Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels evenementen 2018 |
Citeertitel | Beleidsregels evenementen 2018 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
De datum van ondertekening van deze regeling kan niet worden achterhaald en is bij benadering ingevuld.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2022 | nieuwe regeling | 01-01-2022 |
In december 2017 heeft de gemeenteraad van Valkenswaard de Evenementenvisie Valkenswaard (2018-2022) vastgesteld. Deze visie fungeert als een ontwikkelingskader voor evenementen in Valkenswaard. Het dient niet als blauwdruk, maar als richtinggevend en tevens uitnodigend kader. De visie bevat een koers gericht op de toekomst. Deze beleidsregels omvatten een nadere toelichting en uitwerking van enkele zaken uit deze visie.
Zowel de Evenementenvisie als deze beleidsregels hebben betrekking op evenementen, zoals deze gedefinieerd zijn in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). De evenementen waarvoor geen vergunningsplicht geldt, zoals buurt – en wijkfeesten, zijn hierin niet meegenomen.
De toetsing van evenementenaanvragen gebeurt op basis van de volgende criteria, die in deze beleidsregels evenementen verder worden uitgewerkt:
Aanvragen kunnen geweigerd worden op de bovenstaande punten.
Hoofdstuk 2: Tijdig en volledig indienen van de aanvraag
2.1 Termijn van aanvragen (vergunningplichtige evenementen)
De burgemeester streeft ernaar om evenementenvergunningen zes weken vóór het evenement te verlenen. Gelet daarop en vanwege een zorgvuldige behandeling van de vergunningaanvraag, dienen aanvragen om vergunningen minimaal 12 weken voorafgaand aan de datum van het evenement te zijn ingediend. De burgemeester wijst vergunningaanvragen voor grote, complexe, risicovolle evenementen aan als aanvragen waarvoor een termijn van 6 maanden, voorafgaand aan de datum van het evenement, geldt. Vanwege de complexiteit en afstemming tussen organisator, hulpdiensten en gemeente is hiervoor meer tijd nodig dan voor vergunningaanvragen voor reguliere evenementen. Hieronder wordt o.a. verstaan:
In het kader van deregulering werkt de gemeente Valkenswaard met meerjarige vergunningen voor die evenementen:
Grote en/ of risicovolle evenementen komen niet in aanmerking voor een meerjarenvergunning.
Voor bepaalde evenementen kan in de meerjarenvergunning worden opgenomen dat men bij de melding een geactualiseerd veiligheidsplan moet indienen.
Na vijf jaar zal altijd een nieuwe meerjarenvergunning aangevraagd moeten worden. Zo worden organisatoren ’gedwongen’ nog eens een keer nadrukkelijk over alle aan evenementen klevende (veiligheids) aspecten na te denken, als ze het uitgebreide aanvraagformulier invullen.
Voor het bepalen van de behandelaanpak wordt op basis van een risicoscan (zie bijlage 1: Risicoscan Evenementen Brabant-Zuidoost) het evenement geclassificeerd in een A, B of C evenement.
Afhankelijk van het risico is er een calamiteitenplan nodig, advies van de veiligheidsregio en moeten eventueel bepaalde veiligheidsvoorschriften worden opgelegd.
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) en de eenheid Oost-Brabant van de landelijke politie zijn belangrijke adviespartners van gemeenten bij het tot stand brengen van veilige evenementen. Met onderstaande gegevens kan de Veiligheidsregio een advies verstrekken op de evenementenaanvraag. Als deze gegevens aangeleverd worden heeft de Veiligheidsregio voldoende gegevens en zal het opvragen van nadere gegevens minimaal zijn. Daarmee verstrekken we duidelijkheid voor de organisator en zal de doorlooptijd van advisering niet vertraagd worden.
Voor organisatoren is het daarmee helder welke informatie vereist is om een ontvankelijke aanvraag in te kunnen dienen.
Bij de indieningsvereisten wordt voor A-, B- en C-evenementen uitgesplitst wat gewenst is. Voor alle genoemde documentatie geldt: voor zover van toepassing. Indien die niet van toepassing zijn zal dit moeten blijken uit de aanvraag of separaat vermeld.
Voor A-evenementen gelden in principe standaard voorwaarden en voorschriften. De gemeente of hulpdiensten kunnen hierop een uitzondering maken als zij vanuit specifieke risico’s aanleiding zien om toch maatwerk aan te vragen of te geven.
Welke onderdelen deze plannen tenminste moeten bevatten is vastgelegd in de Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid. De beschrijvingen zoals daar opgenomen gelden als indieningsvereisten in Valkenswaard. Deze worden in het aanvraagformulier opgenomen.
Voor het organiseren van een evenement zijn vaak meerdere beschikkingen nodig. De meest voorkomende zijn:
Via de snelbalie vergunningen op de gemeentelijke website worden organisatoren gewezen op de overige aan te vragen beschikkingen.
Hoofdstuk 3: Evenementenkalender
De evenementenkalender brengt in beeld hoeveel evenementen er per locatie toegestaan zijn. Daarbij aangegeven wat het maximale geluidsniveau en de maximale eindtijd van een evenement is.
3.1 Uitgangspunten evenementenkalender
Voor alle locaties gelden de volgende uitgangspunten:
Er worden geen vergunningen verleend voor evenementen op terrassen (buitenruimte)/ of met een open pui bij horeca-inrichtingen die gelijktijdig met evenementen in de openbare ruimte plaatsvinden, tenzij passend binnen het evenement in de openbare ruimte en daarover overleg heeft plaatsgevonden met de organisator van dit evenement. De uiteindelijke beoordeling is en blijft een bevoegdheid van de burgemeester;
Voor alle evenementen geldt in beginsel dezelfde geluidsnorm van 70 dB(A) voor de gevel van de dichtstbijzijnde woning of ander geluidgevoelig object. Deze norm sluit aan bij het landelijk gehanteerde beleidskader “Evenementen met een luidruchtig karakter”. Op een aantal locaties wordt een beperkt aantal keer een afwijkende norm gehanteerd omdat met de norm van 70 dB(A) evenementen nauwelijks doorgang kunnen vinden, vanwege de nabijheid van woningen, terwijl evenementen op die locaties wel wenselijk worden geacht. Hieronder is per locatie uitgewerkt hoe vaak ruimere normen zijn toegestaan;
Naast de dB(A) norm wordt ook een dB(C) norm aan het evenement gesteld. Deze is afhankelijk van het soort evenement en de locatie. De dB(A) norm wordt gehanteerd voor het algemene geluidsniveau. De dB(C) norm richt zich specifiek op de bastonen. In de vergunning wordt een dB(C) norm opgenomen die 10 tot 15 dB hoger ligt dan de dB(A) norm. De exacte norm zal worden bepaald aan de hand van de aanvraag en muzieksoort.
3.2 Evenementenkalender per deelgebied
3.2.1 Centrum: Markt, Statie, Hofnarplein en kernwinkelgebied
Het centrum is het visitekaartje, het levendige hart van Valkenswaard. Het is hier waar onder andere de winkels, de horeca en het cultuurcentrum te vinden zijn. Deze levendigheid moet bewaard blijven en dit is mede mogelijk dankzij de verschillende evenementen die georganiseerd worden. Ook is het voornamelijk hier dat evenementen een toegevoegde economische meerwaarde hebben voor de overige sectoren (horeca, detailhandel, cultuur) uit het vrijetijdsdomein. Het centrum is daarnaast één van de dichtstbevolkte gebieden van Valkenswaard, dat overlast kan ondervinden van de evenementen. De afweging leefbaarheid en levendigheid geldt met name in het centrumgebied. Evenementen die passend zijn in het centrum dragen bij aan een betere profilering van Valkenswaard en leveren een positieve bijdrage aan de versterking van het centrum. Deze evenementen zijn divers, van kermis, carnaval en live muziek, tot culinaire en ‘doe activiteiten’ tot de finishplaats van sportwedstrijden en sportevenementen. Wenselijk zijn evenementen die een brede doelgroep bedienen, een ‘familiair’ en open karakter hebben, gericht zijn op de doelgroep ondernemend en avontuurlijk paars en uitbundig geel. Niet passend zijn evenementen op het gebied van dance.
Op de Markt mogen geen muziekevenementen plaatsvinden waar entree voor wordt geheven.
Indien evenementen gelijktijdig plaatsvinden op de verschillende locaties binnen het centrumgebied, heeft het de voorkeur dat de evenementen een gezamenlijk geheel vormen (qua thematiek) waarbij de programma’s op elkaar worden afgestemd (bijvoorbeeld Valkenswaard in Hemelse Sferen of Bloemencorso). Of evenementen gelijktijdig kunnen plaatsvinden is uiteindelijk ter beoordeling van de burgemeester.
Evenementen in het centrum dienen te worden afgestemd met Valkenswaard Marketing.
Naast de in paragraaf 3.1 genoemde uitgangspunten en de in paragraaf 3.3 genoemde evenementen met afzonderlijke beleidsregels voorwaarden gelden de volgende
8 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:
3 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:
8 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:
3 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:
1 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:
1 keer / weekenden (vrijdag – zondag) per jaar:
Culturele manifestaties, zoals Val-Val-D’rie, zijn geschikt voor deze locatie.
3.2.3 Dorpskernen Dommelen en Borkel en Schaft / winkelcentrum De Belleman
De dorpskernen van Dommelen en Borkel en Schaft kenmerken zich door hun landelijke karakter en dorpse gemoedelijkheid. De evenementen die plaatsvinden in deze kernen moeten deze kernwaarden ondersteunen. Kermissen, carnaval en andere volksfeesten passen prima in deze kernen. Ook evenementen die de kernwaarde ‘natuur’ benadrukken passen hier goed. Denk aan evenementen op het gebied van streekproducten.
Het winkelcentrum de Belleman kent een andere dynamiek, hier vindt men winkels en bedrijvigheid. De gemeente Valkenswaard wil daarnaast een bijdrage leveren aan bestaande en nieuwe initiatieven rond het winkelcentrum De Belleman en Sport- en Ontmoetingscentrum De Belleman om deze bruisend en veilig te laten verlopen.
Voor beide dorpskernen en het Winkelcentrum De Belleman geldt dat hier buiten de kermis en Carnaval mogen plaatsvinden:
3.2.4 Buitengebied: Sportpark Den Dries
In het buitengebied zijn diverse locaties waar sinds jaar en dag evenementen worden georganiseerd. Eén van deze locaties is Sportpark Den Dries. Het Sportpark is uitermate geschikt voor sportevenementen. Door de clustering van goede sportvoorzieningen is het sportpark ook uitermate geschikt voor commerciële bedrijfssportdagen.
3.2.5 Buitengebied: Eurocircuit
Voor het Eurocircuit beogen we het conserveren van het huidige gebruik, gebaseerd op de afgelopen 10 jaar en in de toekomst een duurzame transformatie.
Het aantal evenementen dat hier mag plaatsvinden wordt vastgelegd in het bestemmingsplan.
3.2.6 Buitengebied: Paardenboulevard
De Paardenboulevard met internationale bekende sportaccommodaties waaronder Tops International Arena en Exell Equestrian (particuliere terreinen) aan de Maastrichterweg, huisvesten internationaal bekende evenementen op het gebied van de paardensport. Deze locaties zijn uitermate geschikt voor hippische evenementen die bijdragen aan de naamsbekendheid van Valkenswaard in de paardensport.
Indien huidige organisatoren evenementen willen uitbreiden of meerdere evenementen willen organiseren, dan staat de gemeente daar in beginsel positief tegenover.
Het buitengebied vormt de groene zone om de gemeente Valkenswaard. Een gebied dat zich kenmerkt door een rijke natuur en veel mogelijkheden voor extensieve recreatie (fietsen, wandelen, waterrecreatie). De natuurlijke kwaliteiten van het buitengebied dienen beschermd te worden. Dit betekent echter niet dat het totale buitengebied niet geschikt is voor evenementen. Integendeel, verschillende evenementen hebben al vaker plaatsgevonden in het buitengebied. Denk aan diverse evenementen van de Wandelweek, het evenement ‘kwalleballen’, de activiteiten van de Katholieke Plattelands Jongeren (KPJ) en de drie Scoutingorganisaties in de gemeente Valkenswaard. Evenementen die passen bij het profiel ‘natuur’ en ‘actief buiten zijn’, passen hier dan ook goed.
3.3 Evenementen met afzonderlijke beleidsregels
Sommige evenementen zijn niet te vangen in de algemene beleidsregels omdat ze deels on-brand zijn of voortkomen uit traditie. Voor de evenementen gelden afzonderlijke en aanvullende beleidsregels. Deze evenementen tellen niet mee in de eerder genoemde (paragraaf 3.2) maximum aantal evenementen. Het betreft de volgende evenementen:
Daarnaast gelden voor Koningsdag en Hemelvaart afzonderlijke beleidsregels.
De afzonderlijke beleidsregels gelden specifiek voor deze evenementen. Indien één van deze evenementen niet door zou kunnen gaan, dan kunnen de bijzondere voorwaarden niet worden overgenomen door een ander evenement.
Het Bloemencorso vindt plaats in het tweede weekend van september. Het evenement (de parade) vindt plaats op zondag. De stichting Bloemencorso heeft de ambitie uitgesproken om het evenement tot een meerdaags evenement uit te laten groeien. Hiervoor wordt de ruimte geboden:
In de weekdagen na en voorafgaand aan het Bloemencorso kunnen ook evenementen georganiseerd worden:
Alle evenementen tijdens het Bloemencorso in het centrum en tijdens de week / het weekend na en voorafgaand aan het Bloemencorso dienen overlegd te worden met de organisatie van het Bloemencorso. De uiteindelijke beoordeling is en blijft de bevoegdheid van de burgemeester.
Voor de kermissen geldt een afwijkende norm / meetmethodiek voor geluid. In plaats van de gebruikelijke geluidsmeting op de gevel van de dichtstbijzijnde woning wordt de methode van bronmeting toegepast. Dit houdt in dat de geluidsmeting plaatsvindt op 1 meter van de luidspreker bij elke attractie.
Voor kermissen en randprogramma’s gelden de volgende geluidsvoorschriften:
De geluidsinstallatie inclusief de luidsprekers mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden, waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermisattractie. De luidsprekers mogen in geen geval op of richting de omringende bebouwing zijn gericht.
De geluidniveaus van de randprogramma’s mogen samen en met het geluidsniveau van de kermis, niet meer bedragen dan 80 dB(A) bij woningen van derden. Door middel van een geluidsrapport moet de organisator van een randprogramma (of meerdere organisatoren samen) aantonen dat bij een bepaald bronvermogen of bepaalde bronvermogens (geluidsniveau gemeten op 1 meter van de geluidsbron) de norm van 80 dB(A) op de gevel niet wordt overschreden. (Het maximaal toegestane geluidsniveau op de gevel, moet worden teruggerekend naar een daarmee corresponderend geluidsniveau op 1 meter afstand van de bron).
Hoofdstuk 4: Kwaliteitstoetsing
Bewaking van de kwaliteit vindt plaats voorafgaand aan het evenement (al dan niet toekennen van de vergunning), tijdens het evenement (toezicht & handhaving) en na het evenement (door middel van een evaluatie en daaruit eventueel voortvloeiende vervolgacties).
Als niet alle evenementen een vergunning kunnen krijgen, stimuleren we eerst een gezamenlijke oplossing tussen organisaties onderling. Bijvoorbeeld als het gaat om meerdere evenementen op dezelfde locatie of dezelfde datum. Ook als er meer evenementen zijn aangevraagd dan toegestaan stimuleren we samenwerking tussen organisaties als oplossing. Als dit geen oplossing biedt en er keuze tussen evenementen noodzakelijk is, wordt er door de burgemeester een keuze gemaakt op basis van de visie op evenementen en de bijdrage aan de doelstellingen die in de evenementenvisie staan omschreven.
Gemeente Valkenswaard streeft naar evenementen:
met een positieve bijdrage aan de positionering en branding van de gemeente Valkenswaard
In aansluiting op De Groote Heide Valkenswaard, Natuurlijk Avonturen Landschap, gebiedsontwikkelingsvisie buitengebied Valkenswaard, waarin ‘Actief buiten zijn’ (met een Brabants tintje) centraal staat. Binnen dit profiel is ruimte voor sportieve evenementen. Ook de paardensport maakt hier onderdeel van uit.
Vergunningaanvragen dienen door de burgemeester te worden overlegd met Valkenswaard Marketing (onderdeel van kwaliteitsbewaking). De uiteindelijke beoordeling is en blijft de bevoegdheid van de burgemeester.
Bij de vergunningaanvraag dient helder te zijn hoe de aanvrager de kwaliteit gaat borgen. Indien uit de evaluatie blijkt dat de inhoudelijke kwaliteit van een evenement onder de maat is gebleken, heeft dit consequenties voor een volgende vergunningaanvraag. Bij geen zicht op verbetering kan de vergunning geweigerd worden.
Specifieke aanvullingen op het onderdeel inhoudelijke kwaliteit
Toezicht en handhaving op de vergunningsvoorwaarden tijdens het evenement zijn tevens onderdeel van de kwaliteitsbewaking. De burgemeester controleert op de kwaliteit van veiligheid, milieu en gezondheid. Zie Hoofdstuk 6.
Door een evaluatie met politie, VRBZO, gemeente en overige partijen wordt gekeken of evenementenorganisatoren zich aan de afspraken uit de vergunning hebben gehouden. Indien dit niet het geval blijkt te zijn, dan worden passende maatregelen genomen.
Hoofdstuk 5: Veiligheid & gezondheid
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie zijn gezamenlijk nagegaan hoe gemeenten aanvragen om evenementvergunningen behandelen en hoe zij daarbij met risico’s op veiligheids- en gezondheidsgebied omgaan. Op basis van de resultaten van het rapport ‘Meer aandacht nodig voor veiligheid en gezondheid bij publieksevenementen’ en de vergelijking met de resultaten van het inspectieonderzoek van 2012 stellen de Inspecties vast dat de gemeenten nog steeds veel stappen hebben te zetten. De Inspecties begrijpen dat publieksevenementen voor een gemeente meerdere belangen kunnen dienen. De Inspecties zijn van oordeel dat ongeacht deze belangen de aandacht van gemeenten meer moet komen te liggen op de veiligheids- en gezondheidsrisico’s bij alle publieksevenementen. Alleen dan kunnen de gemeenten voorkomen dat burgers onnodig risico lopen.
De gemeente Valkenswaard vindt veiligheid en gezondheid belangrijk en heeft dan ook als doelstelling de risico's voor bezoekers en burgers zoveel mogelijk te reduceren dan wel te voorkomen. De gemeente Valkenswaard geeft dan ook uitvoering aan de aanbevelingen van de inspectie. In dit kader zullen wij stappen zetten om de organisatoren aan te zetten tot scernariodenken: welke activiteiten brengen welke gevolgen / risico’s met zich mee. Om de risico’s te beheersen wordt de aanvraag beoordeeld aan de hand van onderstaande beleidsregels.
Daarnaast wordt verwezen naar het Actieprogramma Veiligheid Valkenswaard 2018.
5.1 Betrekken hulpverleningsinstanties en/of de veiligheidsregio
Bij de vergunningprocedure wordt nadrukkelijk het advies van de hulpverleningsinstanties en/of de veiligheidsregio betrokken. Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, de ODZOB en de eenheid Oost-Brabant van de landelijke politie zijn belangrijke adviespartners van de gemeente Valkenswaard bij het tot stand brengen van veilige evenementen.
Voor het bepalen van de behandelaanpak wordt op basis van een risicoscan (zie bijlage 1: Risicoscan Evenementen Brabant-Zuidoost) het evenement geclassificeerd in een A, B of C evenement. Het risico bepaalt de behandelaanpak: is er een calamiteitenplan nodig, advies van de veiligheidsregio en eventueel bepaalde veiligheidsvoorschriften (zie 2.3 Indieningsvereisten).
Categorie A: Reguliere evenementen: Gemeente verleent een vergunning voor deze evenementen met standaardvoorschriften. De gemeente informeert de hulpdiensten over het evenement. Alleen als deze standaard voorschriften niet voldoende zijn, vraagt de gemeente om advies aan VRBZO en politie. Een multidisciplinair vooroverleg is niet nodig.
Categorie B: Aandacht evenementen: Voordat de gemeente een vergunning verleent vragen we advies aan VRBZO en politie. We plannen waar nodig een multidisciplinair vooroverleg met de organisatie, betrokken gemeentelijke afdelingen en betrokken lokale hulpdiensten. De gemeente verleent een vergunning met aanvullende voorwaarden op basis van het advies.
Categorie C: Risicovolle evenementen: De gemeente initieert een multidisciplinaire regionale risico inventarisatie. Dit betekent dat er een overleg wordt gepland met de organisatie, politie, VRBZO. VRBZO coördineert de processen van de Brandweer, GHOR en crisisbeheersing en zorgt voor een integraal advies. De gemeente verleent de vergunning met de aanvullende voorwaarden uit het advies.
De organisator is primair verantwoordelijk voor een ordelijk en veilig verloop van een evenement en het beperken / voorkomen van overlast en effecten in de omgeving. De organisator is verantwoordelijk voor het treffen van de noodzakelijke voorzieningen (zowel facilitair als beheersmatig). De rol van evenementenorganisaties richt zich op de kerntaak van het organiseren van evenementen, het zorgdragen voor de vereiste vergunningen en het uitvoeren van evenementen overeenkomstig de verleende vergunning.
5.7 Reguleren bezoekersaantallen
De organisator moet in zijn vergunningaanvraag aangeven hoeveel bezoekers tijdens het evenement (en op verschillende momenten tijdens het evenement) worden verwacht. Ook kan de burgemeester vooraf een maximum aantal bezoekers bepalen, in afwijking van het in de aanvraag vermelde aantal bezoekers. De grootte en inrichting van het evenemententerrein en alle te nemen veiligheidsmaatregelen moeten op het bezoekersaantal zijn afgestemd.
Naarmate het bezoekersaantal groter wordt, dient in overeenstemming met politie en brandweer het vereiste aantal parkeerplekken en de grootte van het terrein opnieuw bekeken te worden.
Afhankelijk van het aantal bezoekers en het karakter van evenementen wordt bekeken of deze aan de hieronder gestelde randvoorwaarden moeten voldoen (maatwerk).
In de gemeente Valkenswaard worden vergunningen aangevraagd voor vechtsportgala’s. Om misverstanden te voorkomen is het noodzakelijk het begrip vechtsportgala nader in te vullen. Ervaringen met vechtsportgala’s elders in den lande hebben verder geleid tot de landelijk breed gedragen overtuiging dat het wenselijk is aan vergunningen voor deze risicovol gebleken vechtsportgala’s een aantal met deze evenementen samenhangende specifieke voorschriften te verbinden. Hiervoor zal een aparte beleidsregel worden gemaakt.
5.9 Beveiliging en visitatiebeleid
Bij de aandachtevenementen (B evenementen) en risicovolle evenementen (C evenementen) eist de gemeente dat de organisator de beschikking heeft over particuliere en gecertificeerde beveiliging. Afhankelijk van aard en omvang van het evenement kan worden bepaald dat de inzet van beveiligers voor desbetreffend evenement niet geldt. Als onderdeel van het veiligheidsplan moet de organisator een beveiligingsplan maken.
De organisator stelt een visitatiebeleid op, mits sprake is van een afgesloten evenemententerrein. Hierin komt o.a te staan wat de reikwijdte is van de bevoegdheden van de beveiligingsbeambten. De organisator dient de uitwerking van het visitatiebeleid door middel van huisregels aan de bezoekers kenbaar te maken.
De bereikbaarheid van het gehele evenemententerrein en de zich op het terrein bevindende objecten en personen dient voor hulp- en dienstverleningsvoertuigen gegarandeerd te zijn. Hulpdiensten moeten het terrein bij voorkeur van twee zijden kunnen bereiken. De organisator moet op de tekening aangeven waar de calamiteitenroute(s) zich bevindt/bevinden. Hiervoor kan de maatvoering aangehouden worden uit de AMvB brandveilig gebruik overige plaatsen, artikel 4.25 lid 3:
Daarnaast moest ook de bereikbaarheid van de brandweerkazerne voor vrijwilligers geborgd zijn.
De veiligheid en betrouwbaarheid van de constructie van tijdelijke bouwwerken (tenten, podia, tribunes etc.) dient door de organisator gegarandeerd te zijn. Hierbij geldt dat constructies bestand moeten zijn tegen belastingen, die er tijdens het evenement op worden uitgeoefend. De constructies worden onder andere getoetst op:
De constructies moeten voldoen aan wat is bepaald in de “Richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een Evenementenvergunning (Revisie 2017)” van het Centraal overleg Bouwconstructies.
Kermisattracties dienen te zijn gekeurd door een ‘aangewezen keuringsinstelling’(AKI) en dienen geregistreerd te staan in de ‘registratie attractie- en speeltoestellen’ (RAS). Daaruit moet blijken dat deze zijn goedgekeurd /voldoen aan de wettelijke eisen t.a.v. attracties en speeltoestellen.
Het beheersen van de verkeersstromen is van groot belang voor de veiligheid en het beperken van ervaring van hinder voor omwonenden. Met een goede beheersing van de verkeersstromen moet worden gerealiseerd dat hulpdiensten overal en altijd ter plaatse kunnen zijn. Daarnaast moeten verkeersopstoppingen worden voorkomen en de toegang van wijken in de omgeving zo goed mogelijk worden geborgd. Tevens moet er voldoende parkeergelegenheid of andere mobiliteitsoplossingen zijn om parkeerexcessen te voorkomen. Wanneer wegen worden afgesloten moet de organisator zorgdragen voor goede omleidingen en tijdige vooraankondigingen daarvan.
Het gebruik van de wegen voor evenementen is beperkt toegestaan. Bij de beoordeling of wegen kunnen worden gebruikt voor evenementen worden de volgende aspecten meegewogen:
De Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) brandveilig gebruik is op 1 januari 2018 in werking getreden. Vanaf dat moment gelden landelijke regels voor het brandveilig gebruik van overige plaatsen ('niet-bouwwerken' zoals tenten bij evenementen, tribunes, e.d.). De beoordeling van de brandveiligheid vindt plaats bij beoordeling van de aanvraag om een evenementenvergunning.
Op verschillende locaties (al-dan-niet binnen onze gemeente) kunnen evenementen op eenzelfde tijdstip plaatsvinden. Dit heeft gevolgen voor de (beschikbare) inzet van hulpdiensten, cumulatie van geluidshinder en verkeersbewegingen van bezoekers en deelnemers. Het is daarom van belang om bij de beoordeling van vergunningaanvragen te kijken naar welke evenementen elders in de omgeving plaatsvinden, wat de mogelijke gevolgen zijn en welke maatregelen moeten worden getroffen om de verschillende evenementen op een verantwoorde wijze tegelijkertijd te laten plaatsvinden.
De VRBZO en GGD Brabant-Zuidoost hebben voorschriften voor een evenementenvergunning opgesteld op het gebied van gezondheid en hygiëne. De burgemeester zal deze voorschriften gebruiken als hij geen maatwerkadvies bij de VRBZO hoeft aan te vragen. De burgemeester zal een aanvraag beoordelen en voorschriften opleggen op de volgende punten:
Het VN-Verdrag rechten voor de mens met een handicap is door Nederland in 2016 geratificeerd en op 1 januari 2017 in werking getreden. Artikel 9 van dit verdrag draagt partijen op passende maatregelen te nemen om personen met een handicap toegang te garanderen tot o.a. de fysieke omgeving. Daarnaast moet iedereen kunnen deelnemen aan de samenleving, zelfstandig en op de manier die hij/zij verkiest. De samenleving heeft tot taak dat mogelijk te maken. Dit geldt uiteraard ook voor evenementen. Het uitgangspunt is dan ook dat een evenement bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen. Om het evenement (beter) toegankelijk te maken voor gehandicapten kunnen afhankelijk van het evenement de volgende voorwaarden aan de vergunning worden verbonden:
Hoofdstuk 6: Toezicht en Handhaving
In het omgevingsbeleidsplan handhaving en het uitvoeringsprogramma vergunningen, toezicht en handhaving staat aangegeven wat het beleid is van gemeente Valkenswaard op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving.
In het jaarlijks vast te stellen uitvoeringsprogramma wordt onder andere de beschikbare capaciteit voor toezicht op evenementen bepaald.
Door de clusters vergunningen en toezicht en handhaving wordt aan de hand van de evenementenkalender en de risico inschatting (welke per evenement wordt gemaakt bij het verlenen van de vergunning) bekeken bij welke evenementen er toezicht plaats zal vinden. Voorafgaand aan het te controleren evenement worden afspraken gemaakt ten aanzien van welke aspecten (extra) gecontroleerd moet worden zoals de veiligheids- en de gezondheidsrisico’s.
Na afloop van de gecontroleerde evenementen vindt er een evaluatie plaats. Overigens worden alle aandachtevenementen en risicovolle evenementen geëvalueerd. De informatie uit deze evaluatie vormt de basis voor de vergunningverlening (o.a. voor het opleggen van aanvullende voorschriften en/of beperkingen) en toezicht en handhaving (o.a. prioriteit bepalen en eventueel preventieve last onder dwangsom opleggen) in de toekomst. In deze evaluaties komt tenminste het volgende aan bod: