er steeds van bewust zijn dat hun werkzaamheden storend
kunnen zijn voor rouwende nabestaanden en tijdens uitvaartplechtigheden. De in het eerste lid
bedoelde toestemming is gemandateerd aan de beheerder. De bevoegdheid van de beheerder om
personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen houden en de verbodsbepalingen
bieden voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten op te kunnen treden.
Artikel 6 - Herdenkingen en plechtigheden
Met dit artikel wordt beoogd plechtigheden ordelijk te laten verlopen. Door te eisen dat de
mededeling zeven werkdagen vooraf moet plaatshebben, kan worden voorkomen dat de
plechtigheid samenvalt met een begrafenis. Een begrafenis moet uiterlijk op de zesde werkdag na
Artikel 7 - Opgravingen en ruimen
De aard van de werkzaamheden bij het opgraven en ruimen van graven brengt met zich mee dat het
bezwaarlijk is om toe te staan dat anderen hierbij aanwezig zijn.
Artikel 8 - Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Een schriftelijke kennisgeving is nodig omdat duidelijk vast moet liggen welke voorziening er wordt
gevraagd. Het personeel van de begraafplaats weet alsdan wat van hen verwacht wordt. Zij zijn om
redenen van veiligheid belast met het openen en sluiten van graven. In bijzondere gevallen kan het
zich voordoen dat de burgemeester toestemming heeft gegeven een lijk binnen 36 uur te begraven.
Sommige nabestaanden vragen om deze toestemming om godsdienstige redenen. Daarnaast kan
spoed geboden zijn in geval van lijkvinding.
Dat het gebruik van de aula dient te worden aangevraagd spreekt voor zich.
Artikel 10 - Over te leggen stukken
De wet eist dat er een verlof tot begraven aanwezig is, afgegeven door de ambtenaar van de
burgerlijke stand. Ook voor de asbezorging dient vooraf toestemming te worden verleend. Indien
niet aan de wettelijke eisen is voldaan dan wel de noodzakelijke toestemming ontbreekt, heeft de
beheerder de bevoegdheid medewerking aan de lijkbezorging te weigeren.
Met de regeling in lid 4 wordt bereikt dat na overlijden van een rechthebbende er expliciet een
nieuwe rechthebbende wordt aangewezen. Waardoor duidelijk is wie verantwoordelijk is voor een
Artikel 11 - Tijden van begraven en asbezorging
De wet verplicht tot de mogelijkheid van begraven op ieder dag gedurende een bij gemeentelijk
verordening te bepalen tijd. De verplichting geldt niet op zondag en op algemeen erkende
feestdagen, zodat op deze dagen het verbod geldt.
Artikel 12 - Indeling graven en asbezorging
Met uitzondering van de begraafplaats Eperweg 22 kunnen op algemene begraafplaatsen particuliere
graven worden uitgegeven. De begraafplaats Nunspeet-West kent daarnaast verschillende andere
soorten van voorzieningen. In een particulier graf kunnen normaliter 2 lijken worden begraven dan
wel 2 urnen worden bijgezet. In een aantal graven is het vanwege de ligging mogelijk drie lijken te
begraven. Het college kan hiervoor ontheffing verlenen.
Artikel 13 - Aantal overledenen in algemene graven
Het karakter van een algemeen graf is dat geen uitsluitend recht wordt uitgegeven. Algemene graven
zijn onder meer nodig als niemand in de lijkbezorging voorziet. De burgemeester moet dan deze taak
op zich nemen. Een algemeen graf is ook beschikbaar als nabestaanden dat wensen. In een algemeen
graf worden twee lijken begraven. Op een algemeen graf kan geen gedenkteken worden geplaatst.
Artikel 14 - Volgorde van uitgifte
Een graf zal alleen buiten de volgorde van ligging worden toegewezen als dit niet bezwaarlijk is voor
de situatie op de begraafplaats. Hierbij kan worden gedacht aan de gesteldheid van de bodem en aan
het aanzien van de begraafplaats.
Op de begraafplaatsen is een apart gedeelte aangewezen voor particuliere graven en particuliere
grafkelders. Er wordt geen onderscheid gemaakt in klassen. Op de begraafplaats Eperweg 51 en
Nunspeet-West is een RK-gedeelte aangewezen. Op de begraafplaats Nunspeet-West zijn
mogelijkheden voor '3 diep' graven. Op de begraafplaatsen Nunspeet-West en Elspeet zijn
kindergraven aangewezen. Ook kan in voorkomende gevallen gekozen worden voor een '3 diep' graf.
Artikel 16 - Termijnen particulier graven.
Het recht op een particulier graf wordt verleend door een beschikking van het college van
burgemeester en wethouders. Hierin wordt de aanvrager het uitsluitend recht gegeven om lijken in
een bepaald graf te doen begraven. Het recht op een particulier graf wordt voor onbepaalde tijd
uitgegeven en voor zover de begraafplaats als zodanig in gebruik is en begint te lopen op de datum
waarop het particulier graf is uitgegeven. Dus niet op het moment van eerste begraving. In de
praktijk zullen deze momenten nagenoeg samenvallen. Ten aanzien van de uitgifte van particuliere
urnengraven, urnennissen en gedenktekens op de gedenkplaats wordt dezelfde uitgiftetermijn
gehanteerd. Voor urnennissen is het daarnaast mogelijk om deze voor een periode van vijf jaar uit te
geven, Deze periode kan telkens verlengd kan worden met een periode van vijf jaar,
In dit artikel is geregeld dat het de rechthebbende op een particulier graf is toegestaan een
Artikel 18 - Overschrijving van verleende rechten
Het is gewenst dat na het overlijden van een rechthebbende een nieuwe rechthebbende wordt
aangewezen die de verantwoordelijkheid voor de grafruimte en de daaraan verbonden kosten voor
zijn rekening neemt. Tot aanwijzing van een nieuwe rechthebbende kunnen alleen personen
bevoegd worden geacht die belang hebben bij het graf. Dit zijn in de eerste plaats bloed- en
aanverwanten, genoemd in het eerste lid van dit artikel. De ervaring heeft geleerd dat het gewenst is
om slechts één persoon als rechthebbende te doen aanwijzen.
Artikel 19 - Afstand doen van graven
Dit artikel is opgenomen om buiten twijfel te stellen dat rechthebbende afstand van het graf kan
Artikel 20 - Sluiting van graven
Er kunnen burgers zijn die behoefte hebben aan een graf voor lange tijd. Voor hen biedt de regeling
dat men telkenmale bij het verstrijken van de termijnen om verlenging kan vragen geen bruikbare
oplossing. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen, biedt dit artikel de mogelijkheid een graf
gesloten te verklaren. Bij het sluiten van een graf wordt in een overeenkomst met de aanvrager de
prijs vastgesteld en de rechten en plichten tussen hem en de gemeente geregeld. De prijs zal zodanig
moeten worden vastgesteld dat de gemeente in de toekomst geen geldelijk risico ondervindt.
Artikel 21 - Vergunning grafbedekking.
De vergunningseis geldt voor de grafbedekkingen particuliere graven. Voor tijdelijke grafbedekking
kan een melding gedaan worden. De vergunningseis omvat mede het gedenkteken.
Het spreekt voor zich dat de grafbedekking wordt weggenomen dan wel wordt verplaatst indien dit
noodzakelijk geacht wordt ten behoeve van begraving of bijzetting in de nabijheid.
Geregeld wordt wat is toegestaan aan grafbeplanting. Het college kan nadere regels stellen omdat
het in de dagelijkse praktijk voor komt dat moeilijkheden ontstaan over verwijderde bloemen en
eenjarige planten en winterharde beplanting.
Artikel 24 - Verwijdering grafbedekking
De mededeling dat het college voornemens is om de grafbedekking te verwijderen, wordt ten minste
een jaar van tevoren gedaan, aan de rechthebbende op een graf. Deze mededeling geschiedt door
het plaatsen van een bordje bij het graf tenzij de rechthebbende bekend is. De rechthebbende kan
verzoeken de grafbedekking aan hem ter beschikking te stellen. Een grafmonument is naar zijn aard
bestemd om duurzaam met de grond verenigd te zijn. Dit houdt in dat de eigenaar van de
begraafplaats (de gemeente) als gevolg van natrekking eigenaar is van het grafmonument.
Natrekking geldt niet voor zover en voor zolang er nog wettelijke grafrust is of een rechthebbende
bekend is. Impliciet is ook gesteld dat de eigenaar van de begraafplaats eigenaar is van het graf. De
eigenaar van de begraafplaats is dan ook aansprakelijk voor gevaar voor personen of zaken indien
het grafmonument niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag
Artikel 25 - Onderhoud door rechthebbende
Mede gelet op de aansprakelijkheid van de eigenaar van de begraafplaats dient de rechthebbende de
grafbedekking behoorlijk te onderhouden en zo nodig te herstellen. De gemeente kan indien de
rechthebbende zijn verplichtingen dienaangaande niet nakomt op kosten van de rechthebbende in
het onderhoud voorzien dan wel de grafbedekking verwijderen.
Artikel 26 - Onderhoud door de gemeente
Het onderhoud door de gemeente is een zorg met de bedoeling de begraafplaats als geheel een
verzorgd aanzien te geven. Bij de aanvraag om een vergunning voor het hebben van de
grafbedekking kan het onderhoud worden afgekocht. Het onderhoud wordt dan door de gemeente
verricht. In het derde lid staat omschreven wat onder het onderhoud wordt verstaan.
Met dit artikel is het mogelijk om in incidentele gevallen over te kunnen gaan tot het zogenaamde
roeren of schudden van graven. Dit is een bijzondere vorm van ruiming. Het is dan ook mogelijk een
asbus in een ander particulier graf dan een urnengraf of urnennis bij te zetten. Asverstrooiing in een
urnengraf wordt gezien de mogelijkheden niet wenselijk en nodig geacht. Wel is asverstrooiing
mogelijk in een ander particulier graf dan een urnengraf. Gedacht moet worden aan (groot)ouders en
hun (voor-)overleden (klein)kind of achterblijvend kind of aan de situatie dat een man of vrouw een
Het spreekt voor zich dat een register voor het begraven van lijken en de asbezorging aan bepaalde