Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Lijst met gevallen verzwaard adviesrecht Heemskerk 2023 |
Citeertitel | Lijst met gevallen verzwaard adviesrecht Heemskerk 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2022 | nieuwe regeling | 29-09-2022 | D/2022/442661 |
1 Verzwaard adviesrecht (artikel 16.15a onder b Omgevingswet)
Dit raadsbesluit treedt tegelijk met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) in werking.
Wanneer voor de volgende gevallen een aanvraag omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit wordt aangevraagd, dan gaat de aanvraag voor advies naar de gemeenteraad en is dat advies bindend voor het besluit van B&W:
Elektriciteit en Telecommunicatie
Aanvragen waarvoor geen advies met instemming is vereist
Op bovenstaande gevallen is geen bindend advies van de gemeenteraad nodig:
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Heemskerk in zijn openbare vergadering van
29 september 2022
de raad voornoemd,
de griffier,
de voorzitter,
Het bouwen van meer dan 12 woningen binnen bestaand stedelijk gebied zoals is vastgelegd en vastgesteld in de Omgevingsverordening Noord-Holland, tenzij de aanvraag in overeenstemming is met een door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie of vastgestelde beleidskaders;
In dit lid wordt de bouw van nieuwe woningen (nieuwbouw) die in strijd zijn met het Omgevingsplan aangewezen. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten bestaand stedelijk gebied. Dit is een gebied dat is aangewezen door de provincie in de provinciale verordening (straks Omgevingsverordening).
Het gaat hierbij om een bouwplan voor een samenhangende aaneengesloten locatie. Het is niet de bedoeling dat de bouw van bijvoorbeeld 16 woningen in de bebouwde kom op een samenhangende locatie in tweeën wordt gesplitst en in twee afzonderlijke aanvragen worden ingediend waardoor deze afzonderlijk geen gevallen zijn die door de raad zijn aangewezen.
Activiteiten waarvoor een milieu effectenrapportage (m.e.r.) nodig is.
In dit lid gaat het om activiteiten waarvoor een m.e.r. nodig is. Een m.e.r.-procedure is noodzakelijk als een besluit wordt genomen over een activiteit waarbij belangrijke nadelige milieugevolgen optreden. Zo’n besluit heeft vaak gevolgen voor de omgeving waardoor een advies van de gemeenteraad wenselijk is.
Het wijzigen van een functie met meer dan 1500 m2;
Er is voor gekozen om verzwaard adviesrecht toe te passen bij een functiewijziging van meer dan 1500m2. Door te kiezen voor 1500 m2 geeft de raad meer ruimte dan de huidige beleidsregel onder de VVGB, maar behoudt zij het adviesrecht bij grote functiewijzigingen. Dit ligt in lijn met de doelen van de Omgevingswet.
Elektriciteit en Telecommunicatie
Aanvragen waarvoor geen advies met instemming is vereist
Op bovenstaande gevallen is geen bindend advies van de gemeenteraad nodig:
wanneer het gaat om buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarbij de gemeenteraad reeds een positief oordeel heeft gevormd en/of middelen beschikbaar heeft gesteld.
De raad hoeft geen bindend advies te geven op het moment dat zij voor de uitvoering een positief oordeel heeft gevormd en of middelen beschikbaar heeft gesteld. Dit positieve oordeel of de beschikbaar gestelde middelen veronderstelt dat de raad akkoord is met het voorstel. Een extra tussenstap in de procedure is dan niet nodig.
Na vaststelling van dit besluit volgt op een later moment nog de Nota participatie. Hierin legt de gemeenteraad vast bij welke activiteiten een participatietraject verplicht is. Hiervoor is al input opgehaald tijdens de werkgroep bijeenkomst in het kader van het verzwaard adviesrecht. Dit is opgenomen in het overzicht in hoofdstuk 2 van dit besluit.