Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Subsidieregel energiearmoede 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregel energiearmoede 2022
CiteertitelSubsidieregel energiearmoede 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpenergiearmoede

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-10-2022nieuwe regeling

18-10-2022

gmb-2022-473631

1905623

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregel energiearmoede 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 28 september 2022 ‘lokale maatregelen energieproblematiek en geldzorgen’;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2020 van gemeente Venlo, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 19 februari 2020;

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende:

Dat maatschappelijke verenigingen en stichtingen hard geraakt worden door hoge energiekosten;

Dat de gemeente met dit steunpakket wil waarborgen dat maatschappelijke verenigingen en stichtingen kunnen blijven functioneren.

 

besluiten:

tot het vaststellen van de subsidieregel energiearmoede 2022 Venlo.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • Maatschappelijke organisatie: een rechtspersoon zonder winstoogmerk (verenigingen en stichtingen);

  • Verordening: de Algemene subsidieverordening Venlo 2020;

  • Energiekosten/energielasten: kosten voor verbruik gas en elektriciteit

Artikel 2 Doelen

De subsidieregel wil bijdragen aan de onderstaande doelstelling:

  • Ondersteunen van maatschappelijk organisaties in verhoogde exploitatielasten ten gevolge van verhoogde energielasten.

Artikel 3 Doelgroepen

Maatschappelijke organisaties die subsidie ontvangen of kunnen aanvragen (aan mogen vragen) op grond van de Algemene subsidieverordening Venlo 2020.

Artikel 4 Subsidie ondersteuning energiekosten

4a Doelgroep

Maatschappelijke organisaties met een eigen energiecontract en stijgende exploitatielasten ten gevolge van een stijging in energiekosten in 2022.

Maatschappelijke organisaties zonder eigen energiecontract en stijgende huurlasten ten gevolge van een stijging in energiekosten in 2022.

4b Subsidiesoort

Per organisatie kan er maximaal één subsidieaanvraag worden ingediend.

Het betreft een eenmalige subsidie ter ondersteuning in de werkelijke stijging van energiekosten in 2022 bij de doelgroep benoemd onder artikel 4a.

4c Aanvraagprocedure

De aanvragen voor eenmalige subsidies worden in afwijking van de Verordening, ingediend vóór 31 december 2022.

De volgende zaken dienen te worden meegezonden door organisaties met een eigen energiecontract:

  • Overzicht van gemiddeld energieverbruik per maand in 2022 bestaande uit hoeveelheid gas (m3) en elektriciteit (KWh). Berekend over de reeds verlopen maanden van 2022;

  • (gemiddelde) kosten per m3 gas en per KWh in 2021;

  • (gemiddelde) kosten per m3 gas en per KWh in 2022;

De volgende zaken dienen te worden meegezonden door organisaties zonder eigen energiecontract:

  • Een aanvrager die huur betaald voor het uitvoeren van haar activiteiten, voegt een bewijsstuk toe waaruit blijkt dat huurverhoging een gevolg is van de energiekosten/-lasten en de ingangsdatum van de huurverhoging. Uit het bewijsstuk blijkt welk deel van de huurverhoging een gevolg is van verhoogde energielasten;

De volgende zaken dienen te worden meegezonden ongeacht het bezit van een energiecontract.

  • Een rechtspersoon die voor de eerste maal subsidie aanvraagt, voegt een exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten, een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, opgave van de bestuurssamenstelling, alsmede (indien van toepassing) van het jaarverslag, de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar toe aan de aanvraag;

  • Plan / aanvraag met daarin een overzicht:

    • Welke maatregelen reeds zijn genomen om energiekosten te verlagen;

    • Welke maatregelen reeds zijn genomen om inkomsten te verhogen;

    • Plannen om energielasten te beperken, bijvoorbeeld door verduurzaming, eventueel op korte of (midden)lange termijn.

Het college kan nadere informatie verlangen die nodig wordt geacht voor een goede beoordeling van de subsidieaanvraag. Deze informatie moet binnen de gestelde termijn worden overlegd.

4d Berekeningswijze

Maatschappelijke organisaties met eigen energiecontract

Verlening

Het bedrag dat in aanmerking komt voor subsidieverlening (voorschot) wordt bepaald door het verschil in kosten uitgedrukt in het gemiddelde bedrag per m3 of kWh in 2022 af te zetten tegen die van 2021. Dit verschil wordt vervolgens vermenigvuldigd met het geraamde gemiddelde gebruik per maand in 2022.

Rekenvoorbeeld:

X betaalde in 2021:

gemiddeld € 1,- / m3 gas

gemiddeld € 0,1 / kWh elektriciteit

 

X betaalt in 2022:

gemiddeld € 1,50 / m3 gas

gemiddeld € 0,15 / kWh elektriciteit

 

X verbruikt gemiddeld per maand in 2022:

200 m3 gas en 500 kWh elektriciteit

= 2400 m3 en 6000kWh per jaar

Verleende subsidie = (0,5×2400) + (0,05×6000) = € 1500,-

 

Vaststelling

Op basis van de jaarafrekening energiekosten 2022 waaruit het werkelijke energieverbruik in 2022 blijkt wordt de subsidie vastgesteld.

Als de subsidieverlening hoger is dat het vastgestelde bedrag, dient het te veel uitbetaalde voorschot terugbetaald te worden.

Rekenvoorbeeld:

X heeft in 2022 gebruikt:

2000 m3 gas en 4800 kWh elektriciteit

Vastgesteld bedrag = (0,5×2000) + (0,05×4800) = € 1240,-

Terug te betalen = € 1500 - € 1240 = € 260,-

Maatschappelijke organisaties zonder eigen energiecontract, die huur betalen om uitvoering te kunnen geven aan hun activiteiten

Verlening

Het bedrag dat in aanmerking komt voor subsidie (voorschot) is het bedrag dat in 2022 extra ten laste van de maatschappelijke organisatie als huurder zijnde, is gebracht in verband met hogere energielasten aan de zijde van verhuurder.

Vaststelling

De subsidie wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijke verhoging in huur veroorzaakt door hogere energielasten bij de verhuurder.

4e Verantwoording en vaststelling

Bij aanvragen voor subsidie tot € 15.000 wordt de subsidie bij verlening direct vastgesteld en is een additionele verantwoording vanuit de aanvragen niet nodig.

Bij aanvragen voor subsidie boven € 15.000 geldt onderstaande regeling.

De subsidieontvanger dient uiterlijk 12 weken na de jaarafrekening van de energielasten over 2022 een aanvraag tot vaststelling in.

De aanvraag tot vaststelling bevat:

  • Jaarafrekening energiekosten 2022 waaruit het werkelijke energieverbruik in 2022 blijkt.

  • Huur-verhuurrelatie: Indien in 2023 nog een afrekening plaatsvindt met de verhuurder van de energielasten, dient bij de aanvraag tot vaststelling deze afrekening (gespecificeerd) te worden overgelegd.

Artikel 5 Liquidatie, splitsing, fusie of faillissement

  • 1.

    Een subsidieontvanger informeert het college terstond over het voornemen een fusie aan te gaan, dan wel de organisatie te liquideren of te splitsen. Deze informatieplicht geldt ook als surseance van betaling of een faillissement aanstaande is.

  • 2.

    Verleende subsidies worden bij liquidatie, splitsing of fusie voor het nog niet gerealiseerde deel van het doel waarvoor subsidie is verleend terugbetaald aan de gemeente.

  • 3.

    Bij liquidatie worden het batig saldo van de liquidatierekening en een overblijvend eigen vermogen, voor zover deze direct of indirect gevormd zijn met subsidies van de gemeente Venlo, door het college teruggevorderd.

  • 4.

    Bij splitsing of fusie besluit het college, na overleg met de betrokken instellingen, over de bestemming van het eigen vermogen voor zover dat direct of indirect gevormd is met subsidies van de gemeente.

  • 5.

    Het is de subsidieontvanger niet toegestaan om vrije reserves te vervreemden of onder te brengen bij gelieerde instellingen, behoudens voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het college.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Naast de in de artikel 10 van de Verordening opgenomen weigeringsgronden, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd als de gelden niet of onvoldoende worden besteed aan het doel waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

De subsidie kan verder worden geweigerd of lager/op nihil worden vastgesteld indien er andere (rijks)regelingen zijn, konden of in de toekomst kunnen worden aangesproken, die een vergelijkbaar effect opleveren.

Artikel 7 Algemene verplichtingen van subsidieontvangers

De verplichtingen zoals verwoord in artikel 11 van de Verordening zijn onverkort van toepassing. Hier worden de volgende voorwaarden aan toegevoegd:

Indien aanvrager tot een provinciale of landelijke organisatie behoort, dient inzichtelijk te worden gemaakt welke activiteiten, welke kosten en baten in de begroting dan wel de jaarrekening betrekking hebben op de gemeente Venlo. Dit geldt ook voor de jaarverantwoording.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college kan in individuele gevallen een of meer bepalingen van deze regeling gemotiveerd buiten toepassing laten of daarvan gemotiveerd afwijken. Dit kan alleen gemotiveerd en in die gevallen dat de toepassing van die bepaling(en) een onwenselijk gevolg heeft, dat strijdig is met de doelstelling van deze subsidieregel.

Artikel 10 Inwerkingtreding, duur en ondertekening

De subsidieregel treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking en loopt af op 31 december 2022. De subsidieregel blijft zijn werking houden voor aanvragen voor vaststelling van subsidie en mogelijke bezwaren en beroepen.

Deze subsidieregel wordt aangehaald als ‘Subsidieregel energiearmoede 2022’

Venlo, 18 oktober 2022

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris, de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholten