Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar
CiteertitelMandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt alle eerdere mandaatbesluiten van de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Breda.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2022nieuwe regeling

18-10-2022

gmb-2022-475189

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Breda op 18 oktober 2022 heeft besloten om het Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar vast te stellen.

 

Inwerkingtreding

Het besluit treedt in werking op 1 november 2022.

 

Rechtsmiddelen

Het is voor belanghebbenden mogelijk om tegen dit besluit op grond van de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschrift in te dienen. Dit moet binnen zes weken na deze bekendmaking schriftelijk ingediend worden en gericht zijn aan burgemeester en wethouders van de gemeente Breda, t.a.v. Adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 90156, 4800 RH te Breda. In het ondertekende bezwaarschrift moet het volgende zijn opgenomen:

  • naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

  • de datum waarop het bezwaarschrift wordt ingediend;

  • een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt (nummer Gemeenteblad);

  • de redenen waarom bezwaar wordt gemaakt.

Als het bezwaarschrift door iemand anders dan de belanghebbende wordt ingediend, moet een volmacht worden meegestuurd.

Het bezwaarschrift kan ook per elektronisch formulier worden verzonden. Dit formulier is te vinden op www.breda.nl. Daar is ook meer informatie over bezwaarschriften te lezen.

 

 

Tekst mandaatbesluit

De heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Breda,

 

gelet op de aan hem in de Gemeentewet toegekende bevoegdheden,

 

besluit vast te stellen:

 

Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

 

I. Mandaat heffen en innen

  • 1.

    Aan

    • de directeuren, ieder voor zover het zijn organisatorische eenheid betreft;

    • het hoofd van de afdeling Servicecentrum;

    • het hoofd van de afdeling Parkeerbedrijf;

  • mandaat te verlenen om namens hem taken uit te voeren op het terrein van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen als bedoeld in de voor de gemeente Breda geldende belastingverordeningen, indien en voor zover deze niet zijn overgedragen aan de Belastingsamenwerking West-Brabant.

  • 2.

    Aan dit mandaat zijn de volgende voorwaarden verbonden:

    • a.

      ondermandaat van bovengenoemde bevoegdheden binnen het eigen organisatieonderdeel;

    • b.

      het hoofd van de afdeling Parkeerbedrijf is bevoegd om ondermandaat te verlenen voor de heffing en invordering van parkeerbelastingen aan door burgemeester en wethouders aangestelde onbezoldigde ambtenaren;

    • c.

      het mandaat is beperkt tot de heffing en invordering van gemeentelijke heffingen, voor zover deze betrekking hebben op de producten en diensten van de organisatie-eenheid waarvan de genoemde functionaris leidinggevende is.

II. Behandeling bezwaar- en beroepschriften

  • 1.

    De behandeling van bezwaar- en beroepschriften tegen gemeentelijke heffingen, waarvan de heffing niet is overgedragen aan de Belastingsamenwerking West-Brabant, te mandateren aan de heffingsambtenaar van de Belastingsamenwerking West-Brabant, met uitzondering van de heffing van parkeerbelastingen.

  • 2.

    De behandeling van bezwaar- en beroepschriften tegen de heffing van parkeerbelastingen te mandateren aan het hoofd van de afdeling Veiligheid en Leefomgeving, en de teamleider Handhaving en Wijkveiligheid;

  • 3.

    Het hoofd van de afdeling Veiligheid en Leefomgeving en de teamleider Handhaving en Wijkveiligheid zijn bevoegd tot ondermandaat van de in het tweede lid genoemde bevoegdheden.

III. Dwanginvordering

De taken en bevoegdheden ingevolge de Invorderingswet 1990 en bijbehorende uitvoeringsbesluiten, na de aanmaning, te mandateren aan de invorderingsambtenaar van de Belastingsamenwerking West-Brabant.

IV. Instemming

De gemandateerden stemmen overeenkomstig artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht in met het aan hun verleende mandaat.

V. Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 november 2022

  • 2.

    Bij de inwerkingtreding van dit besluit vervallen alle eerdere mandaatbesluiten van de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Breda, met dien verstande dat zij blijven gelden voor de onder de werking ervan verrichte handelingen.

VI. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar.

 

Aldus besloten te Breda op 18 oktober 2022,

de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Breda,

Hoofd van de afdeling Financiën, Inkoop en Juridische Zaken

J.F. Veuger