Organisatie | Geldrop-Mierlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam PlusTeam 2022 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam PlusTeam 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Plusteam.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2022 | nieuwe regeling | 25-01-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre, ieder voor zover betreft zijn bevoegdheden;
de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
Gelet op de respectieve besluiten van de gemeenteraden van Geldrop-Mierlo en Waalre van 7 maart 2022 en 8 maart 2022 om, ingevolge artikel 1 tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, het college toestemming te verlenen om de gemeenschappelijke regeling PlusTeam, vast te stellen.
dat de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken in het kader van de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, vanaf 20 november 2014 samenwerken in het openbaar lichaam PlusTeam.
Dat de doelstellingen van deze samenwerking tussen de gemeenten onverminderd actueel zijn;
dat op basis van een evaluatie het advies is om de GR PlusTeam te vervangen;
dat op grond van artikel 1 eerste lid van de Wgr de colleges van burgemeester en wethouders een gemeenschappelijke regeling kunnen treffen ter behartiging van één of meer bepaalde belangen van die gemeenten;
Besluiten ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken in het kader van de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, een gemeenschappelijke regeling te treffen tot instelling van een openbaar lichaam met rechtspersoonlijkheid als bedoeld in artikel 8 eerste lid van de Wgr, genaamd
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden het openbaar lichaam, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter in de plaats van respectievelijk de gemeente, de raad, het college en de burgemeester in die artikelen.
Belang van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van de taken genoemd in artikel 4 van deze regeling, en het verlenen van ondersteuning op het terrein van de jeugdhulp in het kader waarvan de gemeente op grond van artikel 1.3 tweede lid van de Jeugdwet gehouden is voorzieningen en maatregelen te treffen, alsmede op het terrein van maatschappelijke ondersteuning in het kader waarvan de gemeente op grond van artikel 1.2.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gehouden is maatwerkvoorzieningen te treffen.
De daartoe bevoegde bestuursorganen van de deelnemers zullen in afzonderlijke jaarplannen en volmacht besluiten bepalen welke werkzaamheden en bevoegdheden die samenhangen met de taakvelden zoals vermeld in het vorige lid opgedragen worden aan de overeenkomstige bestuursorganen dan wel aan de voorzitter van het openbaar lichaam.
Hoofdstuk 3 Het algemeen bestuur
Artikel 6 Samenstelling, voorzitter en ambtelijk secretaris
Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit twee leden per college van de deelnemers. De colleges van de deelnemers benoemen elk uit hun midden twee leden in het AB. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en treden af op de dag waarop in het kader van een nieuwe zittingsperiode van de gemeenteraad een nieuw geïnstalleerd college een besluit neemt tot aanwijzing van leden van het AB. Aftredende leden kunnen opnieuw als lid worden aangewezen. In tussentijdse vacatures wordt voorzien door het college van de betreffende deelnemer.
De directeur heeft in zijn functie van secretaris tot taak het AB, het DB en de voorzitter in hun opgedragen taken terzijde te staan. Hij woont in die hoedanigheid de vergaderingen van het bestuur bij en heeft daarin een adviserende stem. Alle stukken die van het AB en DB uitgaan worden door de secretaris mede ondertekend. De secretaris is verantwoordelijk voor het opmaken van de notulen van de vergaderingen van het AB en DB.
Artikel 7 Werkwijze Algemeen Bestuur
Ieder lid van het AB heeft 1 stem. Het AB neemt in zijn vergaderingen de besluiten met een gewone meerderheid van stemmen met uitzondering van de besluiten tot vaststelling van de begroting en de rekening, zoals bedoeld in de artikelen 20, lid 5 en artikel 21, lid 2 van deze regeling, en de besluiten tot benoeming en ontslag van de directeur zoals bedoeld in artikel 15, lid 3. De laatst genoemde besluiten dienen unaniem genomen te worden.
Hoofdstuk 4 Het dagelijks bestuur
Artikel 12 Bevoegdheden Dagelijks bestuur
Voorts is dit bestuur belast met de sturing van het PlusTeam. Hiertoe behoort in ieder geval:
de zorg voor en het houden van toezicht op de bewaring en het beheer van de dynamische archiefbescheiden. Alle zakelijke bescheiden, dossiers en dergelijke ter uitvoering van deze regeling blijven eigendom van de deelnemende gemeenten. Na het sluiten van een dossier, zal het dossier worden geretourneerd naar de desbetreffende gemeente. De gemeente zal zorgdragen voor het bewaren en vernietigen van deze semi-statische en statische dossiers. Bij het opheffen van de regeling worden alle dossiers geretourneerd aan de deelnemende gemeente. De dossiers zijn in goede en ordelijke staat op het moment van retourneren en dienen toegankelijk te zijn;
Artikel 14 Beperkingen bevoegdheden deelname aan het maatschappelijk verkeer
Het AB besluit slechts tot oprichting van en deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen indien dit in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het bestuur te brengen.
Het gebruik maken van diensten op het terrein van consultatie en diagnostiek door het openbaar lichaam geschiedt uitsluitend door de inschakeling van de op voorhand door de deelnemende gemeenten gecontracteerde partners. De diensten op het terrein van consultatie en diagnostiek zullen door de gemeenten worden aanbesteed met inachtneming van de voor hen geldende aanbestedingsregels. De inschakeling van deze diensten van derden door het openbaar lichaam geschiedt niet onder bezwarende titel.
Hoofdstuk 7 Financiële bepalingen
Het DB maakt elk jaar de rekening van baten en lasten (inclusief de balans) van het voorgaande jaar op. Het DB zendt uiterlijk 15 april de rekening met de daarbij behorende bescheiden aan het AB. Het AB zendt de rekening ter controle naar de door het AB aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen.
Artikel 22 Verdeling van de kosten
Een deel van de rijksbijdragen als bedoeld in artikel 15 van de Financiële-verhoudingswet wordt door de deelnemende gemeenten aangewend ter dekking van de kosten verband houdend met de uitvoering van de taken zoals beschreven in artikel 4 van de regeling. Deze bijdrage van de deelnemende gemeenten bestaat uit de financiering van de volgende kosten::
De verdeling van de kosten tussen de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre als bedoeld in het eerste lid worden verdeeld naar rato inwonersaantal, jaar t-1 en besluitvorming hierover vind jaarlijks in het laatste AB bij het vaststellen van de begroting plaats, met uitzondering van de kosten ten aanzien van personeel en organisatie.
De verdeelsleutel met betrekking tot de kosten voor ondersteuning en personeel en organisatie van het PlusTeam is 75% voor Geldrop-Mierlo en 25% voor Waalre en wordt tweejaarlijks herzien op basis van de vier voorgaande jaren en vastgesteld door het AB. Bij deze herziening is de verhouding tussen het aantal huishoudens van de gemeente Waalre en het aantal huishoudens van de gemeente Geldrop-Mierlo dat geholpen wordt door het PlusTeam leidend.
De deelnemende gemeenten verbinden zich in geval van opheffing van het openbaar lichaam een liquidatieplan op te stellen dat voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten alle rechten en plichten van het openbaar lichaam over de deelnemende gemeenten te verdelen op een in het plan te bepalen wijze en de wijze te beschrijven waarop vereffening van het vermogen van het openbaar lichaam plaatsvindt.
Hoofdstuk 9 Toetreding, wijziging, uittreding, opheffing
De gemeenschappelijke regeling wordt gewijzigd indien de college van de deelnemende gemeenten, na verkregen toestemming van de raden van de deelnemende gemeenten, daartoe eensluidend besluiten. Van elk besluit tot wijziging van deze regeling wordt terstond bericht gezonden aan de deelnemers en gedeputeerde staten.
Hoofdstuk 10 Geschillen en klachten
Indien er tussen het openbaar lichaam en een der deelnemers een geschil ontstaat over de uitvoering van de taken zoals opgenomen in deze regeling, treden het DB en het betreffende college terstond in overleg met elkaar teneinde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen.
Indien vorenstaande niet tot een oplossing leidt, worden geschillen omtrent de toepassing in de ruimste zin van de gemeenschappelijke regeling of geschillen tussen besturen van de deelnemende gemeenten en het AB van het openbaar lichaam door gedeputeerde staten beslist, voor zover zij niet behoren tot die vermeld in artikel 112 eerste lid van de Grondwet of tot die, waarvan de beslissing krachtens artikel 112 tweede lid van de Grondwet is opgedragen hetzij aan de rechterlijke macht, hetzij aan gerechten die niet tot de rechterlijke macht behoren.
Klachten in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht over gedragingen van personeel dat in dienstbetrekking staat tot de gemeenschappelijke regeling worden overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in eerste lijn behandeld conform de klachtenregeling openbaar lichaam PlusTeam en in tweede lijn door de Nationale ombudsman.
Deze regeling wordt elke vijf jaar geëvalueerd, te rekenen vanaf de datum van inwerking treden. Zakt het aantal huishoudens van de gemeente Waalre onder de 15%, van het totale aantal huishoudens dat het PlusTeam in hun caseload heeft van de twee gemeenten Waalre en Geldrop-Mierlo vindt eveneens een evaluatie en bestuurlijke heroverweging plaats.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Geldrop-Mierlo op d.d. 25 januari 2022
secretaris N.J.H. Scheltens,
Burgemeester J.C.J van Bree,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Waalre op d.d. 1 februari 2022
secretaris R. Franken
Burgemeester A.J.W. Boelhouwer,