Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | Landsverordening registratie en financiën politieke partijen |
Citeertitel | Landsverordening registratie en financiën politieke partijen |
Vastgesteld door | Gouverneur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | AB 2022, no. 42 |
Geen
Art. 55 van de Staatsregeling
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2022 | artikel 29, 38, 39 | 01-09-2022 |
Voor de toepassing van deze landsverordening en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften wordt verstaan onder:
politieke partij: een in Sint Maarten gevestigde vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die zich ten doel stelt het bijdragen aan de gedachtevorming over politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, het bevorderen van de politieke belangstelling van de burgers en het selecteren en stellen van kandidaten voor de verkiezing van de leden van de Staten.
Er is een Electorale Raad. De Electorale Raad functioneert onafhankelijk van de Staten en de regering.
De leden en plaatsvervangende leden van de Electorale Raad leggen, alvorens hun betrekking te aanvaarden, in handen van de Gouverneur, de volgende eed (verklaring of belofte) af:
“Ik zweer (verklaar), dat ik om iets hoegenaamd in deze betrekking te doen of te laten, van niemand hoegenaamd enige beloften of geschenken zal aannemen, middellijk of onmiddellijk.
Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning en aan het Statuut voor het Koninkrijk, dat ik de Staatsregeling van Sint Maarten zal helpen onderhouden en het welzijn van Sint Maarten naar vermogen zal voorstaan. Zo waarlijk helpe mij God almachtig!” (“Dat verklaar en beloof ik!“)
De leden en plaatsvervangende leden van de Electorale Raad worden bij met redenen omkleed landsbesluit op voorstel van de benoemingscommissie geschorst:
De leden en plaatsvervangende leden van de Electorale Raad kunnen bij met redenen omkleed landsbesluit op voorstel van de benoemingscommissie worden geschorst indien er een ander ernstig vermoeden is voor het bestaan van feiten of omstandigheden die tot ontslag, anders dan in de gevallen als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdelen a en b, en artikel 10, tweede lid, zouden kunnen leiden.
Indien het voornemen bestaat een van de leden en plaatsvervangende leden van de Electorale Raad te schorsen of te ontslaan, anders dan in de gevallen als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdelen a en b, wordt betrokkene in de gelegenheid gesteld hierover zijn mening kenbaar te maken.
§ 3. De registratie van politieke partijen
Indien het verzoek of de daarbij behorende stukken verbetering behoeven, stelt de Electorale Raad in plaats van op het verzoek te beschikken de verzoeker in de gelegenheid binnen één week na daarvan in kennis te zijn gesteld het verzoek of de daarbij behorende stukken te verbeteren. In dat geval neemt de Raad een beslissing binnen drie weken na ontvangst van de aanvullingen of verbeteringen.
Een politieke partij kan bij de Electorale Raad schriftelijk een verzoek indienen tot wijziging van de geregistreerde aanduiding. De artikelen 16, tweede lid, en 20, tweede lid, zijn op het verzoek van overeenkomstige toepassing.
Een geregistreerde politieke partij doet bij wijziging van de statuten een afschrift van de notariële akte waarin de wijziging is vastgesteld, aan de Electorale Raad toekomen.
De beslissing van de Electorale Raad op een verzoek tot registratie van een politieke partij en op een verzoek tot registratie van een aanduiding van een politieke partij of tot wijziging van een aanduiding wordt onverwijld schriftelijk aan de verzoeker en aan het centraal stembureau, bedoeld in artikel 12 van de Kiesverordening, verstrekt en zo spoedig mogelijk ter openbare kennis gebracht in het blad waarin door het Land de officiële berichten worden geplaatst alsmede een of meer dagbladen.
§ 4. De financiële administratie van politieke partijen
Jaarlijks voor 1 april zendt de geregistreerde politieke partij aan de Electorale Raad een jaarverslag waarin ten minste de volgende gegevens zijn opgenomen:
Bij de openbaarmaking van giften als bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt de hoogte van het bedrag, de datum waarop de gift is gedaan en de naam van de gever vermeld. Indien de gever bezwaar heeft gemaakt tegen de vermelding van zijn naam, kan deze achterwege blijven, met dien verstande dat in dat geval een omschrijving wordt gegeven van de categorie van instellingen waartoe de gever behoort.
De Electorale Raad zendt het financieel verslag aan de Stichting Overheidsaccountantsbureau teneinde de juistheid van de in voormeld verslag vermelde gegevens te controleren. De Stichting Overheidsaccountantsbureau brengt haar advies uit aan de Electorale Raad.
§ 5. Giften aan geregistreerde politieke partijen en kandidaten
Voor de toepassing van deze paragraaf worden onder giften verstaan alle door een geregistreerde politieke partij of een kandidaat ontvangen geldbedragen en op geld waardeerbare geleverde goederen en diensten, waar geen of een niet evenredige geldelijke of op geld waardeerbare tegenprestatie tegenover staat.
Giften, gedaan aan een natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie, met de bedoeling dat deze ten goede komen aan een politieke partij of kandidaat, worden beschouwd als giften aan de desbetreffende partij of kandidaat.
De Electorale Raad stelt de dwangsom vast hetzij op een bedrag ineens, hetzij op een bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd, dan wel per overtreding van de last. De Raad stelt tevens een bedrag vast waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd. Het vastgestelde bedrag staat in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging.
In de beschikking tot oplegging van een last onder dwangsom wordt in ieder geval vermeld:
In de beschikking tot oplegging van een last onder dwangsom die strekt tot het ongedaan maken van een overtreding of het voorkomen van verdere overtreding, wordt een termijn gesteld gedurende welke de overtreder de last kan uitvoeren zonder dat een dwangsom wordt verbeurd.
De Electorale Raad die een last onder dwangsom heeft opgelegd, kan op verzoek van de overtreder de last opheffen, de looptijd ervan opschorten voor een bepaalde termijn of de dwangsom verminderen ingeval van blijvende of tijdelijke gehele of gedeeltelijke onmogelijkheid voor de overtreder om aan zijn verplichtingen te voldoen.
Bij gebreke van voldoening aan de last binnen de termijn, bedoeld in artikel 46 kan de Electorale Raad het bedrag van de dwangsom, verhoogd met de op de invordering betrekking hebbende kosten, doen invorderen bij dwangbevel, tenzij ingevolge de Landsverordening administratieve rechtspraak bezwaar is gemaakt tegen oplegging van de last.
Een ieder die betrokken is bij de uitvoering van deze landsverordening en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijk karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens.
§ 8. Overgangs- en slotbepalingen
Indien binnen zes maanden na het in het eerste lid genoemde tijdstip kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de Staten plaatsvindt, blijft bij die verkiezing deze Landsverordening, met uitzondering van paragraaf 2, buiten toepassing en gelden de bepalingen van de Kiesverordening, waarbij in plaats van “de Electorale Raad” steeds “het centraal stembureau” wordt gelezen.
Memorie van toelichting Landsverordening Registratie en Financien Politieke Partijen
Translation of the National Ordinance Registration and Finances of Political Parties
Translation of the Explanatory Memorandum of the National Ordinance Registration and Finances of Political Parties