Organisatie | Tholen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aansluitverordening Riolering gemeente Tholen |
Citeertitel | Aansluitverordening Riolering gemeente Tholen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-10-2022 | nieuwe regeling | 13-10-2022 |
De raad van de gemeente Tholen;
gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders van Tholen van 31 mei 2022 inzake het vaststellen van een verordening voor het aansluiten op de openbare riolering;
gelet op de artikelen 149 en 121 van de Gemeentewet, 10.32a en 10.33 van de Wet milieubeheer, 3.5 van de Waterwet en 6.18 van het Bouwbesluit 2012,;
besluit vast te stellen de volgende:
In deze verordening wordt verstaan onder:
Gescheiden stelsel: het openbaar riool met een stelsel voor afvoer van hemelwater en een buizenstelsel voor afvoer van (huishoudelijk) afvalwater. Een stelsel van afvoer van hemelwater kan bestaan uit: buizen, het oppervlaktewatersysteem en een daarvoor ingerichte openbare ruimte, zoals verlaagd maaiveld, infiltratievoorzieningen, wadi’s en straten.
Openbaar riool: het gedeelte van de riolering dat bij de gemeente in eigendom en/of beheer is voor de inzameling en transport van afvalwater, hemelwater en grondwater met inbegrip van de daartoe behorende rioolgemalen, persleidingen en werken en installaties van overeenkomende aard, met uitzondering van de aansluitleidingen.
Het is zonder vergunning van burgemeester en wethouders niet toegestaan een aansluiting op het openbaar riool tot stand te brengen, te hebben of te wijzigen.
Geen vergunning wordt verleend voor het aansluiten van een afvoer van hemelwater op het drukriool in het buitengebied (het gebied buiten de bebouwde kom).
Indien meer dan één aansluiting tot stand dient te worden gebracht (bijvoorbeeld hemelwater en afvalwater), alsmede wanneer meer dan één aansluiting dient te worden gewijzigd, is het derde lid voor iedere aansluiting of wijziging van toepassing. De aanvraag voor meer dan één aansluiting op een aansluitleiding dienen in één schriftelijk verzoek gecombineerd te worden ingediend.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd zo nodig nadere voorwaarden te stellen, bijvoorbeeld met betrekking tot het tot stand brengen van de aansluiting, de renovatie, onderhoud en vervanging van de aansluitleiding, het gebruik van de aansluiting, dan wel de periode waarvoor de vergunning wordt verleend indien het een tijdelijke aansluiting betreft.
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden kunnen burgemeester en wethouders met het oog op het beperken van wateroverlast gebieden aanwijzen waarbinnen het niet is toegestaan om in het openbaar riool te lozen tenzij op particulier terrein een hemelwaterberging is aangebracht en in stand gehouden. De hemelwaterberging wordt zo ontworpen en in stand gehouden dat deze tussen 1 en 2 dagen na vulling volledig geledigd wordt.
Bij de aanwijzing van gebieden bepalen burgemeester en wethouders per gebied een waterbergingsnorm uitgedrukt in liter per m2 verhard oppervlak.
De hoeveelheid hemelwater die redelijkerwijs niet door de perceeleigenaar kan worden geborgen, kan worden geloosd in het openbare riool.
Burgemeester en wethouders kunnen maatwerkvoorschriften stellen over de inrichting en het beheer van de hemelwaterberging.
Artikel 3. Aanvraag van de vergunning
De aanvraag voor een vergunning wordt bij voorkeur ingediend via een invulformulier op de website van de gemeente. Als de rechthebbende niet beschikt over een identiteitsbewijs, er sprake is van een technische storing dan wel door andere oorzaak geen gebruik kan worden gemaakt van het digitale invulformulier dan kan de aanvraag schriftelijk worden ingediend waarbij de rechthebbende minimaal de in lid 2 genoemde gegevens verstrekt.
Over de aanvraag om een vergunning om een aansluiting tot stand te brengen of te wijzigen wordt pas beslist nadat bij de aanvraag alle in het tweede lid vermelde gegevens in het bezit van de gemeente zijn. Bij het ontbreken van gegevens wordt de rechthebbende daarover geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld deze gegevens alsnog aan te vullen.
Artikel 4. Goedkeuring of weigering
Goedkeuring of weigering van de vergunning geschiedt binnen een termijn van acht weken na ontvangst van de aanvraag. Indien de aanvraag of de daarbij behorende bescheiden niet voldoen aan het bepaalde in artikel 3 begint de termijn waarbinnen op een aanvraag moet worden beslist op de dag dat dit verzuim is hersteld.
Aansluiting van het particulier riool op het openbaar riool of wijziging van die aansluiting is in ieder geval bezwaarlijk indien:
de bovenzijde van een lozingtoestel lager is gelegen dan 150 mm boven de kruin van de straat, tenzij deze via een door de rechthebbende aan te brengen pompinstallatie voorzien van terugslagklep wordt aangesloten en deze pompinstallatie zich bevindt op terrein dat in eigendom is van de rechthebbende;
Een weigering van de vergunning is met redenen omkleed.
De gemeente is niet verplicht om een aansluitleiding aan te bieden per perceel. De gemeente mag in elk geval de aanvraag weigeren en hoeft geen aansluitleiding te realiseren wanneer de afstand tussen de aansluiting en het dichtstbijzijnde vuilwaterriool meer dan 40 meter bedraagt (zie voor de meetmethode: Besluit lozing afvalwater huishoudens).
De aanvrager dient bij een voornemen om te lozen op of in de bodem dit te melden aan burgemeester en wethouders. In dat geval is de aanvrager ook verplicht tot het aanbrengen van een septic tank en een infiltratievoorziening die voldoen aan de eisen die worden gesteld in de Regeling lozing afvalwater huishoudens. Is de aanvrager voornemens om zijn afvalwater te lozen in een oppervlaktewater dan dient de aanvrager dit te melden bij de waterbeheerder en is er een vergunning vereist van he bestuur van het waterschap.
Afdeling III Uitvoering aanleg of wijziging van een aansluitleiding
In afwijking van lid 1, kunnen burgemeester en wethouders na overleg met de rechthebbende besluiten dat de rechthebbende zelf de aansluiting uitvoert. Dit wordt aan het rechthebbende schriftelijk medegedeeld. De rechthebbende onttrekt het aansluitpunt, na melding aan burgemeester en wethouders dat de aansluiting is gerealiseerd, gedurende drie werkdagen niet aan het zicht.
Indien de aanvrager verzoekt om een aansluitleiding in een gebied waar afvalwater wordt verzameld en getransporteerd middels drukriolering, dient naast een aansluitleiding - indien nog niet aanwezig - een pompput met pomp te worden aangelegd door de gemeente die het afvalwater op de drukriolering loost. Deze pomp is eigendom en in beheer van de gemeente. Indien de aanvrager volgens gemeente de enige (toekomstige) gebruiker wordt van de persleiding mag de aanvrager er ook voor kiezen om de pompput en pomp op eigen terrein aan te leggen. De kosten van aanleg van de pomp en pompput, onderhoud, renovatie en vervanging komen in alle gevallen voor rekening van de aanvrager.
Artikel 6. Kosten voor het aansluiten op het openbaar riool
Voor de aansluiting op het openbaar riool is de aanvrager de kosten voor de eventuele aanleg van nieuw openbaar riool, het aansluiten op het openbaar riool en de aanleg of wijziging van de aansluitleiding, inclusief bijkomende kosten als grond- en straatwerk aan de gemeente verschuldigd. De tarieven worden door de gemeenteraad vastgesteld en zijn gebaseerd op gemiddelde uitvoeringskosten.
Artikel 7. Onderhoud, renovatie en vervanging
De rechthebbende is verplicht om binnen 50 centimeter van de erfgrens op diens particuliere terrein een ontstoppingsstuk te plaatsen bij het aanleggen van een nieuw particulier riool of het verrichten van werkzaamheden aan een bestaand particulier riool (of een vermoeden) van verstopping.
Indien een bestaande woning direct aan openbaar terrein grenst en een ontstoppingsstuk ontbreekt, zal een ontstoppingsstuk op kosten van de gemeente Tholen op 50 centimeter vanaf de woning in openbaar terrein worden aangebracht. Bij nieuwbouwlocaties waarbij woningen direct aan het openbaar terrein grenzen, is de eigenaar verantwoordelijk voor de kosten van het ontstoppingsstuk in openbaar terrein.
Het beheer en onderhoud, de renovatie dan wel de vervanging van de aansluitleiding in het openbaar riool wordt uitgevoerd door of namens de gemeente en voor rekening van de gemeente, tenzij de betreffende werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd ten gevolge van een onjuist gebruik van het particulier riool, in welk geval de kosten voor rekening van de rechthebbende of veroorzaker komen.
Bij een verstopping of andere storing in het particuliere riool graaft de rechthebbende het ontstoppingsstuk op en onderzoekt of het een verstopping of een storing betreft in het particulier riool of in de aansluitleiding of het openbaar riool. Bij het ontbreken van een ontstoppingsstuk graaft de particulier op eigen terrein grenzend aan de erfgrens het particulier riool op en maakt hierin een opening. Deze opening fungeert tijdelijk als ontstoppingsstuk. Als er water in het ontstoppingsstuk staat, zit de verstopping in het openbaar riool of aansluitleiding. Als er geen water in het ontstoppingsstuk staat, dan zit de verstopping in het particuliere riool.
Een alternatief voor het genoemde in de eerste 2 zinnen van dit lid, is dat de rechthebbende een door de gemeente geselecteerd rioolservicebedrijf inschakelt. Deze heeft soms meer mogelijkheden om de locatie van de verstopping snel op te sporen. Deze bedrijven worden kenbaar gemaakt via de website van de gemeente Tholen.
Grenst het pand direct aan de erfgrens dan graaft de gemeente het ontstoppingsstuk op. De kosten hiervan zijn voor de rechthebbende met een maximum van € 200,-. Als de oorzaak van de verstopping zich in de aansluitleiding of het openbaar riool bevindt, zijn de kosten voor de graafwerkzaamheden voor de gemeente, tenzij sprake is van onjuist gebruik als bedoeld in artikel 7, lid 3.
Indien na het in lid 1 bedoelde onderzoek wordt vermoed dat sprake is van een verstopping in de aansluitleiding of van een verstopping als gevolg van inspoeling of ingroeiende boomwortels vanuit het openbaar riool, neemt de rechthebbende of de gebruiker initiatief dit te melden bij de gemeente. De gemeente verricht de noodzakelijke werkzaamheden om de verstopping te verhelpen of vernieuwt indien nodig, zo spoedig mogelijk de aansluitleiding of het openbaar riool.
Wanneer sprake is van een situatie als bedoeld in lid 2 en de rechthebbende heeft contact opgenomen met de gemeente, dan komt de rechthebbende in aanmerking voor een gemeentelijke vergoeding van de in lid 1 gemaakte externe onderzoekskosten. Deze kosten zijn enkel voor het opgraven van het particulier riool/ontstoppingsstuk. Camera- of andersoortige inspecties worden niet vergoed. De rechthebbende dient een gespecificeerde factuur te overleggen van de onderzoekskosten. De kosten dienen redelijkerwijs niet meer dan €200,- te bedragen. De rechthebbende dient voorafgaand aan de werkzaamheden een indicatie van de kosten te vragen. Mocht op voorhand blijken dat de kosten meer dan €200,= bedragen, dan dient de rechthebbende dit eerst te overleggen met de gemeente.
Indien bij of na het verrichten van de in lid 2 bedoelde werkzaamheden door de gemeente blijkt dat de kosten van deze werkzaamheden op grond van artikel 7 voor rekening van de rechthebbende of gebruiker behoren te zijn, worden de door de gemeente gemaakte kosten bij de rechthebbende in rekening gebracht. De door de rechthebbende/gebruiker gemaakte onderzoekskosten worden niet vergoed.
Afdeling VII Overgangs- en slotbepalingen
Burgemeester en wethouders kunnen van de bepalingen in deze verordening afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.