Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Halderberge

Lijst met Categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen hoeft af te geven

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHalderberge
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLijst met Categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen hoeft af te geven
CiteertitelLijst met Categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen hoeft af te geven.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit tot het aanwijzen van categorieën van gevallen waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen is vereist.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 6.5, derde lid, van het Besluit omgevingsrecht
  2. afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening
  3. artikel 2.12, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  4. artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-04-2021nieuwe regeling

19-12-2019

Gemeenteblad Halderberge 2021, 103130

Tekst van de regeling

Intitulé

Lijst met Categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen hoeft af te geven

De raad van de gemeente Halderberge;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 november 2019;

 

gelet op artikel 2:12 lid 1 onder a onder 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in samenhang met artikel 6.5 onder 3 Besluit omgevingsrecht en afdeling 6.4 en 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening.

 

B E S L U I T :

 

  • 1.

    Het besluit van 11 oktober 2012 tot het aanwijzen van categorieën van gevallen waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen is vereist in te trekken;

  • 2.

    De aangepaste lijst met categorieën van gevallen waarvoor geen verklaring van bedenkingen is vereist, zoals opgenomen in de bijlage, vast te stellen.

  • 3.

    Te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 6:12 Wet ruimtelijke ordening: de bevoegdheid tot het vaststellen van een exploitatieplan, behorend bij een omgevingsvergunning voor de activiteit “afwijken van een bestemmingsplan of beheersverordening” en waarvoor het college van burgemeester en wethouders bevoegd gezag is.

Lijst met Categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen hoeft af te geven.

 

  • 1.

    Categorieën waarvoor de gemeenteraad ruimtelijk beleid heeft vastgesteld;

    De lijst met categorieën waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen hoeft te worden afgegeven dient als een procedureel hulpmiddel. Niet om ander gemeentelijk beleid vorm te geven. De gevallen waarvoor gevraagd wordt geen vvgb af hoeven geven dienen daarom binnen vastgesteld ruimtelijk beleid te passen. Zodoende zijn het ontwikkelingen waarover de gemeenteraad zich reeds positief heeft uitgesproken. Deze lijst is uitdrukkelijk niet bedoeld voor gevallen waarin strijd bestaat met ander vastgesteld gemeentelijk beleid, zoals bijvoorbeeld een sectorale beleidsnota of structuurvisie.

  • 2.

    Nieuwbouw van één of meerdere woningen en de bouw van aan- en bijgebouwen bij een bestaande woning, in het buitengebied, voor zover de totale bebouwde oppervlakte niet groter is dan mogelijk is op basis van het geldende bestemmingsplan buitengebied.

     

    Incidenteel kan medewerking worden verleend aan een nieuwbouw woning in het buitengebied. Over het algemeen zal dit middels een bestemmingsplanherziening planologisch gerealiseerd worden. In sommige gevallen kan een omgevingsvergunning echter een beter instrument zijn. Hierbij dient uiteraard aangesloten te worden bij de standaarden die gehanteerd worden in de geldende planologische regimes.

  • 3.

    Her-, ver-, en nieuwbouw van één of meer woningen, met inbegrip van voorzieningen ten behoeve van het wonen, binnen de bebouwde kom voor zover in overeenstemming met een door de raad vastgesteld bestemmingsplan of structuurvisie;

     

    De meeste locaties die in aanmerking komen voor herontwikkeling ten behoeve van de woonfunctie zullen middels bestemmingsplanherzieningen worden bestemd. Maar voor snelheid in procedures is voor deze situaties het instrument omgevingsvergunning goed te gebruiken. Herontwikkeling moet passen binnen de gemeentelijke woningbouwprogrammering.

  • 4.

    Gehele of gedeeltelijke her- en verbouw, en uitbreiding en nieuwbouw van ondergeschikte stedenbouwkundige betekenis, van alle bestaande gebouwen binnen de bebouwde kom, mits passend binnen de stedenbouwkundige structuur;

     

    Voor kleinere bouwprojecten staan de tijd en kosten voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan vaak niet in verhouding tot de daadwerkelijke ruimtelijke ingreep. Voor die projecten is een omgevingsvergunning een logischer procedure. De voorwaarde om daar geen vvgb voor nodig te hebben is wel dat het een ondergeschikte stedenbouwkundige aanpassing betreft. De bebouwing moet passen in de bestaande stedenbouwkundige structuur.

  • 5.

    Aanleg, wijziging en/of reconstructie van weginfrastructuur met in begrip van kunstwerken en groenvoorziening mits het karakter van de weg niet wordt aangetast;

     

    Hierbij moet gedacht worden aan realisatie van een verkeersrotonde, het verleggen van een wegkruising etc. Ook hiervoor geldt dat bestemmingsplanprocedure daarvoor niet in verhouding staat tot de tijd en kosten. In dit soort gevallen volstaat de procedure van een omgevingsvergunning in strijd met het bestemmingsplan.

  • 6.

    vervallen

  • 7.

    Aanleg, wijziging en/of reconstructie van groenvoorzieningen (met inbegrip van kleinschalige speelvoorzieningen en kleinschalige parkeervoorzieningen) en van kleinschalige waterhuishoudkundige voorzieningen;

     

    Aanleg van en wijzigingen in groen- en speelvoorzieningen passen niet altijd in het geldende bestemmingsplan, maar hiervoor geldt hetzelfde als onder 5) een bestemmingsplanprocedure is voor dergelijke voorzieningen niet altijd de juiste procedure. Ook hier gaat het hier om aanleg en wijzigingen van beperkte betekenis.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad

van de gemeente Halderberge op 19 december 2019,

de griffier,

drs. A. Koenen

de voorzitter,

drs. J. Vonk – Vedder