Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Valkenswaard

Notitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieValkenswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNotitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard
CiteertitelNotitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-10-2022nieuwe regeling

01-01-2022

gmb-2022-474335

Tekst van de regeling

Intitulé

Notitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard

 

INLEIDING

 

Onderliggende “Notitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard” is een vervolg op de “Startnotitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2017-2018 Valkenswaard”.

 

Eind 2016 is het LEA nieuw leven ingeblazen door het organiseren van een tweetal LEA-sessies tussen gemeenten en onderwijs op bestuurlijk- en directieniveau. Tijdens de sessies is enerzijds de opzet en structuur van het LEA besproken, anderzijds is ingezoomd op inhoudelijke onderwerpen waarop gemeente en onderwijspartners (meer) willen samenwerken.

 

De startnotitie was een eerste voorzet voor verdere doorontwikkeling van onderwijsbeleid. De nieuwe LEA-periode is gestart in 2017 met een kerngroep van gemeente en onderwijspartners, waar omheen in de loop van 2017, afhankelijk van het onderwerp, schillen van bijvoorbeeld zorgpartners en kinderopvang gevormd zijn. Sinds eind 2019 is voor een bredere insteek van het LEA-overleg gekozen, waardoor kinderopvang structureel deelneemt aan de LEA.

 

Op basis van verander(en)de maatschappelijke omstandigheden zoals de invoering van Passend Onderwijs in 2014 en de Transitie Jeugdzorg in 2015 en de opgedane ervaring met het huidige beleid zijn onderstaande speerpunten aangedragen voor nadere uitwerking in de LEA:

 

  • Onderwijshuisvesting en brede school-ontwikkeling

  • Voor- en vroegschoolse educatie/onderwijsachterstandenbeleid

  • Zorg en veiligheid in en om de school

  • Leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten

  • Combinatiefuncties: sport en cultuur

  • Diversiteit in onderwijsaanbod (techniekonderwijs en internationalisering)

  • Overgang PO naar VO

Deze notitie is als volgt opgebouwd: allereerst worden de doelstellingen, rollen en verantwoordelijkheden rondom de LEA Valkenswaard beschreven. Vervolgens worden de ambities en samenwerkingsafspraken van de LEA Valkenswaard per speerpunt geformuleerd. Daarna volgt een financieel overzicht en ten slotte wordt kort ingegaan op de structuur van de LEA.

 

DOELSTELLINGEN, ROLLEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN LEA

De Lokale Educatieve Agenda is geïntroduceerd als een instrument om het lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven. Het is een instrument voor gemeenten, schoolbesturen en overige partners in gelijkwaardige verhoudingen tot gezamenlijke afspraken te komen over het onderwijs- en jeugdbeleid. De bedoeling van de Lokale Educatieve Agenda is dat de gemeenten samen met de betrokken partners (in ieder geval schoolbesturen, kinderopvanginstellingen) een lijst van onderwerpen bespreken die op deze agenda gezet gaan worden, waarbij ook afspraken worden gemaakt over de uitvoering en verantwoording van deze thema's.

 

Rol van de gemeente en onderwijs

In de afgelopen jaren is de rolverdeling tussen gemeenten en schoolbesturen steeds meer gedifferentieerd en complex geworden. Als een thema zich leent voor agendering op de LEA, kan de gemeentelijke betrokkenheid verschillende vormen aannemen. In onderstaand kolommenschema wordt dit inzichtelijk gemaakt.

 

 

Categorie 1

 

Gemeente ondersteunt

 

  • Taalbeleid

  • Taalontwikkeling

  • Passend Onderwijs

  • Spreiding zorgleerlingen

  • Kwaliteitsimpuls zwakke scholen

  • Maatschappelijke stages VO

  • Ouderbetrokkenheid

  • Duurzaamheid

  • Veiligheid in de school

  • Gezonde school

 

Schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering

 

Categorie 2

 

Gemeente regisseert

 

  • Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

  • Schakelklassen

  • Buitenschoolse opvang

  • Zorgstructuren in en om de school

  • Opvang voor jeugdigen die buiten de boot dreigen te vallen

  • Segregatie/integratie

  • Zorg op school (SMW)

  • Combinatiefuncties op school

 

Schoolbestuur stemt af met gemeente

 

Categorie 3

 

Gemeente eindverantwoordelijk

 

  • Leerplicht/school verzuim

  • Leerlingenvervoer

  • Onderwijshuisvesting/kindcentra

  • Harmonisatie voorschoolse voorzieningen

  • Preventief jeugdbeleid

  • Jeugdzorg/Centrum voor Jeugd en Gezin

  • Veiligheid rond de school

  • Opvang minderjarige asielzoekers en nieuwkomers

 

Schoolbestuur werkt samen met gemeente

 

Categorie 4

 

Regionale samenwerking

 

 

  • Zorgstructuren in het onderwijs

  • Samenwerking rondom (jeugd)zorgvoorzieningen

  • Leerlingenstromen en/of onderwijsaanbod

  • Aansluiting po/vo en vo/mbo

  • Afstemming onderwijsarbeidsmarkt

  • Voortijdig schoolverlaten/RMC

 

Schoolbestuur zoekt met meerdere gemeenten naar optimale inrichting

 

Categorie 2 beschrijft de thema’s waarover gemeente en lokale partners het in ieder geval gezamenlijk eens dienen te worden in. Op de thema’s in categorie 3 dient intensief te worden samengewerkt. Deze twee categorieën vormen ‘de romp’ van de LEA, welke kan worden aangevuld met thema’s uit de andere categorieën die door de gemeente of lokale partners worden aangedragen. Voor iedere categorie is in korte termen aangegeven welke rol gemeente heeft en welke rol schoolbesturen hebben (boven- en onderaan).

 

Nog maar weinig onderwerpen op de LEA zijn dus exclusief toe te schrijven aan de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen of die van de gemeente. Bijna alles vraagt betrokkenheid van beiden. Ook de regionale samenwerking is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. De lokale agendering is al met al complexer geworden en kent steeds meer lagen.

UITWERKING PER THEMA

Er zijn een aantal thema’s te benoemen die uitwerking behoeven in de Valkenswaardse LEA:

 

  • 1.

    Onderwijshuisvesting en brede school-ontwikkeling

  • 2.

    Voor- en vroegschoolse educatie/onderwijsachterstandenbeleid

  • 3.

    Zorg en veiligheid in en om de school

  • 4.

    Leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten

  • 5.

    Combinatiefuncties: sport en cultuur

  • 6.

    Diversiteit in onderwijsaanbod (bijv. techniekonderwijs en internationalisering)

  • 7.

    Overgang PO naar VO

Niet alle thema’s uit het landelijke basismodel (zie vorige hoofdstuk) zijn opgenomen. Dat wil echter niet zeggen dat deze onderwerpen niet aan de orde zijn. Een aantal onderwerpen zijn vanzelfsprekend onderdeel van het lokale onderwijsbeleid, omdat ze onlosmakelijk deel uit maken van de (wettelijke) basistaken die door de verschillende partners verricht worden. Verder zijn enkele thema’s ook niet relevant, omdat er bij de LEA-partners geen ambities met betrekking tot deze thema’s zijn. In onderstaande paragrafen worden de ambities en samenwerkingsafspraken van de LEA Valkenswaard geformuleerd.

 

1. Onderwijshuisvesting, brede school-ontwikkeling

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning/

status

Middelen

Realisatie haalbaarheidsonderzoeken onderwijshuisvesting gemeente Valkenswaard

Haalbaarheidsonderzoeken locaties Pionier, Servatius, Smelen, Agnetendal en Martinus

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs en partners

Pionier: planning afronding Q4 2020 wordt niet gehaald. Overleg over hervatten traject loopt

 

Servatius: onderzoek loopt nog, planning afronding Q2 2021

 

Haalbaarheidsonderzoeken Smelen en Dommelen onderbroken, gaat verder in Q1 2021

Budget haalbaarheidsonderzoeken opgenomen in begroting 2020

 

Middelen Pionier opgenomen in begroting 2021

Brede school ontwikkeling: zoveel mogelijk multifunctioneel en gezamenlijk gebruik van gemeentelijke onderwijsaccommodaties

Bij de invulling van de haalbaarheidsonderzoeken zal worden ingegaan op de mogelijkheden en consequenties om brede scholen te realiseren en in stand te houden op de plaatsen waar ze inmiddels functioneren

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs en partners

Pionier: planning afronding Q4 2020 wordt niet gehaald. Overleg over hervatten traject loopt

 

Servatius: onderzoek loopt nog, planning afronding Q2 2021

 

Haalbaarheidsonderzoeken Smelen en Dommelen onderbroken, gaat verder in Q1 2021

 

Doorgaande ontwikkelingslijn tussen de partners binnen de school (onderwijs, zorg, peuterwerk en kinderopvang)

Afspraken over samenwerking en (informatie)overdracht tussen voorschoolse partners en primair onderwijs

Categorie 2: gemeente regisseert.

 

Afstemming met scholen en partners

Doorgaande lijn / overdracht voorschool – vroegschool is opgesteld maar behoeft aanscherping. Wordt opgepakt door VVE werkgroep in Q1 2021

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar. De ontwikkeling dient gerealiseerd te worden binnen de bestaande budgetten vanuit de LEA, CJG en VVE. Afhankelijk van de uitkomsten van de haalbaarheidsonderzoeken zal de raad worden gevraagd extra middelen voor de uitvoering te voteren

 

2. Onderwijsachterstandenbeleid

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning/

status

Middelen

Geupdate beleid inzake organisatie en financiering Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Evaluatie huidig beleid en omzetting urennorm n.a.v. wetwijziging 01-08-2019

Categorie 2: gemeente regisseert.

 

Afstemming met, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en primair onderwijs

Gereed

Geoormerkt OAB Budget 2021 (voorlopig): € 350.000,-

 

Schoolbesturen ontvangen via de lumpsum ook middelen voor OAB in het PO

Inzet NT2 ondersteuning in PO

Projectplan Skozok

Categorie 1: gemeente ondersteunt

Aanvraag door SKOzoK opnieuw ingediend. Planning: Q1 2021

Geoormerkt OAB Budget + cofinanciering schoolbestuur

Regionale monitor VVE

Opstellen regionale afspraken en monitor

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met primair onderwijs en kinderopvangpartners

Monitor 2019 gereed Q4 2020

 

Besluitvorming monitor 2020 in Q1 2021

Geoormerkt OAB budget

 

3. Zorg en veiligheid in en om de school

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning/

status

Middelen

Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat alle leerlingen – ook de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben - een zo passend mogelijke plek in het onderwijs krijgen, zo thuis nabij mogelijk.

Jaarlijks vindt op regionaal niveau een bestuurlijk OOGO-overleg plaats tussen gemeenten en met een vertegenwoordiging van het regionaal samenwerkingsverband

 

Daarnaast regionale (ambtelijke) afstemming met de samenwerkingsverbanden PO en VO waarin gezamenlijk vastgestelde speer- en agendapunten worden besproken

Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering.

 

Ondersteuning door en afstemming met gemeente

OOGO: jaarlijks

 

Regionaal ambtelijk afstemmingsoverleg: 6 wekelijks

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar

Het CJG heeft een cruciale rol in het netwerk, is actief op scholen en is onderdeel van ieder zorg advies team op de scholen (po en vo)

 

De zorgadviesteams van de Valkenswaardse scholen sluiten aan op de externe zorgstructuur van het CJG en vice versa

Gezamenlijke afstemmingsoverleggen tussen CJG en intern begeleiders/zorg coördinatoren

 

Organisatie van voorlichtingen voor professionals (samen met voorschoolse voorzieningen verbinding)

Categorie 3: Categorie 3: gemeente verantwoordelijk.

 

Samenwerking met onderwijs

Afstemmingsoverleg CJG/onderwijs/opvang: 4 keer per jaar

 

Voorlichtingen: doorlopend (op vraag)

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar (moet binnen bestaande subsidieafspraken met instellingen zoals Cordaad, Lumens etc.

De zorgstructuur van de kinderopvang en peuterwerk sluit aan op de zorgstructuur van het CJG en vice versa

Gezamenlijke afstemmingsoverleggen tussen KDV/PSZ en CJG

 

Organisatie van voorlichtingen voor professionals (samen met onderwijs verbinding)

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk.

 

Samenwerking met kinderopvang

Afstemmingsoverleg CJG/onderwijs/opvang: 4 keer per jaar

 

Voorlichtingen: doorlopend (op vraag)

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar.

Preventief aanbod in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs wordt gestroomlijnd en in samenhang aangeboden

Preventieve activiteiten in kaart brengen en opleveren van preventieplan onderwijs

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk.

Samenwerking met onderwijs, kinderopvang, en jeugdhulppartners

PO: Loopt. Het plan wordt elk schooljaar opnieuw opgesteld vóór de meivakantie

 

VO: plan van aanpak preventie Were Di loopt. 2x per jaar tussenevaluatie

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar (moet binnen bestaande subsidieafspraken)

Goede regionale afspraken samenwerking onderwijs en jeugdhulp PO

Afspraken tussen gemeenten en samenwerkingsverband PO

Categorie 4: regionale samenwerking

 

Afstemming met onderwijs (SWV)

Voortdurend proces. Bijeenkomsten op (sub)regionaal niveau 4x per jaar

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar.

Goede regionale afspraken samenwerking onderwijs en jeugdhulp VO

Huidige afspraken tussen gemeenten en samenwerkingsverband VO worden geëvalueerd en waar nodig bijgesteld

Categorie 4: regionale samenwerking

 

Afstemming met onderwijs (SWV)

Samenwerkingsafspraken geëvalueerd en bijgesteld: voortdurend proces

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar.

Afstemming jeugd- en onderwijsbeleid Valkenswaard

Organiseren bijeenkomst uitwerking beleidskader sociaal domein

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk.

 

Samenwerking met onderwijs, kinderopvang en jeugdhulppartners

Bepalen of dit er op blijft staan.

 

Elke school heeft een veilig en gezond leefklimaat: mensen gaan respectvol met elkaar en elkaars eigendommen om, iedereen voelt zich veilig en er is aandacht voor een gezonde leefstijl.

Jaarlijks wordt in elke klas binnen het po en vo aandacht besteed aan veiligheid, pesten grensoverschrijdend gedrag, risico’s van een onveilige leefstijl (gebruik alcohol en drugs, overgewicht) Het Jongeren Informatie Punt (JIP) op het Were Di speelt hierin een schakelrol

Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering.

 

Ondersteuning door en afstemming met gemeente

Gedurende het schooljaar (zie ook preventieplan hierboven)

Bestaande subsidies welzijnsorganisaties eerste lijn. Bestaande subsidies welzijnsorganisaties eerste lijn.

Aanpak jeugdoverlast in de openbare ruimte

Intensieve samenwerking tussen gemeente, politie, jongerenwerk en indien nodig onderwijs

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs en partners

Doorlopend proces

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar

 

4. Leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning/

status

Middelen

Preventieve inzet van leerplichtambtenaren

Leerplicht wordt onder aansturing van het CJG gebracht waardoor leerplicht dichter bij jeugdhulp gepositioneerd wordt en preventiever en breder ingezet kan worden

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs

Gereed, kan van de lijst af.

Geen specifieke financiële middelen beschikbaar

Leerlingen van het praktijkonderwijs en speciaal voortgezet onderwijs worden middels een warme overdracht begeleid naar passend werk en/of dagbesteding

Pro/VSO: implementatie regionaal monitorings- en registratiesysteem JIKP

Categorie 3: gemeente verantwoordelijk (regio) Samenwerking met onderwijs

 

Categorie 4: regionale samenwerking

Systeem is geïmplementeerd. Uitrol binnen lokale teams loopt.

RMC budget

Regionaal sluitende aanpak voortijdig schoolverlaten

Uitvoeren regionaal uitvoeringsplan leerplicht/vsv

Categorie 4: regionale samenwerking

 

Afstemming met onderwijs (SWV)

Beleidskader RMC 2021 is in concept klaar. Vaststelling Q1 2021

Regionaal budget à

€ 1.222.633 (ontvangt Gemeente Eindhoven)

 

5. Combinatiefuncties: sport en cultuur op school

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning/

status

Middelen

Het stimuleren van een dagelijks sport- en cultuuraanbod op en rond scholen voor alle leerlingen

Er wordt een structureel aanbod van sport- en cultuuractiviteiten tijdens en na schooltijd gerealiseerd, zowel op als rondom de school, de buurt en bij de sport- en cultuurvereniging.

Categorie 2: gemeente regisseert.

 

Afstemming met scholen en partners

Doorlopend

€ 111.400,- bestaande uit co-financiering van € 90.000 door de gemeente en ca € 21.000 vanuit het basisonderwijs. VO financiert d.m.v. inzet van een docent.

Natuur- en Milieu Educatie (NME): het stimuleren een schoon- en gezond woon- en leefklimaat. Een structureel aanbod van NME activiteiten.

Organisatie project “Mijn en dijn”, “zon op school”, “nationale boomfeestdag” en “zwerfafval in de woon- en leefomgeving”

Categorie 2: gemeente regisseert.

 

Afstemming met scholen en partners

Doorlopend

Co-financiering gemeente-scholen: ondergebracht bij regeling combinatiefuncties

Herijking ondersteuning cultuurcoaches en inzet cultuuronderwijs PO

Opstellen notitie cultuureducatie

 

Traject aanvraag CMK regeling 2022 ev.(indien scholen belangstelling hebben)

Categorie 2: gemeente regisseert.

 

Afstemming met scholen en partners

Notitie gereed Q1

 

Inzet CMK regeling deadline 1 juni

Huidige budget cultuureducatie. Indien dit niet toereikend is wordt de raad om extra budget gevraagd voor 2021

 

Afspraken met schoolbesturen over inzet combinatiefunctionarissen

Categorie 2: gemeente regisseert.

 

Afstemming met scholen en partners

Is dit nog een aandachtspunt?

 

 

6. Diversiteit in onderwijsaanbod (techniekonderwijs en internationalisering)

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning

Middelen

Stimuleren impuls techniekonderwijs

Specificeren vóór volgend LEA – overleg

Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering.

 

Ondersteuning door en afstemming met gemeente

Input van VO

o.a. rijkssubsidie

Stimuleren impuls internationalisering

Specificeren vóór volgend LEA – overleg

Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering.

 

Ondersteuning door en afstemming met gemeente

Input van PO en VO

o.a. rijkssubsidie

 

7. Overgang PO naar VO

 

Beoogd resultaat

Acties

Verantwoordelijk

Planning

Middelen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FINANCIËN

Er is een LEA werkbudget beschikbaar van € 45.000,- per jaar. Dit budget kan worden aangewend voor kosten/subsidies die voortvloeien uit acties op één van bovengenoemde thema’s uit de LEA.

 

N.B. de bedragen zijn gebaseerd op de begroting 2021 en het bijbehorende meerjarenperspectief. Begrotingswijzigingen en –vaststellingen zijn een bevoegdheid van de gemeenteraad.

STRUCTUUR LEA

Deze LEA kent een breed palet van domeinen, ambities, activiteiten en betrokken partners. Voor de realisering van de doelstellingen en gewenste resultaten is een daadkrachtige en slagvaardige organisatie nodig waarin de gezamenlijke verantwoordelijkheid tot uitdrukking komt. Daarbij is in deze organisatie sprake van herkenning en erkenning van de eigen verantwoordelijkheid van de LEA-partners.

 

Belangrijkste spelers zijn op dit moment de onderwijspartners en de kinderopvang. Vertegenwoordigers uit de sectoren, zorg en welzijn participeren daar, waar hun bijdrage nodig c.q. gewenst is.

 

De volgende aansturingsstructuur wordt in werking gesteld:

 

 

BESTUURLIJK LEA

  • Doelen

    • -

      Vaststellen van het brede beleidskader;

    • -

      Monitoring op hoofdlijnen (inclusief leerlingenprognoses en huisvesting);

    • -

      Faciliteren van de uitvoerders (directies);

    • -

      Communicatie aan de eigen achterban

  • Leden

    • -

      Wethouder onderwijs gemeente Valkenswaard

    • -

      Bestuurders Skozok, RBOB en Were Di

    • -

      Bestuurders kinderopvangorganisaties (mogelijk een afvaardiging)

    • -

      Ambtelijk secretaris gemeente Valkenswaard

Het bestuurlijk overleg vindt twee tot driemaal per jaar plaats.

 

WERK- EN THEMAGROEPEN

Vanuit het bestuurlijk LEA zijn werkgroepen/themagroepen actief die een specifieke opdracht zo SMART mogelijk uitwerken. Voortgang van deze groepen wordt door bestuurlijk LEA bewaakt.