Organisatie | Halderberge |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel aankondigingsborden gemeente Halderberge |
Citeertitel | Beleidsregel aankondigingsborden gemeente Halderberge |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Notitie reclamebeleid gemeente Halderberge.
Algemene plaatselijke verordening gemeente Halderberge
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2018 | nieuwe regeling | 08-05-2018 | 378874 |
Het college van burgemeester en wethouders van Halderberge,
het op grond van artikel 2:10 Algemene plaatselijke verordening (APV) verboden is zonder vergunning van het bevoegde bestuursorgaan een openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie ervan;
dat het op grond van dit artikel verboden is zonder vergunning aankondigingsborden te plaatsen op een openbare plaats;
dat het met het oog op het uiterlijk aanzien van de gemeente en de verkeersveiligheid van belang is dat het aantal aankondigingsborden aan een maximum wordt gebonden;
dat het voor het uiterlijk aanzien van de gemeente wenselijk is dat de tijdelijke aankondigingen worden geplaatst in een netwerk van vaste frames die aan lichtmasten worden bevestigd en dat deze goed worden onderhouden en beheerd;
dat het voor een doelmatig beheer en onderhoud van belang is dat het beheer en de exploitatie van deze frames in handen is van één exploitant, de opdrachtnemer;
dat deze opdrachtnemer via aanbesteding wordt geselecteerd;
dat het met het oog op het uiterlijk aanzien van de gemeente en het doelmatig beheer en onderhoud niet wenselijk is dat aan (lantaarn)palen losse aankondigingsborden worden geplaatst buiten het netwerk van vaste A0-reclamedisplays;
dat voor het aanbrengen van meningsuitingen en aankondigingen zogenaamde vrije plakplaatsen worden aangewezen;
dat voor het doen van aankondigingen in de openbare ruimte hiermee voldoende mogelijkheden beschikbaar zijn via de exploitant van de reclamedisplays of op de daarvoor aangewezen vrije plakplaatsen;
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
affiches: aankondiging van de adverteerder uitsluitend voor reclame-uitingen die in overeenstemming zijn met de ten tijde geldende Nederlandse Reclame Code, met de regelgeving bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening of ter aankondiging van een evenement of wel activiteit van een adverteerder.
Artikel 3. Toepassingsbereik aankondigingsborden netwerk van vaste A0 displays
Om te garanderen dat lokale, niet-commerciële evenementencampagnes die plaatsvinden in de gemeente Halderberge voorrang krijgen, dient de opdrachtnemer de navolgende voorrangsregel te hanteren:
GROEP A: lokale niet-commerciële campagnes:
Campagnes primair bestemd voor niet-commerciële doeleinden.
Definitie lokale niet commerciële campagnes: campagnes ten behoeve van uitingen en/of evenementen (zoals sportevenementen en lokale charitatieve evenementen) georganiseerd door of namens gemeente Halderberge of door lokale (sport)verenigingen, stichtingen, wijk- buurt- en jongeren- of ouderenorganisaties. Bij twijfel of een campagne onder deze groep valt, dient opdrachtnemer dit aan de opdrachtgever voor te leggen die vervolgens hierover zal beslissen.
Voor alle reclamecampagnes die vallen onder groep A geldt dat maximaal € 2,00 (excl. BTW) per locatie (tweezijdig A0- reclamedisplay) per dag aan de adverteerder (tussenpersonen vallen hier niet onder) in rekening mag worden gebracht (= totaalbedrag per A0- reclamedisplay). Het betreft de mediakosten, de kosten voor het aanleveren van het drukwerk vallen hier niet onder.
Bij twijfel of een campagne behoord tot de in het tweede lid genoemde groep A of groep B zal de opdrachtnemer dit ter beoordeling voorleggen aan het college. De criteria zoals genoemd in de brief van het college d.d. 21 december 2015 tussen commerciële en niet-commerciële organisaties zullen daarbij als leidraad worden genomen. Lokale organisaties worden hierin als niet-commercieel aangemerkt indien het evenement niet bedrijfsmatig van aard is, er geen winstoogmerk is en het evenement aan het maatschappelijk belang of de leefbaarheid bijdraagt.
Bij het plaatsen van een aankondigingsbord brengt de opdrachtnemer uitsluitend reclame-uitingen aan die in overeenstemming zijn met de ten tijde van het aanbrengen geldende Nederlandse Reclame Code (vastgesteld door Stichting Reclame Code) en de Algemene plaatselijke verordening. Tevens geldt er een verbod op alcoholreclame.
Artikel 4. Afmetingen aankondigingsborden
Het aankondigingsbord heeft de volgende maximale afmetingen: 88 centimeter breed x 1,2 meter hoog.
De verkeersveiligheid mag op geen enkele wijze in gevaar komen. Daarom moeten aankondigingsborden zodanig bevestigd zijn dat zij niet verder uitsteken dan strikt noodzakelijk en geen ander potentieel gevaar of hinder opleveren voor de passanten.
Artikel 6. Locatie aankondigingsborden
De aankondigingsborden mogen op maximaal 50 plaatsen binnen de gemeente Halderberge aan lichtmasten bevestigd worden door de opdrachtnemer. De lichtmasten worden, met in acht name de daarvoor gestelde kaders, in onderling overleg tussen opdrachtnemer en opdrachtgever bepaald. Voor de aankondigingsborden dienen de noodzakelijke vergunningen door de opdrachtnemer te zijn aangevraagd en te zijn verleend.
Artikel 7. Verkiezingen/referenda
Affichering van politieke partijen in de openbare ruimte kan worden aangebracht op de van gemeentewege ongeveer 6 weken voor verkiezingen van gemeentewege speciaal daartoe geplaatste borden, of op de aangewezen vrije plakplaatsen. Daarnaast bestaat de gelegenheid tot reclamevoering via abri’s of via het netwerk van vaste A0 reclamedisplays.
De handhaving van deze beleidsregel geschiedt op basis van het “Integraal Handhavingsbeleid Leefomgeving Gemeente Halderberge 2012-2016” of nadien in het kader van handhaving leefomgeving vastgesteld beleid.