Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten over levensloop/zorgwoningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten over levensloop/zorgwoningen
CiteertitelBeleidsregels levensloop / zorgwoningen gemeente Aalten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerpwonen en zorg

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  2. bijlage II van het Besluit omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-10-2022nieuwe regeling

18-10-2022

gmb-2022-472624

/22/119394/D-416289

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten over levensloop/zorgwoningen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

gelet op hoofdstuk 2 van de de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht en het besluit omgevingsrecht i.c. de bijlage II behorend bij art. 2.3, 2.5a en 2.7, de zogenaamde lijst met kruimelgevallen;

Besluit:

vast te stellen de Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten over levensloop/zorgwoningen.

Inleiding

De huidige wetgeving biedt mogelijkheden voor het realiseren van mantelzorgwoningen. Maar dit kan alleen als er daadwerkelijk sprake is van (intensieve) mantelzorg. Vooruitlopend op een toekomstige zorgbehoefte wil de gemeente Aalten het mogelijk maken om hier in het stadium daarvoor al op in te spelen.

Wij ondersteunen de initiatieven van inwoners om zoveel mogelijk zelf te kiezen hoe men in de komende periode wil wonen. In een levensloop/zorgwoning kunnen inwoners van 70 jaar en ouder én mensen met een voortschrijdende aandoening in een vertrouwde omgeving blijven wonen, vooruitlopend op een situatie van intensievere mantelzorg. Inwoners met een voortschrijdende beperking zijn vaak mensen met een progressieve ziekte of volwassenen en jongeren met een beperking. De levensloop/zorgwoning maakt het mogelijk om zelfstandigheid en eigen regie te behouden in combinatie met informele zorg en het behoud van een thuissituatie.

Juridische grondslag

De juridische grondslag voor de Beleidsregel Levensloop/zorgwoningen ligt in De Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, hoofdstuk 2 en het Besluit Omgevings Recht i.c. de bijlage II behorend bij art. 2.3, 2.5a en 2.7, de zogenaamde lijst met kruimelgevallen.

Artikel 1 Definities

  • 1.

    Hoofdwoning: de woning die op het perceel waar de levensloop/zorgwoning is voorzien, is toegestaan op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan.

  • 2.

    Huishouden: één of meer personen die in vast verband samenleven (eventueel met hun kinderen) waarbij het samenleven wordt gekenmerkt door continuïteit en een sociale relatie.

  • 3.

    Huisvesting in verband met mantelzorg: huisvesting (in een zelfstandige wooneenheid), in of bij een hoofdwoning, van maximaal twee personen, van wie ten minste één persoon mantelzorg verleent aan of ontvangt van een bewoner van de hoofdwoning.

  • 4.

    Huisvesting in verband met de levensloop/zorgwoning: huisvesting (in een zelfstandige wooneenheid) in of bij een hoofdwoning, van maximaal twee personen, van wie ten minste één persoon in de toekomst mantelzorg gaat verlenen aan of ontvangen van een bewoner van de hoofdwoning.

  • 5.

    Mantelzorg: intensieve zorg of ondersteuning, die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende, ten behoeve van zelfredzaamheid of participatie, rechtstreeks voortvloeiend uit een tussen personen bestaande sociale relatie, die de gebruikelijke hulp van huisgenoten voor elkaar overstijgt, en waarvan de behoefte met een verklaring van een huisarts, wijkverpleegkundige, gebiedsteammedewerker of andere door de gemeente aangewezen sociaal-medisch adviseur kan worden aangetoond.

  • 6.

    Mantelzorgwoning: zelfstandige wooneenheid binnen de bestaande bebouwing, nieuw op te richten bebouwing of in een woonunit waar huisvesting in verband met mantelzorg plaatsvindt, die kan worden aangemerkt als een bijbehorend bouwwerk (bij de hoofdwoning) in de zin van Bijlage II van het Besluit Omgevings Recht (BOR).

  • 7.

    Medische indicatie: een medische indicatie is een bewijs van een arts of (andere) relevante specialist voor een bepaalde aandoening of ziekte en het al dan niet voortschrijdend karakter ervan.

  • 8.

    Nultreden-woning: wooneenheid die geschikt is voor mensen met lichte lichamelijke functiebeperkingen. Uitgangspunt is dat de basisfuncties (woonkamer, keuken, douche, wc en minimaal één slaapmogelijkheid) gelijkvloers zijn.

  • 9.

    Permanente bebouwing: bebouwing waarbij geen sprake is van een woonunit.

  • 10.

    Bewoning van de Levensloop/zorgwoning: de situatie waarin wordt geanticipeerd op een te verwachten zorgbehoefte waarbij wordt verwacht dat binnen 10 jaar sprake is van een mantelzorgsituatie waardoor wel wordt voldaan aan de criteria voor huisvesting in een vergunningsvrije mantelzorgwoning.

  • 11.

    Levensloop/zorgwoning: zelfstandige wooneenheid binnen de bestaande bebouwing, nieuw op te richten bebouwing of in een woonunit, waar huisvesting plaatsvindt, die kan worden aangemerkt als een bijbehorend bouwwerk (bij de hoofdwoning) in de zin van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.

  • 12.

    Sociale relatie: de band tussen twee of meerdere mensen op maatschappelijk (sociaal) gebied. Dit kan een familieband zijn maar ook een andere relatie is mogelijk bijvoorbeeld vrienden of buren.

  • 13.

    Voortschrijdende aandoening: een voortschrijdende aandoening ofwel progressieve ziekte is een chronische ziekte die steeds ernstiger wordt. Dit proces kan langzaam of snel gaan. Afhankelijk van de ziekte en haar kenmerken kan de lichamelijke, verstandelijke of psychische toestand van een persoon slechter worden.

  • 14.

    Woonunit: een demontabele of verplaatsbare woning die niet op een ‘vaste’ fundering geplaatst wordt, tenzij deze in bestaande bebouwing gerealiseerd wordt.

  • 15.

    Zelfstandige wooneenheid (met een eigen huisnummer en voordeur): een woonruimte die een eigen toegang heeft (eventueel via een centrale hal) en die door één huishouden kan worden bewoond en beschikt over de wezenlijke voorzieningen zoals sanitair, kookgelegenheid en wasgelegenheid.

  • 16.

    Zorgverlener: een persoon met familiaire of andere sociale relatie die mantelzorg verleent aan de zorgontvanger.

Artikel 2 Werkingsgebied en werkingsduur

  • 1.

    Deze beleidsregel is van toepassing op aanvragen om een tijdelijke omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan of de beheerverordening ten behoeve van levensloop/zorgwoningen, niet zijnde reguliere mantelzorgwoningen, binnen de gehele gemeente …...

  • 2.

    De tijdelijke omgevingsvergunning zal voor maximaal 10 jaar verleend worden. Daarna zal beoordeeld worden of het nodig is een nieuwe omgevingsvergunning te verlenen.

  • 3.

    Indien de levensloop/zorgwoning wordt ingericht binnen de hoofdwoning, dan zal er ook sprake zijn van een tijdelijke woningsplitsing voor een periode van 10 jaar, zodat een zelfstandige woning met eigen huisnummer ontstaat.

  • 4.

    Na afloop van de tijdelijke omgevingsvergunning, zonder voortzetting van mantelzorg in een vergunningsvrije mantelzorgwoning, of bij het verhuizen van de toekomstige zorgverlener of de zorgontvanger dient de levensloop/zorgwoning binnen 2 maanden verwijderd te worden. In bestaande bebouwing dient de bewoning van het levensloop/zorggedeelte van het pand gestaakt te worden. Het toegekende huisnummer zal worden ingetrokken.

Artikel 3 Toetsingskader

 

3.1 Bewoners.

  • 1.

    Bewoning door maximaal twee personen van de levensloop/zorgwoning.

  • 2.

    Er is een sociale relatie tussen de bewoner van de levensloop/zorgwoning en de hoofdwoning op het perceel. De bewoners of één van de bewoners zijn/is de toekomstige zorgverlener.

  • 3.

    Geen medische indicatie vereist vanaf het bereiken van de leeftijd van 70 jaar.

  • 4.

    Een medische indicatie is wel vereist als de verzorgde een voortschrijdende aandoening heeft die op termijn tot mantelzorgbehoefte kan leiden en hij/zij de leeftijd van 70 jaar nog niet heeft bereikt.

  • 5.

    De bewoners worden op het adres van de levensloop/zorgwoning ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP).

  • 6.

    Uit een schriftelijke verklaring blijkt dat de toekomstige zorgverleners mantelzorg verlenen zodra en zolang dat nodig is. Daarnaast wordt deze verklaring door alle, op het moment van aanvraag, betrokken bewoners ondertekend waarmee zij aangeven in te stemmen met de levensloop/zorgwoning. Met deze verklaring wordt de sociale relatie tussen de bewoners van de hoofdwoning en de levensloop/zorgwoning aangetoond.

3.2 Het gebouw.

  • 1.

    De levensloop/zorgwoning wordt gerealiseerd als zelfstandige wooneenheid binnen de bestaande bebouwing, nieuw op te richten bebouwing of in een woonunit.

  • 2.

    Een levensloop/zorgwoning dient te voldoen aan de bepalingen uit het vigerende Bouwbesluit ten aanzien van permanente gebouwen.

  • 3.

    De levensloop/zorgwoning is levensloopbestendig en kan op basis van geringe aanpassingen geschikt worden gemaakt aan de ontstane of gewijzigde zorgbehoefte op termijn.

  • 4.

    Om voor de toekomst duidelijk te houden dat het een tijdelijke situatie betreft zal een eigen huisnummer worden toegekend met de nadere aanduiding levensloop/zorgwoning. Hiervoor wordt de toevoeging L 01 gebruikt.

  • 5.

    Gezien het tijdelijke karakter valt de levensloop/zorgwoning niet onder de OZB heffing maar wel onder de overige gemeentelijke belastingen en heffingen die passen bij een zelfstandige woning.

  • 6.

    Maximale oppervlakte levensloop/zorgwoning: een levensloop/zorgwoning mag maximaal 100 m² bedragen met dien verstande dat bij permanente bebouwing de maximale oppervlakte zoals opgenomen in het bestemmingsplan niet overschreden mag worden.

  • 7.

    De maximale afstand tussen hoofdwoning en levensloop/zorgwoning bedraagt: 25 meter.

  • 8.

    De woning heeft maximaal één bouwlaag met een maximale goothoogte van 3,0 meter en een nokhoogte van 5 meter (indien niet in bestaande bebouwing gerealiseerd), conform wijze van meten volgens het ter plaatse geldende bestemmingsplan.

  • 9.

    De levensloop/zorgwoning moet worden geplaatst op de gronden die horen bij de bestaande hoofdwoning van de toekomstige zorgverlener of toekomstige zorgontvanger. De levensloop/zorgwoning mag niet gebouwd worden binnen een Natuur- of Bosbestemming.

  • 10.

    Per hoofdwoning mag maximaal één levensloop/zorgwoning of mantelzorgwoning gerealiseerd worden.

  • 11.

    De levensloop/zorgwoning wordt gebouwd op minimaal 1 meter achter de voorgevelrooilijn van de bestaande hoofdwoning en op een afstand van de perceelsgrens (zijdelingse en achter) van tenminste 1 meter of bij ramen aan de zijde van de perceelsgrenzen minimaal 2 meter. Bij hoekpercelen of anderzijds bijzondere situaties kan maatwerk geleverd worden. De afwijking en het besluit omgevingsvergunning wordt dan voldoende gemotiveerd.

  • 12.

    Er mogen geen milieubelemmeringen aanwezig zijn ten aanzien van het plaatsen van de levensloop/zorgwoning, alsook ten aanzien van de situering hiervan. Ook de bedrijfsvoering van omliggende bedrijven mag niet worden beperkt.

  • 13.

    De situering van de levensloop/zorgwoning moet ook leiden tot een goed woon- en leefklimaat in de woning zelf.

  • 14.

    Het gebruik van de levensloop/zorgwoning mag niet leiden tot overlast voor de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, het woonmilieu, onevenredige afbreuk doen aan het (woon)karakter van de wijk of buurt en/of onevenredig afbreuk doen aan erfgoedwaarden, waardoor geen sprake is van een veilige fysieke leefomgeving en/of goede ruimtelijke ordening.

  • 15.

    Voor de plaatsing/inpassing op een erf kan dit gebeuren op basis van een advies van een terzake deskundig (advies)bureau.

  • 16.

    Parkeren moet plaatsvinden op eigen terrein voor wat betreft de toegenomen parkeerbehoefte door het plaatsen van de levensloop/zorgwoning, tenzij aangetoond kan worden dat het niet tot een toename leidt.

  • 17.

    Hemelwater van het bouwoppervlak van de levensloop/zorgwoning en nieuwe verharding worden op eigen terrein geïnfiltreerd. Op het terrein moet een infiltratiecapaciteit worden aangelegd met een statische capaciteit van minimaal 40mm regenwater per m2 verhard oppervlak (daken en bestrating, mits de bestrating al afwatert op het perceel). Er moet rekening mee worden gehouden dat regenwater afkomstig van opritten niet mag worden afgevoerd richting openbaar terrein, maar wordt aangesloten op de eigen infiltratievoorziening.

  • 18.

    Het mag geen reguliere permanente woningsplitsing of andersoortige toevoeging van een zelfstandige woonruimte betreffen, zoals functiewijziging of particuliere verhuur.

3.3 Omgevingsgesprek

Het doel van een omgevingsgesprek is het informeren van de buurt over de plannen en de buurt krijgt de mogelijkheid mee te denken over verbetering van het plan. De omgevingsvergunningsaanvraag bevat een verslag met daarin de resultaten van het omgevingsgesprek.

Artikel 4 Hardheidsclausule

Indien vanwege omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze beleidsregel zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze beleidsregel.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 18 oktober 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Aalten

Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op. 18 oktober 2022

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp