Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit elektronisch berichtenverkeer Terschelling 2022 |
Citeertitel | Besluit elektronisch berichtenverkeer Terschelling 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Deze regeling vervangt het besluit elektronisch berichtenverkeer Terschelling 2022 zoals gepubliceerd in het gemeenteblad nr. 401464 van 7 september 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-10-2022 | nieuwe regeling | 27-09-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht “Verkeer langs de elektronische weg”, meer specifiek artikel 2:15;
vast te stellen het navolgende “Besluit elektronisch berichtenverkeer Terschelling 2022”.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het betreffende bestuursorgaan.
Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.
Vastgesteld op 27 september 2022.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,
H.M. de Jong,
secretaris/ directeur.
C.M. van de Pol,
burgemeester.
Vastgesteld op 27 september 2022.
De burgemeester van de gemeente Terschelling,
C.M. van de Pol
Toelichting op het Besluit elektronisch berichtenverkeer
In afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht is het berichtenverkeer langs elektronische weg tussen burgers en overheid mogelijk gemaakt. Daarin staat aan welke voorwaarden dat berichtenverkeer moet voldoen.
Om te weten wat het Besluit elektronisch berichtenverkeer precies regelt, is een goede afbakening van dat onderwerp belangrijk. Met het gebruik van definities geven we aan, wat de grenzen van het onderwerp ‘elektronisch berichtenverkeer’ zijn, wat we dus niet en wat we wel regelen. De definities zijn woorden die regelmatig in de tekst van het Besluit voorkomen.
Artikel 2 Openstellen elektronische weg voor berichtenverkeer
De gemeente moet de mogelijkheid van het gebruik van het elektronisch berichtenverkeer uitdrukkelijk kenbaar maken (artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht). Dat gebeurt via een aanwijzingsbesluit en dit besluit moet bekend worden gemaakt. Het voorliggende besluit elektronisch berichtenverkeer Terschelling 2022 is dat aanwijzingsbesluit. Tegen dit besluit van algemene strekking staat geen bezwaar en beroep open (artikel 8:1 in samenhang met artikel 7:1 en 1:2 Algemene wet bestuursrecht).
In de gevallen genoemd in lid 1 vereist de Algemene wet bestuursrecht een handtekening.
Artikel 3, lid 2 van het besluit stelt dat als de wet een handtekening vereist, het ingediende webformulier of e-mail van een handtekening moet zijn voorzien. Is dat niet het geval dan zegt artikel 2, lid 1 dat zo’n webformulier of e-mail niet in behandeling wordt genomen.
Met het stellen van de voorwaarde dat elektronische berichten in het digitale postregistratiesysteem moeten worden opgeslagen, ontstaat een administratief beheersbare situatie en wordt de registratie en afhandeling van de berichten beter gewaarborgd.
Artikel 3 Ondertekening door de burger
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) schrijft bijvoorbeeld voor dat een aanvraag of een bezwaarschrift moet worden ondertekend (artikelen 4:2 en 6:5). We kunnen aan het gebruik van de elektronische weg voor berichten nadere eisen stellen (artikel 2:15, lid 1 Awb).
Een eis is dat het bericht dan is ondertekend met een elektronische handtekening die voldoende betrouwbaar is en het dezelfde rechtsgevolgen heeft als de handgeschreven handtekening (artikel 3:15a en 3:15c BW en artikel 2:16 Awb). Daaraan voldoet bijvoorbeeld de elektronische handtekening (DigiD). Bij e-mail gaan we in beginsel uit van de betrouwbaarheid van een afbeelding van een gescande handtekening. Bestaat er gerede twijfel, dan kunnen we de afzender vragen zijn bericht tevens per post te versturen, voorzien van een ‘echte’ (natte) handtekening.
Het vermelden van adres en woonplaats is vereist bij het indienen van een bezwaarschrift (artikel 6:5 Awb).
Artikel 4 Weigering van elektronische berichten
De situaties waarin elektronische berichten kunnen worden geweigerd, hebben te maken met:
Bij weigering van een elektronisch bericht moet dit zo spoedig mogelijk aan de berichtenverzender worden meegedeeld (artikel 2:15 Awb).
Artikel 5 Wijze van verzending van aanvullende informatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Wijze van antwoorden
Met ‘aansluiten bij de wens van betrokkene’ wordt bedoeld dat als de burger een aanvraag via een mail indient of via een webformulier en daarbij aangeeft het besluit digitaal te willen ontvangen, de gemeente hier dan ook zorg voor draagt. In aanvraagformulieren kan vooraf de vraag worden vermeld of de aanvrager het besluit digitaal wenst te ontvangen. Onze besluiten worden in eerste instantie per post verstuurd.
Besluiten kunnen privacygevoelige gegevens bevatten zoals een persoonlijk mailadres, telefoon-, bank- en/of BSN-nummer. Het gebruik van Cryptshare zorgt voor een hogere mate van beveiligd versturen van besluiten via de e-mail.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In het besluit van 7 september 2022 luidt lid 3 van artikel 7 als volgt:
“Besluiten die per mail verzonden worden en telefoon-, bank- en BSN-nummer bevatten en een persoonlijk mailadres, worden via Cryptshare verstuurd.”
Er had moeten staan: “Besluiten die per mail verzonden worden en telefoon-, bank- en/of BSN-nummer bevatten en/of een persoonlijk e-mailadres, worden via Cryptshare verstuurd.”